2009 ja "KERS"

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
En ihmettelisi, vaikka Pitstopilla kiellettäisiin välitankkaus jos riskit kasvavat liian suuriksi.
Varikoilla taitaa olla vielä "maadotusliuskat" käytössä joiden pitäisi helpottaa?, mutta esim onnettomuuksissa voi aiheuttaa hämminkiä jos ei ole varmuutta että voiko pelastushenkilö koskea autoon ilman hengenvaaraa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No huh huh, melkoista korkeajännitystä ensi kaudeksi jos tuollaista sähkömyrskyä nähdään :thumbdown

Btw tuo BMW:n mekaanikko joutui yöksi uudestaan sairaalaan kun alkoi tuntemaan uusia kipuja...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275


Olisi voinut olla kuskille ikävä ottaa tuollainen tälli jossain ~300km/h vauhdissa.
No hei jätkät, mitä välii yhellä maassa pyörivällä mekaanikolla. Kattokaa tuota sivuponttoonia ja aeroa muutenkin!

PS: Sori, topic oliki 2009 ja KERS..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mitens vesisateella kun vesi johtaa sähköä?:rolleyes:

Vormula on kuin Paluu Tulevaisuuteen elokuvan DeLorean 'aikamatkakiihdytyksessä'?:D:D

 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Minkälaista akku teknologiaa noissa käytetään? RC lennokeissa käytetään LiPo akkuja sekä uuden tekniikan omaavia LiIon akkuja. Akkuja voi purkaa erittäin nopeasti jopa 50c arvolla ja LiIon voi myös ladata todella nopeasti.

F1 kehitystyö on erittäin tärkeää, jotta akkuja saadaan kehitettyä entisestään nimittäin silloin RC harrastajat saavat tehokkaampia ja kevyempiä akkuja lyhyemmilä latausajoilla koneisiinsa :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sääli että homma tuntuu yskivän. Pakko olla hieman skeptinen sen suhteen, että yhdelläkään tallilla systeemi olisi käytössä heti kauden alusta. F1 on vaarallinen laji, mutta tuskin kukaan haluaa sen olevan tietoisesti hengenvaarallinen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
1) BMW, Honda ja Williams vastustaa KERS:n viivästyttämistä vuoteen 2010

2) Toyotan Luca Marmorinin haastattelu

"KERS will not make a massive difference to lap time as the extra power will only be available for around 6.5s per lap, so a time benefit of around 0.1s and 0.3s per lap is realistic, without considering the weight distribution and packaging implications"

"If there is some know-how in a company it has to be an advantage but we do not expect this to provide us with much tangible benefit compared to the other teams as KERS is not directly comparable to what is done on a normal road car."

"KERS development will inevitably increase our understanding of hybrid systems but, at this stage, we do not expect it to provide any major breakthroughs for road car development."

"In terms of racing, Toyota has already won the Tokachi 24-Hour race with a hybrid vehicle which uses more advanced technology than the KERS system in Formula One"

Ylläolevalla viitataan tähän: Supra HV-R, joka ilmeisesti oli aika pienimuotoinen kokeilu entiseen Super GT -sarjan autoon.

Aiemminhan Marmorini ehti haukkua KERS-säännöt alkukantaisiksi.

-
 
Viimeksi muokattu:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Sääli että homma tuntuu yskivän. Pakko olla hieman skeptinen sen suhteen, että yhdelläkään tallilla systeemi olisi käytössä heti kauden alusta. F1 on vaarallinen laji, mutta tuskin kukaan haluaa sen olevan tietoisesti hengenvaarallinen.
Itse puolestaan olsiin hämmästynyt, jos KERS otetaan käyttöön ensi vuonna ja yhdelläkään tallilla EI OLE sitä käytössään.
Sen verran pienet erot autoissa, että KERSin hylkääminen ensi kaudella olisi moottoriurheilullinen itsemurha kyseiselle tallille.

Ja tämä tuo luonnollisesti sen vaaran, kun kaikki tallit yrittävät lopulta väkisin ja puutteellisella testaamisella tuoda järjestelmän mukaan.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Pakolliseks vaan kaikkiin autoihin tai sitte kädettömille talleille lisäpainoa autoon josseivat osaa omaa kersseliä tehdä :cool:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Herää kyllä kysymys, että miksi juuri nuo kolme tallia vastustavat? Onko auto suunniteltu nimenomaan KERSin kanssa loistavasti pelaavaksi vai onko vehkeen suunnittelu muuten vain edempänä kuin kilpakumppaneilla?

Mielenkiintoisinta olisi tietysti, jos eri tallit saisivat KERSin valmiiksi/toimimaan kunnolla eri aikoina, jotkut pienemmät tallit kuten Williams voisivat hyvinkin pärjätä alkukaudesta tms. Taitaa kyllä jäädä päiväunien asteelle tämmöinen :rolleyes:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Herää kyllä kysymys, että miksi juuri nuo kolme tallia vastustavat? Onko auto suunniteltu nimenomaan KERSin kanssa loistavasti pelaavaksi vai onko vehkeen suunnittelu muuten vain edempänä kuin kilpakumppaneilla?
Varmaankin niin että kyseisillä on homma pisimmällä ja eivätkä halua tuhlata etumatkaa yhden vuoden jatkoaikaan. BMW testasi sitä jo (noh, sähköiskuun asti) ja samoin Honda onnistuneesti. Joskus aiemmin oli jotain juttua, että moottorintoimittajat (eli Williamsin tapauksessa Toyota) toimittaisi myös 'kerssit'.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Säälittävää touhua tämä f1 nykysin... kaiken maailman turhaa kakkaa kokoajan. Itse uskon että koko kerssin käyttö kielletään ennen ens kautta.

Yleensäkki aika ihmeellistä tuo puhe kaikista luontoystävällisyyshöpöjutuista ko puhutaan formuloista
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Yleensäkki aika ihmeellistä tuo puhe kaikista luontoystävällisyyshöpöjutuista ko puhutaan formuloista
Se on tämän hetken vallitseva mielipideilmasto, joka pakottaa F1:n muuttumaan ympäristöystävälliseksi. Kintaalla viittaminen ympäristöasioille katsotaan heti epäseksikkääksi taantumuksellisuudeksi ja puolestaan nakertaa suosiota niin katsojien, lehdistön ja etenkin mainostajien keskuudessa.

Jos F1 haluaa säilyä tulevaisuudessakin glamourin tyyssijana, ainoa vaihtoehto on: "Go Green."

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että ihme pelleilyä kaikki nämä viherpiiperrystouhut joista nykyään jaksetaan jauhaa. Monessakohan VM:nkin pääkirjoituksessa päätoimittaja Olli Koivusalo on vaatinut F1:sten muuttumista ympäristöystävällisempään suuntaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Se on tämän hetken vallitseva mielipideilmasto, joka pakottaa F1:n muuttumaan ympäristöystävälliseksi. Kintaalla viittaminen ympäristöasioille katsotaan heti epäseksikkääksi taantumuksellisuudeksi ja puolestaan nakertaa suosiota niin katsojien, lehdistön ja etenkin mainostajien keskuudessa.
Sekä autonvalmistajat. Varsinkin ne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, eihän F1 voi olla muusta maailmasta irrallinen saareke, johon realiteetit eivät vaikuta. Sitäpaitsi, yleensä vingutaan, että F1:n tekniikka on liian taantumuksellista, ja sitten kun tuodaan jotain uudempaa, niin sekin on väärin. Ei tämä KERS nyt tekniikaltaa ihan aallonharjaa ilmeisesti ole, mutta sentään jotain.

Kun tämän lisäksi pitäisi helpottaa ohituksissa, niin en oikein ymmärrä vastustusta. Paitsi silkasta muutosvastarinnasta. KERSin turvallisuusasioita toki tulee tutkia vielä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Kun tämän lisäksi pitäisi helpottaa ohituksissa, niin en oikein ymmärrä vastustusta. Paitsi silkasta muutosvastarinnasta. KERSin turvallisuusasioita toki tulee tutkia vielä.
Enpä nyt tiedä miten se helpottaa, jos ohitettavakin voi painaa buustinappulaa. Ja muutenkin tuollaiset "turbonapit" tuo mieleen jonkun Mario Kart tyylisen arcade pelin, eikä autourheilun kuninkuusluokan. Toivottavasti koko KERS -kielletään.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
F1 olisi oiva tapa saada ekologista teknologiaa kehitettyä tallien rahoilla. Kuitenkin käytettävien järjestelmien pitäisi olla mielellään hyvin vapaamuotoisia, jos oikeasti halutaan, että jotain siviililiikenteeseen soveltuvaa kehitettäs.

Nythän homma on niin, että tehdään joku alkeellinen pakettiratkaisu, joka on todella rajoitettu. Eli luultavasti täysin merkityksetöntä siviililiikenteen kannalta.

Ne ajat, kun F1 on ollut uuden kehittelemisessä kehityksen kärjessä ovat tainneet loppua viimeistään 15 vuotta sitten. Esim. ABS, luistonesto, aktiivijousitus jne (siis ei noitakaan välttämättä ole keksitty F1 piireissä, mutta varmaankin on kehitetty siellä).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös