70-luvun suurajot

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
B-Ryhmästä...

Kaikista parasta olisi jos tuollaisen näytösajon saisi järkättyä Neste-Rallin yhteyteen. Muistaakseni pari vuotta sitten oli puhetta että Killerillä olisi järjestetty "kisa" Audilla ja Pösöllä(?) mutta eipä onnistunut. Tuonlaisten vehkeiden vakuutusmaksut ovat sitä luokkaa että tuskin ihan jokapaikassa viitsii olla ponnistamassa... Jotta tuonlainen muistelu kisa ylipäänsä onnistuisi niin se pitäisi sitten olla kokonainen historic-ralli ja siihen ympätty näytösajo. Pelkkää huvi ajelua varten kun ei tarvitse edes teitä sulkea... Tälle vuodelle vielä ehtisi järkättyä Neste-ralliin... Hmm... Kankkunen Nolla-autona Audilla Myhinpäässä:tongue:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kankkunen Nolla-autona Audilla Myhinpäässä:tongue:
Saa muuten olla melkonen vetomies joka uskaltaa lähtee jollain b-ryhmäläisellä Myhinpäähän enää nykyaikana. Kankkunenkin kun on ajanut wrc-alustojen aikakaudella. Toivalan sprintissä sillon taannoin kattelin sitä S1:n menoa, ja vaikka en alustasta mitään ymmärräkään, niin siinä vehkeessä sitä ei käytännössä ollut.. :)
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Saa muuten olla melkonen vetomies joka uskaltaa lähtee jollain b-ryhmäläisellä Myhinpäähän enää nykyaikana. Kankkunenkin kun on ajanut wrc-alustojen aikakaudella. Toivalan sprintissä sillon taannoin kattelin sitä S1:n menoa, ja vaikka en alustasta mitään ymmärräkään, niin siinä vehkeessä sitä ei käytännössä ollut.. :)
Ihan totta, B-ryhmäläisissä ei nykymittapuulla ollut käytännössä jousitusta ollenkaan, niissä oli vain raakasti tehoa. Myhinpäähän ei ainakaan millään B-ryhmän pelillä ole menemistä. Eikä Lancian A-ryhmän autot viimestä Deltaa-lukuunottamatta kovin kummosia alustaltaan olleet, siksi ne voitti kun niissä oli tehokas moottori. Ajettavuus ominaisuudet ei niin kovin kaksisia olleet. Vasta 1992 tulleeseen "ns Super-Deltaan" tuli kunnon alusta, kun raideleveyksiä ja pyöräntuenta osia muutettiin ja se oli jo kohtalainen ajaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Entisten aikojen pelejä ja WRC-autoja vertailtaessa muistuu mieleen Alénin kommentti vuodelta 2001 kun ajoi vuoden -99 Focusta Neste Rallissa. Hyppyihin joihin vanhoilla peleillä piti nostella ettei katko niskoja, pystyi WRC-autolla huoletta vetämään täyttä. Ja pienemmät nypyt joista vanhoilla laitteilla olisi lähdetty lentoon, jäi WRC-pelillä kokonaan pois. Ja kyseessä oli siis kymmenen vuoden takainen Focus, siitäkin on varmaan jokunen askel menty eteenpäin alustankin osalta, vaikka osataanhan niitä autojen alustoja tehdä päin helvettiä tiedon ja datan lisääntymisestä huolimatta, ei siinä mitään. Vuosien varrella joissain autoissa se perstuntuman merkitys onkin varmaan jäänyt huomiotta kun on luotettu data-lassen läppäriin eikä kuskiin.

No menipäs taas ohi threadin otsikosta ja pahasti.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Ihan totta, B-ryhmäläisissä ei nykymittapuulla ollut käytännössä jousitusta ollenkaan, niissä oli vain raakasti tehoa. Myhinpäähän ei ainakaan millään B-ryhmän pelillä ole menemistä. Eikä Lancian A-ryhmän autot viimestä Deltaa-lukuunottamatta kovin kummosia alustaltaan olleet, siksi ne voitti kun niissä oli tehokas moottori. Ajettavuus ominaisuudet ei niin kovin kaksisia olleet. Vasta 1992 tulleeseen "ns Super-Deltaan" tuli kunnon alusta, kun raideleveyksiä ja pyöräntuenta osia muutettiin ja se oli jo kohtalainen ajaa.
Kovaa ne vaan kuitenkin -80 luvulla B-ryhmäläisillä menivät Myhinpäässäkin. Muistan kun olin joskus katsomassa jossain Jäppilän Kotamäen -kylän lähistöllä ollutta pätkää, (tais olla Ruuhilampi), niin hurjalta näytti meno ja kuuluttajakin taivasteli vauhtia. Olihan se näyttävää, ja kuuluvaa, menoa siihen aikaan. Myhinpäästä tais joku kärkikuskeista kommentoida, että itseäänkin oli kuulemma välillä pelottanut meno, mutta yritettävä vaan oli kun kaveritkin menee niin lujaa.:D

-70 luvulla ihmeteltiin ja ihasteltiin kaksivetoisten komeita sladeja ja ainakin -BDA:n ääni oli siihen aikaan musiikkia korville, samoin Porschen.
-80 luvulle tultaessa olikin sitten vuorossa juurikin ne nelivetoiset "matalalla lentävät sorakoneet", jotka saivat aikaa sydämentykytyksiä paitsi katsojissa, niin myös kuljettajissa.

Oi niitä aikoja.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Kerran on siipi-Audi nähty Suurajoissa ja Myhinpäässä, vuosi 1985, ja mikäli oikein päättelen niin tällä videolla Myhinpää löytyy kohdasta 8:49 eteenpäin:
http://www.youtube.com/watch?v=-tG7pPsHPhM

Osaako viisaammat kertoa onko se todella Myhinpäästä ja jos on niin mistä kohtaa, ja onko se kohta mukana tämänkin vuoden kisassa.

Ja samalta videolta Myhinpäätä ennen saa pientä käsitystä B-ryhmäläisten hyppyominaisuuksista, toisen lenkin avanneesta Ruuhimäestä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Osaako viisaammat kertoa onko se todella Myhinpäästä ja jos on niin mistä kohtaa, ja onko se kohta mukana tämänkin vuoden kisassa..
Näyttäis olevan Myhinpäästä ja kuvattu Säkinmäen suunnasta tultaessa hieman ennen Myhinpään kylää. Siinä lähellä on paikka, johon pääsee 9-tieltä autolla lähes pätkän varteen ja se paikka on aina ennenkin ollut kansoitettu tupaten täyteen. Auton joutunee jättämään kauas koska parkkipaikkoja ko. paikalla on niukanlaisesti, ainoastaan tienvarsipaikkoja ja kävelymatkaa saattaa kertyä jonkin verran.

Ajettaneen tänä vuonna sama paikka ja samasta suunnastakin. Itse tosin en tuota paikkaa mene katsomaan vaan hieman etäämmälle todelliselle huimistelupaikalle, jonne pitänee mennä jo ennen sulkuaikaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Kiitoksia infosta. Joo kieltämättä kyllä kutkuttaisi lähteä katsomaan Myhinpäähän, harmi vaan että se ajetaan sunnuntaina jolloin ohuttakin ohummasta lähtöluettelosta on porukkaa jo karsittu ja peli voiton suhteen saattaa muutenkin olla jo selvää siinä vaiheessa. Mielellään olisi nähnyt kyseisen pätkän silloin vuosituhannen vaihteessa kun kisa oli kovimmillaan, nykysarjaa kun katsoo niin Myhinpää on ehkä liian hyvä pätkä ns. tuhlattavaksi paria tekijäkuskia varten. Ei voi mitään. :dunno:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kiitoksia infosta. Joo kieltämättä kyllä kutkuttaisi lähteä katsomaan Myhinpäähän, harmi vaan että se ajetaan sunnuntaina jolloin ohuttakin ohummasta lähtöluettelosta on porukkaa jo karsittu ja peli voiton suhteen saattaa muutenkin olla jo selvää siinä vaiheessa. Mielellään olisi nähnyt kyseisen pätkän silloin vuosituhannen vaihteessa kun kisa oli kovimmillaan, nykysarjaa kun katsoo niin Myhinpää on ehkä liian hyvä pätkä ns. tuhlattavaksi paria tekijäkuskia varten. Ei voi mitään. :dunno:
Ovatpas tylsän paikan löytäneet Myhinpäästä. Ei yhtään hyppyä ees. :)

Ei se tie käytöstä kulu, joten eikun kovaa ajoa vaan. Onpahan turistit ihmeissään. Enemmän töitä kun Ouninpohjan isolla tiellä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saabin mittarit

Simo Lampisen Saabista 1976, kierrokset on reilut 5000 ja vauhti toistasataa...

Kuva Scan-auton filmi
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Katsomomuotia 1976

Urriassa odottava tunnelma, ajan muodin mukainen look ;)

Kuva Scan-auton filmi
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maalimies pimeessä

Maalilippu kohta heilahtaapi...

Kuva Scan-auton filmi
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Menee tuo Myhinpää-keskustelu nyt vähän ohi topicin aiheen :) eli pysytäänpä taas hetki 70-luvulla :D

(sori.. ei herneitä imukanavaan)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maaliintulo

Miten tuo lippumaalintulo noin käytännössä meni, lähtöaikahan on aikakortissa mutta onko maali at:lta näköyhteys lippumieheen ja lipun heilahduksesta katsotaan aika?
Nyt en kyllä osaa varmaksi sanoo, luulisin, että ei siinä aina voi olla näköyhteyttä, vaan kellomies on lippumiehen parina, ja siitä radiopuhelimella maaliat:lle tieto, luulisin...

Mä haastattelen tuossa lähiaikoina erästä työkaveria, joka oli ajanotossa noina aikoina, on vaan nyt pitkällä saikkarilla...

1976 oli eka kertaa sähköinen ajanotto, Puolasta lainatut vehkeet. Mutta varalla oli manuaalikellot, eli kaksinkertainen ajanotto.

Ohessa muuten mallia siitä, miten se startti tapahtui, kuvassa Juhani Markkanen pitää lähtömiehen kanssa aikakortista kiinni...

Kuva edelleen Scan-auton fimistä
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Miten tuo lippumaalintulo noin käytännössä meni, lähtöaikahan on aikakortissa mutta onko maali at:lta näköyhteys lippumieheen ja lipun heilahduksesta katsotaan aika?
nimenomaan näköyhteys,pätkän maalissa oli autossa kaksi henkilöä joista toinen luki kelloa ja toinen sai ulkoa(näköyhteydellä)havainnon lipun heilahduksesta ja kun sanottiin nyt niin viimeksi ajanottajan sanoma sekuntti tuli loppuajaksi.minuutit ehti merkitä jo ennen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
nimenomaan näköyhteys,pätkän maalissa oli autossa kaksi henkilöä joista toinen luki kelloa ja toinen sai ulkoa(näköyhteydellä)havainnon lipun heilahduksesta ja kun sanottiin nyt niin viimeksi ajanottajan sanoma sekuntti tuli loppuajaksi.minuutit ehti merkitä jo ennen.
Juuri näin. Ja paikkakunnan omille miehille pystyi antamaan varsinkin pimeässä muutaman sekunnin "hyvää" kun heilautti lippua/valoa(siis pimeällä lipun korvasi lamppu) ennenkuin auto oikeasti oli ylittänyt maaliviivan. Näinkin kerrotaan joskus tapahtuneen. Nykyään suurimmassa osassa rallia on sähköinen ajanotto eli käytännössä valokenno.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Juuri näin. Ja paikkakunnan omille miehille pystyi antamaan varsinkin pimeässä muutaman sekunnin "hyvää" kun heilautti lippua/valoa(siis pimeällä lipun korvasi lamppu) ennenkuin auto oikeasti oli ylittänyt maaliviivan. Näinkin kerrotaan joskus tapahtuneen. Nykyään suurimmassa osassa rallia on sähköinen ajanotto eli käytännössä valokenno.
pätkän lähdössä hankittiin "hyvää"huutamalla(kartanlukija ja kuski)kuorossa lähettäjän kanssa kun hän laski viidestä alaspäin,siten että kiihdytettiin sekunteja, niin joskus lähettäjä meni mukaan yhteishuutoon ja kilpailijat pääsivät sekuntia ennen pätkälle.jos on vaikka 25-30 pätkää niin siitä kertyy...
 
Ylös