70-luvun suurajot

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Apuva, osaako kukaan sanoa, miten tekijänoikeudet koskee videosta napattuja kuvia? Ajattelin ottaa siitä BBC:n hienosta filmista 1973 kuvia kirjaani. Luulen että filmin tekijä ei saa selville että voislupia kysellä, mutta jos laittas selvästi lähteen kuviin??
Sama systeemi kuin kuvienkin kanssa, eli omistajan lupa tulee olla....
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
BBC

Sama systeemi kuin kuvienkin kanssa, eli omistajan lupa tulee olla....
täytynee sitten kai soitella BBC.lle ;)

Voinee olla että ei omistajaa löydykkään...

Ensi viikolla on vuorossa itäsuomen kierros, ohjelmassa ainakin Kokkosenlahti, Raikuu ja Niinikumpu. Tavoite on löytää Raikuun iso hyppyri.

Sitten Saab_99_rallyen kanssa on tarkotus mennä ajeleen AJX-702:lla Urriaa, Ehikkiä jne... Otetaan uusiokuvia, Mä meen Urrian hypyn alle kameran kanssa ja hää laskettaa tulemaan 99 EMS:llä 90 taulussa...;)
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
Tervehdys kaikille palstan hengissä pitäjille. Ole Makka varovainen niiden luvattomien kuvien kanssa, voi tulle oikeasti kalliiksi / kuva. Sataset kuvaa kohti ei riitä, nelinumeroinen luku on todennäköinen, riippuen tietysti kuvaajasta. Tämä ei ole vitsi
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvista

Tervehdys kaikille palstan hengissä pitäjille. Ole Makka varovainen niiden luvattomien kuvien kanssa, voi tulle oikeasti kalliiksi / kuva. Sataset kuvaa kohti ei riitä, nelinumeroinen luku on todennäköinen, riippuen tietysti kuvaajasta. Tämä ei ole vitsi
Jep,
Kyllä mää tuon alan pikkuhiljaa ymmärtämään. Kirjaan ei tule muita kuin luvallisia, vaikka niitä mulla on jo yli 1000 pelkästään 70- luvulta...

Majunin kanssa asiat on sovittu,ja Foto-Jorkan kansa tullaan sopimaan...

Toiveissa on vielä eräs todellinen kuva-aarre, mutta siitä sitten joskus...

Nyt olen luvannu itselleni,että kirja tulee valmiiksi ensi elokuulle, kun ralli täyttää 60 vuotta. Kustantajaa ei vielä ole edes kyselty, mutta se on syksyn suunnitelmassani. Simo Lampisen yhteystiedot on ja lupa, että saa ottaa yhteyttä. Simolta jos saisin kommentit joka vuodelle, niin jos olis hieno juttu. Hänellekin sattui lähes joka vuosi vaikka mitä...

Eniten kuva-pulaa on ensimmäisestä vuodesta eli 1971. Reittikartat mulla on nyt joka vuodesta .Talven aikan ne pitäs siten piirtää nykykarttapohjille.

Just eilen lueskelin läpi mitä olen sanut aikaan, ja oikein meni kylmät väreet kun luki läpi...Tietysti itellä on ihan eri kiinnostus noin tarkkaan kerrontaan, voi olla että kaikilla ei maltti eikä kiinnostus riitä n. 70 sivuiseen teokseen per vuosi. Kaikkein tyytyväisin olen noihin ennakkopaketteihin. Ne on mielestäni parasta antia, koska samalla kun kerrotaan millä esim. Mikkola startaa ja miksi, niin siinä luodataan herran sen vuoden kisa-historia läpi sekä otimaan että MM-sarjan osalta.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Muista en tiedä, mutta mun puolesta sivuja saa olla vaikka useampi sata. Sen voi sitten kaivaa aina esille, kun jättää taas menemättä tähän nykyiseen...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ensi viikolla on vuorossa itäsuomen kierros, ohjelmassa ainakin Kokkosenlahti, Raikuu ja Niinikumpu. Tavoite on löytää Raikuun iso hyppyri.
Raikuun hyppyä on sitten madallettu aikanaan. Tosin ei se tie kovin pitkä oo ja keventää kuulemma vieläkin, joten eiköhän se sieltä löydy. Escortin palaset on varmaan jo lahonneet 35 vuodessa.. :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Raikuu

Raikuun hyppyä on sitten madallettu aikanaan. Tosin ei se tie kovin pitkä oo ja keventää kuulemma vieläkin, joten eiköhän se sieltä löydy. Escortin palaset on varmaan jo lahonneet 35 vuodessa.. :)
No niinpä tietysti...Yritän kumminkin sen löytää. Mulla on maanantaipäivä aikaa, iltaan mennessä pitäs tulla Lappeenrantaan Lappeeseen nukkumaan,ja aamulla sitten Joutsenon sellutehtaalla...TÖIHIN.

Semmosen tien aion myös ajaa kun Papinniemi Kiteellä. Se ajettiin kaksi kertaa, 1975 ja 1976. Kartan perusteellaon semmosella hienolla kannaksella, järvi molemmin puolin.

Nosta Escortin palasista tuli mieleen, että kun olin syksyllä Myhinpäässä ja löysin sen Löysä Salonen kaatopaikan 78, niin etsin oikeesti ojanpohjalta kevlarinpalasia...ei ollut :(
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
No niinpä tietysti...Yritän kumminkin sen löytää. Mulla on maanantaipäivä aikaa, iltaan mennessä pitäs tulla Lappeenrantaan Lappeeseen nukkumaan,ja aamulla sitten Joutsenon sellutehtaalla...TÖIHIN.

Semmosen tien aion myös ajaa kun Papinniemi Kiteellä. Se ajettiin kaksi kertaa, 1975 ja 1976. Kartan perusteellaon semmosella hienolla kannaksella, järvi molemmin puolin.

Nosta Escortin palasista tuli mieleen, että kun olin syksyllä Myhinpäässä ja löysin sen Löysä Salonen kaatopaikan 78, niin etsin oikeesti ojanpohjalta kevlarinpalasia...ei ollut :(
Ei siin autossa -78 tainnu olla kevlaria...no mutta asiaa eli paljon noita hyppyjä / teitä on madallettu ja korjattu eikä sekään hyppyri niin iso ollu että siinä normaalisuorituksella olis tehty "kynsilehtoja", samoin noi autojen alustat on muuttuneet niin paljon että siihen tarvitaan tosiaan joku "pikkunaski-novikov" että WRC auton saa vielä loikkaamaan tollai. Mutta MAKKA, sua ehkä kiinnostaa tää ihan tuore Kynkän oma muistelu tuosta hommasta, on ainakin aitoa materiaalia eikä kuulopuheita:
http://www.ts.fi/f1/uutiset/64873.html

(jos linkki ei löydä juttua niin meilaa ja mä laitan sulle sen koko jutun, vaikka siinä oli muutakin höpinää)
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Pienempää vaan silmään ja homma jatkui, tosin ei pitkään päässyt kun veti sitten ulos. Olisiko tullut jotain vikaa tai muuten vaan intoa liikaa....

Saab olisi tullut todennäköisesti toisin päin eli nokka edellä ja luultavasti olisi levinnyt pitkin tietä...
Toi Novikov on kyllä niin kahjo että pitää vaan toivoa ettei mitään vakavaa satu,ennenkuin sillä ehkä iän mukana tulee järkeä päähän. Nyt se kysyi yhdeltä suomen kärkikuskilta miten siihen hyppyyn pitää ajaa ja neuvona oli, jarruta ennen hyppyä ja sido pikkasen. Se teki niin ja vaihto vielä pienempää ja totes että eihän tää ollu mikään....ja seuraavalla kerralla se koitti sitten ihan täysillä.
Ajoko se nyt neljä kerta ulos kaikkiaan enneku leikki loppui. Ihan ekassakaan puuhun ajossa se ei uskonu edes omaa nuottiaan, tai sitte se ei tajua kuulemaansa...
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Semmosen tien aion myös ajaa kun Papinniemi Kiteellä. Se ajettiin kaksi kertaa, 1975 ja 1976. Kartan perusteellaon semmosella hienolla kannaksella, järvi molemmin puolin.
Onko sulla tietoa, mitä kaikkia pätkiä tuossa Kiteen seutuvilla on vuosien varrella ajettu? Kiinnostaisi nähdä, onko tuttuja sivuteitä joukossa. :thumbup: Jos suinkin löytyy karttakuvia tai nimiä, niin kyllä kiinnostaa. :ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kynkkä

Ei siin autossa -78 tainnu olla kevlaria...no mutta asiaa eli paljon noita hyppyjä / teitä on madallettu ja korjattu eikä sekään hyppyri niin iso ollu että siinä normaalisuorituksella olis tehty "kynsilehtoja", samoin noi autojen alustat on muuttuneet niin paljon että siihen tarvitaan tosiaan joku "pikkunaski-novikov" että WRC auton saa vielä loikkaamaan tollai. Mutta MAKKA, sua ehkä kiinnostaa tää ihan tuore Kynkän oma muistelu tuosta hommasta, on ainakin aitoa materiaalia eikä kuulopuheita:
http://www.ts.fi/f1/uutiset/64873.html

(jos linkki ei löydä juttua niin meilaa ja mä laitan sulle sen koko jutun, vaikka siinä oli muutakin höpinää)
Hieno juttu ku Kynsilehto on vielä olemassa. Mä yritin kerran sitä ettiä ja laitoin yhteen firman mailiakin. Muute sen jutut oli kohillaan, mutta kalavale tuli lopussa. Se oli sijalla 13 kun lenti mettään, ei tastellut Alenin kanssa mistään...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kitee

Onko sulla tietoa, mitä kaikkia pätkiä tuossa Kiteen seutuvilla on vuosien varrella ajettu? Kiinnostaisi nähdä, onko tuttuja sivuteitä joukossa. :thumbup: Jos suinkin löytyy karttakuvia tai nimiä, niin kyllä kiinnostaa. :ahem:
Löytyy multa kaikki pätkät ja kartat, mutta ne on toisella koneella, eli menee jokin tovi. Oli Petravaaraa, Papinniemeä, kermolaa, Niinikumpua (se on lähinnä Kiteetä)...
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Hieno juttu ku Kynsilehto on vielä olemassa. Mä yritin kerran sitä ettiä ja laitoin yhteen firman mailiakin. Muute sen jutut oli kohillaan, mutta kalavale tuli lopussa. Se oli sijalla 13 kun lenti mettään, ei tastellut Alenin kanssa mistään...
Joo,mäkin yllätyin kun Kynkkä kommentoi Turkkarissa. Mutta, luulen että se on sanonu sijan 13 ja toimittaja on laittanu kolmas. Tää on vaan omaa päätelmää, mutta toi lausunto siin lehdessä ei ollu sitaateissa ja vaikka Heikki Kulta on eturivin F1-toimittaja (tehny kirjoja myös Mikasta ja Kimistä yms) niin Kullan rallijutut on pikkasen hakusessa. Nytkin se kirjotti kaks päivää Tuohinosta mut etunimi oli joku ihan hämärä ja jos Kimi ei olis ollu ajamassa,se ei olis kirjottanu jyskälästä mitään. Niin ne vaan on kaksi eri lajia,myös toimittajille...:rolleyes:

TS:n rallijutut loppui kun pitkään niitä tehnyt Jussi Friiman menehtyi vaikean sairauden uuvuttamana. Siihen asti Friiman taisi olla enää ainoita toimittajia jotka kiersi oikeesti pätkillä,otti kuvia ja todellakin seuras kilpailua, monissa ihan kyläkisoissakin oltiin samoissa paikoissa.Jussi oli aina paikalla ja joka kisasta oli lehdessä juttu vaan ei ole enää.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Turun sanomat

TS:n rallijutut loppui kun pitkään niitä tehnyt Jussi Friiman menehtyi vaikean sairauden uuvuttamana. Siihen asti Friiman taisi olla enää ainoita toimittajia jotka kiersi oikeesti pätkillä,otti kuvia ja todellakin seuras kilpailua, monissa ihan kyläkisoissakin oltiin samoissa paikoissa.Jussi oli aina paikalla ja joka kisasta oli lehdessä juttu vaan ei ole enää.
70-luvulla Riku Kaistio kirjoitti todella hyvin Turun Sanomissa. Siinä oli usein naamankuvakin mukana, ja oli aika nuoren näköinen kaveri tuolloin.

Juu ja ennakkotietona että olen nyt lopultakin teettämässä omia nettisivuja tälle projektilleni. Tosin asia on vasta alkuvaiheessa, mutta löysin hyvän tekijän ja homma etenee syksyn aikana.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Nosta Escortin palasista tuli mieleen, että kun olin syksyllä Myhinpäässä ja löysin sen Löysä Salonen kaatopaikan 78, niin etsin oikeesti ojanpohjalta kevlarinpalasia...ei ollut :(
Heh. Sen vähän mitä kukaan ei oo ottanu matkamuistoks ja järjestäjä siivonnu lähtiessään, on varmaan pelkästään 80-luvun ajokertojen aikana lentänyt sora peittänyt. Ja johan siihen kerkee 30 vuodessa kasvaa sammaltakin niin paljon ettei ojan pohjalta näkys enää kun pystyssä törröttävä vetari jos sinne ois joskus semmonen jääny.. :p
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Juu ja ennakkotietona että olen nyt lopultakin teettämässä omia nettisivuja tälle projektilleni. Tosin asia on vasta alkuvaiheessa, mutta löysin hyvän tekijän ja homma etenee syksyn aikana.
Tämä on hieno uutinen!!

Sitten varmaan kannattaa käydä katsomassa Targa Floriosta tekemiä historiikkisivuja. Galleriaan kerätty kuvamateriaali on aika häkellyttävä laajuudessaan, siitä huolimatta selkeästi vuosittain jaoteltu ja haettavissa automerkin ja auton numeron perusteella.

Laitetaan linkki tännekin vaikkei 70- luvun suurajoihin suoranaisesti liitykään..

http://www.targapedia.com/

Ei suoranaisesti.. kilpailun luonne kun poikkesi aika paljon normaalista urheiluautojen mm-osakilpailuista (maantierata, ajettiin kelloa vastaan) niin loistamaan pääsivät muutkin kuin perinteiset rataketut... mm. muuan Kinnunen:) Porschen ratista samoihin aikoihin löytyi myös Waldegård ja Alfa Romeolla Munari.

Varsinkin nuo värikuvat, joissa päästellään prototyypeillä pitkin katsojien autojen reunustamaa reittiä ovat tuodella nostalgisia!!

Lisäksi sivuilta löytyi Hans Laineen AAV Porschesta runsaasti kuvia, niitä en ennen missään ollut nähnytkään. Ja pahoitteluni kun on offtopic tää postaus.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ruoveden kotiseutukierros

Tuli tänään velipojan kanssa tehtyä Ruoveden suunnalla Suurajot-kierros. Ajettiin vuoden 1973 reitin mukaan läpi pikataipaleet Väärinmaja, Kekkonen, Siikalahti ja Ruoke. Otin paljon kuvia. Noista ehdottomastimakein rallitie on Muroleen kanavalta starttaava Siikalahti. Mahtavia riihinurkkien kiertoja, notkoja ja hyppyjä, ja kapeaa tietä...

Ajettiin Väärinmaja tämän vuoden reitinmukaan, ja Räikkösen kaatopaikalla käytin myös. Huvittava yksityiskohta oli, että kun siihen pysähdyttiin aamula klo 9, oli paikalla 3 rallituristia kaljatölkit käsissä ja täydessä kännissä! Ihan kuin olisivat olleeet kok viikon siinä rallifiiliksissä. Hihattomat paidat, pöhöttyneet katseet ja tyhjänpäiväiset jutut!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
vielä tuosta edellisestä

Ajettiin Väärinmaja tämän vuoden reitinmukaan, ja Räikkösen kaatopaikalla käytin myös. Huvittava yksityiskohta oli, että kun siihen pysähdyttiin aamula klo 9, oli paikalla 3 rallituristia kaljatölkit käsissä ja täydessä kännissä! Ihan kuin olisivat olleeet kok viikon siinä rallifiiliksissä. Hihattomat paidat, pöhöttyneet katseet ja tyhjänpäiväiset jutut!
Tälle porukalle oli Keskisuomalaisessa ihan oma nimikin. Känniääliöt

Jos joku täällä tunnista itsensä, olen pahoillani nimittelystä.

Huomenna lähden itäsuomeen ralliteitä koluamaan
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Itäsuomen reissusta

Hohhoijaa, olen vihdoin Lappeenrannassa, takana reilut 500 km ralliteitä, tai enimmäkseen kyllä valtateitä.

ensimmäiseksi on nostettava hattua niille rallimiehille, jotka 70- luvulla nuotittivat ja harjoittelivat 500-800km päivä kuukauden ajan! Mä olen ihan puhki yhden tällaisen jälkeen.

Ajoin mm. pätkän Kaitainen, Raikuu, Niinikumpu ja Papinniemi.

Kaitainen on se, missä Blomqvist 73 ajoi 148 km/h keskinopeuden. En ihmettele yhtään, tie oli jouhevaa leveää maantietä, ei yhtään 90- vinkkeleitä eikä juuri hyppyjäkään. Saab on varmana huokunut täysillä koko ajan.

Raikuusta löytyi se hyppyri, missä Kynkkä lenti 72 m. MIttasin tuon matkan, ja laitoin oman auton siihen. Otin eri vinkkelistä kuvia. Se on kyllä Urrian veroinen töyssy.

Niinikummussa tuli tämän matkan kliimaksi. Ajelin edestakas hienoo tietä ja etsiskelin paikkaa, jossa Alen lähti puolukoimaan 1975. Paikallisen isännän avulla se sitten löytyi. Todella avuliaita nuo itäsuomalaiset ihimset. MIes lähti ite kyytiin ja näytti paikan, ja näytti vielä kivenkin johon Datsun tärähti! Lupasi lähettää itse ottamansa värikuvan tapahtuneesta.

Papinniemi oli kanssa yhtä ylä- ja alamäkeä ja mutkaa mutkan perään. Itäsuomessa ne vasta rallitiet on!!

Nyt on takki ihan tyhjä, mutta vielä vaimo piristi äsken. Soitti ja sano, että kotiin oli tullut jokin paketti jossa vbanhoja rallilehtiä ja videokin!! Lähettäjää ei muistanut, mutta minulla on vahva epäilys eräästä tälläkin palstalla olleesta! Kiitos jo etukäteen.

Nyt on baaritiski vuoro, siellä jo venakot odottelee ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Paluukeikka

Vielä jaksoin paluumatkalla ajaa läpi Kokkosenlahden ja Ruuhimäen.

Kokkosenlahdessa viimenen 10 km oli asfattitietä, mutta tien luonne oli jäljellä. Soraosuudelta löytyi muutama todella hieno hyppy.

Ruuhimäessä samoin alku on asfalttia, mutta loppu tietysti se nykyäänkin vielä ajettu. Kuvailin sitä viimestä hyppyä, jossa Mikkola lenteli 1973...

Viikonloppuna pitäs aloittaa 1972 osuuden teko
 
Ylös