On esiintynyt paineita, että sivumäärää pitäisi rajoittaa. Mutta mistäs otat pois?
Kenen taholta noita paineita on tullut? Kyllä on vaikea alkaa neuvoa mistä sitä sivumäärää tulisi rajoittaa, sillä kaikki tarinathan ainakin pitää saada mukaan,
kuviakin täällä on toivottu melko paljon ja kyllä rallikirjassa kuvia myös pitää olla.
Kyllä tuo ennakkojuttukin puoltaa paikkaansa, en tiedä miten laajana,mutta ei sitä edellä olleesta näytteestä paljoakaan voi lähteä karsimaan.
Jos mukana on joka vuodelta reittikartta,niin ainakin tekstiä sa alyhennettyä kun ei selitä jokaista pätkää,siis missä se on, mistä sinne ajetaan jne. mutta toisaalta lyhyt kuvaus pätkästä kyllä puoltais paikkaansa.
Aika hankalaa jos noin laajasta historiikista pitää alkaa pantata sivuja, eikös niitä "kesken loppuvia" historiikkeja jo ole tehty tarpeeksi.
Minä kun vielä ajattelin ehdottaa että 10 kärjen lisäksi olis ainakin joka vuodelta ryhmien 3 parasta, siis ryhmät 1 ja 2 a myöhemmin myös 4,luokkatuloksia nyt ei voi julkaista tietty millään.
Ja onko sulla Makka tietoa palkittiinko 70- luvulla joka kerta paras ensikertalainen ja paras yksityiskuski?
Nekin olis kiva mainita, sillä palkintojen saajat tekivät aikanaan suuren työn eli hyvän tuloksen minimibudjetilla,mutta näitä kuskeja ei liiemmin ole missään mainittu,minäkään en muista kuin vuoden 1977 em.palkintojen saajan koska se oli "meidän tiimin" kuski ....
Kustantajalta näitä paineita ilmeisesti asetetaan(?) Jos näin niin en täysin ymmärrä heidän kantaansa, sillä tämän tapaisia teoksia on tuskin tulossa lisää ja siten sen yhden ilmestyvän teoksen olisi tarkoitus olla nimenomaan mahdollisimman kattava, eikö? Paljonkos sivuja on nyt? Mikä sivu koko A4? En tiedä miten kirjan tuotantokustannukset koostuvat, mutta ilmeisesti jopa perus tekstisivuilla(ilman kuvia) on sitten siihen suuri vaikutus? Esim. aikanaan kotimaista tuotantoa olleet ralliautoilun vuosikirjat olivat n. 160 sivua kirja. Jos tästä kirjasta tulossa A4 kokoa niin olettaisin, että vähintään 300 sivua tarvitaan. Olisiko yksi mahdollisuus tehdä 2 kirjaa, jakaa vuodet 1970-74 ja 75-79 eri kirjoiksi. Molemmat vaikka 300 sivua? Kahdella kirjalla saisi huomattavasti paremman tulorakenteen, sillä todennäköisesti yhden kirjan ostaja ostaisi toisenkin?On esiintynyt paineita, että sivumäärää pitäisi rajoittaa. Mutta mistäs otat pois?
Täysin samaa mieltä! Kirjoitan itsekkin, ja omaan tekstiinsä sokeutuu todella helpolla. Ei ammattilaisetkaan kirjojaan "yksin" kirjoita.Tekstin tiivistäminen on taitolaji. Kirjoittaja itse väistämättä hieman sokeutuu oman tekstinsä suhteen. Siksi hyvä kust.toimittaja tai muu asiansa omaava henkilö on paikallaan. He/hän osaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka hyvin teksti soljuaa eteenpäin, missä kohtaa tulee turhaa toistoa ja kuinka elävänä teksti säilyy. Tekstin tiivistyminen ja lyhentyminen tulee useimmiten sivutuotteena. Älä tee yksin kaikkea!
Kahdessa osassa julkaiseminen on huippuhyvä ajatus.
Oliko se myöhemmin Jyskälässä vai missä Opel sitte kärys jostain luokituksen vastaisista etupalkin vahvistuksista ja koko se Pop- touhu sai jäädä.Vuosi 71 oli siisä lähtökohtaisesti köyhä, mutta kisana silti mielenkiintoinen ja tiukkakin. Suomen Opelien panos oli häikäisevä, pelkästään 1- ryhmän kympin kärjessä oli 9 Opel-on Pop- ajokkia. Kotkan ja Nuuttiloiden maahantuontiliike oli kova virityspaja.
Se on ollut joskus 1970, koska Hannu Palin ja Tapio Rainio vapautui 1 vuoden kilpailukiellosta juuri 1971. JOs joku täsät tietää lisää niin kertokoon. Joka tapauksessa Suurajojen alla 1971 VM ja muutkin hehkutti Suomen Ople-tallin kalustoa ja kehitystä. Eli ei se kaatunut tuohon juttuun.Oliko se myöhemmin Jyskälässä vai missä Opel sitte kärys jostain luokituksen vastaisista etupalkin vahvistuksista ja koko se Pop- touhu sai jäädä.
Ku en sillai ole Kadettimiehiä, mutta muistan että joku tuommonen episodi oli myöhemmin ja loput Kadetit oli sitte privaatteja,ilman maahantuojan tukea tms.
Melko kauanhan niitä kuitenkin oli Jyskälässäkin mukana vaikka Ascona tais sen sitte syrjäyttää.
Se etupalkki-episodi tosiaan oli 1970 ja sen jälkeen ei pop-tuohu jäänyt, päinvastoin; vuonna 1971 Popparit "putsasivat pöydän":Oliko se myöhemmin Jyskälässä vai missä Opel sitte kärys jostain luokituksen vastaisista etupalkin vahvistuksista ja koko se Pop- touhu sai jäädä.
Ku en sillai ole Kadettimiehiä, mutta muistan että joku tuommonen episodi oli myöhemmin ja loput Kadetit oli sitte privaatteja,ilman maahantuojan tukea tms.
Melko kauanhan niitä kuitenkin oli Jyskälässäkin mukana vaikka Ascona tais sen sitte syrjäyttää.
Se etupalkki-episodi tosiaan oli 1970 ja sen jälkeen ei pop-tuohu jäänyt, päinvastoin; vuonna 1971 Popparit "putsasivat pöydän":
Noniin, eli taas luotin johonkin painettuun sanaan ja nähtiin ettei sekään aina ole faktaa.Oisko ollu Suomen ralliautoilun historia- kirja, en ole varma, mutta jossain sanottiin että virallinen rallitouhu loppui siihen.
Hiukan kyllä asiaa ihmettelin, sillä Jyskälästäkin on paljon kuvia myös Asconoista Pop- teipeillä ja kansallisista kisoista vielä paljon enemmän.
sääntökirja v.-71 kertoo v. -70 sm tuloksia:ryhmä1 kaksi ekaa kisaa(tunturi ja hanki)palin täydet 16 p.molemmista, sen jälkeen,ei mitään.rainio,ryhmä 2:tunturi 3.s(13p)sen jälkeen ei mitään.hiljaisempi aika varmaan rangaistusta.Se on ollut joskus 1970, koska Hannu Palin ja Tapio Rainio vapautui 1 vuoden kilpailukiellosta juuri 1971. JOs joku täsät tietää lisää niin kertokoon. Joka tapauksessa Suurajojen alla 1971 VM ja muutkin hehkutti Suomen Ople-tallin kalustoa ja kehitystä. Eli ei se kaatunut tuohon juttuun.
Juurikin tuossa kirjassa on joidenkin aikalaisten kertomaa, joka ei sitten ihan ole päivänvalon kestavää, vaan jonkun väristen lasien läpi katsottua... kuten esim "Tapio Rainion uran nousu Saabilla Opeleiden jälkeen"... Opeleilla kaksi (-71 ja -71) Suomen Mestaruutta, kunnes Saabilla yksi vaivainen SM 1976... :jaska:Noniin, eli taas luotin johonkin painettuun sanaan ja nähtiin ettei sekään aina ole faktaa.Oisko ollu Suomen ralliautoilun historia- kirja, en ole varma, mutta jossain sanottiin että virallinen rallitouhu loppui siihen.
Joo, täältäkin löytyy tuo opus ja täytyy sanoa, että se on joko kiireessä tehty tai sitten kirjoittajan tiedoissa on ollut puutteita. Pikkuvirheitä vilisee lähes tasaisena virtana.... "Suomen ralliautoilun historia" -teoksen kaltaisia virheitä....
Perään kuulutan taas sitä,että minä haluan teistäkin oikolukijoita ja varsinkin oikeellisuuksien tarkastajia. Kaikki mitä oon koonnu ei välttämättä ole totta.Joo, täältäkin löytyy tuo opus ja täytyy sanoa, että se on joko kiireessä tehty tai sitten kirjoittajan tiedoissa on ollut puutteita. Pikkuvirheitä vilisee lähes tasaisena virtana.
Minkälaista jakelua ajattelitte? Tällaisten "erikois"kirjojen jakelu saattaisi toimia perinteisten keinojen ohella tuomalla kirjat potenttiaalisten ostajien lähelle, eli juuri esim. rallitapahtumiin, oheistapahtumiin (esim. joku kuskien risteily?), markkinoimalla alan lehdissä ja nettisivuilla, suoramarkkinoimalla vaikka historic kuskeille saamalla osoitetiedot AKK:sta D), ym. Toki nettiäkään ei kannata unohtaa, netin kautta on ehkä monessa tapauksessa vaivattomampaa jättää tilaus kun marssia kirjakauppaan sekä tehdä kirjalle oma esittelysivu.Hahmoteltiin jo taittoa ja kustantamista, ja jopa jakelua. Puhuttiin ja ideoitiin myös tilaisuutta, jossa tuotos julkistetaan, isolla rysäyksellä