Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Eli maailman paras autonkehittäjä Failonso teki jälleen loistaavaa työtä ja onnistui kehittämään Ferraria, tosin väärään suuntaan.
Ei kait sitä voi sanoa että väärään suuntaan, koko loppun kauden ajan sijoituksellisesti Ferrari oli hyvä (tosin muiden epäonneakin mukana kyseisissä tilanteissa) mutta ei Abu Dhabissa missä historian pahiten Ferrari mokasi taktiikkansa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei kait sitä voi sanoa että väärään suuntaan, koko loppun kauden ajan sijoituksellisesti Ferrari oli hyvä (tosin muiden epäonneakin mukana kyseisissä tilanteissa) mutta ei Abu Dhabissa missä historian pahiten Ferrari mokasi taktiikkansa.
Kyllä Ferrari tuossa männevuosinakin mokaili. Siksi sinne palkattiin Alonso tiimihenkeä vaalimaan kun edellinen ei kuulemma puhunut lainkaan. Siksi varmaan mm sai saderenkaat kuivalle kelille, vääränlaisen eturipustuksen ja muuta vastaavaa. No - piikittelyä, myönnän.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei kait sitä voi sanoa että väärään suuntaan, koko loppun kauden ajan sijoituksellisesti Ferrari oli hyvä (tosin muiden epäonneakin mukana kyseisissä tilanteissa) mutta ei Abu Dhabissa missä historian pahiten Ferrari mokasi taktiikkansa.
Eipäs nyt mennä mukaan tohon latinoliioitteluun. On historiassa pahempiakin taktiikkamokia nähty. Nytkin tuolla taktiikalla olisi voitu pelastaa riittävä tulos jos kuljettajilla olisi kyyti riittänyt. Sillä kyllähän eilenkin ohituksia nähtiin. Tosin ne oli taas ne samat, jotka ohittivat: veljekset Koba ja Kuba.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kun Fernando ajeli Petrovin perässä niin varikoltahan huudeltiin Alonsolle radiossa, jotta näytä kaikki taitosi tai jotain sinne päin. Sehän näytti ja tämä oli tulos.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kun Fernando ajeli Petrovin perässä niin varikoltahan huudeltiin Alonsolle radiossa, jotta näytä kaikki taitosi tai jotain sinne päin. Sehän näytti ja tämä oli tulos.
Tulihan tuo monta kertaa taitavasti takaisin radalle ajettuaan ulos.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Laitan tämän nyt tännekin tuolta kisaketjusta, kun ehkä tämä olisi oikeampi paikka.

Ainakin joltain kantilta katsottuna on uusi Schumi, esim nämä tallipeli asiat "työmyyrä" jne.
Nuo työmyyrimiset saisi kyllä jättää omaan arvoonsa, sinne PR-osastojen kansioihin mihin ne kuuluvat.

Alonsossa ja Schumissa on kieltämättä monia yhteneviä piirteitä:
a) kuljettajana:
- "race craft" kyky maksimoida otettavissa olevat tulokset paineettomassa tilanteessa
- hieman pääkilpailijoista perässä oleva nopeus
- virheherkkyys paineen alla

b) auton ulkopuolella:
- ylimielisyys muita kilpailijoita kohtaan
- kunnioituksen puute itse kilpailua kohtaan
- pönkitystä vaativa itsetunto

Tuo "race craft":han oli se ominaisuus, jonka ansiosta Alonso mukana mestaruustaistelussa tällä kaudella pysyi. Tuo huippunopeuden - HUOM! marginaalinen - puuttuminen ja virheherkkyys olivat ne syyt miksi hän sen hävisi.

Taktiikoita on turha syyttää. Enemmän pisteitä Ferrari taktiikoilla Alonsolle tällä kaudella sai kuin Red Bull Vettelille.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Alonsossa ja Schumissa on kieltämättä monia yhteneviä piirteitä:
a) kuljettajana:
- "race craft" kyky maksimoida otettavissa olevat tulokset paineettomassa tilanteessa
- hieman pääkilpailijoista perässä oleva nopeus
- virheherkkyys paineen alla
Olisiko näiden teesien tueksi esittää jotain faktaakin? Esimerkiksi tuosta "pääkilpailijoita perässä olevasta nopeudesta", kun kyseessä ovat viimeisen 20 vuoden ajalta jokseenkin ainoat kuljettajat, jotka ovat kyenneet voittamaan mestaruuksia ja taistelemaan mestaruuksista toistuvasti autolla, joka ei ole ollut lähtöruudukon nopein? Schumin kohdalla voit toki vedota virheherkkyyteen parissa mestaruuden ratkaisseessa kisassa, mutta milloin Alonso on hermoillut paineiden alla? Ei ainakaan eilen, sillä a) lähtö onnistui normaalisti, Buttonilla vaan vielä paremmin ja b) Petrovin ohittamiseen ei yksinkertaisesti suoranopeus riittänyt, minkä jokainen saattoi nähdä tv-kuvista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olisiko näiden teesien tueksi esittää jotain faktaakin? Esimerkiksi tuosta "pääkilpailijoita perässä olevasta nopeudesta", kun kyseessä ovat viimeisen 20 vuoden ajalta jokseenkin ainoat kuljettajat, jotka ovat kyenneet voittamaan mestaruuksia ja taistelemaan mestaruuksista toistuvasti autolla, joka ei ole ollut lähtöruudukon nopein?
Ensinnäkin voi kumota tuon väittämäsi lähtöruudukon "ei-nopeimmasta autosta". Schumin mestaruuksista kaikki tulivat lähtöruudukon nopeimmalla autolla. Siis talleissa joissa tuo ykkösauto nimenomaan oli nopeampi.

2005 Renault toki oli nopeudessa hieman McLarenia perässä, mutta luotettavuudessa huimasti edellä. Kokonaisuutena Renault oli tuon vuoden paras auto vaikkei nopein ollutkaan.

Muutenkin tämä puhe varsinkin Schumin "huonoista autoista" on varsin väsynyttä kansanperintöä ja osoitus siitä, että ajoittain PR-toimii.

Schumin kohdalla voit toki vedota virheherkkyyteen parissa mestaruuden ratkaisseessa kisassa, mutta milloin Alonso on hermoillut paineiden alla?
Alonso on ollut tilanteessa, jossa hänen on mahdollista viimeisessä kilpailussa voittaa mestaruus, kahdesti: 2007 ja 2010. Molemmilla kerroilla hänen ajosuorituksensa on ollut ponnetonta ja vailla yritystä. Eilenkin hänen olisi ollut mahdollista lähteä hakemaan ohitusta Petrovista riskillä, koska radalla oli pari paikkaa, jossa on taaempaakin mahdollista yrittää "Hamilton-ohitusta".

Ei paineiden alla sulaminen aina näy selkeinä virheinä, vaan joskus se ilmenee arkana ja ponnettomana ajatuksena. Alonson eilistä suoritusta (tosin Webberin suoritusta enemmän) kuvaavat suuren ajattelijan sanat:

Homer Simpson sanoi:
Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Ensinnäkin voi kumota tuon väittämäsi lähtöruudukon "ei-nopeimmasta autosta". Schumin mestaruuksista kaikki tulivat lähtöruudukon nopeimmalla autolla. Siis talleissa joissa tuo ykkösauto nimenomaan oli nopeampi.
Perusteluita, kiitos. Tai eihän näistä asioista ei ikinä päästä yksimielisyyteen kun mitään objektiivista näyttöä on yksinkertaisesti mahdotonta löytää, mutta kyllähän asiantuntijoista 99 prosenttia on sitä mieltä, että vuosien 1994-2000 välillä Schumilla ei ollut nopeinta autoa kuin kauden 1994 ensimmäisellä puoliskolla. Voit tietysti aina vedota siihen, että kaikki oli salaliiton tulosta ja todellisuudessa Schumilla olikin käytössä superauto, joka oli kaksi sekuntia nopeampi kuin omalla tallitoverilla ja sekunnin nopeampi kuin muilla. Uskokoon ken haluaa.

Auton hitaudella selittyy myös Alonson vaisuus näissä 2007 ja 2010 päätöskisoissa. Interlagosissa 2007 McLarenin vauhti ei riittänyt Ferrareita vastaan, lisäksi oma tiimikään ei toivonut Alonsolle mestaruutta. Abu Dhabissa Ferrari ei edes Alonson käsissä ollut yhtä nopea kuin McLarenit, Red Bulleista puhumattakaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei paineiden alla sulaminen aina näy selkeinä virheinä, vaan joskus se ilmenee arkana ja ponnettomana ajatuksena. Alonson eilistä suoritusta (tosin Webberin suoritusta enemmän) kuvaavat suuren ajattelijan sanat:
Juurikin näin alkaa Alonson kohdalla vaikuttamaan, että mestaruuspaineiden alla suorittaminen menee kesyksi. Ei uskaltanut ohittaa Petrovia, vaikka talli kannusti siihen keinoja kaihtamatta. Kisan jälkeen valitti, että Petrov ajoi liian rajusti. Ihan perusnättiä virheetöntä ajoahan se veti. Mun mielestä toi Alonson kiukuttelu, heikko lähtö radan paremmalta puolelta ja ylivarovaisuus suhteessa Petroviin vaan osoittaa, että hän itse suli paineiden alla eikö kyennyt tekemään ratkaisevia liikkeitä.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Nytkin tuolla taktiikalla olisi voitu pelastaa riittävä tulos jos kuljettajilla olisi kyyti riittänyt. Sillä kyllähän eilenkin ohituksia nähtiin. Tosin ne oli taas ne samat, jotka ohittivat: veljekset Koba ja Kuba.
Legendaarisia kommentteja taas kerran.

Se on kumma juttu, että kuljettajalla olisi sinun mielestä joku mahdollisuus vaikuttaa moottorin tehoihin? Renaultit olivat ylivoimaisesti parhaimpia suorilla eikä edes Hamilton jolla on "sarjan paras" mersun moottori päässyt "alitehoisesta" Renaultista ohitse ennen tämän varikko käyntiä.
Jos Alonso olisi yrittänyt ohittaa Petrovin ns. "Hamilton tyylillä" niin olisi vetänyt pitkäksi ja joutunut mitä todennäköisimmin antamaan sijansa takaisin. Sen verran kaukana toisistaan ne autot olivat.

Ja mahdatko tarkoittaa Kobayashin ohituksella sitä jossa hän ohitti varikolta tulleen auton imussa? Vau mikä ohitus, kun varikolta tullut auto tuli puolet hitaampaa ja huonolla linjalla siihen mutkaan. Kerro minkä ohituksen tämä Kubica sitten teki muuta kuin rengas taktiikalla? ;)
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Legendaarisia kommentteja taas kerran.

Se on kumma juttu, että kuljettajalla olisi sinun mielestä joku mahdollisuus vaikuttaa moottorin tehoihin? Renaultit olivat ylivoimaisesti parhaimpia suorilla eikä edes Hamilton jolla on "sarjan paras" mersun moottori päässyt "alitehoisesta" Renaultista ohitse ennen tämän varikko käyntiä.
Jos Alonso olisi yrittänyt ohittaa Petrovin ns. "Hamilton tyylillä" niin olisi vetänyt pitkäksi ja joutunut mitä todennäköisimmin antamaan sijansa takaisin. Sen verran kaukana toisistaan ne autot olivat.

Ja mahdatko tarkoittaa Kobayashin ohituksella sitä jossa hän ohitti varikolta tulleen auton imussa? Vau mikä ohitus, kun varikolta tullut auto tuli puolet hitaampaa ja huonolla linjalla siihen mutkaan. Kerro minkä ohituksen tämä Kubica sitten teki muuta kuin rengas taktiikalla? ;)
Suoranopeuteen vaikuttavia muuttujia on muitakin kuin moottoriteho. Miksi muuten RB:n ja Rellun suoranopeuksissa olisi ollut niin valtava ero?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Rellun moottori ei todellakaan ole sarjan tehokkain. Mutta jos pystyt ajamaan kurvit vähemmällä siivellä niin tottakai se suorilla taas on eduksi. Kuski siis pystyy suoranopeuksiin vaikuttamaan - muutoinkin kuin F-putkella.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3848
Laitan tämän nyt tännekin tuolta kisaketjusta, kun ehkä tämä olisi oikeampi paikka.



Nuo työmyyrimiset saisi kyllä jättää omaan arvoonsa, sinne PR-osastojen kansioihin mihin ne kuuluvat.

Alonsossa ja Schumissa on kieltämättä monia yhteneviä piirteitä:
a) kuljettajana:
- "race craft" kyky maksimoida otettavissa olevat tulokset paineettomassa tilanteessa
- hieman pääkilpailijoista perässä oleva nopeus
- virheherkkyys paineen alla

b) auton ulkopuolella:
- ylimielisyys muita kilpailijoita kohtaan
- kunnioituksen puute itse kilpailua kohtaan
- pönkitystä vaativa itsetunto

Tuo "race craft":han oli se ominaisuus, jonka ansiosta Alonso mukana mestaruustaistelussa tällä kaudella pysyi. Tuo huippunopeuden - HUOM! marginaalinen - puuttuminen ja virheherkkyys olivat ne syyt miksi hän sen hävisi.

Taktiikoita on turha syyttää. Enemmän pisteitä Ferrari taktiikoilla Alonsolle tällä kaudella sai kuin Red Bull Vettelille.
Itse en laskisi Alonsoa lähellekkään Schumacherin tasoiseksi kuljettajaksi.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
kyllähän asiantuntijoista 99 prosenttia on sitä mieltä, että vuosien 1994-2000 välillä Schumilla ei ollut nopeinta autoa kuin kauden 1994 ensimmäisellä puoliskolla.
Kun nyt itsekin vetoat näihin asiantuntijoihin, niin vetoan sitten minäkin. Jossakin kisassa 1998 tai 1999 K. Rosberg on kommentaattorina Kollon kanssa suorassa lähetyksessä (saattoi olla aika-ajotkin). Kollo kysyy, että "miten nyt on mahdollista, että Mika tällä tavalla pystyy Schumin yhtäkkiä päihittämään, eikös sen pitänyt olla ylivoimainen". Rosbergin vastaus: se Schmacherin maine ylivertaisena kuljettajana perustuu ihan siihen alkukauteen 1994 jolloin Benetton käytti laitonta luistonestojärjestelmää ja jäi kiinni. (Lainaukset eivät sanatarkkoja.)

Suurin osa "asiantuntijoista" esim. useimmat entiset kuskit, eivät ole erityisen perehtyneitä tulosten taustoihin. He uskovat omaan asiantuntijuuteensa ja heiltä kysytään heidän kokemuksensa vuoksi. Mutta pidemmällä aikavälillä kuljettajien uria ja tulosten taustoja arvioimaan nämä entiset kuskit eivät ole parhaita mahdollisia.

Pitää myös muistaa että ihmisiä nämä asiantuntijatkin ovat ja heihinkin uppoaa PR-puhe vaihtelevissa määrin.

Jos otetaan esimerkki. Kauden 1994 jälkeen Schumi "tiedettiin" ruudukon ylivoimaisesti parhaaksi kuljettajaksi. Kaudella 1995 Hill alkoi yllättävänkin hyvin pistää kampoihin Schumille, johtopäätös: Williamsin on oltava paljon Benettonia parempi, koska eihän Hill muuten Schumille pärjäisi.

Samoin vuoden 1996 voittoja pidetään "huonolla autolla" otettuina, useimmiten perusteluna on se, että Eddie Irvine on silloin sanonut auton olleen hirveä. Jos tähän nyt kokoaisi jonkinlaisen yhteenvedon kaikista muista asioista, mitä Eddie on vuosien varrella möläytelly, niin voitaisiin ehkä kysyä, että onko kyseessä kuitenkaan kaikkein luotettavin tietolähde?

Olen täällä kirjoittanut ennenkin Schumi-myytistä. Siis siitä, että kuljettajan ympärille pyrittiin tietoisesti luomaan lyömätön tiimi ja lyömättömyyden aura. Taustapiruna hääri itse puutarhatonttu, B. Ecclestone.

Auton hitaudella selittyy myös Alonson vaisuus näissä 2007 ja 2010 päätöskisoissa.
Auton hitaus selittää sen, miksi auto ei kulkenut. Mutta ei sitä miksi kuljettajan meno näytti siltä, että autoa ei yritettykään viedä rajoilla. Siis jos nyt on valmis uskomaan nämä "auto oli huono" -selitykset. Kyseessähän pitäisi kuitenkin asiantuntijoiden mukaan olla historian kaksi parasta autonkehittäjää, joten miten on mahdollista, että parhaan autonkehittäjän auto on ratkaisuhetkillä huono?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Juurikin näin alkaa Alonson kohdalla vaikuttamaan, että mestaruuspaineiden alla suorittaminen menee kesyksi. Ei uskaltanut ohittaa Petrovia, vaikka talli kannusti siihen keinoja kaihtamatta. Kisan jälkeen valitti, että Petrov ajoi liian rajusti. Ihan perusnättiä virheetöntä ajoahan se veti. Mun mielestä toi Alonson kiukuttelu, heikko lähtö radan paremmalta puolelta ja ylivarovaisuus suhteessa Petroviin vaan osoittaa, että hän itse suli paineiden alla eikö kyennyt tekemään ratkaisevia liikkeitä.
Ei Alonsolla ollut mitään mahdollisuutta Petrovia ohittaa. Näkihän sen jokainen, että vaikka Alonso kuinka yritti roikkua perässä, niin suoran lopussa Petrovilla oli aina sen verran etumatkaa, ettei sieltä edes mitään riskiohitusta ollut mahdollista yrittää. Onhan se nyt hyvin tiedossa, että joillakin radoilla ei vaan ohi pääse ilman toisen virhettä, vaikka kuinka olisi taitoa, halua tai nopeutta edellä ajavaa enemmän. Varsinkaan, jos auto on vieläpä suorilla edellä ajavaa hitaampi.

Ei Alonson lähtökään mikään huono ollut. Ihan hyvin lähti liikkeelle, mutta Button otti huippulähdön.


Auton hitaudella selittyy myös Alonson vaisuus näissä 2007 ja 2010 päätöskisoissa. Interlagosissa 2007 McLarenin vauhti ei riittänyt Ferrareita vastaan, lisäksi oma tiimikään ei toivonut Alonsolle mestaruutta. Abu Dhabissa Ferrari ei edes Alonson käsissä ollut yhtä nopea kuin McLarenit, Red Bulleista puhumattakaan.
Itse veikkaisin, että Alonson vauhti olisi saattanut riittääkin McLareneita ja Reb Bulleja vastaan eilen. Ainakin aika-ajovauhdin perusteella. Mutta eipä tuosta vauhdista tietenkään hyötyä ollut varikkotaktiikan epäonnistuttua täydellisesti.

Edit. Toisaalta Ferrarilla kyllä varmaan oltiin sitä mieltä, että vauhti ei olisi riittänyt, koska varikkokäynti tehtiin niin aikaisin siinä pelossa, että muuten Webber ehtii edelle.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Auton hitaudella selittyy myös Alonson vaisuus näissä 2007 ja 2010 päätöskisoissa. Interlagosissa 2007 McLarenin vauhti ei riittänyt Ferrareita vastaan, lisäksi oma tiimikään ei toivonut Alonsolle mestaruutta. Abu Dhabissa Ferrari ei edes Alonson käsissä ollut yhtä nopea kuin McLarenit, Red Bulleista puhumattakaan.
Kyllähän se auto näyttää hitaalta, kun kuski ajaa henkinen käsijarru päällä, puristaa liikaa rattia jne... Pari kymppiä sulaa helposti vauhdista, mikä melkein kostautui jo aika-ajossa. Vaikka se lopussa veteli radan reunustenkin yli, ei se tarkoita etteikö nopeamminkin olisi voinut päästä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kyllähän se auto näyttää hitaalta, kun kuski ajaa henkinen käsijarru päällä, puristaa liikaa rattia jne... Pari kymppiä sulaa helposti vauhdista, mikä melkein kostautui jo aika-ajossa. Vaikka se lopussa veteli radan reunustenkin yli, ei se tarkoita etteikö nopeamminkin olisi voinut päästä.
Tämä mielestäni näkyi lauantaina vielä selvemmin Red Bullin leirissä. Vettelin meno oli lennoikkaan ja yritteliään näköistä, Webberin hieman sinnepäin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös