kyllähän asiantuntijoista 99 prosenttia on sitä mieltä, että vuosien 1994-2000 välillä Schumilla ei ollut nopeinta autoa kuin kauden 1994 ensimmäisellä puoliskolla.
Kun nyt itsekin vetoat näihin asiantuntijoihin, niin vetoan sitten minäkin. Jossakin kisassa 1998 tai 1999 K. Rosberg on kommentaattorina Kollon kanssa suorassa lähetyksessä (saattoi olla aika-ajotkin). Kollo kysyy, että "miten nyt on mahdollista, että Mika tällä tavalla pystyy Schumin yhtäkkiä päihittämään, eikös sen pitänyt olla ylivoimainen". Rosbergin vastaus: se Schmacherin maine ylivertaisena kuljettajana perustuu ihan siihen alkukauteen 1994 jolloin Benetton käytti laitonta luistonestojärjestelmää ja jäi kiinni. (Lainaukset eivät sanatarkkoja.)
Suurin osa "asiantuntijoista" esim. useimmat entiset kuskit, eivät ole erityisen perehtyneitä tulosten taustoihin. He uskovat omaan asiantuntijuuteensa ja heiltä kysytään heidän kokemuksensa vuoksi. Mutta pidemmällä aikavälillä kuljettajien uria ja tulosten taustoja arvioimaan nämä entiset kuskit eivät ole parhaita mahdollisia.
Pitää myös muistaa että ihmisiä nämä asiantuntijatkin ovat ja heihinkin uppoaa PR-puhe vaihtelevissa määrin.
Jos otetaan esimerkki. Kauden 1994 jälkeen Schumi "tiedettiin" ruudukon ylivoimaisesti parhaaksi kuljettajaksi. Kaudella 1995 Hill alkoi yllättävänkin hyvin pistää kampoihin Schumille, johtopäätös: Williamsin on oltava paljon Benettonia parempi, koska eihän Hill muuten Schumille pärjäisi.
Samoin vuoden 1996 voittoja pidetään "huonolla autolla" otettuina, useimmiten perusteluna on se, että Eddie Irvine on silloin sanonut auton olleen hirveä. Jos tähän nyt kokoaisi jonkinlaisen yhteenvedon kaikista muista asioista, mitä Eddie on vuosien varrella möläytelly, niin voitaisiin ehkä kysyä, että onko kyseessä kuitenkaan kaikkein luotettavin tietolähde?
Olen täällä kirjoittanut ennenkin Schumi-myytistä. Siis siitä, että kuljettajan ympärille pyrittiin tietoisesti luomaan lyömätön tiimi ja lyömättömyyden aura. Taustapiruna hääri itse puutarhatonttu, B. Ecclestone.
Auton hitaudella selittyy myös Alonson vaisuus näissä 2007 ja 2010 päätöskisoissa.
Auton hitaus selittää sen, miksi auto ei kulkenut. Mutta ei sitä miksi kuljettajan meno näytti siltä, että autoa ei yritettykään viedä rajoilla. Siis jos nyt on valmis uskomaan nämä "auto oli huono" -selitykset. Kyseessähän pitäisi kuitenkin asiantuntijoiden mukaan olla historian kaksi parasta autonkehittäjää, joten miten on mahdollista, että parhaan autonkehittäjän auto on ratkaisuhetkillä huono?