70-luvun suurajot

CCCP-USSR

New member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
2
Makka vei sanat suusta

Olen Makan kanssa aivan samaa mieltä tuosta 70-luvusta. Täysin.
Lisäksi oli erittäin mieluisaa luettavaa, että täällä Suomessa on muitakin Stig Blomqvistin ajotaidot korkealle arvostavia, sillä olihin Blukka yksi nopeimmista
70-luvun rallitähdistä. Ja lumella maailman paras.

Esim: Rallivuosi 1971: Voitti:Ruotsinralli/Hankiralli/Jyväskylän Suurajot/RAC-ralli/ Rallin Ruotsinmestari, jne ...


Löytyy täältä Forumilta yksi tuttu Toverikin: jiipee64

ja Makka, mitä tuohon CCCP-USSR tulee .... niin kerran toveri, aina toveri.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Monet on kysellyt, miksi juuri 70- luku kiinnostaa eniten, miksei 60- luku, tai enemmänkin 80- luku:

- 60- luvulla vasta 1968 alkaen alkoi mielestäni oikee ralliajo, tuli Escort, v4- Saab jne..
- 70- luvulla oli hienoimmat, yksilöllisimmät autot. niissä oli tarpeeksi eroja, varsinkin ulkoisesti. Joku Porsche Carrera ja Saab 96 kilpaili tasapäisesti voitosta.
- 70-luvulla tuli kunnolla mainokset autoihin, 60- luvulla ne oli vielä semmosia teippijuttuja. 70- luvulla mainokset, ja niiden sijainti kiinnosti jo pikkupoikana. Niitä teippailtiin pikkuautoihin maalarinteipistä...
- 70- luvulla oli vielä sijaa yllätyksille, jos joku sai mahdollisuuden (Vatanen, Köpi,...), alkoi jälkeä tulla.
- 70- luvulla suomen huiput ajoivat myös SM- sarjaa
- 80- luvun b- ryhmäläiset oli kyllä autoina hienoja, mutta samalla ne alkoi oleen jotenkin 'kylmiä', niissä oli tallien vakiomainokset, ei enää Norttia ja Upoa siellä täällä vinossa.
- Mun mielestä takavetoiset oli oikeita ralliautoja, neliveto ei näyttänyt eikä näytä hyvältä. Tosin etuvedotkin oli hyviä, mutta ei nelkut.
- Lapsena 70- luvu oli se, mitä elettiin, ja kisojen lähtöluettelot ja raportit osattiin ulkoa.

siinä jotain perusteluja. 1990- luvusta ei sitten viitti enää edes puhua, saati 2000- luvusta. Mun mielestä se on eri laji nykyään...
mainoksista tuli mieleen TV kommentaattorin poika kjeld"kelle"möller joka vei upo mainostamisen jopa niin pitkälle että auton rekkarikin oli upo 20, tietysti oli muutkin upon mainokset(ei siis sattumaa.)
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
135
Sijainti
Jyväskylä
>>Löytyy täältä Forumilta yksi tuttu Toverikin: jiipee64

emmä kyllä mikään toveri oo :cool:

mutta kyllä mä SUT heti nickistä tunnistin...:thumbup:

Saapista en nyt tiedä mutta kyllä Stigu vaan on yksi suurista

Harjun "neulansilmä", Stigu, iso Quattro, vastaheitto,
-> hyvä ettei housut kastunut...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Stigu

sillä olihin Blukka yksi nopeimmista 70-luvun rallitähdistä..
Joo, mä teen kirjaani jokaiseen vuoteen sellaisen loppuspekulointi- osuuden otsikolla Entäpä jos...?

Blomqvist voitti täällä 1971, olis voittanut ehkä 1972 ja takuuvarmasti 1973 jossei kone olis pettänyt. Samoin 1975 olis kyllä ollu kärjessä ilman sitä tutkaepisodia...

Vuosi 1974 (jostain syystä Stigu oli tosi vaisu), ja EMs- yritykset 1976 ja 1977 olivat poikkeuksia, jolloin ei voi edes jossitella...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
50.000 lähestyy

Kohta pamahtaa 50.000 lukijan raja rikki, tai siis lukukerran.

Se on aikas hieno juttu!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vanhoja mainoksia

Tässä Leksa Kinnunen/Erkki Salonen vinguttaa Trelleborgejaan Harjun käännöksessä 1970. Takana näkyy mainos Nyt Saa Koskea. Se on vilahdellut joissain autoissakin. Mitähän se mahtaa mainostaa???
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tässä Leksa Kinnunen/Erkki Salonen vinguttaa Trelleborgejaan Harjun käännöksessä 1970. Takana näkyy mainos Nyt Saa Koskea. Se on vilahdellut joissain autoissakin. Mitähän se mahtaa mainostaa???
AAW eli wihuri perusti heinolaan virvoitusjuoma-ja oluttehtaan.kalja kulki vihurinkosken nimellä.eli siis juomia.tehdas ei menestynyt toivotulla tavalla ja sittemmin mallasjuoma omi sen.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
AAW eli wihuri perusti heinolaan virvoitusjuoma-ja oluttehtaan.kalja kulki vihurinkosken nimellä.eli siis juomia.tehdas ei menestynyt toivotulla tavalla ja sittemmin mallasjuoma omi sen.
Isäni aikoinaan toimi ko. firman kaljakuskina, olut ei ollut kuulemma kummoista....Jostain varaston perukoilta pitäisi vielä löytyä Saa Koskea keltaisia mainospaitoja.

Toinen juttu, jota odotan mielenkiinnolla on se, että perjantaina menen käymään serkkuni luona ja hänellä on setäni Erkki Salosen vanhoja nuotteja ja karttoja kassillinen. Olisihan se hienoa löytää vanhat Suurajonuotit, esim. Leo Kinnusen kanssa 1979....Täytyy myös tsekata vaatevarasto koska sieltä voi löytää vanhoja rallitakkeja ym. ajan hengen mukaisia rallivermeitä...
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Isäni aikoinaan toimi ko. firman kaljakuskina, olut ei ollut kuulemma kummoista....Jostain varaston perukoilta pitäisi vielä löytyä Saa Koskea keltaisia mainospaitoja.

Toinen juttu, jota odotan mielenkiinnolla on se, että perjantaina menen käymään serkkuni luona ja hänellä on setäni Erkki Salosen vanhoja nuotteja ja karttoja kassillinen. Olisihan se hienoa löytää vanhat Suurajonuotit, esim. Leo Kinnusen kanssa 1979....Täytyy myös tsekata vaatevarasto koska sieltä voi löytää vanhoja rallitakkeja ym. ajan hengen mukaisia rallivermeitä...
Nuotit olisivat aivan loistavaa täytekuvitusta opukseen!
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Mutta mitä tulee siihen aukeamaleiskaan, jota käytettäisiin 'kättä pidempänä' kustantajan kanssa neuvotellessa, ei siihen kannata ihan hirveästi paukkuja laittaa. Nimittäin yksi kolleegani kirjoitti tuossa joutessaan lasten kirjan ja ajatteli menetellä samoin, mutta kustantajat eivät halunneet mitään valmiiksi taitettua, vaan pelkän raakatekstin. Toki kysymällähän tuo selviää.

Leiskasta on kyllä minunkin mielestä helpompi hahmottaa sisällön rakenteellisuus ja hierarkia, kuin jostain raakatekstinivaskasta.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Kohta pamahtaa 50.000 lukijan raja rikki, tai siis lukukerran.

Se on aikas hieno juttu!
kävin katsomassa kiinteistömaailma-rallia mäntsälässä.kisa oli f-cup kisa.viimeisenä reitille lähti ilkka tykkä.v.1975 ja-76 jyväskyän kisoihin otti osaa i.tykkä olikohan sama mies?
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tässä Leksa Kinnunen/Erkki Salonen vinguttaa Trelleborgejaan Harjun käännöksessä 1970. Takana näkyy mainos Nyt Saa Koskea. Se on vilahdellut joissain autoissakin. Mitähän se mahtaa mainostaa???
leo kinnusesta,hänen siskonsa esiintyi kansainvälisenä kabareetanssitähtenä joskus kuusikymmenluvun pulivälin aikoihin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ennakkoinfoa, uusia kuvia tulossa

Juu, huomenna paan tänne muutaman Timo Mäkelältä peräisin olevan kuva. Toinen niistä on kauan etsimäni otos parista Antti Ojanen/Timo Mäkela Fiat 124 v. 1974...Taas hyppäsin korkealle ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Antti Ojanen 1974 urriassa

Noniin,

Tässä hieno otos parista Ojanen/Mäkelä tehtaan fiatilla 1974 ehkä Urrian isossa loikassa. Kuva on Villen kuvan peruja, ja saatu Timo Mäkelältä (kartturina).

Kuvassa on juuri se tunnelma, mikä oli 70- luvulla...Kuulen yhä korvissani Fiatin raisun ja KOVAN äänen. Tämä malli on yksi hienoimmista ralliautoista, se erottui muista, siinä on hienot linjat, ylemmät lisävalot hienosti sommiteltu konepeltiin, levikkeet, ...
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Henkan Porsche

Ei liity suoranaisesti aiheeseen, mutta uusimmassa Klassikot lehdessä on usean sivun juttu hienosta Henkan 1984 Costa Bravan rallin replica Rothmans Porschesta. Siinä mallia hieman entisöintiin kuinka kaikki tehdään viimeisen päälle ja oikeasti alkuperäisellä tyylillä...:)

Tämä ei ole mainos, mutta onpahan hyvin tehty uusi lehti vanhoista autoista kiinnostuneille...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hyppyrimäellä 1976

ensimmäinen kuva ikinä mun kokoelmissa, jossa Matti Nykäsen- mäki on saatu samaan kuvaan ralliauton kanssa. Timo Mäkelä siinä kääntää juuri laskuun noustuaan jyrkän mäen päälle, vuosi on 1976.

Kuva Salosen Pentiltä.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Mielenkiintoista materiaalia

no niin, tutkimusretki kätköihin tehty ja jotain löytyi. Useita vanhoja Suurajojen numerotarroja/laattoja 66, 67, 69 ja 70. Hankiralli 69 ja 70. Artic ralli 74 sekä hieno peltinen Coupe des alpes, eli alppiralli nrolla 4 vuodelta 1966. Täytyy ottaa noista kuvia ja laittaa näytille.

Mielenkiintoisempi on vielä vuoden 1973 tiekirja sekä Hannu Mikkolan tekemät valmiit nuotit kilpailijoille samalta vuodelta, en tiedä oliko tämä tapana mutta oheisena vuonna Castrol sponsoroi kyseisen opuksen. Sitten löytyi vielä yksi vuoden 1969 Suurajokartta. Näistäkin täytyy skannata/kopioida talteen kappaleet.
 

Palle

Well-known member
Liittynyt
20.5.2006
Viestit
157
Sijainti
Espoo, Finland
Terve kaikille!

On kyllä älyttömän hieno aihe tämä, ja juttuja lukiessa vierähti kyllä tunti jos toinenkin, kun viime visiitin jälkeen on tullut toistakymmentä sivua lisää lukemista. Kirja-pohjat näyttävät tosi hyviltä, mitä kattelin. Veikkaanpa, että tuosta tulee tosiaan, kuten monet muutkin on jo todenneet, pakko-ostos kun se saadaan valmiiksi. Itsehän 1990-luvun puolella syntyneenä en omaa minkäänlaista kokemusta "vanhojen kunnon suurajojen" katsomisesta, jotenka täällä tulee luettua kyllä paljon uutta ja mielenkiintoista tarinaa. Nuo vanhat EK-kartat ja VMn reittikartat kiinnostaa minuakin aika paljon. Jos makka vaan viitsii skannailla vanhoja reittikarttoja niin olis kyllä mielenkiintoista päästä niitä tutkimaan.

Oon juwran kautta selaillut vanhoja EK-listoja, ja muutaman vanhan rallioppaan karttojen mukaan innostunut merkkailemaan pätkiä mm. Google Earthilla ja gmapsilla (http://www.gmap-pedometer.com). Toki startti- ja maalipaikat ei varmaankaan vastaa ihan alkuperäistä, mutta sen verran olen merkkaillut mitä epätarkasta reittikartasta on voinut päätellä.

EDIT: Koetin ottaa selvää tuosta makkan laittamasta 1978 rallikartasta... Siltä varalta että joku vaikka ei pysty omalta kartaltaan samoja teitä löytämään, niin tein pätkäkartat mielestäni "oikein" myös gmapsiin. Tässä linkkejä:

SS4 Ehikki: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559387
SS5 Ouninpohja: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559391
SS6 Päijälä: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559409
SS7 Mattila: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559427
SS8 Luopioinen: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559449
SS9 Koivulahti: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559458
SS10 Avus: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559460
SS11 Torittu: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559470
SS12 Pihlajakoski: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559478
SS13 Hassi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559487
SS14 Riukusalmi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559506
SS15 Syväjärvi: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559511
SS16 Autio: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559520
SS17 Vaheri: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559532
SS18 Saalahti: http://www.gmap-pedometer.com/?r=2559541
 
Viimeksi muokattu:
Ylös