Nick Heidfeld

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos on yhdeksänä vuonna keskimäärin yhden sijan korkeammalla tilastoissa, puhumattakaan saavutetuista podiumeista (15-10 Buttonille), niin kyllä väittäisin Buttonin tilastoja lupaavimmiksi.
Button on ajanut valtaosan urastaan pykälää paremmissa talleissa kuin Heidfeld, joten tuloksien pitääkin olla parempia. Mutta edelleenkään eri talleissa ajavien tuloksista ei voi päätellä mitään, koska kalusto ratkaisee menetyksen, ei kuski.
Tähän lisätään Heidfeldin tasavertaisuus kokemattoman Kubican kanssa
Kauanko kuskia voidaan pitää kokemattomana? Ensimmäisen puolentoista kauden aikana (2006-2007) Heidfeld keräsi lähes tuplamäärän pisteitä (84-45). Ei erityisen tasavertaista.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Sellaista voisin sanoa, että ei pitäisi aliarvioida sattuman merkitystä, varsinkaan sellaisessa lajissa kuin F1. Jos tällaisen ihan hyvän F1-kuljettajan ura kestää vaikkapa 15 vuotta, niin siihen aikaan ei mahdu monta esimerkiksi 4 vuoden sopimusta. Tällöin se missä talleissa sattuu ajamaan vaikuttaa hyvinkin paljon siihen millaisia tuloksia saa aikaan.

Heidfeldilla on nähdäkseni ollut urallaan aika paljon huonoa tuuria. Aika epätodennäköistä, että kuljettajalla on yli 10 palkintopallisijaa, joista yksikään ei ole voitto, yksinkertaisesti vain huonoa tuuria siksikin koska en muista hänen koskaan johtaneen kisaa ja menettäneen voittoa omaan virheeseen. Hävisi Alesille silloin avauskaudellaan, muttei ole koskaan sen jälkeen ollut selkeästi tallitoveriaan hitaampi, mikä nyt on vähimmäiskriteeri, jos kuljettajan aikoo tuomita "huonoksi".
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Button on ajanut valtaosan urastaan pykälää paremmissa talleissa kuin Heidfeld, joten tuloksien pitääkin olla parempia. Mutta edelleenkään eri talleissa ajavien tuloksista ei voi päätellä mitään, koska kalusto ratkaisee menetyksen, ei kuski.
Jos sinua tuo tilasto vertailu ärsyttää, voit olla huomioimatta sen ja ottaa tilalle esille tuomasi faktan, että Heidfeld on joutunut ajamaan heikommissa talleissa. Pelkästä huonosta tuurista en sen edelleenkään usko johtuvan.


Kauanko kuskia voidaan pitää kokemattomana? Ensimmäisen puolentoista kauden aikana (2006-2007) Heidfeld keräsi lähes tuplamäärän pisteitä (84-45). Ei erityisen tasavertaista.
Oikeastaan BMW Sauberilla oli sellainen tilanne, että kun auto/renkaat sopivat Nickille, ne eivät sopineet Robertille. Ja päinvastoin.
Kubica näytti potenttiaaliaan jo Italiassa 2006 taistelemalla kolmanneksi. Nick ei mielestäni vastaavanlaisia temppuja ole juuri tehnyt. Myös se miten paljon puolalainen on saanut tukea verrattuna saksalaiseen, saksalaisessa tallissa, voi vaikuttaa tilastoihin toisessa ketjussa mainitsemasi rangas asian lisäksi.

Vaikka tilastot unohdettaisiin kokonaa, kun en niitä edes alunperin ottanut esille, on mielestäni perusteltua pitää Nick Heidfeldiä hyvänä kakkoskuljettaja jolta kuitenkin puuttuu se jokin mestaruuksien voittamiseen. Se puuttuva jokin ei voi olla pelkkää tsägää.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka tilastot unohdettaisiin kokonaa, kun en niitä edes alunperin ottanut esille, on mielestäni perusteltua pitää Nick Heidfeldiä hyvänä kakkoskuljettaja jolta kuitenkin puuttuu se jokin mestaruuksien voittamiseen. Se puuttuva jokin ei voi olla pelkkää tsägää.
Samaa virettä laulettiin Buttonista ennen Brawn-kautta. Mestaruuksien voittamiseen tarvitaan vain oikea auto oikeaan aikaan. No, tietysti tallikaverikin pitää päihittää. Jos Renault osoittautuisi mestaruuskelpoiseksi autoksi (mihin en usko) ja Heidfeld valitaan tuuraamaan Kubicaa, niin en näe mitään estettä sille, etteikö mestaruus myös voisi tulla. On Nick siihen riittävän hyvä. Eli olisi myös voittanut Brawnilla mestaruuden siinä missä Buttonkin.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Vaikka tilastot unohdettaisiin kokonaa, kun en niitä edes alunperin ottanut esille, on mielestäni perusteltua pitää Nick Heidfeldiä hyvänä kakkoskuljettaja jolta kuitenkin puuttuu se jokin mestaruuksien voittamiseen. Se puuttuva jokin ei voi olla pelkkää tsägää.
Minkä perusteella tämä johtopäätös tehtäisiin, jos tilastot jätetään huomiota?
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Button voitti mestaruuden kuitenkin vain 11 pisteellä. Miten voidaan varmasti sanoa, että Heidfeldkin olisi voittanut? Olisi voinut hävitä Rubenille. Onhan tää vähän pilkunviilausta, mutta ottaa päähän kun oletetaan, että joku toinen kuski olisi voittanut mestaruuden, koska Button voitti. Typerää jossittelua oikeastaan suuntaan jos toiseen.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Samaa virettä laulettiin Buttonista ennen Brawn-kautta. Mestaruuksien voittamiseen tarvitaan vain oikea auto oikeaan aikaan. No, tietysti tallikaverikin pitää päihittää. Jos Renault osoittautuisi mestaruuskelpoiseksi autoksi (mihin en usko) ja Heidfeld valitaan tuuraamaan Kubicaa, niin en näe mitään estettä sille, etteikö mestaruus myös voisi tulla. On Nick siihen riittävän hyvä. Eli olisi myös voittanut Brawnilla mestaruuden siinä missä Buttonkin.
Tottakai Heidfeld voittaisi ylivoimaisella autolla. Eihän siitä olekkaan kyse, vaan siitä, että pidän Heidfeldiä sellaisena perus hyvänä kuljettaja jolta puuttui kuitenkin se tarvittava jokin nousemaan ns. kovien nimien joukkoon. Heidfeldiltä on puuttunut aina sellaiset häikäisevät suoritukset jotka tekevät Sennoista Sennoja ja Schumachereista Schumachereita. Tälläisella ykkösluokan kuljettajalla on mahdollisuus voittaa mestaruus vähän heikommallakin autolla.
Button on kyllä vakuuttanut ainakin minut, pärjäämällä kohtalaisesti Hamiltonia vastaan. Mielestäni mies ajeli ajoittain todella hyvin luuskalla hondallaan, vaikken häntä välttämättä ihan ykkösluokkaan nostaisikaan. Heidfeldin edelle kuitenkin.

Minkä perusteella tämä johtopäätös tehtäisiin, jos tilastot jätetään huomiota?
Tähän lisätään Heidfeldin tasavertaisuus kokemattoman Kubican kanssa ja tallipäälliköiden kiinnostumattomuus, niin ei tarvitse edes mennä värittömyyteen radalla, kun jo saadaan hyvä kakkoskuski ja loistava auton testaaja josta ei kuitenkaan ihan ole mestariksi. Vaikea minun on tätä paremmin perustella, melkein yhtä vaikea kuin uskoa, että joku alisuorittaa kymmenen vuotta putkeen pelkästään huonon tuurin takia.
Käännetään tämä nyt niin, että onko Heidfeldin rämpimiselle huonoissa talleissa ja tallipäälliköiden innottomuuteen tarjolla parempiakin perusteluja kun huono tuuri ja vajavaiset pr taidot?
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Keskustelua kun luin, niin näiden tilastojen perusteella Button todellakin on parempi kuin Heidfeld. Jopa ilman Brawnia ja Mäkkiä. En niitä tilastoja nyt pahemmin tässä luettele enää. Mutta tulee kysymys, että miksi vertailukohtana on juurikin Button? Onhan tälläkin hetkellä kuskeja ajamassa, joilla pitäisi olla kaikki edellytykset voittaa se mestaruus, mutteivat olekkaan voittaneet. Esimerkkinä vaikka Massa. Lähellä on käynyt, muttei kuitenkaan. Samoin Barichello. Onko syynä se etteivät ole tallikaveriaan päihittäneet. Heidfeld on kuitenkin usein siinä onnistunut, mutta Button on lähes joka kaudella voittanut tallikaverinsa. Ja Button sai mestaruutensa myös vasta monen vuoden jälkeen. Pitkään pysyi samassa tallissa, kunnes se auto lopulta oli kyllin nopea. Se on Formuloissa jo nähty, ettei jatkuva tallin vaihtaminen sitä mestaruutta aina tuo. Ja viimekaudella Button yllätti pistämällä niinkin kovan vastuksen Hamiltonille. Mielestäni Button on vasta nyt oppinut sen miten Formuloissa ajetaan, vaikkei ollut huono kuski ennenkään. Heidfeldilta tämä tieto vielä puuttuu. Aina jotenkin oudosti tyssää. Hyvä kuski hän on, mutta ei ehkä ihan mestariainesta. Mutta kuten sanottiin, Button oli ennen Brawn kautta samassa tilanteessa. Voihan Nick sen läpimurtonsa myös tehdä.

Ja se että Button olisi ajanut paremmissa talleissa kuin Heidfeld. Pitää osittain paikkaansa. Kuljettajien tallithan olivat:

Button Heidfeld
2000 Williams Prost
2001 Benetton Sauber
2002 Renault Sauber
2003 BAR Sauber
2004 BAR Jordan
2005 BAR Williams
2006 BAR/Honda BMW
2007 Honda BMW
2008 Honda BMW
2009 Brawn BMW

Kautta 2010 en nyt ota huomioon. Buttonilla oli parempi talli ainakin tulokas kaudellaan. Seuraavilla kahdella kaudellahan oli heikosti menestyneet Benetton ja Renault, jolloin Sauber oli parempi. BAR oli myös varsin ailahteleva talli, mutta taisi olla silti parempi kuin Sauber tai ainakin parempi kuin Jordan. Melko tasoissa siis yhä. Williams ja BMW kuitenkin mielestäni parempia kuin Honda oli koskaan, joten kaluston suhteen melko samanlaisilla autoilla kuitenkin saaneet ajaa. Heidfeldilta kuitenkin puuttunun Brawnin kaltainen huippu auto altaan.

Eli ehkä Heidfeld voi olla kyllin hyvä tuuraamaan Kubicaa, ainakin jos verrataan näihin muihin kandidaatteihin. Hyvä kuljettaja kuitenkin kyseessä, ei vain vielä ole päässyt siihen voittaja autoon. Viestin alussa kun sanoin että miksi juuri Buttoniin verrataan, niin oikeastaan se on aika itsestäänselvyys, samalla kaudella kuitenkin aloittivat ja melko vastaavilla kalustoilla saaneet aina ajaa. En kuitenkaan sitä viitsinyt sieltä poistaa, kun muuten pitäisi koko viesti kirjoittaa uudelleen. :jaska:
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Käännetään tämä nyt niin, että onko Heidfeldin rämpimiselle huonoissa talleissa ja tallipäälliköiden innottomuuteen tarjolla parempiakin perusteluja kun huono tuuri ja vajavaiset pr taidot?
Mainitsin esimerkkinä aiemmin, että Trulli potkittiin Renaultilta kaudella 2004, vaikka hän johti Alonsoon nähden pisteissä ja oli voittanut yhden osakilpailun. Samoin muun muassa Räikkönen siirrettiin Ferrarilta pois Alonson tieltä, vaikka tätä on vaikea perustella tulosten valossa. Tallipaikkoihin vaikuttavat selvästi myös muut tekijät kuin radalla saavutetut tulokset.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Buttoniko siellä nyt kilpailee Heidfeldin kanssa tallipaikasta Renaultille?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Mainitsin esimerkkinä aiemmin, että Trulli potkittiin Renaultilta kaudella 2004, vaikka hän johti Alonsoon nähden pisteissä ja oli voittanut yhden osakilpailun. Samoin muun muassa Räikkönen siirrettiin Ferrarilta pois Alonson tieltä, vaikka tätä on vaikea perustella tulosten valossa. Tallipaikkoihin vaikuttavat selvästi myös muut tekijät kuin radalla saavutetut tulokset.
Miten Alonso littyy Heidfeldin kuski pesteihin? Ei ole edes tietääkseni vienyt Heidin paikkaa kertaakaa toisin kuin esim. Räikkönen. Vai yritätkö vihjata, että formuloiden kulisseissa on joku salaliitto joka on vainonnut Heidiä jo kymmenen vuotta ja näin estänyt häneltä pääsyn todelliseen huipputiimiin? Trulli sai lähteä Briatoren kultapojun tieltä ja Santander-gate on taas ihan oma poikkeuksellinen luku formuloiden historiassa. Kummastakaan ei ole mielestäni selittämään Heidfeldin keskinkertaista uraa.

Mikä Heidfeldistä tekee paremman kuskin kun esimerkiksi Trullista, Massasta tai Barichellosta? Kaikilla kolmella on kuitenkin kilpakuljettajan paikka josta heille maksetaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Viestin alussa kun sanoin että miksi juuri Buttoniin verrataan, niin oikeastaan se on aika itsestäänselvyys, samalla kaudella kuitenkin aloittivat ja melko vastaavilla kalustoilla saaneet aina ajaa. En kuitenkaan sitä viitsinyt sieltä poistaa, kun muuten pitäisi koko viesti kirjoittaa uudelleen. :jaska:
Eivätkä ainoastaan ajaneet 'vastaavilla' kalustoilla, mutta molempien uran kehitystä haittasivat heidän sopimuskuvionsa. Button jumitti Williams sopimuksessa kunnes BAR lapioi Williamssin suuntaan ja Heidfeld puolestaan jumitti jokusen kauden McLaren/Mercedes sopimuksessaan, eikä kumpikaan saanut ajaa ihan missä tahansa tiimeissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten Alonso littyy Heidfeldin kuski pesteihin? Ei ole edes tietääkseni vienyt Heidin paikkaa kertaakaa toisin kuin esim. Räikkönen. Vai yritätkö vihjata, että formuloiden kulisseissa on joku salaliitto joka on vainonnut Heidiä jo kymmenen vuotta ja näin estänyt häneltä pääsyn todelliseen huipputiimiin? Trulli sai lähteä Briatoren kultapojun tieltä ja Santander-gate on taas ihan oma poikkeuksellinen luku formuloiden historiassa. Kummastakaan ei ole mielestäni selittämään Heidfeldin keskinkertaista uraa.

Mikä Heidfeldistä tekee paremman kuskin kun esimerkiksi Trullista, Massasta tai Barichellosta? Kaikilla kolmella on kuitenkin kilpakuljettajan paikka josta heille maksetaan.
Hawke mainitsee esimerkissään sen, että ei muidenkaan tallipaikat ole välttämättä kuljettajan kyvyistä kiinni. Alonso ym. ei liity Nickiin, mutta osoittaa, että jos ei muillakaan ole taidosta kiinni niin miksi juuri Heidfeldin tallipaikat oli taidosta kiinni?
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Miten Alonso littyy Heidfeldin kuski pesteihin? Ei ole edes tietääkseni vienyt Heidin paikkaa kertaakaa toisin kuin esim. Räikkönen. Vai yritätkö vihjata, että formuloiden kulisseissa on joku salaliitto joka on vainonnut Heidiä jo kymmenen vuotta ja näin estänyt häneltä pääsyn todelliseen huipputiimiin? Trulli sai lähteä Briatoren kultapojun tieltä ja Santander-gate on taas ihan oma poikkeuksellinen luku formuloiden historiassa. Kummastakaan ei ole mielestäni selittämään Heidfeldin keskinkertaista uraa.
Ne ovat kuitenkin esimerkkejä sitä oletusta vastaan, että tuloksiltaan parhaat kuljettajat palkattaisiin aina ensin. Esimerkeistä nuo ovat ehkä selvimpiä, mutta tällaisia tilanteita on runsaasti. Erityisesti kuljettajan kansallisuudella ja aiemmilla sopimuskuvioilla on suuri merkitys. Usein kyse on pienistä tekijöistä eli käytännössä sattumasta.

Mikä Heidfeldistä tekee paremman kuskin kun esimerkiksi Trullista, Massasta tai Barichellosta? Kaikilla kolmella on kuitenkin kilpakuljettajan paikka josta heille maksetaan.
Ei juuri mikään, enkä ole niin väittänytkään. Trullinkin tilanne oli tosin melko tukala, koska hän joutui uuteen talliin, ja Massan korvaamisella on viime aikoina uhattu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tottakai Heidfeld voittaisi ylivoimaisella autolla. Eihän siitä olekkaan kyse, vaan siitä, että pidän Heidfeldiä sellaisena perus hyvänä kuljettaja jolta puuttui kuitenkin se tarvittava jokin nousemaan ns. kovien nimien joukkoon.
Tietääkseni kukaan ei ole ollut nostamassa Heidfeldia ns. kovien joukkoon. Nick ei kuulu terävimpään kärkeen, mutta on tasainen ja tulosvarma ylemmän keskikastin kuljettaja ja sateella toisinaan jopa loistava (etenkin taktisesti).
Button on kyllä vakuuttanut ainakin minut, pärjäämällä kohtalaisesti Hamiltonia vastaan. Mielestäni mies ajeli ajoittain todella hyvin luuskalla hondallaan, vaikken häntä välttämättä ihan ykkösluokkaan nostaisikaan. Heidfeldin edelle kuitenkin.
Niin, siihen samaan ylempään keskikastiin Buttonkin kuuluu. Heidfeldin tavoin (aiemmin) aliarvostettu kuski, joka vasta Brawnilla ja etenkin McLarenilla näytti kuinka lähellä ylempi keskikasti todellisuudessa on terävintä kärkeä. Erot ovat paljon pienempiä kuin yleisesti ilmeisesti kuvitellaan.

Itse olen herrojen Button ja Heidfeld keskinäisestä järjestyksestä sitä mieltä, että ovat hyvin lähekkäin, ja että Heidfeld on tasaisempi ja varmempi eli sikäli parempi.

Keskustelu kai kuitenkin lähti siitä, että onko Heidfeld kelvollinen korvaaja Kubicalle. Ei sinne ketään ykkösnimeä tähän hätään saada kuitenkaan, joten vapaana tai tarjolla olevista Heidfeld on mielestäni paras (sekä kuski että vaihtoehto).
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Itse olen herrojen Button ja Heidfeld keskinäisestä järjestyksestä sitä mieltä, että ovat hyvin lähekkäin, ja että Heidfeld on tasaisempi ja varmempi eli sikäli parempi.
Tässä olen kanssasi erimieltä. Heidfeld on liiankin tasainen eikä ota tarpeeksi riskejä. Pidän Buttoniakin hyvin tasaisena ja varmana kuljettaja, joka on kuitenkin tarvittaessa valmis ottamaan riskejä oikeaan aikaan. Myös taktisesti hän on vähintään Heidfeldin tasoa. Tehnyt useammankin hienon ratkaisun vaikeissa olosuhteissa. Jo näillä Button hivuttautuu arvoasteikossani Heidfeldin edelle.

Keskustelu kai kuitenkin lähti siitä, että onko Heidfeld kelvollinen korvaaja Kubicalle. Ei sinne ketään ykkösnimeä tähän hätään saada kuitenkaan, joten vapaana tai tarjolla olevista Heidfeld on mielestäni paras (sekä kuski että vaihtoehto).
Tästä olen jo kantani ilmaissu Lotus Renault GP toikissa ja sanotaan se nyt vielä tässä. Eli Heidfeld on mielestäni oikea mies autoon jos halutaan varmoja pisteitä, silti uskon, että Hülkenberg tai miksei jopa Glock saisi todennäköisesti paremman yksittäisen tuloksen (Mahdollisesti podium?) kauden aikana kuin Heidfeld.

Herr Oberfeldwebel und Hawke
Totta tiedostan poliittisen aspektin formuloissa, mutta onko teillä jotain todisteita, että Nick Heidfeldiä olisi jotenkin "sorrettu" kuski valinoissa ja että hänen työttömyytensä liittyisi johonkin muuhun kun nopeuden ja/tai rahan puutteeseen? Onko joku muu kuin Kimi vienyt varmalta näyttäneen tallipaikan Heidfeldin nenän edestä? Siltikin väittäisin, että tärkein yksittäinen kriteeri joka vaikuttaa kuljettajan valintaan on hänen nopeutensa radalla.(Poislukien maksukuskit tietenkin.) Näissä asioissa talleilla on käytettävissän paljon sellaista tietoa mitä ei meille kuolevaisille kerrota.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä olen kanssasi erimieltä. Heidfeld on liiankin tasainen eikä ota tarpeeksi riskejä. Pidän Buttoniakin hyvin tasaisena ja varmana kuljettaja, joka on kuitenkin tarvittaessa valmis ottamaan riskejä oikeaan aikaan. Myös taktisesti hän on vähintään Heidfeldin tasoa. Tehnyt useammankin hienon ratkaisun vaikeissa olosuhteissa. Jo näillä Button hivuttautuu arvoasteikossani Heidfeldin edelle.
Toki Buttonkin on tehnyt loistavia taktisia valintoja - sitä se kokemus teettää, kummallakin. Mitä riskinottoon tulee, niin Buttonia kyllä yleisesti pidetään vähemmän riskejä ottavana kuljettajana. Häntähän on läpi uran pidetty "pehmeänä", eli helppona ohitettavana ja vaisuna ohittajana. Minusta Button toisinaan ajaa selkeästi huonoja kilpailuja, mitä Heidfeldilta näkee harvemmin. Sitä tarkoitan tasaisuudella.
Tästä olen jo kantani ilmaissu Lotus Renault GP toikissa ja sanotaan se nyt vielä tässä. Eli Heidfeld on mielestäni oikea mies autoon jos halutaan varmoja pisteitä, silti uskon, että Hülkenberg tai miksei jopa Glock saisi todennäköisesti paremman yksittäisen tuloksen (Mahdollisesti podium?) kauden aikana kuin Heidfeld.
Minusta ainut järkevä liike on lähteä hakemaan varmoja pisteitä (=tv-rahat). Glock ja Hülkenberg eivät näytä olevan saatavilla (eikä Boullierin kertomalla listalla). Mitä podiumeihin tulee, niin jos Glock ja Hulk toisivat yhden, niin Heidfeld toisi samalla autolla kaksi. Silkan kokemuksen vuoksi. Ei Glock tai Hulk edes raakanopeudeltaan ole yhtään Nickiä parempia. Tasaveroisia ehkä, parhaimmillaan. Hülkenberg on kyllä näköjään saanut huiman yliarvostusbuustin yhden olosuhdepaalun takia.
Onko joku muu kuin Kimi vienyt varmalta näyttäneen tallipaikan Heidfeldin nenän edestä?
Schumi. Ilman Schumacherin paluuta Mercedeksellä ajaisi Nico R. ja Nick.
 
Viimeksi muokattu:

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Herr Oberfeldwebel und Hawke
Totta tiedostan poliittisen aspektin formuloissa, mutta onko teillä jotain todisteita, että Nick Heidfeldiä olisi jotenkin "sorrettu" kuski valinoissa ja että hänen työttömyytensä liittyisi johonkin muuhun kun nopeuden ja/tai rahan puutteeseen? Onko joku muu kuin Kimi vienyt varmalta näyttäneen tallipaikan Heidfeldin nenän edestä? Siltikin väittäisin, että tärkein yksittäinen kriteeri joka vaikuttaa kuljettajan valintaan on hänen nopeutensa radalla.(Poislukien maksukuskit tietenkin.) Näissä asioissa talleilla on käytettävissän paljon sellaista tietoa mitä ei meille kuolevaisille kerrota.
F1-kuskiksi tuskin palkataan täysin ajotaidottomia, vaikka olisi paljon sponsoreita. Kuitenkin ongelmana on, että likimain samantasoisia kuljettajia on paljon, ja tällöin muut tekijät saattavat ratkaista kuljettajan valinnan.

Varsinaisia todisteita Heidfeldin syrjinnästä ei välttämättä ole missään. Tosin ei ole myöskään todisteita siitä, että hän olisi menettänyt tallipaikkoja hitautensa takia. Siksi vertasimme hänen tilastojaan tallipaikkoihin.

Heidfeld ei toki ole ainoa hyvä kuljettaja, jolla on ollut vaikeuksia tallipaikan saamisessa, mistä on täällä esitetty esimerkkejä. On myös paljon potentiaalisia kuskeja, jotka ovat lentäneet pihalle vain yhden tai muutaman kauden jälkeen, vaikka ovat saaneet hyviä tuloksia kalustoon nähden.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heidfeldin tilanne oikeastaan johtuu siitä, ettei hän kelpuuttanut jämätallipaikkoja viime vuonna, ja jäi lopulta ilman. Riskipeli kostautui. Täksi kaudeksi ei sitten uusia oikein avautunut muille kuin enemmän tai vähemmän lupaaville maksukuskeille. Kyseessä ei ole millään lailla Trullia, Glockia, Kovalaista tai Barrichelloa huonompi kuljettaja. Loppukauden Sauber-suorituksia moitittiin vaisuiksi, mutta testaamatta tuli sinne, ja pärjäsi kuitenkin Japanin ihmettä vastaan, joka pärjäsi Trullille alusta alkaen. Eiköhän Heidfeldi tuon Renault-paikan vie, todistetulla palkintorahan ansaitsemiskyvyllään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ja se että Button olisi ajanut paremmissa talleissa kuin Heidfeld. Pitää osittain paikkaansa. Kuljettajien tallithan olivat:

Button Heidfeld
2000 Williams Prost
2001 Benetton Sauber
2002 Renault Sauber
2003 BAR Sauber
2004 BAR Jordan
2005 BAR Williams
2006 BAR/Honda BMW
2007 Honda BMW
2008 Honda BMW
2009 Brawn BMW

Kautta 2010 en nyt ota huomioon. Buttonilla oli parempi talli ainakin tulokas kaudellaan. Seuraavilla kahdella kaudellahan oli heikosti menestyneet Benetton ja Renault, jolloin Sauber oli parempi.
Sauber ei ollut varmaankaan enää 2002 Rellua parempi.

BAR oli myös varsin ailahteleva talli, mutta taisi olla silti parempi kuin Sauber tai ainakin parempi kuin Jordan. Melko tasoissa siis yhä.
Eiköhän tähän mennessä (2000-04) Buttonilla ollut parempi kalusto kausin 4-1.

Williams ja BMW kuitenkin mielestäni parempia kuin Honda oli koskaan, joten kaluston suhteen melko samanlaisilla autoilla kuitenkin saaneet ajaa.
Ei Heidfeldin ajan Williams ja BMW olleet koskaan toiseksi paras, kuten Buttonin vahva BAR 2004.

Heidfeldilta kuitenkin puuttunun Brawnin kaltainen huippu auto altaan.
Totta. 07 ja 08 sai ajaa sentään 3nneksi parasta Mäkin ja Ferkun jälkeen. Tällä ajanjaksolla tiimille 1 "helppo" voitto kun muita kärkimiehiä kolaroi varikolla. Olisi saattanut jäädä tulematta muuten.

Eli ehkä Heidfeld voi olla kyllin hyvä tuuraamaan Kubicaa, ainakin jos verrataan näihin muihin kandidaatteihin. Hyvä kuljettaja kuitenkin kyseessä, ei vain vielä ole päässyt siihen voittaja autoon.
Pieni kysymysmerkki tietty, sopisiko kalusto miehelle vai olisiko vaikeuksia. Ei tiedä. Kenenkään tuuraajaehdokkaan kohdalla. Toki Kubicakin olisi 2011 saattanut flopata ilman ikävää onnettomuuttaan. Kysymysmerkkejä paljon. Heidfeldin kokemus sekä varmuus pitää auto ehjänä iso valtti, näkisin.
 
Ylös