Alonso kymmenes Ferrarin kotivoittaja
Fernando Alonsosta tuli sunnuntaina kymmenes kuljettaja, joka on voittanut Ferrarilla Italian GP -kilpailun.
Kaikkiaan Ferrarilla on nyt 18 täysosumaa tästä kotikisastaan. Eniten voittoja Ferrarilla on Saksan GP:stä, jonka se on vienyt nimiinsä 20 kertaa. Ranskan Ferrari on valloittanut 17 ja Belgian 16 kertaa.
Muista talleista useimmin saman kisan on voittanut McLaren, jolla on 15 voittoa Monacosta. Lotus puolestaan on napannut USA:n GP-kisoista 14 täysosumaa.
Michael Schumacher hankki viisi Italian GP-voittoa Ferrarille, Alberto Ascari, Phil Hill, Clay Regazzoni ja Rubens Barrichello hankkivat täysosuman kahdesti, kun John Surtees, Ludovico Scarfiotti, Jody Scheckter ja Gerhard Berger voittivat kerran.
Yhden uransa nyt 24 GP-voitosta Alonso saavutti McLarenilla Monzassa 2007.
– Kolme vuotta sitten ei lausuttu mukavia sanoja, kun tulimme ensimmäisenä maaliin. Olimme silloin vihollisen leirissä, kun McLaren taisteli mestaruudesta Ferraria vastaan. Voittaminen silloin ei ollut tifosien kannalta miellyttävä juttu, Alonso muistutti.
– Kolme vuotta sitten ei lausuttu mukavia sanoja, kun tulimme ensimmäisenä maaliin. Olimme silloin vihollisen leirissä, kun McLaren taisteli mestaruudesta Ferraria vastaan. Voittaminen silloin ei ollut tifosien kannalta miellyttävä juttu, Alonso muistutti.
– Oli aivan eri tunne voittaa Monzassa Ferrarilla. Tämä ilmapiiri, Italian kansallishymni voiton kunniaksi, kaikki ihmismassat palkintokorokkeen ympärillä... Se tarjoaa aivan fantastisen tunteen. Jos kuljettaja ei koskaan koe sitä tunnetta, jonka voittaminen Monzassa Ferrarilla tuottaa, ura ei ole täydellinen, Alonso livautti.
Suomalaiskuskeista Ferrarilla Monzassa ovat kilpailleet Mika Salo ja Kimi Räikkönen. Kumpikin pääsi sentään palkinnoille sijoitettuaan kerran kolmanneksi.
– Ainoa vertailukohta urallani tälle loistavalle viikonlopulle on Barcelona 2006, kun voitin ensimmäistä kertaa oman kotikilpailuni Espanjassa.
Startin jälkeen
suurin murhe
Alonso sai tosissaan taistella täyttääkseen Ferrari-fanien unelmat. Heti startin jälkeen paalumies menetti paikkansa Jenson Buttonille, Ferrarin keula kopahti McLarenin perään ja heti perään viereen ehtineeseen tallikaveri Felipe Massan autoon.
– Kaksi osumaa kahden metrin matkalla tuntui pahalta. Pelkäsin auton hajonneen tai ainakin menettäneen kilpailukykyään. Ensimmäiset kierrokset käytinkin lähinnä varmistaakseni, että kaikki toimii kunnolla.
Alonson huippunopea varikkokäynti ratkaisi voiton. Espanjalainen kiitteli pysähdystä niin nopeaksi, ettei hän ehtinyt tehdä ratilla tarvittavia asetuksia, kun lähtölupa jo tuli tauluun.
– Varikkoportilla ei todellakaan ollut helppoa. Kun aluksi katsoin peiliin, näin Buttonin olevan vielä kaukana takana ja kiittelin, että olen selvästi hänen edellään ensimmäiseen mutkaan. Unohdin, että hän lähestyi 320 kilometrin tuntinopeudella ja niinpä menimme mutkaan melkein rinnakkain.
– Melkein spinnasin, kun painoin kaasua ja uudet pyörät sutivat. Siinä riski oli suurimmillaan, mutta ei enää jarrutuksessa, Alonso sepusteli.
Turun Sanomat 13.9 2010 22:46:19