Kyse on ainakin tuossa San Marinon systeemissä näytösajosta. Katso esim. tuosta kuvasta missä Simppa ja Pellegrini vetää Alitalian väreissä olevalla Lancia Beta:lla. Siviilivaatteet päällä eikä kypärää päässä. Näytösajot on sallittu myös B-ryhmän tykeille, mutta totinen (tai edes puolitotinen) kilvanajo rallin puitteissa ei. Asvalttiradalla ilmeisesti voisivat kilpailla, mutta kun ei niistä koskaan taidettu tehdä rata-autoja. Ja rallikuntoisella autolla ei ole mitään tekoa 5-ryhmän rata-autojen seassa.
Olin viime vuonna Saksassa katsomassa paikallista mestaruussarjan osakilpailua, Eifel Rallia (
http://www.eifel-rallye.de/). Tai itse asiassa katselin enemmänkin tuossa yhteydessä ajaneita vanhoja hienoja pelejä. Mukana oli todella suuri määrä ralliautoja 50-luvulta 90-luvulle. Lisäksi mukana oli edesmenneen Ove Anderssonin kunniaksi hänen autojaan ja läpileikkaus Toyotan ralliautoista (olipa tuolla myös Toyotan viritelmä kunnon B-ryhmän tykistä jolla ei koskaan ajettu kisaa, tosin vain huoltoalueella). Netistä löytyy kuvia ja videopätkää. Tuolla historiallisten autojen ajaminen menee näiden sääntöjen mukaan:
http://www.eifel-rallye.de/Eifel-Historic.html#histo-e
Sen voin sanoa, että ei meno nyt ihan hidastelulta näyttänyt. Huvikseni kellotin yhden pätkän lähdössä, että kauanko Audi Sport Quattro S1:n äänet kuuluvat lähdön jälkeen. Ääntä piisasi 32 sekunnin ajan. Mukana oli siis myäs Saksan mestaruussarjaan osallistuvia WRC-autoja, jotka vaikuttivat lähinnä ompelukoneilta näiden B-ryhmäläisten rinnalla.
Voin todella lämpimästi suositella tuota matkakohteena. Ryanairilla pääsee edullisesti Tampereelta todella lähelle, Hahniin. Moselin hieno viinialue on tosi lähellä ja myös Nurburgringin rata on ihan vieressä. Autot ovat tosiaankin hienoja ja tunnelma rento!!
En ymmärrä miksi tällainen ei olisi mahdollista myös Jyväskylässä. Itse asiassa olen lähettänyt joitakin vuosia sitten AKK:n Jarmo Mahoselle sähköpostia, jossa ehdotin Historic 1000 Lakes-rallia ja mukaan tietenkin myös vanhoja tähtiä. Jarmo vastasikin, piti ideaa hyvänä, mutta toteuttamista hankalana ja kalliina. Kun olen nyt lukenut näitä keskusteluja ja tuon Saksan reissunkin perusteella voisin kuitenkin väittää, että suosio olisi taattu. Kisanhan voisi pitää vaikka kesäkuussa ikäänkuin lämmittelynä ennen MM-rallia (tai sitten mahdollisen välivuoden aikana) ja siihen voisi liittää joko FIA:n Historic EM-rallin (ajetaan nykyisin Lahdessa) tai vaikka kansallisen F-cupin osakilpailun. Paljon vanhoja pätkiä mukaan ja liiallinen markkinahössötys pois. Olen varma, että samat rikkaat herrasmiehet, jotka käyvät ajamassa omistamillaan vanhoilla hienoilla ralliautoilla Saksassa tai Sanmarinossa voisivat tulla ulkoiluttamaan autojaan legendaarisille Suurajo-pätkille.