Saksan GP:n lehdistökatsaus....
Brittilehdet olivat raivoissaan Ferrarin tallimääräyksestä, joka nosti Fernando Alonson Saksan GP:n voittajaksi. Italiassa ja Espanjassa sen sijaan riitti ymmärrystä Ferrarin ratkaisulle, vaikkakaan ei tavalle, jolla asia hoidettiin.
The Sunin mielestä Ferrarin toiminta oli häpeällistä. Ferrari joutuu vastaamaan teostaan Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvoston eteen.
- Saksan GP:n tuloksia järjestellyttä Ferraria uhkaa potkut formula ykkösistä, tabloidi julisti.
Maailmanneuvostolla on oikeus sulkea talli MM-sarjasta, mutta harva uskoo, että näin todella tapahtuu. Joka tapauksessa Alonson imago sai uuden kolauksen. The Sun muistutti espanjalaiskuskin olleen jo aikaisemmin osallisena McLarenin vakoilujupakassa ja Singaporen kolariskandaalissa.
- Fernando Alonson maine vajosi uusiin pohjalukemiin. Ferrari teki formula ykkösistä naurunaiheen.
Daily Mirror muistutti, että tallimääräykset kieltävä sääntö on seurausta Ferrarin toiminnasta kaudella 2002.
- Ferrari turvautui vanhoihin konsteihin ja uhmasi tallimääräyskieltoa.
Tunnelma Hockenheimin kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa oli harvinaisen jäätävä.
- Kun maailman medialta sateli kysymyksiä, Fernando Alonso sormeili kaulaansa kuin sen ympärillä olisi ollut hirttosilmukka. Vieressä Felipe Massa nojaili tuolinsa käsinojaan ja yritti alitajuisesti päästä mahdollisimman kauas tallitoveristaan. Vain Sebastian Vettel hymyili, sillä kahden viikon takainen Silverstonen konna näki jonkun muun saavan sapiskaa. Saksan GP:stä fiaskon tehnyt Alonso istui voittajana keskellä, mutta kasvoista ja mumisevista vastauksista päätellen hän olisi yhtä hyvin voinut olla sähkötuolissa, Daily Mirror kuvaili.
The Independent uskoi, että Alonso painosti Ferrarin tallimääräyksen kannalle. Lehti veisteli, että Alonso pauhaa näinä päivinä radiossa enemmän kuin BBC:n kuulu juontaja Chris Evans.
- Espanjalainen katsoi voiton kuuluvan hänelle. Valitettavasti Ferrari oli samaa mieltä. Sen jälkeen kivikasvoinen Alonso yritti kääntää huomiota pois tapahtumista samalla itsevarmuudella, jolla hän sivuutti Singaporen 2008 skandaalimaisen voiton, jonka jälkeen hän sai lempinimen "Teflonso". Vieressä Massa kesti kaiken samalla urheudella, jolla hän otti vastaan tappion mestaruuden ratkaisseessa Brasilian GP:ssä 2008. Paitsi että silloin hänet lyötiin vastustajan, ei oman väen toimesta.
"Oikea asia väärällä tavalla"
Roomalaisen Il Tempo -sanomalehden mielestä Ferrari teki "oikean asian väärällä tavalla".
- Tallimääräykset kieltävä sääntö on tekopyhä ja typerä, mutta se on voimassa. Jos sen rikkomiseen on hyviä syitä - ja Ferrarilla niitä oli eilen kaksi, molemmat erinomaisia - se on tehtävä yhtä tekopyhästi, mutta ei missään nimessä niin typerästi, kuin sekä insinöörit että varsinkin Felipe Massa toimivat Hockenheimissa.
Lehden mielestä tallimääräykselle oli kaksikin perustelua: MM-tilanne sekä se, että Sebastian Vettel lähestyi Ferrari-kaksikkoa hitaamman Massan ollessa tulppana Alonsolle.
- Massa on kokemassa maanmiehensä Rubens Barrichellon säälittävän kohtalon: hän on hitaampi, putoaa kakkoskuskiksi ja alkaa niskoitella sekä valittaa vääryyksistä, joiden uhriksi hän kokee joutuneensa, Il Tempo sivalsi.
Roomalaislehti ihmetteli, eikö Ferrarilla ollut sovittu koodikielestä, jolla kuljettajille voitaisiin antaa vastaava ohje ilman, että kaikki maailman tv-katsojat saavat kuulla asian suorassa lähetyksessä.
- Vastaavassa tilanteessa esimerkiksi McLaren ja Red Bull käskevät kuljettajaansa muuttamaan moottorin asetuksia "säästääkseen bensaa" ja oikeuttavat tällä tavalla vauhdin hidastamisen. Toinen vaihtoehto on, että näistä asioista oli sovittu, mutta Massan kisainsinööri ja Massa itse eivät piitanneet niistä; ensin mainittu pyyteli jopa anteeksi kuljettajalta ja toinen nosti räikeästi jalkansa kaasulta, jotta kaikki ymmärtäisivät hänen päästäneen tahallaan tallitoverinsa ohi, kuten Barrichello teki aikanaan Michael Schumacherille Itävallassa.
Urheilulehti Corriere dello Sport kutsui etusivullaan Ferrariin kohdistuneita syytöksiä järjettömiksi ja haukkui lajin päättäjiä tekopyhiksi. Lehden mielestä Ferrari on kärsinyt tällä kaudella epäselvistä säännöistä jo useamman kerran.
- Jos Ferrari olisi sanonut Massalle "päästä Alonso ohi", talli olisi hylätty. Kun Ferrari sanoi "Fernando on sinua nopeampi", talli sai sakot ja kutsuttiin tuomioistuimen eteen.
- Sääntöjä venyttävät kaikki: Vettel painosti lähdössä Alonson varikkomuuria kohti, koska säännöt antavat edellä olevalle kuljettajalle oikeuden valita ajolinjansa. Liike vaikutti luonnottomalta ja epäreilulta, mutta kukaan ei nostanut siitä meteliä eikä Vetteliä rangaistu.
Myös tallimääräyskieltoa on lehden mielestä kierretty jatkuvasti. Esimerkkinä mainittiin Turkin GP, jossa McLaren käski Jenson Buttonin säästämään polttoainetta Lewis Hamiltonin takana.
- Nämä sanat merkitsivät täsmälleen samaa kuin "Fernando on sinua nopeampi". Button rauhoittui eikä yrittänyt enää ohittaa tallitoveriaan: tässäkään tapauksessa seurauksena ei ollut skandaalia, rangaistuksia tai kuulusteluita.
"Tallipeli kuuluu formula ykkösiin"
Milanolaisen Il Giornalen mielestä oli epäreilua, että kohun takia Ferrari ei saanut nauttia ansaitsemastaan kaksoisvoitosta. Lehden mielestä Ferrarin rankaiseminen oli järjetöntä ja hullua.
- Yhtä hullu on sääntö, joka kieltää joukkuepelin lajissa, jonka DNA:han sisältyy ajatus joukkueesta. Toki kuljettajat ajavat autoja, mutta kaiken edelle ajaa organisaatio, joka käyttää miljoonia ja taas miljoonia laittaakseen radalle Alonson, Massan ja kumppanien autot. Jos joukkuepeli on sallittua pyöräilyssä, missä polkupyörät maksavat enimmillään tuhansia euroja, niin mietitäänpä formula ykkösiä.
Lehden mielestä Massa olisi voinut näyttää olevansa "joukkuepelaaja ja ammattilainen" ja tehdä itse oikean johtopäätöksen.
- Hän oli tietoinen siitä, että tässä MM-sarjan tilanteessa espanjalaisen on oltava ykköskuljettaja. Vaikka hän oli selkeästi hitaampi, ei hän halunnut päästää tallitoveriaan ohi vaan pakotti tallin tekemään asian hänelle selväksi. Siinäkin vaiheessa asian olisi voinut hoitaa huomaamatta, mutta sen sijaan hän teki sen räikeällä tavalla ja saattoi tallinsa häpeäpaaluun.
Myös Torinossa ilmestyvä La Stampa harmitteli sitä, että Ferrari joutui erikseen antamaan ohjeen brasilialaiskuskilleen.
- Ferrarin kannalta olisi ollut toivottavaa, että kuljettaja olisi itse ymmärtänyt, miten tällaisessa tilanteessa on parasta menetellä.
Lehti muistutti Massan olleen Ferrarilla sekä auttajana että autettavana.
- Vuonna 2007 hän auttoi Kimi Räikkösen mestariksi; seuraavana vuonna roolit vaihtuivat, mutta hän hävisi mestaruuden yhdellä pisteellä. Nyt on jälleen hänen vuoronsa toimia apupoikana.
"Alonson oikeutettu voitto"
Espanjalaisen AS:n mielestä Alonson paluu mestaruustaisteluun sai aivan turhaan ikävän sivumaun.
- Alonso oli oikeutettu voittaja Hockenheimissa, sillä hän ohitti Vettelin ja oli tallitoveriaan nopeampi koko viikonlopun ajan. Ohituksen jälkeen Alonso teki kolmen sekunnin eron vain viiden kierroksen aikana.
AS syytti Ferrari-tallia ja Massaa siitä, ettei tallimääräystä hoidettu siistillä tavalla. Massan kisainsinöörin Rob Smedleyn toimintaa lehti nimitti "huligaanimaiseksi". Smedleyn radiossa antamat ohjeet ja pahoittelut sekä Massan tökerö hidastelu olivat AS:n mielestä syynä siihen, että Ferrarin hieno kaksoisvoitto joutui FIA:n tutkittavaksi.
- Brasilialainen olisi voinut salata määräyksen, kuten hän teki Interlagosissa 2007. Sen sijaan Massa päätti lähes pysähtyä mutkan ulostulossa, jotta kaikki näkisivät että hän teki sen tarkoituksella. Kaiken tämän olisi voinut hoitaa varikolla viivyttämällä brasilialaisen renkaanvaihtoa sekunnilla. Ensimmäisten varikkokäyntien jälkeen hänen vauhtinsa hidastui kovilla renkailla, ja kun Alonso oli jo lähes ohittanut hänet ulkokautta, brasilialainen sulki tien ja autot olivat osua toisiinsa. Oviedolainen sanoi radiossa: "Tämä on naurettavaa!" Mitä tallipäällikkö Stefano Domenicalille olisi sanottu, jos kuljettajat olisivat törmänneet?
Brasiliassa puolestaan arvosteltiin Ferrarin toimintaa ja surkuteltiin Massan kohtaloa Unkarin vakavan onnettomuuden vuosipäivänä. O Estado de São Paulo -lehden mielestä tulos oli valtava imagotappio sekä Ferrarille että tallin kuljettajille.
- Massa on jo saanut maksaa kovan hinnan: monet brasilialaiset menettivät luottonsa häneen, kun hän noudatti tallin käskyä ja päästi Alonson kärkeen. Tämä toi mieleen surulliset muistot Rubens Barrichellosta, joka teki saman vuonna 2002, lehti kirjoitti.