70-luvun suurajot

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Nyt peräänkuulutan, olisiko kellään 1974 tunturin lähtöluetteloa?

Se lista on ollut todella ennen näkemätön, VM:ssä on tulokset ja keskeyttäneet, niistä näkee, että Fordin tallissa oli Mäkinen, Mikkola ja Alen. Saabilla normaalit suomalaiset ja ruotsalaiset, lisäksi Opelilla Rauno Aaltonen, Pauli toivonen, Leksa Kinnunen (kuplalla), Walther Röhl Opelilla, H. Källström, anders Kullang, ja vaikka kuinka paljon muitakin. Billy Colemankin (ajoi joskus 1980- luvulla Porscellakin EM-sarjaa) jne jne...energiakriisi vuosi, Monte, Ruotsi ja monet muut peruttu, joten kaikki kampesi ittensä rovaniemelle, ja Marlboron panostus oli valtava. Olis kisatyttöjä, lentokoneita, henkilökuntaa pilvin pimein jnejne...Olis oman kirjansa arvoinen tuo tapahtuma.
Rafulta löytynee.....
 

majuni

Well-known member
Liittynyt
25.2.2009
Viestit
98
Arkistosta

Nyt peräänkuulutan, olisiko kellään 1974 tunturin lähtöluetteloa?

No moi
Kyllä sekin lähtis löytyy. Olin ajamalla omalla autolla katsomassa ko.kisaa. Pakkasta aivan tarpeeksi ja vastapainona minulla kuumetta 39.

Oli silloin varsin kansainvälinen tapahtuma pohjoisessa.

Soittele, niin voin kopsata Sinulle sen.

terv majuni
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tunturi

Nyt peräänkuulutan, olisiko kellään 1974 tunturin lähtöluetteloa?

No moi
Kyllä sekin lähtis löytyy. Olin ajamalla omalla autolla katsomassa ko.kisaa. Pakkasta aivan tarpeeksi ja vastapainona minulla kuumetta 39.

Oli silloin varsin kansainvälinen tapahtuma pohjoisessa.

Soittele, niin voin kopsata Sinulle sen.

terv majuni
Jep, soitan jossainvaiheessa. eihän se tunturi tietty mun kirjaani koske, mutta alkoi todella kiinnostaa, kun luin noi VM:n raportit. Silloin on ollut Lapissa kyllä kaikkien aikojen hulina! Pauli Toivonenkin asui Pohjanhovissa jossain sviitissä, jossa oli 160 neliöö...ja keskeytti jo ek 4:n jälkeen.

Suomen politiikassa on ollut alkuvuonna 1974 aikaa kuumaa keskustelua, jotkut ministerit Kalevi Sorsa mukaan lukien yritti kieltää moottoriurheilun kokonaan, ja VM:n pääkirjoitukset oli kyllä aika kovaa kieltä noita pöölvästipolitiikkoja vastaan. Suomessa oli 4 kk:n kilpailukielto, ja monissa muissa maissa kanssa.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46


Siviilimallisenahan nuo kilvet edelleenkin löytyy, en tiedä auton historiaa onko esim. sama kori?....Spoileri ainakin löytyy....:ahem:

Tästä AAV-911 sen verran, että kori on täsmälleen sama kuin silloinkin. Auton kilpailu kunnossa osti Mummolani naapurin poika joskus 70-luvulla tai 80-luvun alussa. Joka teki siitä sitten tuon näköisen. En viitsi kertoa kaverin nimeä joka auton tuohon kuosiin rakenti. Mutta auton osia ja kirjallisuutta ynm... dokumentteja näin siitä 3kk sitten kun ostin nuo vanteet mitkä on autossa alla tuossa vihreässä värissä ollessaan.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Tästä AAV-911 sen verran, että kori on täsmälleen sama kuin silloinkin. Auton kilpailu kunnossa osti Mummolani naapurin poika joskus 70-luvulla tai 80-luvun alussa. Joka teki siitä sitten tuon näköisen. En viitsi kertoa kaverin nimeä joka auton tuohon kuosiin rakenti. Mutta auton osia ja kirjallisuutta ynm... dokumentteja näin siitä 3kk sitten kun ostin nuo vanteet mitkä on autossa alla tuossa vihreässä värissä ollessaan.
Tuttu näky 80-luvulla näillä nurkilla tuossa ruskeassa asussa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
aav-911

Tästä AAV-911 sen verran, että kori on täsmälleen sama kuin silloinkin. Auton kilpailu kunnossa osti Mummolani naapurin poika joskus 70-luvulla tai 80-luvun alussa. Joka teki siitä sitten tuon näköisen. En viitsi kertoa kaverin nimeä joka auton tuohon kuosiin rakenti. Mutta auton osia ja kirjallisuutta ynm... dokumentteja näin siitä 3kk sitten kun ostin nuo vanteet mitkä on autossa alla tuossa vihreässä värissä ollessaan.
Kyllä kiinnostaisi tuon auton paperit, tai tarina. Leksa ajoi sillä Tunturin voittoon 1972, jolloin se oli ihan uusi, juuri tehtaalta tullut. Viimeinen ralli oli kait syksyllä 1979. Leksalla oli Tunturissa 1980 uusi valkoinen Porsche, ja jostain muistan lukeneeni, että hän vti AAv-911:n pahasti ulos juuri viimeisessä rallissa loppuvuodesta 1979...

erikosta autossa on etulokarien levikkeet, joita ei 1972 juuri nähnyt, ei edes Carrerassa.
 

subaru4wd

Member
Liittynyt
5.7.2009
Viestit
6
Osaakos täällä kukaan valokuville mitään arvoa antaakaan, muuta kuin pyytää niitä nähtäväksi.
70-luvun välineillä on todella helppoa ottaa näyttäviä kuvia nopeasti liikkuvista autoista vai kuinka? Aivan kuten nykyään ajaa sellaisilla autoilla joissa on 70-luvun renkaat ja iskunvaimentimet alla ...
Tiedän kyllä mistä löytyisi esim. 70-luvun suurajoista ennen julkaisemattomia valokuvia mutta ...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
valokuvista

Osaakos täällä kukaan valokuville mitään arvoa antaakaan, muuta kuin pyytää niitä nähtäväksi.
70-luvun välineillä on todella helppoa ottaa näyttäviä kuvia nopeasti liikkuvista autoista vai kuinka? Aivan kuten nykyään ajaa sellaisilla autoilla joissa on 70-luvun renkaat ja iskunvaimentimet alla ...
Tiedän kyllä mistä löytyisi esim. 70-luvun suurajoista ennen julkaisemattomia valokuvia mutta ...
Ihan hyvä pointti, mutta ainakin mulla on tarkoitus maksaa kuvista, jos sitä vaaditaan. Silloin ne myös tulee kirjaan.

ennen julkaisemattomia kuvia varmaan on, muta surullista jos ne sellaisiksi aina vaan jää...siksi niitä olis hyvä julkaista.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
david sutton

Kun tossa kirjoittelin ennakkojuttua vuodesta 1974, kävi ilmi että itse David Sutton osallistui kisaan 1974. Hän oli kesällä suomessa häämatkalla Jill Robinsonin kanssa, ja molemmat ajoivat Suurajot. Vaimo voitti miehensä, david ajoi 4-ryhmän RS:llä sijalle 77! Oli siis melkein viimeinen. Mutta eihän hän enää ollut vuosiin ajanut tosissaan, vaan oli tallipäällikkö ja Clarke&simpsonin toimitusjohtaja.
Toinen merkkihenkilö tuona vuonna oli Bruno Saby Opelilla, mutta ilman mainittavaa menestystä...Myöhemminhän sitä tuli b-ryhmäläisillä hyvinkin.
 

subaru4wd

Member
Liittynyt
5.7.2009
Viestit
6
David Sutton

Oliskohan se David Suttonin sijoitus vuonna 1974 ollut kuitenkin 76. ja Jill Robinsonin 4 sijaa heikompana 80.
"Lähde: Jyväskylän Suurajot 1951 - 1990, toimittanut Olavi Ukkonen".

Oheisen kuoren meinasin laittaa tänään juuri postiin, mutta en ollut varma osoitteesta niin jäi vielä haltuuni
...


Ja selvennykseksi, että kuvat kuoressa eivät ole minun ottamiani, vaan virallisen kuvaajan.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sutton

Jep, mä en tarkastanut niitä sijoituksia just sillon, vaan muistista vetelin...Kiitos oikaisusta.

Onpa makee kirjekuori, laita ihmeessä tulemaan. Paan nyt osoitteen tähän ihan kaiken kansan nähtäväksi, josko noita kuoria alkas tipahdella enemmänkin ;)

Kari Mäki
Kolikkotie 20 a6
40320 jyväksylä
 

subaru4wd

Member
Liittynyt
5.7.2009
Viestit
6
David Sutton

Anteeksi, jos käsitit väärin.
Tarkoitukseni oli tietenkin lähettää tämä aikoinaan "lunastamaton" kirjekuori itse Suttonille. Vaan en ole aivan varma mihin osoitteeseen laittaisin, että se menisi asianosaiselle!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
väärinkäsitys

Anteeksi, jos käsitit väärin.
Tarkoitukseni oli tietenkin lähettää tämä aikoinaan "lunastamaton" kirjekuori itse Suttonille. Vaan en ole aivan varma mihin osoitteeseen laittaisin, että se menisi asianosaiselle!
No joo, kyllä käsitin väärin, mutta ei se mitään. Kun sulla on sen Suttonin auton kuvia, onko se minkä värinen tai miten teipattu? semmonen kiinnostaisi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ralli 1974

Nyt on 'ajettu' vuoden 74 kisan ensimmäinen lenkki, ja on kyllä erikoinen tilanne, kun kukaan top20:stä ei ole keskeyttänyt. Muutenkin vain reilut toistakymmentä autoa jäi eka lenkille. Näytävin keskeytys oli Marketta Oksalan kippaus Ylä- Kolkissa. Nuori Ari Vatanen sijalla 11, edellä mm. Björn Waldegårdia ja A Warmboltia. Näin jälkikäteen kun kattelee karttaa, voi todeta, että eka lenkki itse asiassa kiersi ympäri synnyinkuntani Ruoveden, kunnan alueella taisi olla 4 pätkää...ny täytyy lähtee jostain ettiin paikallislehden elokuun numeroita.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ratamestarin letkautuksia 74

Reino Pättiniemen luonnehdintaa Virroilla ajetuista pätkistä:

EK11 Mantilo

Suurajojen ensimmäinen lenkki saavutti läntisimmän pisteensä ja nyt käännytään takaisin kohti Jyväskylää. Virtojen itäpuolella ajettiin Mantilon vajaa 11- kilometrinen pätkä. Pätkän varrella on ratamestari Pättiniemen mielestä niin hienoja järvimaisemia, että jos sopivasti kilpailijan matka sinne katkeaa, kannattaa samalla reissulla kysellä rantatonttien perään. (SJ, 1974).

EK12 Hauhuu

Välittömästi Mantilon perään vedettiin toinen samankaltainen pätkä, Hauhuu. Nämä kaksi taivalta erottaa toisistaan vain Virrat- Keuruu valtatie. Ratamestarin mukaan Hauhuu on kokenut monet kisat, ja aina silloin tällöin on maahisen nyrkki puhunut vasten jonkun öljypohjaa. (SJ, 1974)
 

subaru4wd

Member
Liittynyt
5.7.2009
Viestit
6
David Sutton 1974

MV-valokuvat, joten värityksestä vaikea sanoa.
Valkea pääväri ja tummemmat raidat sivuilla.
Normaalit tuon ajan mainokset teipattuna.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
74

Tuossa Makan viestissä oli nuo lainaukset ratamestarin kommenteista vuodelta -74, mitäs tuo lyhenne SJ 1974 mahtaa tarkoittaa lopussa? Eli siis onko se lainaus jostakin lehdestä?
Niin, ja olisikos sitä 1975 reittikarttaa mahdollista saada tänne palstalle nähtäväksi? Sehän oli juuri se vuosi, kun reitti oli salainen. Makka taisi jossain vaiheessa mainita piirtäneensä tuon kartan valmiiksi johonkin karttapohjalle? Olis mielenkiintoista vaan nähdä kuva tuosta reittikartasta, vaikka ihan vaan digikuvana lennosta napattuna, kuvanlaadusta viis.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
karttaa ja viittauksia

Tuossa Makan viestissä oli nuo lainaukset ratamestarin kommenteista vuodelta -74, mitäs tuo lyhenne SJ 1974 mahtaa tarkoittaa lopussa? Eli siis onko se lainaus jostakin lehdestä?
Niin, ja olisikos sitä 1975 reittikarttaa mahdollista saada tänne palstalle nähtäväksi? Sehän oli juuri se vuosi, kun reitti oli salainen. Makka taisi jossain vaiheessa mainita piirtäneensä tuon kartan valmiiksi johonkin karttapohjalle? Olis mielenkiintoista vaan nähdä kuva tuosta reittikartasta, vaikka ihan vaan digikuvana lennosta napattuna, kuvanlaadusta viis.
Juu, SJ on Suur-Jyväskylän lehti. Siitä 1975 kartasta, mä silloin sain sen piirrettyä papereista teipatulle mXm kartalle korostuskynällä. Siitä ei tullut järkevää valokuvaa, mutta mä yritän jossain vaiheessa piirtää sitä karttapohjalle tietokoneella.

Olen juuri nyt kotimaisemissa Ruovedella, ja kävin eilen haastattelemassa Väärinmajan pikataipaleen varrella 1974 asunutta isäntää. Silloinhan humalaisten vuoksi pätkä peruutettiin. Eilen kävi ilmi ainakin yksi paikallinen 'sankari' joka oli sillon maannut sammuneenna Myllymäen sillalla (eräs pätkän paras kohta edelleenkin) kun Mäkinen tuli ja Timo oli joutunut pysähtymään. Isännän nmikin tuli esille, ja se myös ettei ole enää elossa, mutta kirjaani hän pääsee, tosin ei nimellä.

Toinen juttu Ruovedesta oli se, kun isäni oli sattunut 74 huoltoasemalle samaan aikaan kun Leksa Kinnunen tuli tankkaamaan harjoitus-fiatiaan. Oli kuulemma formulamies ollu leveetä poikaa, ja maalais-aseman pitäjääkin oli ottanut kupoliin, kun Leksa makoi 100 markan setelillä, pienempää ei kuulemma ollut. Oli Leksa kai jotain heittänyt että ettekö te täällä maalla ole tämmöstä rahaa enne nähny. Vielä lopuksi isäni oli ihmetellyt, kun auton rekkari oli TO ja liuta numeroita.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Timo Mäkisen tutkaanajo 1974

Timo Mäkinen ajoi Jämsässä perjantai-iltana Jämsässä tutkaan 63 km/h 60:n alueella ja sai 50 lisäpistettä, ja hävisi rallin lopulta 31 sekunnilla.

Timo väitti kovenkovaan, että fordin mittari näytti 30 mph, eli 48 km/h.

Mä ajoin tänään velipojan skootterilla, jossa on kilometri ja mailimittari, ja ajelin siinä ja yhtäkkiä tuli toi Mäkisen mailimittarijuttu mieleen. Syntyi ajatelma, että jospa Mäkinen ajoikin 40 mph, eikä 30, niin se olis skootterin mittarin mukaan justiinsa 63 km/h.

Olisi aika looginen selitys tuolle episodille. Mäkinen on vielä paljon myöhemminkin vannonut, että ei ajanut ylinopeutta. Tutkahan tarkastettiin Fordin vaatimuksesta, ja sehän oli näyttänyt 4% liian vähän...
 
Ylös