En ymmärrä, mitä yrität sanoa.Meinaatko, että fisi olisi vain todennut - että hitto kun olen kankea oppimaan uutta ja superhidas Kimin kykyihin nähden. Juu, näinhän ne kuskit yltiörehellisinä.
Nappien painelu tuskin olis iso juttu, jos auto muuten olis istunu hanskaan. Mun mielestä tossa suurimpana ongelmana ei ollut KERSin käyttö, vaan että sen auton ajettavuus oli ihan erilainen kuin mitä Fisi odotti. Varmaan samoja juttuja, joiden vuoksi Kimikään ei koskaan sopeutunut autoon 100%, vaikka rattimiehenä kumminkin ajaa aika nopeasti ihan mitä tahansa, hanskaan sopivaa tai ei. Toimittajat tai fanit on virheellisesti tulkinnut tuota, että KERSin vuoksi Fisi oli ihan lapanen, mikä on mielestäni 99% potaskaa. Jos kuski kykenee ajamaan kolmeasataa kilparadalla ja kahtasataa mutkissa, ei se KERSin käyttö radan helpoimmissa kohdissa kiihdyttäessä voi olla ylitsepääsemätön tekijä.KERSin käyttämättä jättäminen ei ole ihan yksinkertainen ratkaisu, vaan jotta siitä saisi täyden hyödyn, täytyy autoon tehdä melko paljon muutoksia. Loppukaudesta auto oli Ferrarin mielestä nopeampi laitteen kanssa, joten sitä ei varmasti mielellään poistettu, joskin tässä yhteydessä Fisicon toiveiden kuuntelu voidaan kyseenalaistaa. Julkisesti hän ei kuitenkaan sanonut haluavansa ajaa ilman KERSiä.
Joka tapauksessa Fisico itse näki KERSin merkittävänä syynä ongelmiinsa. Pätkä Autosportin haastattelusta tammikuulta:
Sikäli olen samaa mieltä, että tuskin kyse koskaan on vain yhdestä asiasta. KERS on Fisicon kommenttien mukaan kuitenkin ollut huomattavasti isompi ongelma kuin tahdot myöntää.
Luitko tosiaan Fisichellan kommentin? KERS-namiskan painaminen on varmasti helpoin osa järjestelmää (Fisico mainitsee tuossa Ferrarin elektronisten apujen säädöt, joita tosiaan on huomattava määrä, ja joista KERS lienee käytöltään yksinkertaisin). Todellinen ongelma on energiankeruuvaihe, joka tekee autosta levottoman jarrutuksissa, ja kuten Fisichella sanoo, pyrkii lukitsemaan takarenkaat. Siankarlon olisi pitänyt kyetä muuttamaan ajotyyliään jarrutuksissa, ja se ei häneltä onnistunut. Totta on varmasti se, että ajettavuus oli erilainen kuin mitä Fisichella odotti, mutta se ero on hänen mukaansa nimenomaan KERSin aikaansaamaa.Mun mielestä tossa suurimpana ongelmana ei ollut KERSin käyttö, vaan että sen auton ajettavuus oli ihan erilainen kuin mitä Fisi odotti. Varmaan samoja juttuja, joiden vuoksi Kimikään ei koskaan sopeutunut autoon 100%, vaikka rattimiehenä kumminkin ajaa aika nopeasti ihan mitä tahansa, hanskaan sopivaa tai ei. Toimittajat tai fanit on virheellisesti tulkinnut tuota, että KERSin vuoksi Fisi oli ihan lapanen, mikä on mielestäni 99% potaskaa. Jos kuski kykenee ajamaan kolmeasataa kilparadalla ja kahtasataa mutkissa, ei se KERSin käyttö radan helpoimmissa kohdissa kiihdyttäessä voi olla ylitsepääsemätön tekijä.
En jaksanut muokata kommenttiani keruuvaiheella kun se tuli mieleen, pahoitteluni että jouduit kommentoimaan. Mielestäni tuo 'keruuvaiheen käyttö' ja sen 'vaikutukset ajettavuuteen' on vaan jotain sellaista, mihin kuskin pitää sopeutua säätöjä tai ajotyyliä mukauttamalla. Ei sen kummempaa kuin jotenkin muuten hanskaan sopimaton auto. Niin ja Fisichella oli yleensä jotain puoli sekuntia Kimiä hitaampi. KERSistä saiko siitä apua jotain neljä kymmenystä, joten jos KERS oli niin iso ajettavuusongelma, se olis ollut ihan sama kytkeä se pois käytöstä tai vielä parempaa poistaa Fisichellan autosta kokonaan.Todellinen ongelma on energiankeruuvaihe, joka tekee autosta levottoman jarrutuksissa, ja kuten Fisichella sanoo, pyrkii lukitsemaan takarenkaat.
Jokainen joka on ajanut edes jonkunlaisella kisavehkeellä tai yleensä autolla kovaa mutkatiellä, tietää, että jarrutusvaihe on kaikkein vaikein ajon kannalta. Kaikki osaavat polkea kaasua, mutta mutkiin jarruttaminen ja kääntäminen on jo kokonaan eri asia.En jaksanut muokata kommenttiani keruuvaiheella kun se tuli mieleen, pahoitteluni että jouduit kommentoimaan. Mielestäni tuo 'keruuvaiheen käyttö' ja sen 'vaikutukset ajettavuuteen' on vaan jotain sellaista, mihin kuskin pitää sopeutua säätöjä tai ajotyyliä mukauttamalla. Ei sen kummempaa kuin jotenkin muuten hanskaan sopimaton auto. Niin ja Fisichella oli yleensä jotain puoli sekuntia Kimiä hitaampi. KERSistä saiko siitä apua jotain neljä kymmenystä, joten jos KERS oli niin iso ajettavuusongelma, se olis ollut ihan sama kytkeä se pois käytöstä tai vielä parempaa poistaa Fisichellan autosta kokonaan.
Kubica ansaitsisi olla listalla mielestäni...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/885561. Alonso 229
2. Vettel 220
3. Hamilton 196
4. Webber 146
5. Kubica 129
6. Button 86
7. Rosberg 68
8. Hulkenberg 17
. Massa 17
10. Barrichello 11
Tietää sen moni muukin, mutta miten tämä liittyy viestiini?Jokainen joka on ajanut edes jonkunlaisella kisavehkeellä tai yleensä autolla kovaa mutkatiellä, tietää, että jarrutusvaihe on kaikkein vaikein ajon kannalta.
Siten, että mikäli jarrutus on ongelma, se ei korjaannu helposti.Tietää sen moni muukin, mutta miten tämä liittyy viestiini?
Onko se vika sitten mielestäsi KERSissä, auton ajo-ominaisuuksissa vai kuljettajassa?Siten, että mikäli jarrutus on ongelma, se ei korjaannu helposti.
Kyllähän tässä kai koko ajan on tunnustettu se, ettei Fisico sopeutunut Ferrarin autoon. Mutta onko se Fisicon vika vai sen, että autoon on vaikea sopeutua?Onko se vika sitten mielestäsi KERSissä, auton ajo-ominaisuuksissa vai kuljettajassa?
Lähinnä sitä halusin vängätä, onko se KERSin vika jos auton ajettavuus KERSillä on huono? Mun mielestä ajettavuus on ensisijaisesti auton ominaisuus eikä niinkään KERSin, vaikka KERSi varmaan vaikuttaakin siihen minkälaiseksi auton ajettavuus on kehittynyt tai kehitetty. Eli se Ferrari oli hankala ajaa, ainakin Fisichellan mielestä. Joku muu ehkä olisi kokenut sen mieleisemmäkseen.Kyllähän tässä kai koko ajan on tunnustettu se, ettei Fisico sopeutunut Ferrarin autoon. Mutta onko se Fisicon vika vai sen, että autoon on vaikea sopeutua?
On.Jos jäätyneellä jalkakäytävällä vetää lipat, onko vika alustan liukkaudessa vai kävelijässä?
On. Jos auto on painavampi täydellä tankilla kuin tyhjällä, onko se polttoainemäärän vika? On. Jos pito on heikompi kuluneilla renkailla kuin uusilla, onko se renkaiden kuluneisuuden vika? On. Jos auton ajettavuus KERS asennettuna on huonompi kuin ilman sitä, niin samaan tapaan se huono ajettavuus silloin on sen KERSin vika.Lähinnä sitä halusin vängätä, onko se KERSin vika jos auton ajettavuus KERSillä on huono? Mun mielestä ajettavuus on ensisijaisesti auton ominaisuus eikä niinkään KERSin, vaikka KERSi varmaan vaikuttaakin siihen minkälaiseksi auton ajettavuus on kehittynyt tai kehitetty.
Lerssiä on ihan turha syyttää Fisin ongelmista, korkeintaan se muutama kymmenys saattoi tulla sieltä, mutta ero oli kuitenkin paljon suurempi Kimiin ja aikaa oli opetella lerssiäkin ihan tarpeeksi.Aika offtopikiksi menee kun höpötellään "kerssi-Ferrari-Fisichella" -kolmiodraamasta Alonso-ketjussa, mutta menköön nyt. Eli jos kerssin käyttö saa auton epävakaaksi jarrutuksen yhteydessä, jolloin se (kers) latautuu, niin silloin se auton epävakaus on mun mielestäni kerssin latautumisen syy :idea:.
Edelleen jos kuljettaja ajaa nopeampia kierrosaikoja kers pois päältä (ei lautaudu, purkaudu eikä tee autosta levotonta jarrutettavaa) niin silloin kannattaa ajaa kers pois päältä. Jos sen sijaan kuljettaja ajaa nopeampia kierrosaikoja kers pois päältä, mutta ei pidä auton epävakaudesta jarrutettaessa niin silloin kuskin kannattanee yrittää tulla toimeen auton kerssillisten ominaisuuksien kanssa.
Suoraan KERS oli osatekijä Fisichellan hitauteen, mutta myös epäsuorat vaikutukset on syytä ottaa huomioon. Kun auto ei käyttäydy kuljettajan haluamalla tavalla, niin luotto siihen ja omaan tekemiseen heikkenee. Tämä taas vaikuttaa jo kaikkeen muuhunkin, kuin pelkkään jarruttamiseen. Tuskimpa kukaan silti väittäisi, että Fisichella olisi luontaiselta nopeudeltaan ollut Räikkösen tasolla. Ero oli vaan tavattoman suuri, ettei se pelkällä kuljettajien erolla syntynyt.Lerssiä on ihan turha syyttää Fisin ongelmista, korkeintaan se muutama kymmenys saattoi tulla sieltä, mutta ero oli kuitenkin paljon suurempi Kimiin ja aikaa oli opetella lerssiäkin ihan tarpeeksi.
Tällaisella vertailulla ei ole koskaan mitään pohjaa. Jokainen kausi on lukuisten muuttujien takia täysin omanlaisensa, jopa samassa tallissa vuodesta toiseen ajavien tallikaverien tapauksessa. Puhumattakaan siitä, että vedetään johtopäätöksiä toisessa tallissa toista kuljettajaa vastaan ajettujen tulosten perusteella.Kovimmat Alonsofanit tuolloin olivat hyvinkin varmoja että nyt tuli Kimille noutaja koska Alonso on niiiiin paljon Kimiä parempi että - kun otetaan Alo-Fisi ero Rellulla huomioon - niin kyllähän nyt toki Fisi Kimin pesee. (Sivumennen sanoen he olivat myös vankkumattomasti sitä mieltä, että tallikavereita voi suoraan verrata ristiin tallista ja vuodesta toiseen.) Tietyllä ilmeiselläkin tavalla nämä selittelyt ovat tuon saman "logiikan" jatkoa, hieman sofistikoituneemmin vain.
Niin kuin yritin perustella, niin kaipa tuolla KERSillä oli kohtalaisen paljon tekemistä Fisin heikkojen suoritusten taustalla. Mutta mielestäni Kimin ylivoima osoitti enemmänkin sen, miten vaikea auto Ferrari viime kaudella oli, ja miten hyvin Massa ja Räikkönen sillä loppuen lopuksi ajoivat. Nämä suoritukset eivät vain mielestäni saaneet niiden ansaitsemaa arvostusta. Fisichellan piipahdus Ferrarilla oli taas yksi kappale lisää "italialaiset alisuorittajat Ferrarilla" -opukseen.Siis, onhan noissa selityksissä tietysti perääkin, mutta probleemaksi muodostuu sellainen ylitsepääsemätön pikku juttu, että kun otetaan Lerssin vaikutus huomioon ja verrataan sitä koko eroon Kimin ja Fisin suorituskyvyssä, ei Lers voi selittää kuin pienen osan siitä. Tämä jostain syystä (tai siis "jostain syystä", mistäköhän?) halutaan sivuuttaa tai ainakin minimoida. Lisäksi on hyvä huomioida, ettei kukaan muu kuljettaja saanut mitään anteeksi Lerssin vuoksi tuona vuonna, ei kelpaa selitykseksi oikein kenenkään muun kohdalla. Mitenköhän ensi vuonna? Ovatko nämä Fisi-selittelijät edelleen samaa mieltä kaikista Lerssin vaikutuksista ja huomioivat ne tarkasti jokaisen kuljettajan kohdalla?
On sen Force Indian täytynyt olla ihan älyttömän ylivoimainen auto, jos Kimin ja Fisicon tasoero Ferrarilla perustuu pääasiassa kuskien raakanopeuteen.Lerssiä on ihan turha syyttää Fisin ongelmista, korkeintaan se muutama kymmenys saattoi tulla sieltä, mutta ero oli kuitenkin paljon suurempi Kimiin ja aikaa oli opetella lerssiäkin ihan tarpeeksi.
Tai Ferrarin sysipaska. Eiköhän tuolta sumealla logiikalla löydy se oikea vertailusuhdeOn sen Force Indian täytynyt olla ihan älyttömän ylivoimainen auto, jos Kimin ja Fisicon tasoero Ferrarilla perustuu pääasiassa kuskien raakanopeuteen.
Ja kaikkien muidenkin, Fisichellahan oli paalumies Spassa.Tai Ferrarin sysipaska. Eiköhän tuolta sumealla logiikalla löydy se oikea vertailusuhde
On ehkä syytä palauttaa mieliin, millaisista eroista Räikkösen ja Fisichellan välillä puhuttiin, kun asia ei näytä olevan kaikille täysin selvä.Lerssiä on ihan turha syyttää Fisin ongelmista, korkeintaan se muutama kymmenys saattoi tulla sieltä, mutta ero oli kuitenkin paljon suurempi Kimiin ja aikaa oli opetella lerssiäkin ihan tarpeeksi.
Näen todellisena ongelmana tässä sen, että itsevarmuuteesi nähden tunnet aiheesi kohtuullisen huonosti. Jos KERS todella selittää erosta useita kymmenyksiä, ei se enää ole kovinkaan pieni osa. Lisäksi pyrit "jostain syystä" kääntämään keskustelua itse aiheesta keskustelijoihin ja heidän mahdollisiin motiiveihinsa. Kuka tässä nyt tahtoo sivuuttaa ja minimoida mitä?Siis, onhan noissa selityksissä tietysti perääkin, mutta probleemaksi muodostuu sellainen ylitsepääsemätön pikku juttu, että kun otetaan Lerssin vaikutus huomioon ja verrataan sitä koko eroon Kimin ja Fisin suorituskyvyssä, ei Lers voi selittää kuin pienen osan siitä. Tämä jostain syystä (tai siis "jostain syystä", mistäköhän?) halutaan sivuuttaa tai ainakin minimoida. Lisäksi on hyvä huomioida, ettei kukaan muu kuljettaja saanut mitään anteeksi Lerssin vuoksi tuona vuonna, ei kelpaa selitykseksi oikein kenenkään muun kohdalla. Mitenköhän ensi vuonna? Ovatko nämä Fisi-selittelijät edelleen samaa mieltä kaikista Lerssin vaikutuksista ja huomioivat ne tarkasti jokaisen kuljettajan kohdalla?