http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/12/1242013
Joku se pitää meitä muita ihmisiä tyhmänä sit :ahem:
Joku se pitää meitä muita ihmisiä tyhmänä sit :ahem:
Alonso on ollut aina taktiikka puhuja, mutta tietysti se olisi tiimiltä hyvä taktiikka että kummatkin olisivat tasavertoisia ja sitä suosittaisiin kumpi olisi lopulta parempi. Alonson luonteeseen ei kuulu olla kakkoskuski, atrenaali alkaa palamaan liian kovilla kieroksilla.Alonso ei halua ykköskuskiksi
Ferrari-tähti Fernando Alonso kiistää vaativansa talliltaan ykköskuljettajan asemaa.
- Kuljettajana olen sitä mieltä, että molempien kuljettajien on oltava tasa-arvoisessa asemassa. Huipputalleissa on usein kaksi kokenutta ja taitavaa kuljettajaa, ja moneen kertaan on nähty, että tallilla on hyvä olla kaksi kuljettajaa taistelemassa mestaruudesta. Jos sitten MM-sarjan aikana tullaan tilanteeseen, että matemaattisesti mahdollisuuksia ei enää ole, niin talli voi tehdä parhaaksi katsomansa päätöksen, Alonso sanoi Autosport.comin haastattelussa.
Saksan GP:n tallimääräyskohun jälkeen Alonso joutui vastailemaan lehdistötilaisuuksissa toimittajien kiusallisiin kysymyksiin. Tuplamestari ei kuitenkaan piitannut siitä, että brittilehdistö hyökkäsi hänen kimppuunsa
- Minusta se oli heidän ongelmansa. Olen tavallaan pahoillaan heidän puolestaan, koska heidän elämänsä ei varmastikaan ole hyvä ja onnellinen toisin kuin joillain meistä tällä hetkellä. Oli harmi, että he reagoivat sillä tavalla kuin reagoivat, mutta meille se ei ollut ongelma. Ferrari-tallin osoittama yhtenäisyys ei miellytä kaikkia, Alonso totesi.
Alonsolta kysyttiin myös, miksi hänen persoonansa jakaa niin voimakkaasti tunteita F1-fanien keskuudessa.
- Se on osa urheilua ja osa menestystä. Luin, että Kobe Bryant ja LeBron James ovat vähiten suosituimmat miehet USA:ssa. Se kertoo paljon. Kun menestyy hyvin, ihmiset eivät pidä sinusta. Jos taas olet 18:s joka kilpailussa, olet kiva kaveri. Toivon siis olevani todella paha poika jatkossakin, Alonso veisteli.
(MTV3)
Massa ei ollut matemaattisesti ulkona, vaan näytti se lahja hyvin kelpaavan Allulle silti. Myös voidaan muistella mitä mieltä Allu oli ykköskuskin asemasta 2007. Kiristi tallipäällikköään tuolloin jotta saisi ykköskuskin aseman tallissa. Eikä muuten silloinkaan ollut tallikaveri matemaattisesti ulkona, heh.Ferrari-tähti Fernando Alonso kiistää vaativansa talliltaan ykköskuljettajan asemaa.
- Kuljettajana olen sitä mieltä, että molempien kuljettajien on oltava tasa-arvoisessa asemassa. Huipputalleissa on usein kaksi kokenutta ja taitavaa kuljettajaa, ja moneen kertaan on nähty, että tallilla on hyvä olla kaksi kuljettajaa taistelemassa mestaruudesta. Jos sitten MM-sarjan aikana tullaan tilanteeseen, että matemaattisesti mahdollisuuksia ei enää ole, niin talli voi tehdä parhaaksi katsomansa päätöksen, Alonso sanoi Autosport.comin haastattelussa.
Eli nyt eksplisiittisesti tunnustetaan että rikottiin sääntöjä. FIA:n tulisi nyt ryhtyä asiallisiin toimenpiteisiin tämän perusteella. Mutta eiväthän ne ryhdy koska show ja raha ovat urheilua tärkeämpää. Mikset Molo tunnustanut tätä heti Hocken jälkeen kun asiaa puitiin? Massa oli tosi tuhma kun ei halunnut rikkoa lajin sääntöjä.- En pitänyt siitä läpinäkyvästä tavasta, jolla hän päästi Alonson ohitseen. Olen kyllästynyt ruikuttajiin: kun ajat Ferrarilla, sinun on tehtävä niin kuin käsketään, koska kaikkeen on olemassa syy, Montezemolo jatkoi.
Minusta taas juuri sinunkin lukusi osoittavat ettei ero selity KERSillä. Ero on selvästi suurempi kuin se muutama kymmenys. Lisäksi huomautan, että keskimääräisten kierrosvauhtien ero tulee laskea vain niiltä kierroksilta jolloin molemmilla oli tyhjä rata edessään. Silloin kun ajetaan jossain jonossa, ei vauhti määräydy kuljettajan mukaan. Korostan kahta seikkaa vielä: erot sekä tallikaverusten että tallien välillä ovat olleet huomattavan pienet viime vuosina. Vertaa vaikka 2000-luvun alkuun tai 90-luvun loppuun. Tällöin nuokin erot ovat "mega"luokkaa. Toiseksi, kuten sanoin, ei kukaan muukaan kuski saanut KERSin vuoksi mitään anteeksi. Vain Fisin kohdalla tätä selitellään. Ei edes alkukaudesta selitelty mitään niiden kuskien kohdalla jotka KERSiä käyttivät eivätkä voineet olla vielä kovin sinut sen kanssa.On ehkä syytä palauttaa mieliin, millaisista eroista Räikkösen ja Fisichellan välillä puhuttiin, kun asia ei näytä olevan kaikille täysin selvä.
Aika-ajot (Q1)
Monza -0,479
Singapore -1,057
Japani -0,476
Brasilia -
Abu Dhabi -1,184
Kilpailu (keskimääräisten kierrosaikojen erotus)
Monza -1.060
Singapore -0,344
Japani -0,480
Brasilia -0,373
Abu Dhabi -0,289
Pidän mainitsemaasi muutamaa kymmenystä melko realistisena arviona siitä, kuinka paljon KERS-ongelmat ovat Fisichellaa pahimmillaan häirinneet, kenties yhdellä kierroksella hieman enemmän. Samoin pidän kohtuullisen selvänä, että Kimi voi olla Fisichellan tasoista kuljettajaa edellä parhaimmillaan useita kymmenyksiä yhdellä kierroksella. Toisaalta on yhtä lailla selvää, ettei yli kymmenen vuotta ykkösissä taitojensa ansiosta viettänyt kuljettaja jää nykyisillä autoilla sekuntia tallikaverilleen ilman ongelmia kaluston kanssa. Minusta erot ovat sitä luokkaa, että selittyvät varsin hyvin Fisicon KERS-ongelmilla ja Kimin paremmuudella, enkä näe asiassa sen enempää mystiikkaa.
Näen todellisena ongelmana tässä sen, että itsevarmuuteesi nähden tunnet aiheesi kohtuullisen huonosti. Jos KERS todella selittää erosta useita kymmenyksiä, ei se enää ole kovinkaan pieni osa. Lisäksi pyrit "jostain syystä" kääntämään keskustelua itse aiheesta keskustelijoihin ja heidän mahdollisiin motiiveihinsa. Kuka tässä nyt tahtoo sivuuttaa ja minimoida mitä?
Kuten olen yrittänyt moneen kertaan sanoa, koko eroa ei kukaan ole ollut KERSin piikkiin pistämässä. Väitit sen selittävän "vain pienen osan", jota yli puolet erosta tuskin enää on. Puhtaiden kierrosten vertailun ongelma on se, ettei se ota huomioon eriäviä taktiikoita Monzassa, Singaporessa ja Brasiliassa. Se on toki totta, että keskimääräisiä kierroksia vertailtaessa erosta tulee todennäköisesti pienempi kuin mitä se puhtaalla radalla olisi.Minusta taas juuri sinunkin lukusi osoittavat ettei ero selity KERSillä. Ero on selvästi suurempi kuin se muutama kymmenys. Lisäksi huomautan, että keskimääräisten kierrosvauhtien ero tulee laskea vain niiltä kierroksilta jolloin molemmilla oli tyhjä rata edessään. Silloin kun ajetaan jossain jonossa, ei vauhti määräydy kuljettajan mukaan. Korostan kahta seikkaa vielä: erot sekä tallikaverusten että tallien välillä ovat olleet huomattavan pienet viime vuosina. Vertaa vaikka 2000-luvun alkuun tai 90-luvun loppuun. Tällöin nuokin erot ovat "mega"luokkaa. Toiseksi, kuten sanoin, ei kukaan muukaan kuski saanut KERSin vuoksi mitään anteeksi. Vain Fisin kohdalla tätä selitellään. Ei edes alkukaudesta selitelty mitään niiden kuskien kohdalla jotka KERSiä käyttivät eivätkä voineet olla vielä kovin sinut sen kanssa.
Schumacher on kuitenkin jo 41 ja ensi vuonna 42 tehden paluun kolmen kauden tauon jälkeen.Lyhyt yhteenveto omasta näkökulmastani: Fisillä oli riittävästi aikaa tottua Ferrarin autoon. Kuitenkaan hän ei saanut pistettäkään sillä, toisin kuin Force Indian autolla jolla sai jopa paalupaikan ja 2. sijan kisassa. Tästä nähdään Ferrarin auton taso. Toisaalta Kimin loppukauden tulokset osoittavat mihin Kimi pystyy kun kerrankin saa ykköskuljettajan aseman. Tämä vastaava ykköskuljettajan asema on saanut monet kuljettajat näyttämään todellista tasoaan paljon paremmilta vuosien ajan, mm. Schumacher ja Alonso ovat tällaisia kuljettajia. Molempien kohdalla huomattavia vaikeuksia kun ovat joutuneet tasavertaiseen asemaan, vrt. Trulli 04, Hamilton 07 ja Rosberg 10.
Hyvin pelattu mutta uskooko kukaan (fanikaan) tuohon...Heh, Fernando pelaa peliä, kaippa tämä käy totuudesta herran faneille että hän ei ole ikinä ollut ykköskuski, ainakaan omasta tahdostaan.
Mitä, onko kriittisiäkin Alonso-faneja olemassa...? Nyt on kaikki nähty. Voin kuolla onnellisena miehenä.Hyvin pelattu mutta uskooko kukaan (fanikaan) tuohon...
Alonso kertoi myös alkuviikosta että joutuu laihduttamaan hieman, koska energiaa varastoiva KERS-järjestelmä otetaan jälleen käyttöön.Alonso uskoo: Ohituksia tulee lisää
Fernando Alonso kertoo Ferrarin julkaisemassa haastattelussa olevansa toiveikas sen suhteen, että ensi kaudella käyttöön otettavien uusien sääntöjen ansiosta ohittaminen helpottuu Formula ykkösissä. Energiaa varastoiva KERS-järjestelmä ja liikkuva takasiiveke mahdollistavat Alonson mukaan ohittamisen helpottumisen.
- Nuo uudistukset tuovat meille nopeusetua edellä olevaan autoon. Olen luottavainen, että viimeinkin ensi vuonna ohittaminen helpottuu ja tarjoamme kaikille paremman shown, kertoo Alonso.
Auton suunnittelussa haastivimpina asioina Alonso pitää KERS:iä sekä Pirellin renkaita. F1:n rengasvalmistaja vaihtuu ja uudet renkaat tuovat suunnittelijoille omat haasteensa. 18.12.2010, 20.30 Plaza.fi
En usko että Alonsolla on silti hätää tallikaveriansa vastaan. Massan hitaus on ihan perusfysiikasta tuttu ilmiö.Alonso arveli laihduttavansa kaksi tai kolme kiloa.
Minusta sopiva laihdutustavoite olisi n. 68kg:n vähennys.Alonso kertoi myös alkuviikosta että joutuu laihduttamaan hieman, koska energiaa varastoiva KERS-järjestelmä otetaan jälleen käyttöön.
Alonso arveli laihduttavansa kaksi tai kolme kiloa.
Vaikka virallisella puolella ollaankin, niin silti:Minusta sopiva laihdutustavoite olisi n. 68kg:n vähennys.
Alonso kyllä sanoo oikein ja ei hän ole tainut aijemminkaan sanoa että pelkäisi ketään, niin vain on annettu ymmärtää esim taistelussa Hamiltonia vastaan. (Puheet ovat enempi F1 fanien suusta, että pelkäisi jotain kuskia)Alonso: Miksi minun pitäisi pelätä ketään?
Formula ykkösten maailmanmestaruuden valloittanut Sebastian Vettel on myöntänyt, että hänen unelmanaan on päästä Ferrarille jossain vaiheessa uraansa. Ferrarin espanjalaiskuskia Fernando Alonsoa ei haittaisi, jos Red Bull -kuski siirtyisi hänen tallikaverikseen.
- En pelkää lainkaan Vetteliä. Jos hän joku päivä tulee Ferrarille, se ei ole mikään ongelma, Alonso kertoi espanjalaismedialle.
Alonson mukaan hän ei ole koskaan pelännyt tallikavereitaan.
- Yksikään heistä ei ole koskaan kerännyt enemmän pisteitä kuin minä, joten miksi minun pitäisi pelätä ketään, Alonso totesi.
Hamilton on hieno ja nopea ajaja niinkuin monet muutkin en ala ketään arvostelemaan millään tavalla, se ei vain tunnu oikealta olisipa kuljettaja sattunut tekemään ihan mitä tahansa. (Artelo kysyi täällä aijemmin muutamilta miksi pidätte Alonsosta, siksi en siihen aiheeseen vastannut kun se ei ollut tarpeellista, olisin saanut siitä kuitenkin taas hirveän sekamelskan aikaan)ja hamilton ajoi ekaa kautta f1 autoa. Kaveri on kehittynyt kovasti niistä ajoista. Ja kasvanut jopa siedettäväksi ihmiseksi. Hamilton siis. Alonson kohdalla toivo on menetetty jo
Alonsolla se siedettävyyskäyrä on täysin päinvastainen. Mitä pidemmälle ura urkenee, sitä kyrvemmäksi mies muuttuu.ja hamilton ajoi ekaa kautta f1 autoa. Kaveri on kehittynyt kovasti niistä ajoista. Ja kasvanut jopa siedettäväksi ihmiseksi. Hamilton siis. Alonson kohdalla toivo on menetetty jo
En usko että Hamilton juuri sen nopeampi on, kuin 2007 alkukauden jälkeen. Silloin Alonsokin tuli uuteen tiimiin ja uudella rengasmerkillä ajamaan. Pitkäksimenot Hamilla kahdessa peräkkäisessä syksyn 2010 kisassa, ja Alonso kiitti ja kuittasi molemmissa, näyttävät ettei Hami välttämättä mikään ylivertainen ole Alonsoon verrattuna. Aika tasaväkisiä veijareita lienevät edelleen. Vettel samaan kastiin.ja hamilton ajoi ekaa kautta f1 autoa. Kaveri on kehittynyt kovasti niistä ajoista. Ja kasvanut jopa siedettäväksi ihmiseksi. Hamilton siis. Alonson kohdalla toivo on menetetty jo
Syksyllä 2010 Alonsolla vaan oli parempi auto kuin Hamiltonilla, toisin kuin 2007. Ja totta hitossa Hamilton on kehittynyt, luultavasti paljonkin, sitten 2007 jälkeen. Nyt Hamiltonin tallikaverina ei Kulmiksella olisi enää juuri mitään saumoja. Mutta ei se Hamiltonkaan mikään ihmemies ole. Jos olisi, olisi ero Buttoniin ollut ihan toista luokkaa kuin oli. Se vaan kävi niin, että Alonso oli yliarvostettu 2007 ja Hamilton ratsasti myös yliarvostetuksi koska vertailu kävi Alonsoon. Jos molemmat olisivat ajaneet jollain keskinkertaisella tai häntäpään autolla 2007, olisi jäbien imago nyt jotain ihan muuta. Ja ajatellaan vaikka jos Buttonilla olisi 2009 ollut yhtä huono auto kuin 2008 oli, ja olisi vielä ollut vaikeuksissa tallikaverinsa Barrichellon kanssa, niin pidettäisiinkö Buttonia nyt niin hyvänä? Silti kyseessä olisi sama kuljettaja joka ei Hamiltonin rinnalla näyttänyt mitenkään huonolta. Hieman hitaammalta kyllä, muttei missään tapauksessa huonolta. Väittäisin itse asiassa että Button onkin Alonsoa parempi kuljettaja, vaikkakaan en halua vetää yksinkertaista johtopäätöistä siten, että käytettäisiin rookie-Hamilton-Alonso 2007 dataa ja verrattaisiin sitä kokenut-Hamilton-Button 2010 dataan.En usko että Hamilton juuri sen nopeampi on, kuin 2007 alkukauden jälkeen. Silloin Alonsokin tuli uuteen tiimiin ja uudella rengasmerkillä ajamaan. Pitkäksimenot Hamilla kahdessa peräkkäisessä syksyn 2010 kisassa, ja Alonso kiitti ja kuittasi molemmissa, näyttävät ettei Hami välttämättä mikään ylivertainen ole Alonsoon verrattuna. Aika tasaväkisiä veijareita lienevät edelleen. Vettel samaan kastiin.
Tää on tätä aina. Vertaillaan tallitovereihin, ei saakeli. En edes jaksa kaivaa omaa teoriaa esim miten esim. Räikkösestä tehdään tuolla logiikalla täysin paska kuljettaja.Syksyllä 2010 Alonsolla vaan oli parempi auto kuin Hamiltonilla, toisin kuin 2007. Ja totta hitossa Hamilton on kehittynyt, luultavasti paljonkin, sitten 2007 jälkeen. Nyt Hamiltonin tallikaverina ei Kulmiksella olisi enää juuri mitään saumoja. Mutta ei se Hamiltonkaan mikään ihmemies ole. Jos olisi, olisi ero Buttoniin ollut ihan toista luokkaa kuin oli. Se vaan kävi niin, että Alonso oli yliarvostettu 2007 ja Hamilton ratsasti myös yliarvostetuksi koska vertailu kävi Alonsoon. Jos molemmat olisivat ajaneet jollain keskinkertaisella tai häntäpään autolla 2007, olisi jäbien imago nyt jotain ihan muuta. Ja ajatellaan vaikka jos Buttonilla olisi 2009 ollut yhtä huono auto kuin 2008 oli, ja olisi vielä ollut vaikeuksissa tallikaverinsa Barrichellon kanssa, niin pidettäisiinkö Buttonia nyt niin hyvänä? Silti kyseessä olisi sama kuljettaja joka ei Hamiltonin rinnalla näyttänyt mitenkään huonolta. Hieman hitaammalta kyllä, muttei missään tapauksessa huonolta. Väittäisin itse asiassa että Button onkin Alonsoa parempi kuljettaja, vaikkakaan en halua vetää yksinkertaista johtopäätöistä siten, että käytettäisiin rookie-Hamilton-Alonso 2007 dataa ja verrattaisiin sitä kokenut-Hamilton-Button 2010 dataan.