2009 ja "KERS"

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lainausmerkeissä, koska ymmärtääkseni (voin olla väärässäkin) KERS ei ole sinänsä virallinen termi, mutta toki suoraan johdettu "Kinetic Energy Recovery System" sanahirviöstä. Hybridihän tämä kansankielellä olisi.

Tapoja toteuttaa tämä on useampia, sähköisesti, hydrauliikan avulla ja tämä Flybrid/flywheel:

"The KERS system is basically a CVT connected to a flywheel that engages on deceleration, recuperating some of the energy that would otherwise be converted to heat in the brakes. This spins the flywheel up, which continues spinning until called upon to boost acceleration."

http://www.motorauthority.com/news/motorsport/xtrac-formula-1-kinetic-energy-recovery-system

Ei ole tätä tekniikkaa mitään vastaan, mutta koko homman tuhlaaminen tällaiseen käyttötapaan ei kuulosta hyvältä:

"...the driver can only use the boost provided by the KERS system for a predetermined amount of time and at an established rate, much like the ‘Push to Pass’ technology in Champ Car World Series."

Xtrac/Torotrak ilmeisesti toimittaisi "muuntimet" F1-tiimeille, mutta tiimit itse tekisivät pyörän mikäli tähän flywheel-tapaan päätyvät. Tekniset säännöt sallii 60 kW maksimitehon. Parempi etten yritä referoida enempää kun aika epäselvää...

Mosley on asialla jo ehtinyt hehkuttaa... kun taas Toyotan moottorivastaava Luca Marmorini on sanonut valitun systeemin olevan alkukantainen ja kritisoinut koko moottorien jäädytystä muutenkin. Lisäksi autojen pitäminen minimipainossa puhuttaa jo. Tämä tuskin tuli FIA:lle yllätyksenä, kun sitä on tässä pitkähkössä artikkelissa vuodelta 2006 jo ehditty miettiä.

Eli worst-case-scenario: tavallista hi-techimpi "push to pass", joka ei tuo mitään lisää jo henkilöautoissa käytettyyn tekniikkaan. :rolleyes:

Lisää:

Flybrid Systems
Torotrak Xtrac (PDF)
Zytek Group
Racecar-engineering.com: Flybrid
Wikipedia: Regenerative brake ja Flywheel energy storage

-
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Silk Cut Jaguar sanoi:
"...the driver can only use the boost provided by the KERS system for a predetermined amount of time and at an established rate, much like the ‘Push to Pass’ technology in Champ Car World Series."
Vielä kun sais menestyspainot ja käännetyn lähtöjärjestyksen. 2010 kaudelle vois sit poistaa autoista etu- ja takasiiven ja lisätä katon. :jaska:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Eli ainakin tuo Toyotan kaveri sanoi että energiaa voidaan ottaa talteen vain takapyöriltä mikä aiheuttaa sen että vain 20 % saadaan talteen (molemmilta akseleilta saataisiin 70 %). Oliko fia jo päättänyt että tätä energiaa voidaan käyttää vain muutamia kertoja kisassa vai saiko käyttää vapaasti?

Hetken jo ehdin innostua että nyt saavat kehittää melko vapaasti jottai mutta ei se tietenkään niin sitten menny.

Miten tuo push-to-pass toiminto on toiminut niissä sarjoissa missä sitä on käytetty?

Omasta mielestä parempi ratkaisu olisi ollut, energian talteenotto molemmilta akseleilta eikä sen käytölle olisi mitään rajoituksia. Eli tehty formuloista suoraan hybridejä. Kallistahan se olis mutta onko se sen kalliimpaa kuin pienissä pätkissä siihensuuntaan siirtyminen?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
ÖÖ. sanoi:
Eli ainakin tuo Toyotan kaveri sanoi että energiaa voidaan ottaa talteen vain takapyöriltä mikä aiheuttaa sen että vain 20 % saadaan talteen (molemmilta akseleilta saataisiin 70 %). Oliko fia jo päättänyt että tätä energiaa voidaan käyttää vain muutamia kertoja kisassa vai saiko käyttää vapaasti?

Hetken jo ehdin innostua että nyt saavat kehittää melko vapaasti jottai mutta ei se tietenkään niin sitten menny.

Miten tuo push-to-pass toiminto on toiminut niissä sarjoissa missä sitä on käytetty?

Omasta mielestä parempi ratkaisu olisi ollut, energian talteenotto molemmilta akseleilta eikä sen käytölle olisi mitään rajoituksia. Eli tehty formuloista suoraan hybridejä. Kallistahan se olis mutta onko se sen kalliimpaa kuin pienissä pätkissä siihensuuntaan siirtyminen?
Itseasiassa "push to passin" kaltainen systeemi oli talleilla käytössään vielä ennen vuotta 2007. Ruuvattiin koneesta vain väliaikaisesti kierroksia lisää, joten sikäli luulisin että ohituksia nähdään taas vähän enemmän kuin nykyisin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
ÖÖ. sanoi:
Miten tuo push-to-pass toiminto on toiminut niissä sarjoissa missä sitä on käytetty?
Champ Carissa se oli toteutettu yksinkertaisesti turbon paineen avulla. En muista enkä googlella löytänyt, mutta sillä taisi saada 50 hp lisää 45 tai 60 sekunnin ajaksi. Aika-ajossa sitä ei saanut käyttää ja kisassakin siis vain kerran. Mitään tekemistä tämän KERS:n kanssa tolla ei toki ole, mutta koko "ohitusnapin" idea käytännössä sama...

Lisäsin pari linkkiä lisää aloitusviestiin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Idea rajoitetuissa käyttömäärissä on tietenkin siinä, että jos sitä voisi käyttää jokseenkin vapaasti, sen merkitys katoaisi. Push-to-passin hyöty ilmenee nimenomaan silloin, kun edelläajavalla ei sitä juuri sillä hetkellä ole varastossa.

A1GP:ssä on muistaakseni 8 käyttökertaa ja sen ainoan kisan perusteella, jonka olen nähnyt, eri kuskit käyttivät noita hyvin eri tavoin. Jotkut tuhlasivat kaikki tai melkein kaikki heti alkukierroksilla, osa malttoi säästää myöhempiin kapinoihinkin jotain. Riski jälkimmäisessä on tietysti siinä, ettei ohitettavia välttämättä ole lähimaillakaan. A1GP:ssä käytettyä tekniikkaa en muista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kannatetaan!

On tässä oma ideansa. Mutta kyllä se pitäisi tulla tiimien omista lähtökohdista ja innovaatioista. Olisi hienoa nähdä erilaisia ratkaisuja ykkösissä. Jarrujen hukkaaman energian talteen ottaminen on tätä päivää. Mutta muutakin energian talteenottoa voisi miettiä. Turbohan on aika hyvä pakokaasuenergian talteenottaja....
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Toi pelkästään takapyöriin vaikuttava ohitusnappi ei taida syheröisimmillä radoilla auttaa juuri mitään. Ehkä etupyöriä pyörittävä saattais toimia paremmin pahimmissakin syheröissä kuten monacossa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
ÖÖ. sanoi:
Toi pelkästään takapyöriin vaikuttava ohitusnappi ei taida syheröisimmillä radoilla auttaa juuri mitään. Ehkä etupyöriä pyörittävä saattais toimia paremmin pahimmissakin syheröissä kuten monacossa.
Mietitköhän tätä ihan loppuun saakka. Haluat siis nelivedon ykkösiin?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
ÖÖ. sanoi:
Toi pelkästään takapyöriin vaikuttava ohitusnappi ei taida syheröisimmillä radoilla auttaa juuri mitään.
Meinaatko että ylimääräinen teho menisi hukkaan sutimisena? About 150km/h jälkeen F1 ei lyö suttua suoralla
ÖÖ. sanoi:
Ehkä etupyöriä pyörittävä saattais toimia paremmin pahimmissakin syheröissä kuten monacossa.
Uskon että jo tilankäytöllisistä syistä tiimit suunnittelevat ihan mielellään tuon systeemin kuskin selän taakse.

Itse aiheesta: Näille taloudellisuus- eko- ym jutuille voisi FIA perustaa oman sarjansa eikä pilata Ykkösiä. No, Formula ykköset on ihme säännöillä, jotka eivät F1:een kuulu, pilattu jo kauan sitten.
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Niin juuri, neliveto vois olla poikaa. Eli olisi mahdollisuus ohittaa myös kohdissa joissa ajetaan alle 150 kmh. Ettei aina tarttis jättää ohitusyritystä sinne kaikkein pisimälle suoralle. Tai yleensäkään suoran päähän vaan voisi olla mahdollisuus heti kiihdytyksessä yrittää ohitusta.

Taitaisi tosiaan olla vähän turhan iso tekninen haaste vielä ensi kaudelle.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
KERS:in avaus on vähän huono. Talleilta toivotaan, mutta sitten köyttä ei anneta yhtään eteen. Ross Brawn vähän oli median mukaan toivonut auton minimi painon nostoa. Noh, totes et pitää sit sopeutua tekemään KERS ratkaisuja, jotka on kevyitä. Siinä on haastetta. Rahaa palaa.

Mielestäni talleille pitäisi antaa (sandbox) hiekkalaatikko, missä temmeltää. FIA:lta tietoinen riski, hallittu riski. Esimerkiksi renkaiden sisäosat näille KERS keräimille. Tietyillä painorajoilla, koska aika pommeja noi sinkoilevat renkaat. Sähkömoottorilla pystyisi jarruttamalla keräämään sähköä ja kiihdyttäessä käyttämään latauksen. Tämä 4 pyörään ja siinä on neliveto. Kehittämällä super akkuja tai konkkia renkaiden sisään. Voisi kerätä kahden mutkan jarrutus energiat talteen ja sitten toisen mutkan ulostulossa yrittää boostilla ohi. Samalla kun ohituksen uhri oli tuhlaillut kumpaankin mutkan ulostuloon latauksensa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
petrolhead sanoi:
Itse aiheesta: Näille taloudellisuus- eko- ym jutuille voisi FIA perustaa oman sarjansa eikä pilata Ykkösiä. No, Formula ykköset on ihme säännöillä, jotka eivät F1:een kuulu, pilattu jo kauan sitten.
Pyhällä hengelläkö F1:t tulee tulevaisuudessa kulkemaan? Jos näin oletat, niin kannattaa varautua katsomaan nauhalta vanhoja kisoja silloin. Moottoriurheilu "puhtaimmillaan" (enkä tarkoita päästöjen puhtautta) on parhaat päivänsä jo joka tapauksessa nähnyt. Tulevaisuudessa voi hypätä ekokelkkaan tai pistää pillit pussiin.

Sitä paitsi autonvalmistajat haluavat sitä. Vaikkei lajilla kuten F1 oikeasti olisi mitään yhteyttä henkilöautoihin niin se on markkinointi-ikkuna.

Tuskin tämä KERS ainakaan autosta hitaampia tekee. Enemmänhän tämä Fetissipomon hehkuttama vihreys on pelkkä PR-juttu, varsinkin jos tämä KERS on näin rajoitettu.

-
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
ÖÖ. sanoi:
Niin juuri, neliveto vois olla poikaa. Eli olisi mahdollisuus ohittaa myös kohdissa joissa ajetaan alle 150 kmh. Ettei aina tarttis jättää ohitusyritystä sinne kaikkein pisimälle suoralle. Tai yleensäkään suoran päähän vaan voisi olla mahdollisuus heti kiihdytyksessä yrittää ohitusta.

Taitaisi tosiaan olla vähän turhan iso tekninen haaste vielä ensi kaudelle.
Jos KERS luovuttaisi voimaa etupyöriin, koko laitteiston pitäisi olla auton keulassa koska vaikkapa kardaanivetoa takaa eteen ei kannata ajatellakaan. F1:en keula on taas niin tiukka paketti, että inssi ei varmaan mielellään yritä paketoida sinne KERS:iä. Edellämainitun lisäksi eteen tarvittaisiin tasauspyörästö ja vetarit (Ja vetareilla olisi taas omat, ei välttämättä vähäiset, vaikutuksensa aerodynamiikkaan).
Tiimit tuskailevat nyt järjestelmän painon kanssa, joten sekin puoltaa enemmän KERS:n kytkemistä takapyörien voimansiirtoon, kuin ylimääräisen voimansiirron laittamista keulaan.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Pyhällä hengelläkö F1:t tulee tulevaisuudessa kulkemaan? Jos näin oletat, niin kannattaa varautua katsomaan nauhalta vanhoja kisoja silloin. Moottoriurheilu "puhtaimmillaan" (enkä tarkoita päästöjen puhtautta) on parhaat päivänsä jo joka tapauksessa nähnyt. Tulevaisuudessa voi hypätä ekokelkkaan tai pistää pillit pussiin.

Sitä paitsi autonvalmistajat haluavat sitä. Vaikkei lajilla kuten F1 oikeasti olisi mitään yhteyttä henkilöautoihin niin se on markkinointi-ikkuna.

Tuskin tämä KERS ainakaan autosta hitaampia tekee. Enemmänhän tämä Fetissipomon hehkuttama vihreys on pelkkä PR-juttu, varsinkin jos tämä KERS on näin rajoitettu.

-
Noh.. mun ideaali Formula 1 olisi sellainen josta puuttuu kierrosrajoittimet , monen kisan askit ja koneet jotka kannustavat säästelyajoon , sekä näennäisekologiset jutut. Edelleen haluaisin nähdä että sarjaa kehitettäessä sitä katsotaan nopeuskilpailujen kuninkuusluokkana ja urheiluna , ei TV-showna. Tiedän ettei tule toteutumaan, muttei se saa minua silti pitämään nykytilanteesta. - Ja muuten kyllä , jos sarjasta tehdään vielä paljon naurettavampi niin kisat saa multa jäädä näkemäti.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
As has been previously indicated, Mosley has suggested that as from next season teams would be allowed to use KERS to draw 60kW of energy from one axle on the car, which would allow drivers access to 400kJ of energy per lap, to use in the form of a 'boost' button.

In the letter, however, Mosley suggests that teams consider a regulation framework which would allow that limit to be doubled by 2011, and furthermore to allow KERS to work from both axles to draw 200kW and covert it to 1.6MJ per lap from 2013.
Koko juttu: http://www.autosport.com/news/report.php/id/66676

-
 
Viimeksi muokattu:

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
petrolhead sanoi:
Noh.. mun ideaali Formula 1 olisi sellainen josta puuttuu kierrosrajoittimet , monen kisan askit ja koneet jotka kannustavat säästelyajoon , sekä näennäisekologiset jutut. Edelleen haluaisin nähdä että sarjaa kehitettäessä sitä katsotaan nopeuskilpailujen kuninkuusluokkana ja urheiluna , ei TV-showna. Tiedän ettei tule toteutumaan, muttei se saa minua silti pitämään nykytilanteesta. - Ja muuten kyllä , jos sarjasta tehdään vielä paljon naurettavampi niin kisat saa multa jäädä näkemäti.
Ajat muuttuvat ja F1:set sen mukana. Autojen vapaampi kehitys sopi paremmin sinne wanhaan hywään aicaan, jolloin tallien resurssit kehittää autoa olivat huomattavasti pienemmät, puhumattakaan sen aikaisesta teknologian tasosta. Myös tallien budjetit ovat alkaneet paisua kestämättömiksi, joten erilaiset rajoitukset ovat siltäkin osaa perusteltuja. Kärjistetysti sanottuna jos "rajoittamaton" kehitys sallittaisiin, päädyttäisiin lopulta tilanteeseen, jossa autot olisivat enemmänkin avaruusaluksia ja kuljettajakin olisi lopulta pelkkä rasite ja turvallisuusriski. Mun mielestä F1 on tällä hetkellä menossa ainakin lyhyellä aikavälillä oikeaan suuntaan, ja toivottavasti ensi vuonna nähdäänkin jo enemmän oikeaa kilpa-ajoa, kun aerodynamiikkaa karsitaan ja mekaanista pitoa tulee lisää.

Säännöistä sen verran, että F1:sen, niin kuin minkä tahansa lajin säännöt ovat kaikki erittäinkin keinotekoisia. Sitäpaitsi koko sarjan nimihän (formula=kaava, säännöstö) jo viittaa siihen, että sarja on jo lähtökohtaisesti sääntöjen rajoittama.

Näennäisekologiasta samaa mieltä, turhaa kikkailua. Joko saastutetaan rehdisti tai sitten vetyä tai vaikka kamelinlantaa tankkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Hauki sanoi:
Kärjistetysti sanottuna jos "rajoittamaton" kehitys sallittaisiin, päädyttäisiin lopulta tilanteeseen, jossa autot olisivat enemmänkin avaruusaluksia ja kuljettajakin olisi lopulta pelkkä rasite ja turvallisuusriski. Mun mielestä F1 on tällä hetkellä menossa ainakin lyhyellä aikavälillä oikeaan suuntaan, ja toivottavasti ensi vuonna nähdäänkin jo enemmän oikeaa kilpa-ajoa, kun aerodynamiikkaa karsitaan ja mekaanista pitoa tulee lisää.
No on kyllä vähän turhan kärjistetty toi sun vertaus. Ei autot tietenkään täysin rajoittamattomia olis missään kuviteltavissa olevissa skenaarioissa, mutta pitäs olla jotain osa-alueita ja osa-aluiden osia, joilla saa tehdä vapaasti asioita (esim. aerodynamiikassa härpäkkeet tai siipien muoto).

Ongelmahan olis ainakin siinä, että jos autot olis hyvinkin vapaita, niin suurimmilla budjeteilla rakennettas ylivoimaset autot ja pikkutalleilla ei olis mitään saumaa.

Tietysi myös nopeuksien myötä tulee turvallisuusriskit.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Minun mielestäni olisi hyvä, jos voisi käyttää buustia niin kauan kuin kone poksahtaa. Eli että mitä enemmän buustaa lyhyen ajan sisään, sitä enemmän kone lämpenee.
 
Ylös