70-luvun suurajot

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
On esiintynyt paineita, että sivumäärää pitäisi rajoittaa. Mutta mistäs otat pois?

Kenen taholta noita paineita on tullut? Kyllä on vaikea alkaa neuvoa mistä sitä sivumäärää tulisi rajoittaa, sillä kaikki tarinathan ainakin pitää saada mukaan,
kuviakin täällä on toivottu melko paljon ja kyllä rallikirjassa kuvia myös pitää olla.
Kyllä tuo ennakkojuttukin puoltaa paikkaansa, en tiedä miten laajana,mutta ei sitä edellä olleesta näytteestä paljoakaan voi lähteä karsimaan.
Jos mukana on joka vuodelta reittikartta,niin ainakin tekstiä sa alyhennettyä kun ei selitä jokaista pätkää,siis missä se on, mistä sinne ajetaan jne. mutta toisaalta lyhyt kuvaus pätkästä kyllä puoltais paikkaansa.
Aika hankalaa jos noin laajasta historiikista pitää alkaa pantata sivuja, eikös niitä "kesken loppuvia" historiikkeja jo ole tehty tarpeeksi.
Minä kun vielä ajattelin ehdottaa että 10 kärjen lisäksi olis ainakin joka vuodelta ryhmien 3 parasta, siis ryhmät 1 ja 2 a myöhemmin myös 4,luokkatuloksia nyt ei voi julkaista tietty millään.
Ja onko sulla Makka tietoa palkittiinko 70- luvulla joka kerta paras ensikertalainen ja paras yksityiskuski?
Nekin olis kiva mainita, sillä palkintojen saajat tekivät aikanaan suuren työn eli hyvän tuloksen minimibudjetilla,mutta näitä kuskeja ei liiemmin ole missään mainittu,minäkään en muista kuin vuoden 1977 em.palkintojen saajan koska se oli "meidän tiimin" kuski ....;)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
On esiintynyt paineita, että sivumäärää pitäisi rajoittaa. Mutta mistäs otat pois?
Kustantajalta näitä paineita ilmeisesti asetetaan(?) Jos näin niin en täysin ymmärrä heidän kantaansa, sillä tämän tapaisia teoksia on tuskin tulossa lisää ja siten sen yhden ilmestyvän teoksen olisi tarkoitus olla nimenomaan mahdollisimman kattava, eikö? Paljonkos sivuja on nyt? Mikä sivu koko A4? En tiedä miten kirjan tuotantokustannukset koostuvat, mutta ilmeisesti jopa perus tekstisivuilla(ilman kuvia) on sitten siihen suuri vaikutus? Esim. aikanaan kotimaista tuotantoa olleet ralliautoilun vuosikirjat olivat n. 160 sivua kirja. Jos tästä kirjasta tulossa A4 kokoa niin olettaisin, että vähintään 300 sivua tarvitaan. Olisiko yksi mahdollisuus tehdä 2 kirjaa, jakaa vuodet 1970-74 ja 75-79 eri kirjoiksi. Molemmat vaikka 300 sivua? Kahdella kirjalla saisi huomattavasti paremman tulorakenteen, sillä todennäköisesti yhden kirjan ostaja ostaisi toisenkin?

OT: Ajattelin mahdollisesti avata uuden topicin aiheena kotimaisten rallien historia (pois lukien Suurajot). Tämä siksi ettei Suurajo topicit sotkeutuisi. Uudesta topicista ei liene haittaa jos siinä tarkoitus käsitellä ralleja Suomessa yleisemmällä tasolla kuin vain Suurajot? En tosin tiedä onko tuollaiselle tarvetta, mutta itseäni aihe kiinnostaa :D
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sivuja

NYt on vedokset vuosista 1972-1977, ilman kuvia, lähtöluetteloita ja karttoja. Sivuja on n. 60/vuosi elikkäs 360. Ner on tietty word-sivuja, jossa ei ole lainkaan optimoitu tilankäyttöä jne...

Mutta kuvat tulee vaatimaan tilaa, joten uskon, että lopullinen teos on jossain yli 500 siuva joka tapauksessa, voi olla jopa 700. Tuo riippuu niin paljon koosta, kirjasinkoosta, taitosta...joihin en ole vielä yhtään uhrannut aikaani.

Oikeastaan mahdollinen kustantaja ei ole rajoituksia laittanut, vaan ehkä ite etupäässä. Iskee epäusko, että kuinka kauhee teos syntyykään ja mitä se maksaa...

Kahtiajakoakin on mietitty, ja se voi olla yksi ratkaisu. Olis ensin vuodet 1970-1974, ja toisessa 1975-1979. Tuo houkuttaisi itteänikin, koska tuohon ekaan pitäs pusertaa enää kaksi kautta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3417
Sijainti
Lahti
Tekstin tiivistäminen on taitolaji. Kirjoittaja itse väistämättä hieman sokeutuu oman tekstinsä suhteen. Siksi hyvä kust.toimittaja tai muu asiansa omaava henkilö on paikallaan. He/hän osaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka hyvin teksti soljuaa eteenpäin, missä kohtaa tulee turhaa toistoa ja kuinka elävänä teksti säilyy. Tekstin tiivistyminen ja lyhentyminen tulee useimmiten sivutuotteena. Älä tee yksin kaikkea!

Kahdessa osassa julkaiseminen on huippuhyvä ajatus.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Tekstin tiivistäminen on taitolaji. Kirjoittaja itse väistämättä hieman sokeutuu oman tekstinsä suhteen. Siksi hyvä kust.toimittaja tai muu asiansa omaava henkilö on paikallaan. He/hän osaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka hyvin teksti soljuaa eteenpäin, missä kohtaa tulee turhaa toistoa ja kuinka elävänä teksti säilyy. Tekstin tiivistyminen ja lyhentyminen tulee useimmiten sivutuotteena. Älä tee yksin kaikkea!

Kahdessa osassa julkaiseminen on huippuhyvä ajatus.
Täysin samaa mieltä! Kirjoitan itsekkin, ja omaan tekstiinsä sokeutuu todella helpolla. Ei ammattilaisetkaan kirjojaan "yksin" kirjoita.

Samoin tuo kaksi eri kirjaa on erittäin hyvä idea, eihän 700 sivuista opusta jaksa enää kannatella käsissään. Samalla kakkososaa voi hieman muokata mikäli tarvetta löytyy mm.lukijapalautteen kautta.
Tsemppiä, mutta turhat paineet pois tai homma alkaa maistua puulta...:jaska:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tietoa on

Kokoilen tuossa v. 1971 ennakkopakettia, ja en löytänyt valtakunnan päälehdistä oikeen selitystä, mikseivät herrat Mäkinen, Lampinen, Kinnunen, Toivonene jne ole lähtölistalla. Sitten muistin, että Majuni antoi mulle myös tätä vuotta koskevaa materiaalia, ja PIM!, siellähän se seisoi Suur-JKL-lehden jutussa. Siis perustelut. Toivosen piti saada POrsche, Mäkisen Ford, Lampisen Lancia Fulvia, mutta kaikissa tapauksissa autoteollisuuden huonot ajat veti tehtaiden hanat kiinni. Mikkola sai Fordin, mutta se 'rakennettiin' Suomessa. Leksa ajoi Interserietä samaan aikaan Keimolassa.

Vuosi 71 oli siisä lähtökohtaisesti köyhä, mutta kisana silti mielenkiintoinen ja tiukkakin. Suomen Opelien panos oli häikäisevä, pelkästään 1- ryhmän kympin kärjessä oli 9 Opel-on Pop- ajokkia. Kotkan ja Nuuttiloiden maahantuontiliike oli kova virityspaja.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Vuosi 71 oli siisä lähtökohtaisesti köyhä, mutta kisana silti mielenkiintoinen ja tiukkakin. Suomen Opelien panos oli häikäisevä, pelkästään 1- ryhmän kympin kärjessä oli 9 Opel-on Pop- ajokkia. Kotkan ja Nuuttiloiden maahantuontiliike oli kova virityspaja.
Oliko se myöhemmin Jyskälässä vai missä Opel sitte kärys jostain luokituksen vastaisista etupalkin vahvistuksista ja koko se Pop- touhu sai jäädä.
Ku en sillai ole Kadettimiehiä, mutta muistan että joku tuommonen episodi oli myöhemmin ja loput Kadetit oli sitte privaatteja,ilman maahantuojan tukea tms.
Melko kauanhan niitä kuitenkin oli Jyskälässäkin mukana vaikka Ascona tais sen sitte syrjäyttää.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Käry

Oliko se myöhemmin Jyskälässä vai missä Opel sitte kärys jostain luokituksen vastaisista etupalkin vahvistuksista ja koko se Pop- touhu sai jäädä.
Ku en sillai ole Kadettimiehiä, mutta muistan että joku tuommonen episodi oli myöhemmin ja loput Kadetit oli sitte privaatteja,ilman maahantuojan tukea tms.
Melko kauanhan niitä kuitenkin oli Jyskälässäkin mukana vaikka Ascona tais sen sitte syrjäyttää.
Se on ollut joskus 1970, koska Hannu Palin ja Tapio Rainio vapautui 1 vuoden kilpailukiellosta juuri 1971. JOs joku täsät tietää lisää niin kertokoon. Joka tapauksessa Suurajojen alla 1971 VM ja muutkin hehkutti Suomen Ople-tallin kalustoa ja kehitystä. Eli ei se kaatunut tuohon juttuun.
 
Viimeksi muokattu:

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Oliko se myöhemmin Jyskälässä vai missä Opel sitte kärys jostain luokituksen vastaisista etupalkin vahvistuksista ja koko se Pop- touhu sai jäädä.
Ku en sillai ole Kadettimiehiä, mutta muistan että joku tuommonen episodi oli myöhemmin ja loput Kadetit oli sitte privaatteja,ilman maahantuojan tukea tms.
Melko kauanhan niitä kuitenkin oli Jyskälässäkin mukana vaikka Ascona tais sen sitte syrjäyttää.
Se etupalkki-episodi tosiaan oli 1970 ja sen jälkeen ei pop-tuohu jäänyt, päinvastoin; vuonna 1971 Popparit "putsasivat pöydän":

Vuosi 1971 oli kaikkien aikojen paras Opeleille rallin Suomen Mestaruussarjassa:

KULTAA ja HOPEAA kaikissa kolmessa ryhmässä ja ryhmässä 1 myös PRONSSIA

Ryhmä 1: 1.-4. ja 6.-11. (5. kuljettaja ajoi myös Opelilla joissain osakilpailuissa)
Ryhmä 2: 1.-2., 5., 7.-8. (vain kärkikymmenikkö mainittu)
Naiset: 1. ja 2.

Vuonna 1972 rallin ryhmien 1 ja 2 mestaruudet ajettiin myös poppari-tallin Asconoilla.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Se etupalkki-episodi tosiaan oli 1970 ja sen jälkeen ei pop-tuohu jäänyt, päinvastoin; vuonna 1971 Popparit "putsasivat pöydän":

Noniin, eli taas luotin johonkin painettuun sanaan ja nähtiin ettei sekään aina ole faktaa.Oisko ollu Suomen ralliautoilun historia- kirja, en ole varma, mutta jossain sanottiin että virallinen rallitouhu loppui siihen.
Hiukan kyllä asiaa ihmettelin, sillä Jyskälästäkin on paljon kuvia myös Asconoista Pop- teipeillä ja kansallisista kisoista vielä paljon enemmän.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Se on ollut joskus 1970, koska Hannu Palin ja Tapio Rainio vapautui 1 vuoden kilpailukiellosta juuri 1971. JOs joku täsät tietää lisää niin kertokoon. Joka tapauksessa Suurajojen alla 1971 VM ja muutkin hehkutti Suomen Ople-tallin kalustoa ja kehitystä. Eli ei se kaatunut tuohon juttuun.
sääntökirja v.-71 kertoo v. -70 sm tuloksia:ryhmä1 kaksi ekaa kisaa(tunturi ja hanki)palin täydet 16 p.molemmista, sen jälkeen,ei mitään.rainio,ryhmä 2:tunturi 3.s(13p)sen jälkeen ei mitään.hiljaisempi aika varmaan rangaistusta.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Noniin, eli taas luotin johonkin painettuun sanaan ja nähtiin ettei sekään aina ole faktaa.Oisko ollu Suomen ralliautoilun historia- kirja, en ole varma, mutta jossain sanottiin että virallinen rallitouhu loppui siihen.
Juurikin tuossa kirjassa on joidenkin aikalaisten kertomaa, joka ei sitten ihan ole päivänvalon kestavää, vaan jonkun väristen lasien läpi katsottua... kuten esim "Tapio Rainion uran nousu Saabilla Opeleiden jälkeen"... Opeleilla kaksi (-71 ja -71) Suomen Mestaruutta, kunnes Saabilla yksi vaivainen SM 1976... :jaska: :D

Makkalle tsemppiä kirjoitukseen, kahlaa mahdollisimman monta eri lähdettä läpi, niin ei tule tuon "Suomen ralliautoilun historia" -teoksen kaltaisia virheitä... ;)

Laitan Makka sulle privaa jossain vaiheessa tuosta "Kisan kakkonen Tapio Rainio (34)", se auto kun lojuu tuossa meikäläisen pihalla...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
... "Suomen ralliautoilun historia" -teoksen kaltaisia virheitä....
Joo, täältäkin löytyy tuo opus ja täytyy sanoa, että se on joko kiireessä tehty tai sitten kirjoittajan tiedoissa on ollut puutteita. Pikkuvirheitä vilisee lähes tasaisena virtana.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjabriiffiä

Tänään oli Ruovesi-lehdessä juttu tästä projektista. Täytyy sanoa, että se oli kyllä helvetin hyvä! Laitan sen tännekin kun saan skannattua. Pyydän siinä yhteydenottoja jos jollain on tarinaa noista ajoista siellä päin.

Illalla sitten puhelin soi, ja näin että sieltä suunnasta tulee...aattelin että nyt tulee tarinaa. Vaan ei, se oli vanha äitini! Hän oli saanut mummokerhossa kehuja ja onnitteluja (?) kun on noin hyvä poika!

Huomenna on palaveri Suurajot ry:n kanssa. Kerron siitä sitten.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Virheitä

Joo, täältäkin löytyy tuo opus ja täytyy sanoa, että se on joko kiireessä tehty tai sitten kirjoittajan tiedoissa on ollut puutteita. Pikkuvirheitä vilisee lähes tasaisena virtana.
Perään kuulutan taas sitä,että minä haluan teistäkin oikolukijoita ja varsinkin oikeellisuuksien tarkastajia. Kaikki mitä oon koonnu ei välttämättä ole totta.

Varsinkin kun saan aineiston kuosiin, niin sitten. Nyt siellä on vielä aukkoja, koska osa asioista on vielä selvittämättä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kehitystä

Eilen taas projekti otti monta askelta. Hahmoteltiin jo taittoa ja kustantamista, ja jopa jakelua. Puhuttiin ja ideoitiin myös tilaisuutta, jossa tuotos julkistetaan, isolla rysäyksellä ;)

KOngretiatasolla kirjoitustyö jatkuu 1971 vuoden osalta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mänttä 200

Tuli sittenkin poikettua Mänttä 200 Historikissa. Sain monta hyvää kontaktia, aina 70-luvun ratamestareihin saakka. Myös useampi entistetty 70-luvun ralliauto kuskeineen tuli haastateltua. Kirjaan yritänkin saada vielä laajemmin tätä aspektia, että autolla ajettiin silloin, ja nyt se on vieläkin olemassa...eli jos tiedätte, etä jossain on entisöitynä tai muuten vaan tuon ajan kilpureita, niin vinkatkaa. Uudessa VM:ssähän muuten esiteltiin Markku Alenin vuoden 1972 auto. Samassa jutussa peräänkuulutettiin rallihistorian keräämisen ja museon tärkeyttä. Aattelin että eivätpä toimittajan tiedä, että toinen on jo aloitettu.

Olen myös erittäin iloinen, että tuo oma palsta aloitettiin muille kotimaisille ralleille.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Hahmoteltiin jo taittoa ja kustantamista, ja jopa jakelua. Puhuttiin ja ideoitiin myös tilaisuutta, jossa tuotos julkistetaan, isolla rysäyksellä ;)
Minkälaista jakelua ajattelitte? Tällaisten "erikois"kirjojen jakelu saattaisi toimia perinteisten keinojen ohella tuomalla kirjat potenttiaalisten ostajien lähelle, eli juuri esim. rallitapahtumiin, oheistapahtumiin (esim. joku kuskien risteily?), markkinoimalla alan lehdissä ja nettisivuilla, suoramarkkinoimalla vaikka historic kuskeille saamalla osoitetiedot AKK:sta :)D), ym. Toki nettiäkään ei kannata unohtaa, netin kautta on ehkä monessa tapauksessa vaivattomampaa jättää tilaus kun marssia kirjakauppaan sekä tehdä kirjalle oma esittelysivu.
 
Ylös