Sulla ei taida olla 1. kirjaaniKyssäri 124 Abartheista... JOssain vaiheessa, ilmeisesti jo '74 ralliversioiden koriin ilmestyi takajarruille ilmanotto s.e. taka lokasuojien etureunassa oli sentin tai parin "rako" koko matkalta vyötärölinjasta alas asti, ja etuloksuissa vastaavasti pyörän takana jokin ilman ulostulo ja lisävalot "torpedoputkissa" konepellin päällä. Ainakin Leksan ajama '74 suurajo-auto oli jo tätä uudempaa mallia (ilmeisesti myös uudella 2-litraisella TC koneella entisen 18-satasen sijaan).
Sen sijaan Alenin (ja Pinton) Portugalissa samana vuonna ajamat vehkeet olivat vielä koriltaan siviiliversion näköisiä. Kuinkas sitten Ojasen ja Oksalan suurajo-autot? Ja olivatko nämä kaksi muuta identtisiä ulkoasultaan vs. Kinnusen ja Alenin autot ?
Tuolla Marjoniemen pätkällä Oksala meni lopulta ulos ja joutui keskeyttämään. Opelilla.Tälläinen hiukan suttuinen kuva löytyi, Opelihan se siinä. Sateinen ja hämärä kuva Marjoniemestä 1977.
Marketta Oksala by Kari Naatanen 1, on Flickr
Osui aika viiveellä tämä keskustelu silmiini, mutta pistetään tähän lisätietoa tuosta ulosajosta.Taas työ tuotti hedelmää. Löytyi kaveri, jolla on mapillinen kuvia. Joukossa monta värikuvaa Mutasen pätkältä 1975, kun Ari Vatanen poistui johtoasemasta tieltä. Olen toivonut tätä, muttten uskonut ikinä että se tapahtuisi. Pilkkopimeä pätkä jossain Kärkisten takana, ja niin vaan joku oli silläkin paikalla!
Tää kyllä vie entistä enemmän mukanaan tää homma. Hyvä kun pysyn itekkään kyydissä
Morjens,Osui aika viiveellä tämä keskustelu silmiini, mutta pistetään tähän lisätietoa tuosta ulosajosta.
Paikka löytyy tuosta keskellä karttaa näkyvästä Raidanlahdentien mutkasta. Ari tuli mutkaan kartasta katsottuna alavasemmalta. Ulosajokohdassa on nyppylä josta aukeaa peltoaukea. Tie kääntyy nyppylältä vielä oikealla ja kaiken lisäksi siinä sisälaidassa oli vielä hieman kalliota, eli mutka oli myös vähän väärään suuntaan kallellaan. Tien ja pellon välissä oli autoille tuhoisaa kivikkoa.
Jos siinä ei ollut nuotti kohdallaan, niin huonostihan siinä sitten kävi. Vatasen lisäksi siinä tuhosivat autonsa ainakin Kari Paalanen Joutsasta (Opel Kadett Rally) ja joku ulkomaalainen (olisiko ollut R8 rellu?). Isäukko niitä hinaili kisan jälkeen traktorilla väljemmille vesille.
Arin auto pomppi kivikossa, mutta pysähtyi sopivasti poikittain peltoliittymälle, josta pääsi vielä jatkamaan.
Vatanen pääsi siitä nilkuttamaan vielä kilometrin verran kylälle, johon sitten Escortti hyytyi. Pyörän ripustukset siitä ainakin oli sökönä.
Me amis-ikäiset sällit siitä sitten seuraavana päivänä Vatasen luvalla kiskottiin tarroja. Yksi niistä oli pitkään jääkaappini ovessa. Tais olla Teboilin tarra.
Tuossa linkki siihen ulosajopaikkaan:
https://maps.google.fi/maps?ll=61.980116,25.729653&spn=0.002112,0.005541&t=h&z=18
Jos jollain on tuosta tilanteesta valokuvia, niin olis kiva, jos ottaisit yhteyttä.
Eipä ole juuri muuta, mitä kirjaan kirjoitin.Löytyykö sinulta Makka mitään muuta tietoa tai tarinaa, kuin maininta kirjassasi tuolta vuoden -71 Suurajojen Pohjanmaan lenkiltä ja eritoten Isonkyrön Naarajoen pikataipaleelta, johon Blomqvistin Stigu taisi ajaa Saabilla pohjat?
Ok. Useasti mm. Pohjanmaa-Rallissa Naarajoen ek. Isonkyrön puolella & -71 Suurajoissa seuraavana ajettu pikataival Torstila Laihialla on ajettu samana pätkänä eri suuntiin "pitkänä versiona", kuten myös tämän vuoden SM-Pohjanmaa reitillä. Suurajoissahan -71 nuo ek:t ajettiin molemmat lyhyinä, n. reilu 5km "rykäisyinä".Eipä ole juuri muuta, mitä kirjaan kirjoitin.
Enpä tiennyt tästä. Kiitos:thumbup:Terve, 60-luvun suurajoista puheenollen, kai tiedätte sanomalehti Keskisuomalaisen Jyskälä-pdf arkiston vuosilta 1951-2009?:
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1950-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1960-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1970-luku/
Aikansa ensimmäiset kisaoppaat? Mukavasti on voinut tarkistella mm. kirjojen 60-l valokuvien lähtönumeroita ja reittikarttoja.
Jep! Kiitokset vain simc:ille näistä pdf-lehtiarkistoista, paljon kiintoisaa juttua noissa.Terve, 60-luvun suurajoista puheenollen, kai tiedätte sanomalehti Keskisuomalaisen Jyskälä-pdf arkiston vuosilta 1951-2009?:
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1950-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1960-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1970-luku/
Aikansa ensimmäiset kisaoppaat? Mukavasti on voinut tarkistella mm. kirjojen 60-l valokuvien lähtönumeroita ja reittikarttoja.
Eipä ollut osuneet silmään aikaisemmin, kiitos linkistä. Sieltä löytyi kuvaa myös omasta autosta.Terve, 60-luvun suurajoista puheenollen, kai tiedätte sanomalehti Keskisuomalaisen Jyskälä-pdf arkiston vuosilta 1951-2009?:
Hieno kuulla, että kirjat ovat tavoittaneet uusia lukijoita! Olen kyllä valmis myöntämään, että joko mä paikallistin väärän paikan tai sitten mulla oli väärä tieto pätkän alkukohdasta. Mä etsin paikan Salosen kuvauksen pohjalta, mutta voihan siellä olla montakin sen kaltaista paikkaa, missä on kallio mutkan sisäreunassa.Molemmat kirjat hommattu ja osittain luettukin.
Hyvin tehtyjä ja paljon muistoja herättäviä tapahtumia 70-luvun suurajoista.
Itse seurasin noita penskana etupäässä myhinpään pätkällä ja sain
varmistettua muutamille muistikuville oikean ajankohdan.
Esim. tuosta -78 tapahtuuneesta Salosen kaadosta jotain muistin vaikka
ihan samassa kohdassa en rallia seurannutkaan.
Kirjassa paikka oli mainittu 5km.kohdalle lähdöstä,vaikka todellisuudessa se oli reilun 2km:n paikkeilla pikkutien risteyksessä.
Muistan vielä ne tiessä olleet suditusjäljet ja sen autosta irronneen tuulilasin joka oli maitolaiturin alla varmaan useamman vuoden.