Nick Heidfeld

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toki, mutta JOS kaveri kääntääkin ulos niin saa siinä peiliinkin katsoa että mitä meni ahnehtimaan ;)
Ei se ole mitään ahnehtimista, jos ajaa rinnalle kun kerran tilaa on. Pitäiskö muka ruveta sitten perässä kaasua nostelemaan? Kyllä tuossa tilanteessa on kaveriin voitava luottaa, muuten ei kilpa-ajosta tule mitään. Eri juttu sitten jos vaikka jossain mestaruuden varmistavassa kilpailussa haluaa ajaa erityisen varman päälle ja välttää kilvanajotilanteita Ihan täysin saa Buemi katsoa peiliin, kun kääntää kaverin päälle suoralla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://www.youtube.com/watch?v=7-mT-dSp5tE
Vilkasepa tuosta. kun heidy ohittaa vasemmalla näkyvän huoltotien niin siinä kohtaa on jo eka taulu, eli matkaa mutkaan pitäs olla 100m.
7sek kohdalla Heidfeld on jo keskimmäisen taulun kohdalla, eli jarrualueella jo ja silti yrittää pitäytyä ulkoreunassa.
Ensimmäinen taulu on 150 m ja jarrutus aloitetaan vasta keskimmäisen taulun jälkeen, kuten Vettelin spinnistä näkee.
Eli Buemi ei puskenut heidyä ulos ennen jarrupaikkaa vaan sen aikana.
(kuten huomaat videolta niin Buemi leikkaa jo mutkaan sisään viimeisen taulun jälkeen heti, eli jarrulla pitäs kaiken järjen mukaan olla jo tuossa kohtaa kyllä)
Osuma tapahtuu suurin piirtein siinä kohtaa missä jarrutus alkaa, joten puskeminen tapahtui ennen sitä. Buemin auto alkaa kääntyä vasta osuman jälkeen (ja sen vaikutuksesta). Jos näet jotain "leikkaamista" ennen sitä näet omiasi.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ensimmäinen taulu on 150 m ja jarrutus aloitetaan vasta keskimmäisen taulun jälkeen, kuten Vettelin spinnistä näkee.

Osuma tapahtuu suurin piirtein siinä kohtaa missä jarrutus alkaa, joten puskeminen tapahtui ennen sitä. Buemin auto alkaa kääntyä vasta osuman jälkeen (ja sen vaikutuksesta). Jos näet jotain "leikkaamista" ennen sitä näet omiasi.
Kröhöm, meinaat että jarrupaikka on ihan samalla kohtaa 2:lla ajettavaan mutkaan kuin suht nopeaan 3-4 vaihteen mutkaan? :D
taulujen teksteistä voit hyvinkin olla oikeassa, sitä en kiistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kröhöm, meinaat että jarrupaikka on ihan samalla kohtaa 2:lla ajettavaan mutkaan kuin suht nopeaan 3-4 vaihteen mutkaan? :D
En. Jarrutuspaikka riippuu siitä miten mutkaan käännetään sisään. Loivempaan mutkaan käännetään loivemmin, jolloin jarrutetaan aiemmin (ja kevyemmin ja osin vielä käännettäessä). Joka tapauksessa tuossa kohdassa (tuossa nopeudessa) jarrutusmatka on alle 100 m eli koska mutka on jyrkkä, jarrutus alkaa keskimmäisen lapun jälkeen.

Näithän (ja kuulit*) sinä itsekin missä kohtaa Vettel videossa jarrutti, koska perä irtosi siinä.

*) Ääneen ei voi yksin luottaa, se ei välttämättä ole kuvan kanssa synkassa. Maikkarin lähetyksissä yleensä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näithän (ja kuulit) sinä itsekin missä kohtaa Vettel videossa jarrutti, koska perä irtosi siinä.
Juu kyllä kuulin.
Tarkotinkin että Heidyn kolaripaikassa jarrutus todnäk. aloitetaan aiemmin koska mutkassa mennään huomattavasti hitaampaa kuin tuossa missä Vettel pyörähti.

edit. Vettelin pyörähdysmutkahan on enempikin hidastuspaikka (pudotetaan 3-4 vaihteen tienoille) kun
taas toi viimenen shikaani on erittäin hidas 2. vaihteen mutka.
Jos suht nopeaankin mutkaan jarrutetaan jo keskimmäisen taulun kohdalta, niin luulis hitaaseen shikaaniin
alottavan jo reilusti ennen alottavan jarruttamisen.
Ja koska Buemi antoi tilaa vielä 1. ja 2. taulun välissä Nickille, niin oletan kyllä että silloin ollaan jo hidastamassa,
ei enää kaasulla missään nimessä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juu kyllä kuulin.
Tarkotinkin että Heidyn kolaripaikassa jarrutus todnäk. aloitetaan aiemmin koska mutkassa mennään huomattavasti hitaampaa kuin tuossa missä Vettel pyörähti.
Ei välttämättä. Jossain kolmosella ja nelosella ajettavassa mutkassa käännetään aika paljon aikaisemmin sisään. Formula hidastuu todella lyhyessä matkassa kolmos-nelosvaihteen nopeudesta kakkosvaihteen nopeudelle. Sen lisäks nopeeseen mutkaan saatetaan jarruttaa keveemmin, ettei balanssi järky liikaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juu kyllä kuulin.
Tarkotinkin että Heidyn kolaripaikassa jarrutus todnäk. aloitetaan aiemmin koska mutkassa mennään huomattavasti hitaampaa kuin tuossa missä Vettel pyörähti.
Äh, no nyt vasta tajusin mitä yritit sanoa. Olin niin vakuuttunut, että Vettelin spinni tapahtui myös Veedol-shikaanissa, ettei edes eriväriset etäisyyslaput tulleet huomatuksi. OK, unohdetaan vertailu Vettelin tapaukseen.

Hain boksilta shikaaniin tulon, jossa näkyy DRS-valo. Sehän sammuu jarrupoljinta painaessa. Ja olet oikeassa, jarrutus alkaa jo heti ensimmäisen lapun jälkeen. Tosin edellä ajoi auto mikä saattaa aiheuttaa pientä varoivaisuutta. Rinnakkain tullessa jarrutus jätettäisiin mahdollisimman myöhään (tai ainakin sisempänä oleva jättäisi).
Ja koska Buemi antoi tilaa vielä 1. ja 2. taulun välissä Nickille, niin oletan kyllä että silloin ollaan jo hidastamassa, ei enää kaasulla missään nimessä.
"Antoi tilaa"? Sillä välillähän hän juuri kavensi niin paljon, että Nick joutui väistämään nurmikolle.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
"Antoi tilaa"? Sillä välillähän hän juuri kavensi niin paljon, että Nick joutui väistämään nurmikolle.
Siis tarkoitan että 1. ja 2. taulun välissä Heidfeldilla on reunassa tilaa vielä (tässä vaiheessa oletan että ollaan jo jarrulla),
sitten Buemi syöksyy reunaan voimakkaasti (2. ja 3. taulun paikkeilla) jolloin Nickiltä loppuu tila vasta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei välttämättä. Jossain kolmosella ja nelosella ajettavassa mutkassa käännetään aika paljon aikaisemmin sisään. Formula hidastuu todella lyhyessä matkassa kolmos-nelosvaihteen nopeudesta kakkosvaihteen nopeudelle. Sen lisäks nopeeseen mutkaan saatetaan jarruttaa keveemmin, ettei balanssi järky liikaa.
"jossain mutkassa" niin seurasitko kisaa ollenkaan?
nyt puhuttiin Vettelin spinnausmutkasta ja Heidyn kolarimutkasta, ei "jostain mutkasta jollain radalla" vaan kahdesta tietystä.
ja molemmille edm. mutkille on ominaista kova vauhti jarrupaikkaan tultaessa, hitaampaan tullaan vielä lujempaa kun on siipikin ollut Heidyllä auki = taatusti rajumpi jarrutus kyseessä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Grosjean korvaa Heidfeldin kesken kauden?

Renaultin tallipäällikkö Eric Boullier ei ole tyytyväinen Nick Heidfeldin suorituksiin. Heidfeld korvaa rallionnettomuudesta toipuvaa puolalaista Robert Kubicaa. Heidfeld on useimmiten jäänyt tallitoverinsa Vitaly Petrovin jalkoihin, eikä Boullier ollut tyytyväinen Heidfeldin kisan jäätyä kesken Saksassa.

Heidfeldille ollaan mahdollisesti hakemassa korvaajaa. Renault-talli ilmoitti jo aijemmin, että tallin testikuljettajana toimiva brasilialainen Bruno Senna tulee ajamaan Unkarissa ensimmäiset vapaat harjoutukset Heidfeldin autolla (lue uutinen).

Grosjean todennäköinen vaihtoehto

Kuitenkin tunnetun F1-toimittajan James Allenin mukaan ranskalainen Romain Grosjean olisi Heidfeldin mahdollinen korvaaja. Grosjean ajoi Renault-tiimissä kaudella 2009. Tällä hetkellä Grosjean on palannut takaisin GP2-sarjaan, josta mies on jo saavuttanut neljä voittoa tällä kaudella.

Romain Grosjeanin palkkaaminen ei olisi yllätys, sillä Eric Boullier on Grosjeanin manageri. Lisäksi Grosjean on ranskalainen, ja Renaultin tulevaisuuden suunnitelmissa on ollut ranskalaisen kuljettajan hankkiminen.

- Hän ei ollut vielä tarpeeksi valmis kaudella 2009 ja nuo seitsemän kilpailua Alonson tallikaverina tekivät hänelle harmia. Hän on tänä vuonna GP2-sarjassa todistanut olevansa erittäin hyvä kuljettaja ja hän ansaitsee mahdollisuuden, Boullier kommentoi.

Racing News Flash
Ja taas Heidiä viedään. Ihme savustusta, vaikka Heidi ei nyt ihan Kubican tasoa ole, on silti Petrovia nipin napin pisteissä korkeammalla. Fyrkkapinon päällä istuva Petrov saanut olla ihan rauhassa, mistäköhän syystä. Ja mitä tulee Heidin kolariin Saksassa, niin Buemin vikaha se oli... luulisi tallipäällikönkin sen tajuavan.

Mahtaisiko Grosjeanin tulo auttaa yhtään sen enempään. Näytöt Fykkösissä oli mitä oli, pari vuotta pois ykkösistä, ehtisikö syttyä edes kunnolla loppukauteen mennessä vai menisikö sekin totuttelemisessa?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Renaultin on pakko ajatella myös tulevaisuutta. Jos Kubican paluu pitkittyy/jää tekemättä, tallilla täytyy olla vahvat kuljettajat joilla uraa riittää vielä pitkälle tulevaisuuteen. Nyt on hyvä hetki kokeilla eri vaihtoehtoja.

Grosjean olisi varmasti jo paljon kypsempi edelliseen visiittiin verrattuna. Alonso oli myös tuolloin melko varmasti selvä ykköskuski ja tallilla oli sen historiansa vaikein ajanjakso menossa. Ei helpota tulokkaan iskukykyä/integroitumista tiimiin millään tavalla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Renaultin on pakko ajatella myös tulevaisuutta.
Kyllä! Lisää maksukuljettajia. Senna ja Petrov lienee Renaultin kuljettajat ensi kaudella jos vaan pojilla rahat riittää, ei väliä vaikka Kubica tulisikin kuntoon. :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Grosjeanin ajattaminen on sinänsä ihan oikea päätös, mutta ajoitus on ihan väärä. Romain olisi pitänyt ottaa Kubican tuuraajaksi jo alun perin. Nyt kaveri heitetään jo toiseen kertaan kylmiltään kesken kauden suhailemaan ja tulos lienee valitettavasti sen mukaista. Antaisivat nyt edes treenata perjantaisin, mutta ne hommat myydän lahjattomille. Ihan hanurista tuo Grosjeanin kohtelu.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Miksi Rellu nyt haluaa ranskalaisen kuljettajan, kun tallin päämaja on Englannissa, tallin omistaja on luxemburgilainen yhtiö ja talli ajaa nykyisin Ison-Britannian lipun alla? :confused:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Miksi Rellu nyt haluaa ranskalaisen kuljettajan, kun tallin päämaja on Englannissa, tallin omistaja on luxemburgilainen yhtiö ja talli ajaa nykyisin Ison-Britannian lipun alla? :confused:
Että pääsisi kuulemaan Marseljeesin kun otetaan voitto...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi Rellu nyt haluaa ranskalaisen kuljettajan, kun tallin päämaja on Englannissa, tallin omistaja on luxemburgilainen yhtiö ja talli ajaa nykyisin Ison-Britannian lipun alla? :confused:
Ranskalainen tallipäällikkö haluaa. Eikä sponsori Totaliakaan varmaan haittaisi tai moottoritoimittajaa. Miksi Renault haluaisi venäläisen, puolalaisen, saksalaisen tai brasilialaisen kuljettajan? ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Grosjeanin ajattaminen on sinänsä ihan oikea päätös,
Onko Grosjeania nyt sitten päätetty ajattaa, vai hänestä annettu vain positiivinen lausunto kysyttäessä? Itse veikkaan että jos Sennaa ajatetaan sisään harjoituksissa niin hän on Heidfeldia ennen pitkää korvaamassa. Tai sitten kukaan ei korvaa tällä kaudella ja testikuskeja pidetään lämpimänä ensi kautta varten, jolloin sitten jompi kumpi pääsee Heidfeldin tilalle. Toista kautta Heidfeld tuskin näillä suorituksilla saa, mutta jos katsovat kesken kauden korvaamisen huonoksi vaihtoehdoksi niin saattaapa ajaa kuitenkin loppukauden.
 
Ylös