70-luvun suurajot

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
RSR:akin on useamman levyisiä mutta tuo on kyllä riittävän leveä ollakseen RSR.
SCRS oli ns. turboleveällä korilla ja siinä ei ollut öljynjäähdytystä puskurissa vaan ilm. etukulmissa kuten vakiossa.
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Posti toi eilen tuon Toivosten perheestä kertovan kirjan kotiin. Hienon näköinen kirja ja se vähän mitä on kerinnyt lukea on ollut hyvin kirjoitettu. Suosittelen lämpimästi :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyssäri 124 Abartheista... JOssain vaiheessa, ilmeisesti jo '74 ralliversioiden koriin ilmestyi takajarruille ilmanotto s.e. taka lokasuojien etureunassa oli sentin tai parin "rako" koko matkalta vyötärölinjasta alas asti, ja etuloksuissa vastaavasti pyörän takana jokin ilman ulostulo ja lisävalot "torpedoputkissa" konepellin päällä. Ainakin Leksan ajama '74 suurajo-auto oli jo tätä uudempaa mallia (ilmeisesti myös uudella 2-litraisella TC koneella entisen 18-satasen sijaan).
Sen sijaan Alenin (ja Pinton) Portugalissa samana vuonna ajamat vehkeet olivat vielä koriltaan siviiliversion näköisiä. Kuinkas sitten Ojasen ja Oksalan suurajo-autot? Ja olivatko nämä kaksi muuta identtisiä ulkoasultaan vs. Kinnusen ja Alenin autot ?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Fiatit

Kyssäri 124 Abartheista... JOssain vaiheessa, ilmeisesti jo '74 ralliversioiden koriin ilmestyi takajarruille ilmanotto s.e. taka lokasuojien etureunassa oli sentin tai parin "rako" koko matkalta vyötärölinjasta alas asti, ja etuloksuissa vastaavasti pyörän takana jokin ilman ulostulo ja lisävalot "torpedoputkissa" konepellin päällä. Ainakin Leksan ajama '74 suurajo-auto oli jo tätä uudempaa mallia (ilmeisesti myös uudella 2-litraisella TC koneella entisen 18-satasen sijaan).
Sen sijaan Alenin (ja Pinton) Portugalissa samana vuonna ajamat vehkeet olivat vielä koriltaan siviiliversion näköisiä. Kuinkas sitten Ojasen ja Oksalan suurajo-autot? Ja olivatko nämä kaksi muuta identtisiä ulkoasultaan vs. Kinnusen ja Alenin autot ?
Sulla ei taida olla 1. kirjaani ;)

Ojasella oli tuo uudempi malli, kun taas Oksalalla se vanhempi. LIsävalot maskissa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
VM-vuosikerrat 1972 ja 1973

Eilen osui silmään Katriina kirpputorilla Jyväskylän Seppälässä kaksi siistiä kansiota. Niissä oli vuosien 72-73 VM:t erinomaisessa kunnossa. Hinta oli15€/vuosikerta. Halvalla menee. Kun minä tein ekaa kirjaani, ostelin noiden vuosien yksittäiskappaleita melkein tolla samalla hinnalla :(

Nyt siellä olisi jollekulle hienot kansiot odottamassa!

Muuten väliaikatietoa, en ole edennyt seuraavan kirjan kanssa senttiäkään! En tosin ole edes yrittänyt muutamaa alkuhaparointia lukuunottamata. Pakko odotella inspiraatiota :wall:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Silmääni (onneksi ei molempiin :tongue:) pisti epäjohdonmukaisuus Juwran ja Rallybasen tilastoissa. 1977 Suurajoissa Juwran mukaan Marke Oksalan käskettävänä oli 1-ryhmän Opel Kadett GT/E. Rallybase tarjoaa ajokiksi 4-ryhmän Fiat 131:a. Oletettavasti Opeliksi olisi oikein, mutta varmistetaan nyt täältä...
 

Esa57

New member
Liittynyt
4.4.2013
Viestit
1
Vielä Vatasen ulosajosta 1975 suurajoissa

Taas työ tuotti hedelmää. Löytyi kaveri, jolla on mapillinen kuvia. Joukossa monta värikuvaa Mutasen pätkältä 1975, kun Ari Vatanen poistui johtoasemasta tieltä. Olen toivonut tätä, muttten uskonut ikinä että se tapahtuisi. Pilkkopimeä pätkä jossain Kärkisten takana, ja niin vaan joku oli silläkin paikalla!

Tää kyllä vie entistä enemmän mukanaan tää homma. Hyvä kun pysyn itekkään kyydissä ;)
Osui aika viiveellä tämä keskustelu silmiini, mutta pistetään tähän lisätietoa tuosta ulosajosta.
Paikka löytyy tuosta keskellä karttaa näkyvästä Raidanlahdentien mutkasta. Ari tuli mutkaan kartasta katsottuna alavasemmalta. Ulosajokohdassa on nyppylä josta aukeaa peltoaukea. Tie kääntyy nyppylältä vielä oikealla ja kaiken lisäksi siinä sisälaidassa oli vielä hieman kalliota, eli mutka oli myös vähän väärään suuntaan kallellaan. Tien ja pellon välissä oli autoille tuhoisaa kivikkoa.
Jos siinä ei ollut nuotti kohdallaan, niin huonostihan siinä sitten kävi. Vatasen lisäksi siinä tuhosivat autonsa ainakin Kari Paalanen Joutsasta (Opel Kadett Rally) ja joku ulkomaalainen (olisiko ollut R8 rellu?). Isäukko niitä hinaili kisan jälkeen traktorilla väljemmille vesille.
Arin auto pomppi kivikossa, mutta pysähtyi sopivasti poikittain peltoliittymälle, josta pääsi vielä jatkamaan.
Vatanen pääsi siitä nilkuttamaan vielä kilometrin verran kylälle, johon sitten Escortti hyytyi. Pyörän ripustukset siitä ainakin oli sökönä.
Me amis-ikäiset sällit siitä sitten seuraavana päivänä Vatasen luvalla kiskottiin tarroja. Yksi niistä oli pitkään jääkaappini ovessa. Tais olla Teboilin tarra.
Tuossa linkki siihen ulosajopaikkaan:
https://maps.google.fi/maps?ll=61.980116,25.729653&spn=0.002112,0.005541&t=h&z=18

Jos jollain on tuosta tilanteesta valokuvia, niin olis kiva, jos ottaisit yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mutanen 1975

Osui aika viiveellä tämä keskustelu silmiini, mutta pistetään tähän lisätietoa tuosta ulosajosta.
Paikka löytyy tuosta keskellä karttaa näkyvästä Raidanlahdentien mutkasta. Ari tuli mutkaan kartasta katsottuna alavasemmalta. Ulosajokohdassa on nyppylä josta aukeaa peltoaukea. Tie kääntyy nyppylältä vielä oikealla ja kaiken lisäksi siinä sisälaidassa oli vielä hieman kalliota, eli mutka oli myös vähän väärään suuntaan kallellaan. Tien ja pellon välissä oli autoille tuhoisaa kivikkoa.
Jos siinä ei ollut nuotti kohdallaan, niin huonostihan siinä sitten kävi. Vatasen lisäksi siinä tuhosivat autonsa ainakin Kari Paalanen Joutsasta (Opel Kadett Rally) ja joku ulkomaalainen (olisiko ollut R8 rellu?). Isäukko niitä hinaili kisan jälkeen traktorilla väljemmille vesille.
Arin auto pomppi kivikossa, mutta pysähtyi sopivasti poikittain peltoliittymälle, josta pääsi vielä jatkamaan.
Vatanen pääsi siitä nilkuttamaan vielä kilometrin verran kylälle, johon sitten Escortti hyytyi. Pyörän ripustukset siitä ainakin oli sökönä.
Me amis-ikäiset sällit siitä sitten seuraavana päivänä Vatasen luvalla kiskottiin tarroja. Yksi niistä oli pitkään jääkaappini ovessa. Tais olla Teboilin tarra.
Tuossa linkki siihen ulosajopaikkaan:
https://maps.google.fi/maps?ll=61.980116,25.729653&spn=0.002112,0.005541&t=h&z=18

Jos jollain on tuosta tilanteesta valokuvia, niin olis kiva, jos ottaisit yhteyttä.
Morjens,

Uusimmassa kirjassani on kuvia siitä tilanteesta ja Vatasen oma kertomus mitä siinä tapahtui. Kävin yös kuvaamassa paikan kesällä 2011. Hieno kuulla paikalla olleiden kommentteja.

Laita mulle provaattiviesti, niin lähetän muutaman värikuvan Arin tilanteesta, uskon, että kuvaajat antavat luvan. Ei siellä pilkkopimeessä korvessa kovin montaa muuta silminnäkijää tainnut ollakaan, vai? Kuvissa ei ainakaan näy kuin muutamia ihmisiä.

Kari M
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Löytyykö sinulta Makka mitään muuta tietoa tai tarinaa, kuin maininta kirjassasi tuolta vuoden -71 Suurajojen Pohjanmaan lenkiltä ja eritoten Isonkyrön Naarajoen pikataipaleelta, johon Blomqvistin Stigu taisi ajaa Saabilla pohjat?

Olen itse vasta pari vuotta tuon ajankohdan jälkeen syntynyt, samana vuonna jolloin naapurikunnan Ylistaron mies Hämäläisen Köpi ajoi ensimmäisen rallin suomenmestaruutensa ja ensimmäiset muistoni tuon alueen hyvistä rallipätkistä Ooperi, Naarajoki, Kärkimäki, Viitala etc. ovatkin vasta Pohjanmaa-ralleista n.70-80 -luvun taitteesta. Tuon alueen suurajo tarinat kiinnostaa, kun olen syntyjäni kotoisin noilta seuduilta.

Tuon alueen vanhat rallimiehet kertovat jutuissaan, että ainakin mm. Alenin Markku olisi pitänyt majaa jonkun paikallisen maatalon isännän pihassa asuntoautossa tai vaunussa ja harjoitellut Naarajokea ja muita lähialueen pätkiä vuoden -71 suurajoihin Volvo 142:lla yöaikaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pohjanmaalla

Löytyykö sinulta Makka mitään muuta tietoa tai tarinaa, kuin maininta kirjassasi tuolta vuoden -71 Suurajojen Pohjanmaan lenkiltä ja eritoten Isonkyrön Naarajoen pikataipaleelta, johon Blomqvistin Stigu taisi ajaa Saabilla pohjat?
Eipä ole juuri muuta, mitä kirjaan kirjoitin.
 

SaabV4

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
68
Nostalgiaa

Tuli tänään isän kanssa ajettua Mobiliasta vuokratulla ysikutosella tollaiset reilut 400 km.
Reitti sisälsi runsaahkosti myös Jyväskylän suurajoissa ajettuja pikataipaleita Mäntän, Jämsän ja Kuhmoisten seuduilla.

Kuumaa oli ja rattia sai kääntää ihan tosissaan!
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Eipä ole juuri muuta, mitä kirjaan kirjoitin.
Ok. Useasti mm. Pohjanmaa-Rallissa Naarajoen ek. Isonkyrön puolella & -71 Suurajoissa seuraavana ajettu pikataival Torstila Laihialla on ajettu samana pätkänä eri suuntiin "pitkänä versiona", kuten myös tämän vuoden SM-Pohjanmaa reitillä. Suurajoissahan -71 nuo ek:t ajettiin molemmat lyhyinä, n. reilu 5km "rykäisyinä".

Tuon -71 vuoden Suurajoihin Saabin ruotsalaiskuljettajat Blomqvist & Eklund olivat melkoisen varmasti eniten myös koko reitistä harjoitelleet juuri tuon Pohjanmaan rannikkoalueen teitä, Vaasanlaivoilla oli melkoisen lyhyt ja helppo tulla yli merenkurkusta Umeåsta Vaasaan. Seuraavana järjestyksessä ajettua Peltomaan ek:ta Laihian mallastehtaan takamaastossa ajettiin takavuosina myös talviralleissa pimeällä, muistan olleeni 80-luvulla pakkasessa yöllä penkalla tuolla suunnalla..

Mullon Suurajo-ek. (Mullolantie) Vähästäkyröstä Mustasaareen on muistaakseni nykyään asfaltoitu. Takavuosina tuolla Mustasaaren suunnalla ajettiin myös monissa ralleissa legendaarista Kunin ek:ta (Kunintie), pätkä otti monesti omansa niin kaluston kuin miehistönkin osalta.. Tuolta ruotsinkielisen rannikon suunnalta vuoden -71 Suurajojen reittihän eteni sitten Härmien kautta järviseudulle ja takaisin kohti sisämaata ja Jyväskylää.
 
Viimeksi muokattu:

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Terve, 60-luvun suurajoista puheenollen, kai tiedätte sanomalehti Keskisuomalaisen Jyskälä-pdf arkiston vuosilta 1951-2009?:

http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1950-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1960-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1970-luku/

Aikansa ensimmäiset kisaoppaat? Mukavasti on voinut tarkistella mm. kirjojen 60-l valokuvien lähtönumeroita ja reittikarttoja.
Enpä tiennyt tästä. Kiitos:thumbup:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Terve, 60-luvun suurajoista puheenollen, kai tiedätte sanomalehti Keskisuomalaisen Jyskälä-pdf arkiston vuosilta 1951-2009?:

http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1950-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1960-luku/
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1970-luku/

Aikansa ensimmäiset kisaoppaat? Mukavasti on voinut tarkistella mm. kirjojen 60-l valokuvien lähtönumeroita ja reittikarttoja.
Jep! Kiitokset vain simc:ille näistä pdf-lehtiarkistoista, paljon kiintoisaa juttua noissa.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Terve, 60-luvun suurajoista puheenollen, kai tiedätte sanomalehti Keskisuomalaisen Jyskälä-pdf arkiston vuosilta 1951-2009?:
Eipä ollut osuneet silmään aikaisemmin, kiitos linkistä. Sieltä löytyi kuvaa myös omasta autosta. :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpää

Molemmat kirjat hommattu ja osittain luettukin.
Hyvin tehtyjä ja paljon muistoja herättäviä tapahtumia 70-luvun suurajoista.
Itse seurasin noita penskana etupäässä myhinpään pätkällä ja sain
varmistettua muutamille muistikuville oikean ajankohdan.
Esim. tuosta -78 tapahtuuneesta Salosen kaadosta jotain muistin vaikka
ihan samassa kohdassa en rallia seurannutkaan.
Kirjassa paikka oli mainittu 5km.kohdalle lähdöstä,vaikka todellisuudessa se oli reilun 2km:n paikkeilla pikkutien risteyksessä.
Muistan vielä ne tiessä olleet suditusjäljet ja sen autosta irronneen tuulilasin joka oli maitolaiturin alla varmaan useamman vuoden.
Hieno kuulla, että kirjat ovat tavoittaneet uusia lukijoita! Olen kyllä valmis myöntämään, että joko mä paikallistin väärän paikan tai sitten mulla oli väärä tieto pätkän alkukohdasta. Mä etsin paikan Salosen kuvauksen pohjalta, mutta voihan siellä olla montakin sen kaltaista paikkaa, missä on kallio mutkan sisäreunassa.
 
Ylös