KIrjan sisällöstä
On esiintynyt paineita, että sivumäärää pitäisi rajoittaa. Mutta mistäs otat pois? Yksi mitä itse pidän erittäin onnistuneena osiona on ennakkopaketti, mitä kukin nimimies on sinä vuonna saanut aikaan jne.. Ohessa malli vuodesta 1974 ja suomen Saab-tallista:
Suomen Saab- talli
Suomalainen Saab-talli lähtee kisaan samalla joukkueella kuin viime vuonnakin ykköstähtenään Simo Lampinen autolla ACN-402 . Tapio Rainio starttaa autolla ACB-401 ja Jari Vilkas autolla autolla ACN-403 .
Saab 96 V4:ssä on tutusti 1.815 kuution 4- kone, varustettuna kahdella horisontaali- Weberillä ja tyristorisytytyksellä. Teholukemat vapaakytkimellä varustetussa moottorissa liikkuvat hiukan alle 160 hv:ssä kierrosluvulla 7000 rpm. Talvella kisa- Saabeissa käytetään ilmanpuhdistimia, jolloin vääntöaluetta saadaan pudotettua n. 1000 rpm:ää alemmaksi, mutta kesäkisoissa, kuten suurjoissakin ollaan liikkeellä ilman puhdistimia. Tällä ratkaisulla haetaan huipputehon maksimointia väännön kustannuksella. saabien rakentelusta Konalan tallissa vastaa itsekin kovan kuski Robert Gröndahl. Tallipäällikkönä häärää Klaus Lehto.
Simo Lampinen ajoi talvella Tunturissa sijalle 5, parempaankin oli edellytyksiä, mutta tilille tuli liikaa lumitöitä. Kesällä Länsirannikolla Simo ajoi sijalle 5, mutta Oulunjärven rallissa tuli voitto. Kansainvälisillä areenoilla Lampisella on takanaan vain Ranskan Chamonixissa ajettu jääralli, jossa Simo ajoi Amilcare Ballestrierin kanssa Lancia Fulvialla voittoon. Viime kauden päättäneessä RAC- rallissahan Simo ajoi poikkeuksellisesti ruotsalaisten oranssilla Saabilla, mutta joutui silloin keskeyttämään. Simo Lampinen starttaa nyt 13. suurajoihinsa. Aina hän on myös tullut maaliin, ja voittokin on tullut 3 kertaa, viimeksi 1972. Simo on jo hiukan hellittänyt rallitahtiansa ja keskittyy entistä enemmän suksitehtaansa johtotehtäviin. Tämän vuoden Suurajojen harjoittelussa ei kuitenkaan ole tingitty yhtään. Harjoitteluun on uhrattu useita viikkoja. Harjoitteluasennettaan Lampinen on iän karttumisen myötä muuttanut. Enää hän ei kuulemma uskalla laukaista aamuyön tunteina pätkiä läpi sillä vauhdilla kuin joskus ennen. Saab antaa tehohyvitystä pahimmille kilpakumppaneilleen rutkasti, mutta Simo toivoo sumua ja sadetta, jolloin tilanne tasoittuu. Lampisen Suurajotraditioihin on jo vuosia kuulunut ajaa ensimmäiset erikoiskokeet vielä kerran läpi lähtöpäivänä perjantaina. Siitä kuulemma saa oivan latauksen itse kisaan. (US, 1974)
Tapio Rainiohan voitti lähes sensaatiomaisesti tammikuussa Marlboro Artic Rallyn eli Tunturirallin, jossa oli erittäin nimekäs osallistujakaarti. Rainio ei ollut välttämättä kisan nopein kuski, mutta hän vältti lumityöt parhaiten. Itärallissakin Rainio onnistui mainiosta ajamalla kolmanneksi. Länsirannikon rallin neljäs sija takaa sen, että Rainio on jaetulla kärkisijalla 2- ryhmän SM-pisteissä ennen Jyväskylää.
Jari Vilkas teki rajusti lumitöitä tunturirallissa ja päätyi sijalle 23. Itärallissa Vilkas ajoi sijalle 7. Länsirannikon rallissa Vilkas epäonnistui, Saab meni katolleen ja mies jäi sijalle 14.
Sinivalkoisilla Saabeilla, joskaan ei tallin nimissä, ajavat tänä vuonna myös Risto Minkkinen, Matti Johansson sekä Martti Seitsola. Jokaisella heillä on käytössään entinen sinivalkotallin ajokki.