70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
filmiä74-75

eilen tuli kontakti, jolla olis 2 tuntia filmiä noilta vuosilta. Jee!

Ko henkilöllä onlisäksi vaikka mitä Suurjorekvisiittaa, ja kaiken lisäksi muutama historic-autokin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ehikki

Kävin eilen pikapikaa Ehikissä, etsin paikat joissa olit 75 ja 76. Oli aika vaikeeta, kun ei semmosia silloin niin paina mieleen...Paikatkin näytti ihan eriltä kun sillon.

Ohessa kuva ehkä kuuluisammasta paikasta Ehikista, eli se lato/riihiristeys, josta tie lähtee kohti Niinimäkeä.

Ite olin tuossa paikassa 1992 ja 2002, mutta siinä on velipoika ollut jo 1968 tuossa samassa paikassa.
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Eikö Ehikki ajettu siihenaikaan aina Huhtian kaupalta nelostiellepäin? Samoin vielä pitkälle 80-luvulle. Eli tuo riihenkulma oli käytännössä suoralla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ehikki

Eikö Ehikki ajettu siihenaikaan aina Huhtian kaupalta nelostiellepäin? Samoin vielä pitkälle 80-luvulle. Eli tuo riihenkulma oli käytännössä suoralla.
1992 se ajettiin kyllä tuosta nurkan ympäri juuri kuvan osoittamaan suntaan, ja 2002 juuri päin vastoin. Myös 1968 tietääkseni samoin kuin 2002. Mutta esim. 1975 se starttasi tästä sinne Niinimäkeen päin, ja taas 1976 tästä tuohon kuvan suuntaan 1 km. Eli kummallakaan kerralla itse mutkaa ei ajettu.

En tiedä onko sitä koskaan ajettu sinne Huhtian kaupalle, mulla ei ainakaan ole tiedossa. Silläkin tiellä oli kyllä hienoja hyppyjä!
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
1992 se ajettiin kyllä tuosta nurkan ympäri juuri kuvan osoittamaan suntaan, ja 2002 juuri päin vastoin. Myös 1968 tietääkseni samoin kuin 2002. Mutta esim. 1975 se starttasi tästä sinne Niinimäkeen päin, ja taas 1976 tästä tuohon kuvan suuntaan 1 km. Eli kummallakaan kerralla itse mutkaa ei ajettu.

En tiedä onko sitä koskaan ajettu sinne Huhtian kaupalle, mulla ei ainakaan ole tiedossa. Silläkin tiellä oli kyllä hienoja hyppyjä!
Tarkoitin 70-luvun loppupuolta ja 80-lukua, jolloin se lähti sen 604-tien risteyksessä olevalta vanhalta K-kaupalta tuonne kuvan suuntaan. tarkkaa lähdön paikkaa en nyt muista, mutta ei se varmaan aina niin kaukana kuin -76 ollut.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo Mr. Wiik taitaa olla liki kymmenkertainen rata-ajon ja jääradan SM-mitalisti... ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Wiik

Tuo Mr. Wiik taitaa olla liki kymmenkertainen rata-ajon ja jääradan SM-mitalisti... ;)
Kyllä, oli tosi kova rattimies. Mutta ei antanut tietä nopeammalleen. Mä muistan kun pikkupoikana tavasin Vauhdin Maailmoja, niin aina siellä oli N-G Wiik.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
78-79?

Tarkoitin 70-luvun loppupuolta ja 80-lukua, jolloin se lähti sen 604-tien risteyksessä olevalta vanhalta K-kaupalta tuonne kuvan suuntaan. tarkkaa lähdön paikkaa en nyt muista, mutta ei se varmaan aina niin kaukana kuin -76 ollut.
Jep, Mä en oo vielä 78 enkä 79 karttoja tutkinu, sillon on voinut mennä juuri noin kun sanoit. Ja varmaan menikin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Jyskälän reiteistä

Sen verran jo kurkin tulevaa, että kattelin missä reitit meni 70 ja 71. 70 se kävi Etelä-Suomessa aina Keimolassa asti. 71 taas mentiin Jyväksylästä länteen aina Seinäjoki-Vaasa- akselille. Eli kumpikaan ei enää oikeestaa koskaan sen jälkeen ollut mukana, joten sieltä saakin kaivella teitä oikeen urakalla. Huom, nyt mun 70-lukuun lasketaan mukaan myös vuosi 1970, vaikkei se aluksi mukana ollutkaan. Tuli siis yksi vuosi lisää kirjoitettavaksi, mutta aineistoa onnekis on siinä missä muistakin. Ja odotteleehan sielä monta erityistä asiaa, Leksa Kinnunen Saabilla, Simo Lampinen Lancialla, Mäkinen&Mikkola fordilla jne. Ja oli 20:n kuplan lehdostöralli...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Reitillä taas

Tein taas maakuntamatkailua Pohjois-Hämeessä. Kun kerran satuin ajamaan Virroilla päin, kävin läpi pätkät Hauhuu ja Mantilo.

Surullisen paljon näkee autiotaloja, rappeutuneita mökkejä, hylättyjä rautateitä jne...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
HAUHUU

Surullisen paljon näkee autiotaloja, rappeutuneita mökkejä, hylättyjä rautateitä jne...
Hauhuun pätkä on sittemmin kokonaan asfaltoitu, ja sitä ajaessa tuli välillä tunne, että ollaan KOrsika-rallissa.

Ihan pätkän alussa pikataival ylittää vanhan Haapamäki-Virrat- radan, jota ei ole ihan äsken ajettu, liekö ollenkaan sitten 70-luvun...
 

jussi-67

New member
Liittynyt
3.9.2009
Viestit
1
vanhat ek:t

muistaako joku mistä löytyy tilastot tai luettelot vanhoista pätkistä. itse löysin kerran mut enää ei löydy mistään, tai en ossoo ennee ehtiä...


kiitos!
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Hauhuun pätkä on sittemmin kokonaan asfaltoitu, ja sitä ajaessa tuli välillä tunne, että ollaan KOrsika-rallissa.

Ihan pätkän alussa pikataival ylittää vanhan Haapamäki-Virrat- radan, jota ei ole ihan äsken ajettu, liekö ollenkaan sitten 70-luvun...
Itsekin ajoin tuon tien viimeksi viime kesänä anoppilaan mennessä, hieno pätkä asfaltoitunakin.

Junaradan liikenne loppui 1985.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
vanhat pätkät

muistaako joku mistä löytyy tilastot tai luettelot vanhoista pätkistä. itse löysin kerran mut enää ei löydy mistään, tai en ossoo ennee ehtiä...


kiitos!
Ne kaikki kaipaamasi asiat löytyy kirjasta 70-luvun Suurajojen jalanjäljissä. Tosin joudut odottamaan vielä vajaan vuoden ;)

Mutta kysy vaan jos jotain tiettyä vuotta tai juttua kaipaat, saat nopeesti täältä meikäläiseltä vastauksia! Ja tuolta juwran sivuilta löytyy 73 eteenpäin KAIKKI olennainen
 

LanciaDeltaS4

Active member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
32
Laitetaan nyt vaikka tänne, kun ei tämmösen takia viitsi omaa ketjua aloittaa. Elikkäs haluaisin ostaa Vauhdin Maailman 08/73. Kyseissä lehdessä on valokuva jonka vuoksi tuon tarvisin. Olisiko jollain myydä? Tai olisko tietoa mistä kannattaisi kysellä?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tutkimustyö palkitsee

Kirjottelen 1972 kisan kulkua, ja ihmettelin, kun koko ajan kärkivauhdissa ollut Blomqvist jäi 30 sekkaa Ouninpohjassa. Ajattelin että oliko käynyt vähän pihalla tms. No, eilen vielä tsekkailin läpi noita sanomalehtiartikkeleita, niin jo vain jostain Turun Sanomien jutun keskeltä löytyi tieto, että Stigu oli luullu, että etupyörä onirti, ja pysäyttänyt Ounissa. Siinä selitys.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Väärinmajan yössä

1968 Väärinmaja, -69 Ylä-Kolkki, sitten v. 1970 taas Suurajojen katselupaikkana Väärinmaja isän ja kahden vanhemman veljeni kanssa. Ja kylän kauppiaskin olla mukanamme.
Tällä kertaa pätkä ajettiin nykymallin mukaan etelästä pohjoiseen, ja katselupaikkamme oli Myllymaan sillan ja 90-risteyksen jälkeisen peltoaukean takareuna.
Paikasta oli pitkä näkyvyys peltoaukean yli autojen tulosuuntaan aina sillalle asti.
Tuona vuonna oli paljon puhuttu ”lehdistöralli”, so. parikymmentä toimittajaa eri medioista ajoi punaisilla VW 1302 S:lla ensimmäisen perjantai-illan lenkin ennen varsinaisia kilpailijoita. Yhtä kuplaa ajoi TV:n urheiluselostaja Anssi Kukkonen, tuon ajan aito julkkis, ja häntä muistan meidän odotelleen, vähän naurunkin kanssa.
Yö ei ollut vielä pimentynyt lehdistörallin aikana, ja hyvin muistan punaisten kuplavolkkarien menon ohitsemme, tehopakoputkineen kovan metelin kanssa.
Sitten jo yökin pimeni, ja alkoi olla varsinaisten ralliautojen vuoro. Niistä parhaiten on jäänyt mieleen Hannu Mikkola numerolla 13, autona tuon ajan tehotykki Ford Escort RS. Jo kaukaa ennen Myllymaata kuului RS:n imusarjan hurja ulvonta, tiesimme mitä odottaa…Kirkkaat valot kääntyivät risteyksestä alas peltoaukealle, ja urku auki Mikkola aivan tajutonta vauhtia ylitti aukean loivasti kaartuvat nypyt meitä kohti. Se oli maailmanluokan menoa!
Pian sitten oli vuorossa oma suosikkini Simo Lampinen, mutta tällä kertaa ei Saabilla, vaan autonaan oli Lancia Fulvia. Muistan Lancian valojen käännöksen risteyksestä alas, mutta vauhti ei ollut samaa kuin Mikkolalla, joka sitten voittikin rallin kolmatta kertaa peräkkäin.
Jorma Luseniuksen ja muutaman muun kuskin Renault 8 Gordinit jäi kanssa hyvin mieleen; ”sinisorsissa” oli ajovalojen päällä pitkät muoviset heijastussuojat, jotka pimeässä loistivat hienon sinisinä. Rallista innostuneen pikkupojan tarkka silmä poimii juuri tuollaiset yksityiskohdat.
Kyösti Hämäläinen diesel-Mersullaan herätti äijissä hilpeyttä. Muistan hyvin Mersun vinojen takavalojen häipymisen mutkan taakse.
Väärinmajan jälkeen oli rallissa jonkinlainen tauko Mäntän silloisessa kauppalassa, ja kotimatkalla poikkesimme katsomaan ralliautoja sinne. Kovasti meissä ihmettelyä aiheutti Mikkolan Escortin hurjasti pullistetut lokasuojat; että tuommoisetkin ovat jo autoon keksineet…
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Puffia

Hienoa että hra Galle on palannut kehiin!

Mänttä 200 historic ajetaan viikonloppuna, ja meikä on siellä jakelemassa pientä mainospalaa kirjaprojektista, joilla tietysti yritän löytää vielä lisää muistelijoita.

Jos sinne tuutte, ottakaa hihasta kiinni!
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
1968 Väärinmaja, -69 Ylä-Kolkki, sitten v. 1970 taas Suurajojen katselupaikkana Väärinmaja isän ja kahden vanhemman veljeni kanssa. Ja kylän kauppiaskin olla mukanamme.
Tällä kertaa pätkä ajettiin nykymallin mukaan etelästä pohjoiseen, ja katselupaikkamme oli Myllymaan sillan ja 90-risteyksen jälkeisen peltoaukean takareuna.
Paikasta oli pitkä näkyvyys peltoaukean yli autojen tulosuuntaan aina sillalle asti.
Tuona vuonna oli paljon puhuttu ”lehdistöralli”, so. parikymmentä toimittajaa eri medioista ajoi punaisilla VW 1302 S:lla ensimmäisen perjantai-illan lenkin ennen varsinaisia kilpailijoita. Yhtä kuplaa ajoi TV:n urheiluselostaja Anssi Kukkonen, tuon ajan aito julkkis, ja häntä muistan meidän odotelleen, vähän naurunkin kanssa.
Yö ei ollut vielä pimentynyt lehdistörallin aikana, ja hyvin muistan punaisten kuplavolkkarien menon ohitsemme, tehopakoputkineen kovan metelin kanssa.
Sitten jo yökin pimeni, ja alkoi olla varsinaisten ralliautojen vuoro. Niistä parhaiten on jäänyt mieleen Hannu Mikkola numerolla 13, autona tuon ajan tehotykki Ford Escort RS. Jo kaukaa ennen Myllymaata kuului RS:n imusarjan hurja ulvonta, tiesimme mitä odottaa…Kirkkaat valot kääntyivät risteyksestä alas peltoaukealle, ja urku auki Mikkola aivan tajutonta vauhtia ylitti aukean loivasti kaartuvat nypyt meitä kohti. Se oli maailmanluokan menoa!
Pian sitten oli vuorossa oma suosikkini Simo Lampinen, mutta tällä kertaa ei Saabilla, vaan autonaan oli Lancia Fulvia. Muistan Lancian valojen käännöksen risteyksestä alas, mutta vauhti ei ollut samaa kuin Mikkolalla, joka sitten voittikin rallin kolmatta kertaa peräkkäin.
Jorma Luseniuksen ja muutaman muun kuskin Renault 8 Gordinit jäi kanssa hyvin mieleen; ”sinisorsissa” oli ajovalojen päällä pitkät muoviset heijastussuojat, jotka pimeässä loistivat hienon sinisinä. Rallista innostuneen pikkupojan tarkka silmä poimii juuri tuollaiset yksityiskohdat.
Kyösti Hämäläinen diesel-Mersullaan herätti äijissä hilpeyttä. Muistan hyvin Mersun vinojen takavalojen häipymisen mutkan taakse.
Väärinmajan jälkeen oli rallissa jonkinlainen tauko Mäntän silloisessa kauppalassa, ja kotimatkalla poikkesimme katsomaan ralliautoja sinne. Kovasti meissä ihmettelyä aiheutti Mikkolan Escortin hurjasti pullistetut lokasuojat; että tuommoisetkin ovat jo autoon keksineet…
anssi kukkonen oli merkitty kartanlukijaksi,"kartanlukija" timo putkoselle ,mutta saattoihan tuo ajaakin.
 
Ylös