70-luvun suurajot

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Iso kiitos Carl! Nyt se on sitten varmistettu. Eli, ensimmäinen Suurajokokemukseni on Evon ek:lta vuonna 1968. Paikka oli pienellä metsäautotiellä nyppylän ylitys. Jorma Lusenius/Seppo Halme Renault 8 Gordinillaan hyppäsi siinä keskellä tietä olleeseen maakiveen, jolloin Rellun öljypohja halkesi. Hyvin mennyt kisa keskeytyi siihen. Sain mukaani etupellillä olleen kolmionumerotarran.
Vuonna 1969 olimme isän kanssa Ehikin ek:lla, S-mutkassa, jonka takana oli hakkuuaukea. Tapio Rainio/Esa Nuuttila Opel Kadett Rallyella ajautui vasemmassa mutkassa pehmeälle ja pyöri voltit sinne hakkuuaukealle.
Näistä hetkistä alkoi se kipinä lajiin. Yli 30v. kartturina on jo takana ja jatkuu taas pienen tauon jälkeen. Vuonna 2010 on rallia ajettu viidellä eri vuosikymmenellä!
joskus kauan sitten,evolla.oltiin kahdella fiiat 600:sella katsomassa ja autot oli pätkän välitiellä.kilpailijapari palin-pietilä hyppäsivät nyppylästä tiellä(reunassa) olleeseen ison kiveen josta etupyörä ei rullannutkaan yli vaan auto meni päittäin katolleen.kuskasimme kisaajat"ihmisten ilmoille",pätkän päätteeksi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maakunta-arkistossa

eilen tuli istuttua 4 tuntia siellä. Otin paljon kuvia, ja laitan joitain tännekin, lähinnä niistä konepeltinumeroista vuosilta 1970-1971. Siellä muuten on esim. kisa-ohjelmat lähtöluetteloineen aina 1954 vuodesta saakka, jos joku niitä aikoja haluais tutkia...

Itse omaan tarinaani esim. 1971 en hirveesti lisäarvoa saanut, mutta joitain mainioita sähkösanomia kuvasin. Kirjeenvaihto järjestäjien ja monien kuuluisien rallivaikuttajien (D Sutton, G Phillips, J Davenport,...) kanssa oli mielenkiintoista.

Vuodelta 1970 siellä on todella kattavasti ulkolaisia moottoriurheilulehtiä, joita meentutkiin sitten kun sen vuoden vuoro on.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
EK-luettelot löytyy.
Luseniuksen kohdalla vuonna-68 keskeytys oli EK23 JÄLKEEN. Tarkoittaa siis keskeytystä erikoiskokella 24.
Saattaapi myös tuo EK:n jälkeen oleva keskeytys tapahtua tosiaan siirtymäosuudella pätkien välissä (?) Mutta Lussari jäi sinne Evolle sillon -68..
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Keskeytystilastot

Saattaapi myös tuo EK:n jälkeen oleva keskeytys tapahtua tosiaan siirtymäosuudella pätkien välissä (?) Mutta Lussari jäi sinne Evolle sillon -68..
Juu, Olavi Ukkosen Suurajokirjassa keskeytyspaikaksi on ilmoitettu viimeisen aikamerkinnän jälkeen, eli jos on että ek5 jälkeen, niin ek6:lle ei enää tullut aikaa. Jäi siis joko siirtymälle tai useimmiten ek6:lle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maakunta-arkiston satoa

Ohessa kuva käyttämättä jääneestä etupeltinumerosta vuodelta 1971.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Seinäjoen katurata 1971

Suurajoissa oli katuerikoiskoe toisen lenkin alussa 1971. Ohessa kuva alkuperäisestä kartasta, joka oli piirretty kuultopaperille ihan käsin.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Ohessa kuva käyttämättä jääneestä etupeltinumerosta vuodelta 1971.
Ai hitto ku on makee konepeltimerkki! Onks tuo niitattu johonkin pahviin kiinni?

Nyt ku olen taas hakenu vanhoja kuvia,karttoja,l.luetteloja ja muuta niin huomasin että ihminen ei sais muuttaa kertaakaan.Muutossa on liian helppo hukata kaikkee kamaa kuten niitä pahvisia,oikeen isoja +pienempii puukepin päässä olleita Suurajo-logoja joissa oli Lada-mainos. Tosi iso taulu nostettiin kyytiin Laajavuoren sisäänkäynnin vierestä , pienempii nypittiin kyytiin siitä keskeltä nurmikon reunoilta sillon pyhäiltana,mutta ei niitäkä enää tallessa ole.:(
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
KOnepeltimerkki

Ai hitto ku on makee konepeltimerkki! Onks tuo niitattu johonkin pahviin kiinni?

(
Kyllä se on ihan liimattava versio. Arkistossa oli myös käyttämättä jääneitä ovinumeroita. Semmosen kun liimais Nissanin kylkeen, niin saiskohan huomiota? Nortti-logo on ihan hieno.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Taas yksi arkisto koettu :)

Kävin tänään "Illin" kotiarkistossa Helsingissä. Hieno kokemus, kyseessä on todellinen "ammattikatsoja", ja mikä muisti! Häntä menen vielä uudelleen haastattelemaan, otit melkein minkä kotimaisen rallinimen 1970-luvun alusta, niin heti tuli tarinaa, taustat, ammatit yms...

Kruunaus käynnille oli hänen kellarinsa, josta tarttui matkaan iso kasa vanhoja VM- lehtiä, ja eityisesti vuoden 1970 sanomalehtityyliset numerot, joita tarviin, kun tässä kohta alan sitä vuotta tutkimaan.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Kyllä se on ihan liimattava versio. Arkistossa oli myös käyttämättä jääneitä ovinumeroita. Semmosen kun liimais Nissanin kylkeen, niin saiskohan huomiota? Nortti-logo on ihan hieno.
Eikun tarkotin että onks tuo nimenomainen tarra niitattu johonkin, vai mitä harmaita niittejä siin näkyy?

Ihme paikoissa liikkuu noita tavaroita, englannissa oli myynnisä 1978 konepeltitarra,siis käyttämätön ja N.o 15:eek!:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Konepeltitarra

Eikun tarkotin että onks tuo nimenomainen tarra niitattu johonkin, vai mitä harmaita niittejä siin näkyy?

Ihme paikoissa liikkuu noita tavaroita, englannissa oli myynnisä 1978 konepeltitarra,siis käyttämätön ja N.o 15:eek!:
Ei kun se oli reijitetty ja laitettu taitettuna mappiin...

1978 Andy Dawson ajoi nro 15, joten ei se tarra voinut olla käyttämätön...

Mä sain taittajalta eilen vedokset, ja vau, miten hienolta ne näytti! Sain lisää intoa, joka juuri olikin hiipumassa... ;)
 

isu1600

Active member
Liittynyt
16.2.2009
Viestit
26
etsiskelin eilen "arkistoja" ja löytyihän sitä monenmoista materiaalia -60-80-luvun Jyskälästäkin... Pari EK-taulua, kilpailija papereita , tiekirja ,nuotteja yms...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hienoa!

etsiskelin eilen "arkistoja" ja löytyihän sitä monenmoista materiaalia -60-80-luvun Jyskälästäkin... Pari EK-taulua, kilpailija papereita , tiekirja ,nuotteja yms...
Onedelleen suunnitelmissa tulla käymään. Onko osoite vielä sama?
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Ei kun se oli reijitetty ja laitettu taitettuna mappiin...

1978 Andy Dawson ajoi nro 15, joten ei se tarra voinut olla käyttämätön...

Mä sain taittajalta eilen vedokset, ja vau, miten hienolta ne näytti! Sain lisää intoa, joka juuri olikin hiipumassa... ;)
No mapitus selvitti asiaa...mä ihmettelin et mikkä pylpyrät siinä näkyy.
Laitoin sulle s-postilla sen 1978 tarran kuvan äsken.

Hyvä ku tulee jotaan mistä löytyy taas uutta intoa!!! Jokasessa vastaavassa hommassa joka lähtee harrastuksesta ja menee jo työn puolelle,tulee samanlaisia vaiheita ettei intoa piisaa millään. Ihan sama mallihommissa, olen hakenu taas muutamia ,ns. helpolla löytyviä suomen rallien teippejä (tai siis niiden kuvia) eikä missään. Sit kyllästyy koko touhuun, mutta ku jotain löytyy joskus niin taas lähtee homma etenemään.:ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kaitainen 1973

Nyt ratkaisin tämän mysteerin. Kaikissa tilastoissa Blomqvistin keskinopeus on 148 km/h, mutta oikeesti se oli 128 km/h, mikä on silti aika pirun kova. Virhe johtuu siitä, että pätkän pituudeksi oli merkitty papereihin 15,0 km, mutta tiekirja kertoi, että se oli 13,0 km. Olen melkoinen tyytyväinen, että ratkaisin tuon koko maailmankaikkeutta askarruttaneen ongelman! ;)

Taittajalta tosiaan sain v.1974 version, ja onsanottava, että sehän näytti kirjalta! Laitan tänne ihan lähiaikoina yhden sivun vedokset eri taittomalleista, niin saatte antaa kommenttinne, mikä olisi tulevien lukijoiden mieleinen formaatti.
 

susi

Member
Liittynyt
7.12.2009
Viestit
8
Jyskälä 1975

Suurajoissa reitti oli salainen vuoteen 1968 asti. (tosin sitä kyllä sitä salaa kärkikuskit esim Pauli "Pali,Paavo" Toivonen harjoittelivat. Piti vaan huolehtia ettei jää kiinni. Esim Pali käytti lierihattua ja aurinkolasit päässä tyyliä ja ongenvavat Volkkarin katolla ollakseen herättämättä huomiota vuoden 1966 kisaan. Kuitenkin Martti Kolari (Suurajojen ratamestari, Palin menestysvuosien kartturi eli "kakkonen" kosti tämän pidentämällä erästä pätkää 18 kilometriä kuultuaan asiasta.)
1969-74 se oli nuotitettava. 1975 kokeiltiin taas salaista reittiä, tosin kyllä suuriosa pätkistä oli niin perinteisiä että esim Hannu Mikkola ajoi reittiä ainakin 10 000 kilometriä (huom harjoituksissa. Ykköskorin Toyota Corollalla!)

Se oli sen takia et vuonna 1974 Jyskälä ajettiin nykyiseen aikaansa elokuun alussa. Jollon heinäkuussa oli kolmen viikon harjoitusjakso. Sitten 1975 kisa siirrettiin "Henkka Toivosen"elokuun lopulle. Sinä vuonna Portugalissa ajettiin kesällä. Koska siellä oli ollut keväällä 1975 Vallankumous! Ja sen takia se kisa piti pitää vasta heinäkuussa justiin Jyskälän harjoitusten alla. Kilpailunjohtaja Reino Pättiniemen mukaan, ennakkoharjoittelun oli loputtava just sen takia että Heinäkuu on paras lomakuukausi, ja siitä yöllisestä harjoittelusta oli haittaa alueiden asukkaille.
Suurajoissa 1975 ei kokeiltu salaista reittiä, vaikka Jkalliom niin väittää.
Kuten mjs:n linkissä kerrotaan yleisölle oli tarkoitettu katseltaviksi 13 EK:ta, loput 42:sta olivat salaisia, mutta vain katselijoille. Kilpailijat harjoittelivat kaikki 42 pikistä.
Juttu Henkasta, Portugalista, Pättiniemestä ja kesäloma-ajasta ovat mielikuvituksen tuotetta. Mikkola mahdollisesti harjoitteli 10.000 km, mutta täysin luvallisesti, kuten kaikki muutkin kilpailijat.
 

susi

Member
Liittynyt
7.12.2009
Viestit
8
Skodan tehdas mukana

70-luvun tehdaskuskeilla tarkoitan myös niitä keikkakuskeja, jotka ajoivat vain jyskälän, mutta kuitenkin ihan tehtaan autolla. Onhan noihin tietysti aina ollut vaikeaa vetää selvää rajaa. Mutta mitkä tallit ovat 70-luvulla olleet ihan virallisia tehdastalleja? Käsittääkseni ainakin Ford, Fiat, Saab ja nuo Wartburg ja Mosse-tiimit. Kuinkas Opel ja Volvo? Onko Opel-ja Volvokuskit olleet käytännössä yksityiskuljettajina vai onko näilläkin merkeillä ollut ihan virallinen tehdastalli? Ja sekin on vaikea määritellä, että mikä on "virallinen" tehdastalli?
Skoda oli vahvasti mukana tehtaan autoilla malkein koko 70-luvun.
Muistattehan vihreät Skodat vauhdissa!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1975

Suurajoissa 1975 ei kokeiltu salaista reittiä, vaikka Jkalliom niin väittää.
Kuten mjs:n linkissä kerrotaan yleisölle oli tarkoitettu katseltaviksi 13 EK:ta, loput 42:sta olivat salaisia, mutta vain katselijoille. Kilpailijat harjoittelivat kaikki 42 pikistä.
Juttu Henkasta, Portugalista, Pättiniemestä ja kesäloma-ajasta ovat mielikuvituksen tuotetta. Mikkola mahdollisesti harjoitteli 10.000 km, mutta täysin luvallisesti, kuten kaikki muutkin kilpailijat.
Juu, olen samaa mieltä, että kilpailijat tiesi reitin. Mutta heille annettiin kartta,joss aoli lähes 100 pikistä, joista sitten ne 42 valittiin. en ole varma, missä vaiheessa he lopullisen reitin näki, mutta luulen että aika lähellä kisaa vasta.

Pättiniemi on sanonut noin Keskisuomalaisessa, että heinäkuinen harjoittelu on aiheuttanut asukkaiden ja lomalaisten valituksia.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
skoda

Skoda oli vahvasti mukana tehtaan autoilla malkein koko 70-luvun.
Muistattehan vihreät Skodat vauhdissa!
Markku Saaristo ajoi koko kauden 1975 tsekkitehtaan vihreällä Skodalla, joka oli tsekkoslovakia kilvissäkin, voitti mm. Mänttä-rallin, ja ajoi Suurajoissakin.
 
Ylös