70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Arkistoon

Tänään taas on pääsy arkistoon, kohteena v.1971. Nyt kun oon alkupäätä kisasta kirjoittanut, nousee esille nimi Pekka Routti. Kaveri veteli Sumppi900:lla ihan kärkiporukassa. Ehikkiin mies veti reilut pohjat, muta sen tarkistan kyllä arkistosta, voi olla minuuttivirhekkin päässyt lehteen. Paljonkohan semmosessa värkissä oli tehoja? Ei paljoo 100:n yli kait? Kannentiivisteen palaminen lopetti kisan 1. yönä. Mun yhdellä velipojalla oli joskus tommonen sumppi. Se ainakin oli AINA rikki, ja yleisin syy oli että se keitti. Eka kerran se keitti, kun se oli ajanut autoliikkeestä pari korttelinväliä kotio päin. Ja sitä rataa...Olis kannattanut palauttaa kok o paska.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tänään taas on pääsy arkistoon, kohteena v.1971. Nyt kun oon alkupäätä kisasta kirjoittanut, nousee esille nimi Pekka Routti. Kaveri veteli Sumppi900:lla ihan kärkiporukassa. Ehikkiin mies veti reilut pohjat, muta sen tarkistan kyllä arkistosta, voi olla minuuttivirhekkin päässyt lehteen. Paljonkohan semmosessa värkissä oli tehoja? Ei paljoo 100:n yli kait? Kannentiivisteen palaminen lopetti kisan 1. yönä. Mun yhdellä velipojalla oli joskus tommonen sumppi. Se ainakin oli AINA rikki, ja yleisin syy oli että se keitti. Eka kerran se keitti, kun se oli ajanut autoliikkeestä pari korttelinväliä kotio päin. Ja sitä rataa...Olis kannattanut palauttaa kok o paska.
niin,moottori oli kait alunperin paloruiskun moottori,joka sovellettiin autoon?
 

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Tänään taas on pääsy arkistoon, kohteena v.1971. Nyt kun oon alkupäätä kisasta kirjoittanut, nousee esille nimi Pekka Routti. Kaveri veteli Sumppi900:lla ihan kärkiporukassa. Ehikkiin mies veti reilut pohjat, muta sen tarkistan kyllä arkistosta, voi olla minuuttivirhekkin päässyt lehteen. Paljonkohan semmosessa värkissä oli tehoja? Ei paljoo 100:n yli kait? Kannentiivisteen palaminen lopetti kisan 1. yönä. Mun yhdellä velipojalla oli joskus tommonen sumppi. Se ainakin oli AINA rikki, ja yleisin syy oli että se keitti. Eka kerran se keitti, kun se oli ajanut autoliikkeestä pari korttelinväliä kotio päin. Ja sitä rataa...Olis kannattanut palauttaa kok o paska.
Kyllä Impillä hätyyteltiin kärkeä kovastikin 70-luvulla. Ei se teho niinkään, kuin tehopainosuhde ja ajettavuus. Lisäksi Impin moottorin sai kiertämään melkein rajattomasti. Se taas mahdollisti sen, että sillä sai mennä pimeille nypyille täyttä. Jos tie sattui kääntymään, pienempi vaihde pesään, moottori vinkui yli 10000rpm, perä irtosi ja auton sai kääntymään mihin vain! Näin perusteli Imppimiehet miksi sillä ehtii.
Siviiliautopuolella Impistä oli tosiaan loru: yläkerta, alakerta, vesipumppu, laturi, yläk...:D
Pekka Routin Imppiä työnnettiin joskus Hankirallissa, Lukonkulman pätkän maalissa kauan. Oli umpihangessa 20metriä tieltä ja maalilamppu oli ulosajokohdasta 5metrin päässä! Routti oli kyllä vetomies!
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Kyllä Impillä hätyyteltiin kärkeä kovastikin 70-luvulla. Ei se teho niinkään, kuin tehopainosuhde ja ajettavuus. Lisäksi Impin moottorin sai kiertämään melkein rajattomasti. Se taas mahdollisti sen, että sillä sai mennä pimeille nypyille täyttä. Jos tie sattui kääntymään, pienempi vaihde pesään, moottori vinkui yli 10000rpm, perä irtosi ja auton sai kääntymään mihin vain! Näin perusteli Imppimiehet miksi sillä ehtii.
Siviiliautopuolella Impistä oli tosiaan loru: yläkerta, alakerta, vesipumppu, laturi, yläk...:D
Pekka Routin Imppiä työnnettiin joskus Hankirallissa, Lukonkulman pätkän maalissa kauan. Oli umpihangessa 20metriä tieltä ja maalilamppu oli ulosajokohdasta 5metrin päässä! Routti oli kyllä vetomies!
hankiralli joka päättyi konalaan,saabin alueelle,pääsi vaivoin myös timo mäkelä impillä noin kahden heinäladon kokoinen savupilvi perässään.taisi sijoittua kolmanneksi?
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
Ei se teho niinkään, kuin tehopainosuhde ja ajettavuus. Lisäksi Impin moottorin sai kiertämään melkein rajattomasti. Se taas mahdollisti sen, että sillä sai mennä pimeille nypyille täyttä. Jos tie sattui kääntymään, pienempi vaihde pesään, moottori vinkui yli 10000rpm, perä irtosi ja auton sai kääntymään mihin vain! Näin perusteli Imppimiehet miksi sillä ehtii.
Just näin, "savusumpuiksi" niitä sanottiin. Se oli uskomattoman hauska peli ajaa, sillä kun veti pimeään paikkaan valmiiksi aivan pienessä sladissa, siitä oli helppo kääntää kumpaan suuntaan vaan, semmonen lyhyt tötterö. Toi keittäminen oli ongelma joka loppui siihen kun tuupattiin syyläri nokalle ja kabiini läpi kulkevien vesiletkujen kyljessä oli hyvä lämmitellä talvella käsiä. Ei siinä mitään oikeaa lämppäriä ollut. Niinkuin tuossa toisessa ketjussa ylistin sitä "biivanin" laulua pimeässä, kylmässä, tyynessä talvisessa pakkassäässä. Jos sitä ei ole livenä kuullut, ei tiedä -70 luvun alun rallifiiliksistä juuri mitään.
Saa olla eri mieltä.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Harmi ku sais myös jutun vatasesta ku sen perä hajos ja uus lainattiin katsojan 3000:sta caprista....mut sehän ei ollu jyskälää...mut 76 kumminkin...:ahem:

http://www.youtube.com/watch?v=Lhr8p-j7vLQ
Toi oli oikeeta rallia! ..ja nykyään mahdotonta, mutta hieno esimerkki tuon ajan systeemeistä ja yrityksestä.
Ehdota tuonne ylläpidolle että Ari kertois jotain tosta hommasta.Mäkin olen laittanu sinne valokuvia jyskälästä +pienoismalleista. Välillä ylläpito vastailee nopsaankin, väliin tosin siellä ei tapahdu mitään ja tuntuu joskus ettei maestri itsekään ole kauheen kiinnostunu,mutta kannatta koittaa.
http://www.arivatanenrally.com/fi/etusivu.html
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ralli 1971

Nyt ollaanjo edetty ensimmäinen lenkki tauolle Seinäjoelle. Tiesittekö muuten, että Seinajoella ajettiin kaupunkierikoiskoe?
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Olikos tuo Seinäjoen kortteliralli reitiltään mitenkään yhtenevä 1970-luvun Vauhtiajojen radan kanssa?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Seinäjoki

Olikos tuo Seinäjoen kortteliralli reitiltään mitenkään yhtenevä 1970-luvun Vauhtiajojen radan kanssa?
Mulla ei valitettavasti (vielä) ole karttaa siitä kaupunki-ek;sta. Suurajojen arkistot olivat vähän köyhät tämän vuoden kohdalla, mutta maakunta-arkistossa on kuulemma jotain. Menen sinne kunhan ennätän.

Mutta luulisi, että rata olisi se sama, jota muutenkin on ajettu.

Kerron lisää, kun saan selville.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Katuek

Mulla ei valitettavasti (vielä) ole karttaa siitä kaupunki-ek;sta. Suurajojen arkistot olivat vähän köyhät tämän vuoden kohdalla, mutta maakunta-arkistossa on kuulemma jotain. Menen sinne kunhan ennätän.

Mutta luulisi, että rata olisi se sama, jota muutenkin on ajettu.

Kerron lisää, kun saan selville.
Pohja-aika oli 116 sekuntia, mitastakaan ei ole mulla tietoa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maakunta-arkisto

Kävin eilen pikapikaa Keski-suomen maakunta-arkistossa. Sain tiedon, että siellä on Suurajot-materiaalia 80 hyllysenttimetriä! Ja semmonen kärryllinen pahvikansioita mun eteen kärrättiin. Kun avasin summamutikassa ensimmäisen, sielt putosi käteen vuoden 1970 käyttämättömiä numerotarroja, konepeltinumeroita...

Sitten tutkin vähän muitakin mappeja, oli ties mitä kuittia, pöytäkirjaa ohjetta,ja ilmottautumiskaavakkeet 60-luvulta. PIkataivaltulosliuskoja oli 1966-1969, oikeen tietokoneella printatut. 1971 liuskat on edelleen hukassa, niitä ei ole löytynyt mistään.

Meen tässä lähiaikoina oikeen ajan kanssa noita mappeja tutkiin, ja ottaan digikameralla kuvia niistä hienoista plakaateista,ja tarroista. Siell oli myös monilta 60-luvun loppuvuodelta iso pino kansainvälisiä lehtiä, jotka oli kirjottanut kisoista...Näytää siltä, että ry:n arkistossa on kamaa vasta 1972 lähtien, ja ne vanhemmat ainakin osittain on tuolla. Niitä ei voi lainata, mutta niitä saa tutkia ja kuvata.

Olensitä mieltä,e ttä noita mappeja ei ollut KUKAAN mua ennen edes avannut, niin siististi ne oli pakattu. Jä mä tietysti käsittelen niitä silkkihansikkain...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Onni Vilkas

Onni Vilkas ajoi 1971 KonstaKärhän kartturoimana sijalle 10. Nyt kun juuri sain valmiiksi raakaversion tuon vuoden rallista, pisti silmään, että muutamalla pikiksellä Vilkas oli jopa 5:n joukossa. Luin jostain, että ne olis vaihdellut kuskin paikalla Kärhän kanssa. Mulla on audienssi haastattelemaan Kärhää, ja täytyykin kysyä, josko hän olis ajanut niillä muutamalla kapealla yöpätkällä, jossa olivat top10:ssä...

Ja oon ite ajatellut aina, että vuosi 1971 oli tylsä, mutta kyllä siellä aika paljon tapahtui. Mikkolan kaato tietysti, mutta kyllä ne muutkin.. Gröndahl Ouninpohjassa, Utriainen jossain Pohjanmaalla ennen kun bensapumppu hajosi. Seppo Utriainen muuten johti rallia 51 sekunnilla siitä hetkestä alkaen, kun Mikkola meni ulos.

Toi Pohjanmaan reitti täytys joskus ajella läpi. Siellä on monia pätkiä, joita ei koskaan muullon ajettu tässä rallissa, josko missään...
 

isu1600

Active member
Liittynyt
16.2.2009
Viestit
26
... kyllähän Konsta taisi silloin "noita hyviä pätkä-aikoja" ajella... Tullut Konstan kanssa muutaman kerran jutusteltua... Mahtavia juttuja Konstalla, muuten...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
KOnstasta

... kyllähän Konsta taisi silloin "noita hyviä pätkä-aikoja" ajella... Tullut Konstan kanssa muutaman kerran jutusteltua... Mahtavia juttuja Konstalla, muuten...
Jep, kuten sanoin, on optio päästä häntä haastattelemaan, on kai hankittava nauhuri, että saa kaiken talteen ;)
 

Sternfahrer

Member
Liittynyt
20.8.2009
Viestit
16
Onni ja Konsta

...tästähän on se vanha hyvä juttu. Onnin väsyttyä oli Konstan vuoro ajaa ja vauhtia oli aika runsaasti.

Onni sanoi: "Kuulehan Konsta, minnuu alkaa jo tää vauhti pelottaa." johon Konsta: "Niin alkaa minnuukin, pietäänkö käestä kiinni?"
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
maakunta-arkisto

Kävin eilen pikapikaa Keski-suomen maakunta-arkistossa. Sain tiedon, että siellä on Suurajot-materiaalia 80 hyllysenttimetriä! Ja semmonen kärryllinen pahvikansioita mun eteen kärrättiin. Kun avasin summamutikassa ensimmäisen, sielt putosi käteen vuoden 1970 käyttämättömiä numerotarroja, konepeltinumeroita...

Sitten tutkin vähän muitakin mappeja, oli ties mitä kuittia, pöytäkirjaa ohjetta,ja ilmottautumiskaavakkeet 60-luvulta. PIkataivaltulosliuskoja oli 1966-1969, oikeen tietokoneella printatut. 1971 liuskat on edelleen hukassa, niitä ei ole löytynyt mistään.

Meen tässä lähiaikoina oikeen ajan kanssa noita mappeja tutkiin, ja ottaan digikameralla kuvia niistä hienoista plakaateista,ja tarroista. Siell oli myös monilta 60-luvun loppuvuodelta iso pino kansainvälisiä lehtiä, jotka oli kirjottanut kisoista...Näytää siltä, että ry:n arkistossa on kamaa vasta 1972 lähtien, ja ne vanhemmat ainakin osittain on tuolla. Niitä ei voi lainata, mutta niitä saa tutkia ja kuvata.

Olensitä mieltä,e ttä noita mappeja ei ollut KUKAAN mua ennen edes avannut, niin siististi ne oli pakattu. Jä mä tietysti käsittelen niitä silkkihansikkain...


Täytyypä korjata, kyllä minä ainakin siellä maakunta-arkistossa joskus kävin tutkimassa suurajomateriaalia, että on niitä sitten ainakin kaksi ihmistä selannut :ahem:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Muutama kuvakaappauskollaasi italialaisesta dokkarista vuodelta 1978:

Sekalaista



Fiat




Porsche
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8283
Voin pistää myöhemmin vaikka latauslinkin tuosta -78 videosta, en ole pistänyt sitä vielä tuubiin koska suurin osa sen kisan materiaalista löytyy jo siitä 1970s pure sound -pätkästä, noissa kuvakaappauskuvien osuuksissa raikaa musakki ja kommenttiraita eli sen takia ne osuudet jäi siitä tuubipätkästä pois.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Päiväuni

Taas yksi päiväuni toteutuu, jos ja kun 1978 videoo saa käsiin. Hienoja klippejä, ja vielä Henkan Porschesta!!!

Lisäksi tänään varmistui, että pääsen VM:n kuva-arkistoon!!!

MItähän ilta vielä tuo tulleessaan?? Olen tässä Tornion lentoasemalla, odotusaikaa koneen lähtöön 3 tuntia, eikä edes tuo kahvio ole auki. Täällä koko asemalla ei ole KETÄÄN muuta kuin minä...
 
Ylös