70-luvun suurajot

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Juuri näin. Ja paikkakunnan omille miehille pystyi antamaan varsinkin pimeässä muutaman sekunnin "hyvää" kun heilautti lippua/valoa(siis pimeällä lipun korvasi lamppu) ennenkuin auto oikeasti oli ylittänyt maaliviivan. Näinkin kerrotaan joskus tapahtuneen. Nykyään suurimmassa osassa rallia on sähköinen ajanotto eli käytännössä valokenno.
Eli ennenvanhaan ajat voivat olla olleen hieman "sinnepäin", en muista oliko Suurajoissa koskaan tiukkaa sekunttikamppailua jos oli, niin onko aikoja "pyöristelty" sopivasti....:ahem:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, millaisia nuo erot olisivat olleet jos olisi ollut käytössä nykyaikainen ajanotto. Tuskin ne keneltäkään voittoa veisivät pois koska erothan taidettiin mitata silloin lähinnä kalenterilla, mutta kyllähän 40-50 pätkän aikana aika monta sekunttia voidaan pyöristellä suuntaan tai toiseen.
....
Jonkan ralliarkistoa selatessa tuli vastaan mielenkiintoinen, ainakin itselleni ei-aikalaisena yllättävä tieto liittyen vuoden 1975 kisaan:

In order to promote safety, route was secret and only 13 of the 42 special stages were open for spectators.
http://juwra.com/finland_1975_itinerary.html

Oliko tällainen käytäntö kertahomma vai ajettiinko pätkiä salassa useampinakin vuosina? Ja miten tuo käytännössä meni, olivatko pätkät oikeasti yleisöltä suljettuja ja pysyivätkö ne ylipäätään salassa?
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Eli ennenvanhaan ajat voivat olla olleen hieman "sinnepäin", en muista oliko Suurajoissa koskaan tiukkaa sekunttikamppailua jos oli, niin onko aikoja "pyöristelty" sopivasti....:ahem:
kaivelin tuota kirjastoani ja sieltä löytyy sellaista tietoa että ainakin,niinkin myöhään kuin 1985 rac rallissa, oli pätkillä tavoiteajat.useimmilla erikoiskokeilla niitä ei saavutettu,mutta muutamilla sentään.näin siis ei ole tietoa ek:n nopeimmasta ajasta vaan kaikkien tavoitteeseen päässeiden aika on sama.
lopputulokseen ilmeisesti ei vaikutusta.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, millaisia nuo erot olisivat olleet jos olisi ollut käytössä nykyaikainen ajanotto. Tuskin ne keneltäkään voittoa veisivät pois koska erothan taidettiin mitata silloin lähinnä kalenterilla, mutta kyllähän 40-50 pätkän aikana aika monta sekunttia voidaan pyöristellä suuntaan tai toiseen.
....
Jonkan ralliarkistoa selatessa tuli vastaan mielenkiintoinen, ainakin itselleni ei-aikalaisena yllättävä tieto liittyen vuoden 1975 kisaan:


http://juwra.com/finland_1975_itinerary.html

Oliko tällainen käytäntö kertahomma vai ajettiinko pätkiä salassa useampinakin vuosina? Ja miten tuo käytännössä meni, olivatko pätkät oikeasti yleisöltä suljettuja ja pysyivätkö ne ylipäätään salassa?
Suurajoissa reitti oli salainen vuoteen 1968 asti. (tosin sitä kyllä sitä salaa kärkikuskit esim Pauli "Pali,Paavo" Toivonen harjoittelivat. Piti vaan huolehtia ettei jää kiinni. Esim Pali käytti lierihattua ja aurinkolasit päässä tyyliä ja ongenvavat Volkkarin katolla ollakseen herättämättä huomiota vuoden 1966 kisaan. Kuitenkin Martti Kolari (Suurajojen ratamestari, Palin menestysvuosien kartturi eli "kakkonen" kosti tämän pidentämällä erästä pätkää 18 kilometriä kuultuaan asiasta.)
1969-74 se oli nuotitettava. 1975 kokeiltiin taas salaista reittiä, tosin kyllä suuriosa pätkistä oli niin perinteisiä että esim Hannu Mikkola ajoi reittiä ainakin 10 000 kilometriä (huom harjoituksissa. Ykköskorin Toyota Corollalla!)

Se oli sen takia et vuonna 1974 Jyskälä ajettiin nykyiseen aikaansa elokuun alussa. Jollon heinäkuussa oli kolmen viikon harjoitusjakso. Sitten 1975 kisa siirrettiin "Henkka Toivosen"elokuun lopulle. Sinä vuonna Portugalissa ajettiin kesällä. Koska siellä oli ollut keväällä 1975 Vallankumous! Ja sen takia se kisa piti pitää vasta heinäkuussa justiin Jyskälän harjoitusten alla. Kilpailunjohtaja Reino Pättiniemen mukaan, ennakkoharjoittelun oli loputtava just sen takia että Heinäkuu on paras lomakuukausi, ja siitä yöllisestä harjoittelusta oli haittaa alueiden asukkaille.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
salaisten reittien suurena haittana oli eri muodoissan rehottava salaharjoittelu.reittiä ongittiin tietoon mitä moninaisimmin keinoin.kerrotaan että eräässä eteläisen suomen talvirallissa ratamestari jopa maksua vastaan kokosi tiedonhaluisten autoletkan oman venäläisautonsa perään ja ajeli jonkin matkaa reittiä pitkin.eräs toinen pääkaupunkiseudun ralli taas oli suorastaan tuunnettu siitä että lähes kaikki tiesivät "salaisen" reitin vuodesta toiseen.
 

Allez Andruet

Member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
16
kaivelin tuota kirjastoani ja sieltä löytyy sellaista tietoa että ainakin,niinkin myöhään kuin 1985 rac rallissa, oli pätkillä tavoiteajat.useimmilla erikoiskokeilla niitä ei saavutettu,mutta muutamilla sentään.näin siis ei ole tietoa ek:n nopeimmasta ajasta vaan kaikkien tavoitteeseen päässeiden aika on sama.
lopputulokseen ilmeisesti ei vaikutusta.
Meinasi vaikuttaa lopputulokseenkin, sillä Markku ajoi jollekin pätkälle hurjat pohjat (alle tavoiteajan), mutta sai ajakseen kuitenkin tuon tavoiteajan, eikä omaa aikaansa. Jos Markku olisi saanut tavoiteajan sijaan oman aikansa, niin Henkan voittomarginaali olisi ollut joitain sekunteja pienempi. (VM 1/86)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Numerossa 100, mutta mittarissa ei...

Franz Galle kauniilla Trabantillaan puskee menemään...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Taas uusi kuva!! :)

Löytyi yllättäen auto, jota olen jo pitkään etsinyt, eli Ruotsalainen Erkki Temmes saab 96:lla 1975, olisko Urrian isossa hypyssä? ajoi Stigun ja Pärren edellisvuotisella oranssilla mallilla. On aika korkealla!

Löytyi sivuilta:

http://saabrallysport.come2me.nl
 
Viimeksi muokattu:

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Meinasi vaikuttaa lopputulokseenkin, sillä Markku ajoi jollekin pätkälle hurjat pohjat (alle tavoiteajan), mutta sai ajakseen kuitenkin tuon tavoiteajan, eikä omaa aikaansa. Jos Markku olisi saanut tavoiteajan sijaan oman aikansa, niin Henkan voittomarginaali olisi ollut joitain sekunteja pienempi. (VM 1/86)
Muistelisin että tämä "bogey time" - käytäntö juonsi juurensa Englannin laista, jossa kiellettiin kilpaileminen kelloa vastaan yleisillä teillä. Tätä sitten kierrettiin sillä tavalla että kullekin pätkälle asetettiin ihanneaika joka oli niin kova ettei sitä käytännössä olisi pitänyt voida alittaa. RAC:ssa ei sitten ilmeisesti näin tapahtunut mutta lueskelin 80-luvulla Rally Sport- Magazinea, josta löytyivät mm. raportit Englannin avoimen sarjan kisoista. Näissä kekkereissä sattui aika ajoin sellaista että pätkän seitsemälle parhaalle saatiin sama aika:eek!: tästä käytännöstä johtuen.

Samalla tavoin laki kielsi nuotittamisen, josta johtuen RAC:kin ajettiin pimeänä, kuten kaikki avoimen sarjan kisatkin, kahta lukuunottamatta. Circuit of Ireland oli nuottikisa, samoin Man- saarella ajettu ralli.

Sorry, ei liity 70-luvun Suurajoihin millään tavalla mutta kuitenkin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvia

Makan pyynnöstä muutama räpsy koostettuna tuosta videosta, saattaa siinä olla enemmänkin kuin muutama:
http://img264.imageshack.us/img264/2751/1000lakes1972.jpg
Millä sait noi napattua, mää kun yritin KeyPrintilla tai vastaavalla, tuli vaan mustia ruutuja.

Suurkiitos! Siinä on monta autoa, joista ei muita kuvia ole...

Ihmeellistä muuten, että ihan siinä lopussa on pätkä vuodelta 1974, kun Mäkinen starttaa Laajavuoren mäkeen...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
EHDOTUS

Olisiko kellään osaavalla intoa perustaa jonkinlaiset omat kotisivut Jyväskylän suurajoista? Itse en oikein hallitse nettisivujen tekoa. Luulenpa,ettei tänne F1-forumille kovin moni rallin ystävä löydä, kun sivun nimikin jo viittaa vain formuloihin. Suurin osa rallifaneista taitaa kokoontua lähinnä tuonne Rallinet-sivuille. Sellainen Jyskälä-sivu kuulostaisi mielestäni ihan hienolta, ja uskoisin että sinne löytäisi kaikki maan asiantuntijat, (kuskitkin?) keskustelemaan, jakamaan muistoja ja kuvia vanhoista suurajoista. Varsinkin jos sivua vähän mainostaisi vaikka rallinetin sivuilla. Tuo Jyskälä-sivu voisi olla vaikka jaettuna eri aihealueisiin, esim. eri vuosikymmeniä 50-2000-lukua koskevat keskustelufoorumit, yleinen keskustelu jne. Keskustelun lisäksi sivuille voisi pikkuhiljaa kerätä esim. kuvia, tietoja erikoiskokeista, tuloksia, legendaarisia tarinoita ja muistoja vuosien varrelta ym. Varmasti ympäri suomea löytyy paljon ihmisiä, joilla on tallessa vanhoja valokuvia tai mielenkiintoisia tarinoita ja muistoja vanhoista kisoista. Olis hienoa jos nuo kuvat,tarinat ym. voisi jakaa muillekin ja periytyisi nuoremmillekin sukupolville.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Omat sivut

Olisiko kellään osaavalla intoa perustaa jonkinlaiset omat kotisivut Jyväskylän suurajoista? .... Olis hienoa jos nuo kuvat,tarinat ym. voisi jakaa muillekin ja periytyisi nuoremmillekin sukupolville.
Kannatan ajatusta, ja en itse myöskään osaa niitä tehdä, mutta olen ehdottomasti haluakas olemaan mukana niiden perustamisessa.

Olen työmatkalla Torniossa, ja täällä perillä odotti yllätys, viime kerralla kouluttaessani täällä mainitsin harrastuksestani, ja tänään eräs oppilaani toi mukanaa isänsä ottamat kuvat 1975...1977, joissa oli mukana muutamia todellisia helmiä! Laitan niitä näkyville...

Samoin alkuviikosa Länsi-suomen reissullani eräs palaverikumppani osoittautui Jyskälä- katsojaksi vuodesta 1961 alkaen...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Kannatan ajatusta, ja en itse myöskään osaa niitä tehdä, mutta olen ehdottomasti haluakas olemaan mukana niiden perustamisessa.

Olen työmatkalla Torniossa, ja täällä perillä odotti yllätys, viime kerralla kouluttaessani täällä mainitsin harrastuksestani, ja tänään eräs oppilaani toi mukanaa isänsä ottamat kuvat 1975...1977, joissa oli mukana muutamia todellisia helmiä! Laitan niitä näkyville...

Samoin alkuviikosa Länsi-suomen reissullani eräs palaverikumppani osoittautui Jyskälä- katsojaksi vuodesta 1961 alkaen...
Sivujen perustaminen on helppoa nykyään ja ilmaisia julkaisujärjestelmiä on useita, puolen päivän opettelulla sain aikaiseksi nämä sivut http://saab99rallye.net/ jotka tosin ovat hieman vaiheessa päivitysten suhteen. Domain esim. suurajot.net maksaa about 25-30 eur / vuosi ja sivutilaa tulee mukaan riittävästi. Voin "konsultoida" asiassa.....nimim. kirjaleiska tulee kun muut kiireet helittää....:ahem:
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Myöhäisherännäinen

Tervehdys ! Itse aloitin Jyskälän seuraamisen 1970 ensi mopolla, sitten kaverin kanssa (saman kaverin kanssa kierretään vieläkin, eli huomenna lähdemma täältä Etelä-Suomesta Jyväskylän talviralliin) ja lopulta omalla autolla. Oman auton saanti muutti rallin katselun ja heti 1972 seurasimmekin jotain 8-10 pätkää ja kilometrejä tuli aivan älytön määrä Toyotan mittariin.
Kaikki Jyväskylät vuodesta 1970 on seurattu, materiaali laitettu vuosijärjestykseen kansioihin. Lähtärit, kartat ja kisalehdet. Vuodesta 1975 lähtien löytyy kisatarroja ja ommeltuja kisamerkkejä. Olen vuodesta 1978 lukien ollut lehdistön/median edustajana ja 1979 lukien löytyy lehdistökortit
viime vuoteen asti.
Valokuvia ole ottanut tuhansia joista noin 100 70-luvulla. Lähinnä katsastuksesta ja joitakin pätkiltä. Viime vuonna 2008 tuli kuvattua 5 kaatoa ja noin 50 ulosajoa, Himokselta ja Juupajoelta. Mutta se 70-luku. Kuvina löytyy mm. jo sivuillakin ollutkin Uffe-vainaan kaadettu Opel joista löytyy eri kulmista kuvia. Jostain 71-71 hyppykuvia Fordeista ja Saabeista ym. Kuvien laatu on mitä on(taisi olla joku Cocis kamera ja taidot niin ja näin)
Tapahtumia onkin jo ruodittu melkoisen hyvin, mutta jotain voi vieläkin löytyy muistista, kunhan ehdin näitä pohtia.

Hienot ja nostalgiset sivut meille jotka aloittivat rallien seuraamisen jo 60-luvun puolella.
Eli, jos tarvitset kuvia, tai muuta tietoa, karttoja muita lehtiä (mm Suomen Autourheilu lehdessä 1975 oli koko ison keskiaukeaman verran kuvia Jyskälästä, samoin Nortti Teamin lehdessä ym.. sen ajan julkaisuissa joita löytyy arkistostani, niin otetaan yhteyttä.

terv majuni
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tervehdys ! Itse aloitin Jyskälän seuraamisen 1970 ensi mopolla, sitten kaverin kanssa (saman kaverin kanssa kierretään vieläkin, eli huomenna lähdemma täältä Etelä-Suomesta Jyväskylän talviralliin) ja lopulta omalla autolla. Oman auton saanti muutti rallin katselun ja heti 1972 seurasimmekin jotain 8-10 pätkää ja kilometrejä tuli aivan älytön määrä Toyotan mittariin.
Kaikki Jyväskylät vuodesta 1970 on seurattu, materiaali laitettu vuosijärjestykseen kansioihin. Lähtärit, kartat ja kisalehdet. Vuodesta 1975 lähtien löytyy kisatarroja ja ommeltuja kisamerkkejä. Olen vuodesta 1978 lukien ollut lehdistön/median edustajana ja 1979 lukien löytyy lehdistökortit
viime vuoteen asti.
Valokuvia ole ottanut tuhansia joista noin 100 70-luvulla. Lähinnä katsastuksesta ja joitakin pätkiltä. Viime vuonna 2008 tuli kuvattua 5 kaatoa ja noin 50 ulosajoa, Himokselta ja Juupajoelta. Mutta se 70-luku. Kuvina löytyy mm. jo sivuillakin ollutkin Uffe-vainaan kaadettu Opel joista löytyy eri kulmista kuvia. Jostain 71-71 hyppykuvia Fordeista ja Saabeista ym. Kuvien laatu on mitä on(taisi olla joku Cocis kamera ja taidot niin ja näin)
Tapahtumia onkin jo ruodittu melkoisen hyvin, mutta jotain voi vieläkin löytyy muistista, kunhan ehdin näitä pohtia.

Hienot ja nostalgiset sivut meille jotka aloittivat rallien seuraamisen jo 60-luvun puolella.
Eli, jos tarvitset kuvia, tai muuta tietoa, karttoja muita lehtiä (mm Suomen Autourheilu lehdessä 1975 oli koko ison keskiaukeaman verran kuvia Jyskälästä, samoin Nortti Teamin lehdessä ym.. sen ajan julkaisuissa joita löytyy arkistostani, niin otetaan yhteyttä.

terv majuni
Tervetuloa joukkoon! Hienoa että löytyy porukkaa joilla on tallessa vanhaa materiaalia, Makka on varmasti innoissaan vanhoista kartoista ym. jutuista. Itseäni kiinnostaa erityisesti juuri vuosi 1977, jolloin Saabillamme (AJX-702) ajettiin Suurajot, mahtaisiko sinulta löytyä jotain autoon liittyvää?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Loistavaa!!!

Kaikki Jyväskylät vuodesta 1970 on seurattu, materiaali laitettu vuosijärjestykseen kansioihin. Lähtärit, kartat ja kisalehdet. Vuodesta 1975 lähtien löytyy kisatarroja ja ommeltuja kisamerkkejä. Olen vuodesta 1978 lukien ollut lehdistön/median edustajana ja 1979 lukien löytyy lehdistökortit
viime vuoteen asti.
Valokuvia ole ottanut tuhansia joista noin 100 70-luvulla. Lähinnä katsastuksesta ja joitakin pätkiltä. Viime vuonna 2008 tuli kuvattua 5 kaatoa...

terv majuni
Mikä löytö! Ole varma että otan yhtetyttä, kunhan täältä pohjoisesta kotiudun.

Miten löysit tiesi tänne foorumiin?

makka
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
kartat ja kuvat

Olisiko, Majuni mahdollista laittaa tähän palstalle näytille niitä 70-luvun reittikarttoja? Täällä on aiemmin ollutkin jo muistaakseni kuvat ainakin -76 ja -78 reittikartoista. Ja vaikka niitä kuviakin. Olis todella mielenkiintoista nähdä tuollaista materiaalia! Hienoa,että vanhaa materiaalia on säästetty.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ralliprofessori Pahkinen

Tänään Jyväskylän talvirallin yhteydessä piti 'ralliprofessori' Erkki Pahkinen luennon kirjaansa pohjautuen ralliajon tekniikasta. Luennon jälkeen mulla oli kunnia jututtaa tätä suurajoveteraania (1964...1983) sekä hra Kiiveriä, jolla on myös vahva rallitausta.

Istuttiin kahvilassa toista tuntia ja juttua riitti! Pahkinenhan voitti Jyskälän 1- ryhmän 1981 7 sekunnin erolla Jaakko Markulaan. Erkki kertoi miten tiukkaa oli taisto ihan loppuun saakka.

Monta tarinaa kuulin 70-luvun asioista, ja koitan tallentaa ne kirjaani. Hra Kiiveri (etunimi unohtui) oli myös mainio tietolähde, ja hänellä oli varsinainen ässä hihassaan, oma kuvaamaa kaitafilmiä puolisen tuntia vuodelta 1974. sovittiin, että yhteistuumin hoidetaan se digitaaliseen muotoon, onko kellään vihjata missä sen voisi tehdä??

Tämä on ollut loistava viikonloppu projektini kannalta, ja antoi lisää uskoa, että oikeita henkilöitä ja kuvia ja tarinaa löytyy, kun vaan jaksaa kysellä!
 
Ylös