Joo, kyllä Kimi ja Felipe tiesi asiasta, elleivät jopa suunnitelleet koko jupakkaa juurikin saadakseen arvokasta informaatiota McLarenilta vastalahjaksi Ferrarin piirustuksista ja strategiamapeista. Tai ehkäpä ei sittenkään. Äkkiseltään tuntuisi kovasti todennäköiseltä, että jos joku vakoilee omaa firmaansa (siis firmaa, jossa on töissä, ei niinku omista sitä) niin ei se ala kinuta vastineeksi "hiukan tietoja teidän putiikista, että olis jotenikin silleen tasapuolisempaa".Eipäs kukaan ole epäillyt Räikkösen ja Massan roolia vakoilujupakassa? Ferrarin syntipukki (Stepney?) paljasti, että niinkö kaikki luulee,ettei Ferrari saanut vastapalvelukseksi tietoja McLarenilta!
Aika jännä näkökulma, että autoa ei pitäisi edellisenä vuonna ensimmäisellä Ferra-kaudellaan mestaruuden ajaneelle Kimille kehittää ja sitten ihmetellään miten Massa samaisella autolla suht hyvin pärjäsi. Siinähän kävi siihen malliin, että keksivät tallissa Kimin parjäävän ihan hyvin Massan tyyliin kehitellyllä auytolla kun taas Massa oli ihan ulalla Kimin tyylisella ajokilla. Ei siis sinänsä mikään pöljempi päätös tuo Massan suuntaan kehittäminen, ajoihan kaveri sitten vastaavan suorituksen kuin Alonso pari kautta myöhemmin.Oletko kuullut muustakin kuin rahasta kilpailuautoilun yhteydessä? Ennen kaikkea Massan suoritukset olivat vahvoja Räikkösen aikana. Kaikkeen ei liity aina raha, myöskin miehen ominaisuudet ja kilpailukyky. Schumi tuskin ajoi ripustusmuutosta omien toiveiden perusteella. Ehkä Ferrari nopeutui niiden avulla, ainakin Massa pääsi hyvään vauhtiin. Miksi aina kehittää autoa pelkästään Räikkösen toiveiden perusteella vaan haetaan kokonaisuutta. Aika jännä näkökulma, että auto pitäisi tehdä ainoastaan Kimille sopivaksi.
2011 on kolmas vuosi, kun Alonso ajaa Santanderin sponsoroimassa tallissa, joten saatat hitusen liiotella yhteyttä. Totta kai espanjalaispankki näkee mielellään itsensä espanjalaiskuskin tukijana, muttei Santanderin tuki ole täysin tietystä kuskista riippuvainen toisin kuin vaikkapa Sonangolin tai PDVSA:n kohdalla on. Esimerkistä käynee sekin, että Santander on yhä myös McLarenin sponsori.Eikös Santander ja Alonso hieman niinkuin kuulu yhteen. Realimaailmassa ei sellaista vaihtoehto olekaan että olisi voitu verrata Räikköstä ja Alonsoa ilman Santaderia kilpailemassa Ferrarin tallipaikasta. Se olisikin ollut mielenkiintoinen tilanne. Olisi Alonso voinut voittaa senkin toki. Mene ja tiedä.
Sandmanista muistanet Furiesit, nämä meidän Forumistit on vähän samanlaisia, mutta ne repii ja raatelee lähinnä sanallisesti.Hups. Pari kertaa kun kirjoittaa sanaparin "alonso ja autonkehitys" niin alkaa apaut sisällissota foorumilla :idea:. No ehkä hyvä niin :thumbup:.
Muistan suurinpiirtein. Aiheen vierestä, Death on kyllä aika ihqu.Sandmanista muistanet Furiesit,
ainakin yrittävät...nämä meidän Forumistit on vähän samanlaisia, mutta ne repii ja raatelee lähinnä sanallisesti.
Huolehtivat, että Orfeuksen meno ei ollut päätöntä, vaan pikemminkin päinvastoin...Muistan suurinpiirtein.
ainakin yrittävät...
Siksipä monet kaipaavat paluutaan formuloihin.Aiheen vierestä, Death on kyllä aika ihqu.
Näkisin kyllä, että Kimi sai sen juurikin itselleen sopivan koslan aikanaan McLarenilla. Noin tekniseltä kantilta se yhteistyö toimi mainiosti ja omissa houreissani kuvittelen asian olevan niin, että tallin "henki" on asia, jota on varsinkin McLarenin tai Ferrarin kaltaisessa pitkään mukana olleessa tiimissä hyvin hankala lähteä muuttamaan, ts. kuljettajan on sovittava tai vähintään sopeuduttava siihen. Kimin kaikki turhuudet karsiva lähestymistapa sopi mainiosti Ron Dennisiin luomaan kliiniseen ympäristöön, johon sotkettuna Alonson minäminäminä-meininki taas oli äärimmäisen räjähdysaltis. Samalla tapaa esim. Jones ja Williams ja Piquet ja Brabham olivat enemmän kuin osiensa summa, toisaalta taas ympäristössä kuin ympäristössä menestyminen vaatii jonkun prostin tai sennan.Sellainen fiilis on, että kun Alonso on johtajuutta Ferrarille tuonut niin sivutuotteena on saanut enempi itselleen kehitetyn auton (ei siis edelleenkään itse sitä kehitä ). Sinänsä loogista tuokin, enkä itse moista edes paheksu. Enkä paheksu sitäkään, että Red Bullilla on vastaava tilanne. Mutta arvostan Kimin suorituksia tavallaan korkeammalle kun ajoi omat ajonsa välittämättä siitä saako kuinka paljon paremman auton kuin tallikaveri.
Sulla oli varmaan jotain faktaa minkä verran "jousipäisyys" vaikuttaa Massan ajoon? Mies itse on ainakin eri mieltä. Faktat ovat kuitenkin melko simppelit, Kimi ja Massa olivat varsin tasaväkisiä, Alonso sen sijaan on ollut täysin murskaava. Faktojen pohjalta sekä aiempien kausien perusteella en näe tilannetta jossa Kimi olisi pystynyt samaan.Lisäksi jos mietitään, mihin suuntaan autoa olisi ollut syytä kehittää 2008 niin lienee selvää että Kimi, joka oli Ferrarille suuri investointi olisi ollut äkkiseltään ajatellen luonnollinen valinta. On toki hienoa, jos Ferrari jostain syystä pystyi tasapuolisuuteen kuljettajien välillä edes Kimin aikana.
Hyvinhän se Alonso vetää mutta Kimi olisi pystynyt aivan samaan. Jousipäinen Massa olisi jäänyt taakse myös hänellä.
Sulla varmaan löytyy jotain faktaa päinvaistaisesta? Pelkkä MUTU siitä ettei kuskin suosimisia tapahdu ei riitä.Sulla oli varmaan jotain faktaa minkä verran "jousipäisyys" vaikuttaa Massan ajoon? Mies itse on ainakin eri mieltä. Faktat ovat kuitenkin melko simppelit, Kimi ja Massa olivat varsin tasaväkisiä, Alonso sen sijaan on ollut täysin murskaava. Faktojen pohjalta sekä aiempien kausien perusteella en näe tilannetta jossa Kimi olisi pystynyt samaan.
Autojen kehityksestä ja kuskien suosimisestakin varmaan löytyy jotain faktaa? Fanipojan MUTU ei valitettavasti riitä, kun en kimilaseja käytä. Jousituksen kanssa oli ongelmia kaudella 2008 mutta en kykene uskomaan että F1 maailman vaikutusvaltaisin ja suosituin kuski, juuri tallissa mestaruuden voittaneena, ei pysty vakuuttamaan insinöörejään että uusi ei ole hyvä. Ehkäpä ne Ferrarin puheet Alonsosta autonkehittäjänä tarkoittavatkin tätä sen suunnittelupuolen sijaan?
Faktaa lienee se, että Massa on myöntänyt ettei pystynyt parhainpaansa 2010. Tarkkoja syitä ei taida tietää kaveri itsekkään. Lähinnä kai on valitellut renkaita yms. yms. Parhainpaansa hän sen sijaan on pystynyt kausilla 2007-2008. Väitän, että jos Kimi pystyi voittamaan kauden 2009 sinkkiämpärillä niin kyllä se olisi onnistunut 2010 Ferkullakin.Sulla oli varmaan jotain faktaa minkä verran "jousipäisyys" vaikuttaa Massan ajoon? Mies itse on ainakin eri mieltä.
Näihin kehäpäätelmiin en edes lähde kommentoimaan mitään.Faktat ovat kuitenkin melko simppelit, Kimi ja Massa olivat varsin tasaväkisiä, Alonso sen sijaan on ollut täysin murskaava. Faktojen pohjalta sekä aiempien kausien perusteella en näe tilannetta jossa Kimi olisi pystynyt samaan.
Fakta on se, että Ferrarin etujousitus sekoilu 2008 plus pari kolme keskeytystä, joista yksi oli Kimin oma moka (Singapore 2008 (ja ehkä sateessa Spassa liukastelu Hämiksen kanssa taistellessa)) vei häneltä mahdollisuuden taistella mestaruudesta. Kimin mukaan meni usempi kisa ennen kuin talli muutti säätöjä takaisin Kimin haluamaan suuntaan. Tarkat syyt ja keskustelut jäänevät ikuisesti salaisuudeksi. Kimi johti sarjaa vielä 5 ensimmäisen kisan jälkeen vuonna 2008.Autojen kehityksestä ja kuskien suosimisestakin varmaan löytyy jotain faktaa? Fanipojan MUTU ei valitettavasti riitä, kun en kimilaseja käytä. Jousituksen kanssa oli ongelmia kaudella 2008 mutta en kykene uskomaan että F1 maailman vaikutusvaltaisin ja suosituin kuski, juuri tallissa mestaruuden voittaneena, ei pysty vakuuttamaan insinöörejään että uusi ei ole hyvä. Ehkäpä ne Ferrarin puheet Alonsosta autonkehittäjänä tarkoittavatkin tätä sen suunnittelupuolen sijaan?
tai sitten näin?. Väitän, että jos Kimi pystyi voittamaan kauden 2009 sinkkiämpärillä niin kyllä se olisi onnistunut 2010 Ferkullakin.
Huhhahheei ja argumentit lentää. Mieti jos olisi ollutkin näin? Tai näin? Tai vaikka näin?tai sitten näin?
http://www.youtube.com/watch?v=5Q_HYHvG1-M&feature=related
helppo sun on nyt sanoa kun ei enää ukko aja edes f1-sarjaa...
Joo, helppo on sanoa ja varmaan kaikki ja vähän enemmänkin on jo sanottu.tai sitten näin?
http://www.youtube.com/watch?v=5Q_HYHvG1-M&feature=related
helppo sun on nyt sanoa kun ei enää ukko aja edes f1-sarjaa...
Ryyppyhommista en tiedä mutta kyllähän kohta kuluneet kaksi vuotta sen todistaa että Räikkösen motivaatio formuloiden suhteen oli/on lopussa. Näin jälkikäteen katsottuna ei varmaan pistänyt pahalla että vielä maksoivat siitä että sai siirtyä muiden vehkeiden rattiin. Mikä sinänsä on sääli koska olisi ollut hieno nähdä mies vielä formulan ratissa, mutta kaikkihan tekee mitä lystää.Kimikin tosiaan teki virheitä ja yksi yllättävimmistä tapahui juuri Singaporessa 2008. Siitäkös se älämölö alkoi kuinka motivaatio on kadonnut ja kalja vain maistunut ja ties mitä.
Täyttää vasta 29. heinäkuuta eli kuukauden päästä. Mutta hyvähän se on jo tässä vaiheessa ottaa huomioon nuorimman tuplamestarin uusin merkkipaalu :thumbup:Fernando Alonso täytti eilen muuten 30v.
ei ole kauaa nuorin ku tulee pätevämpi kaveri tilalleTäyttää vasta 29. heinäkuuta eli kuukauden päästä. Mutta hyvähän se on jo tässä vaiheessa ottaa huomioon nuorimman tuplamestarin uusin merkkipaalu :thumbup:
Eli se on yksinkertainen fakta kun Kimi oli tallissa, tallikaveri sai tasapuolisen kohtelun tai tallikaveria jopa suosittiin, mutta kaikkina muina kausina tallissa on ollut selkeä ykköskuski jota suositaan räikeästi?Ferrarin tasapuolisuudesta kuljettajien välillä tuskin kannattaa edes keskustella. Eiköhän Ferrari ole jo näyttönsä asiassa antanut. Kimin aikana kohtelu oli suhteellisen tasapuolista vaikkakin Kimi tuli talliin Schumin manttelinperijänä ja olisi näin ollen voinutkin saada ykköskuskin aseman. Ihan hyvä ettei saanut eikä edes halunnut vaikka se varmasti olisikin ollut Ferrarille kannattava valinta.
Olet kuukauden etuajassaFernando Alonso täytti eilen muuten 30v.
Joka tapauksessa Massan lyöminen selvästi on vissiin ainoa asia mitä Alonso on tallissa toistaiseksi tehnyt paremmin kuin Kimi (joka voitti ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan mestaruuden ja jonka Massa päihitti tämän toisella ferrari-kaudella) tai Massa (joka voitti hetkeksi mestaruuden Kimin toisella Ferrari-kaudella ja jolle itsensä päihittäminen on aika hankalaa, ellei mahdotonta).Eli se on yksinkertainen fakta kun Kimi oli tallissa, tallikaveri sai tasapuolisen kohtelun tai tallikaveria jopa suosittiin, mutta kaikkina muina kausina tallissa on ollut selkeä ykköskuski jota suositaan räikeästi?
Kimi ostettiin talliin Schumin korvaajaksi huikealla rahasummalla. Ei todellakaan kakkoskuskiksi tai Massan kanssa taistelemaan, vaan ottamaan Schumin paikan ja voittamaan seuraavat 5 mestaruutta. Homma ei vaan yksinkertaisesti toiminut halutulla tavalla, syystä tai toisesta.
On todella naiivia fanipoikuutta kuvitella että Alonso talliin tullessaan ilmoittaa miten auto rakennetaan hänelle ja Massa jätetään paitsioon. Samantien kakkoskuskin autosta tehdään vähän surkeampi ja säätöjäkään ei viitsitä laittaa kohdalleen. Vain siksi Alonso tuhoaa Massan ja Kimillä oli vaikeuksia. Get real.