2009 ja "KERS"

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
artsi sanoi:
Millaisen mausteen tuo KERS tuo sitten aika-ajoon, on ihan oma lukunsa, jos sen käyttö siinä nyt edes sallitaan. Jännää siitä tulee nimenomaan siinä tapauksessa, että lataus ei ehtisi täyttyä yhden kierroksen aikana. Millaista jarrutuksilla pelaamista ulostulokierroksilla tullaan näkemään? Jarruttelevatko kuskit suorien keskelläkin, jotta saataisiin täysi latinki KERS:iin aikakierrokselle? ...
Uskoisin että ulostulokierroksella ajetaan suht normaalisti, jarrutetaan vain hiukka rauhallisemmin jotta KERSiin saadaan enemmän latinkia. KERS on mahdollista ladata yhdessäkin hidastuksessa, jos jarrua ei käytetä. Kyllähän muutenkin KERSin pitää latautua joka kierros jotta kisassa voi buustia käyttää buustia.

Mielestäni KERS on hyvä juttu, toivottavasti jotain tuollaisia saataisiin normiautoihinkin. 400kJ on tietysti todellä vähän, mutta jostain se pitää aloittaa.
 

artsi

Member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
23
Toni_V sanoi:
Uskoisin että ulostulokierroksella ajetaan suht normaalisti, jarrutetaan vain hiukka rauhallisemmin jotta KERSiin saadaan enemmän latinkia. KERS on mahdollista ladata yhdessäkin hidastuksessa, jos jarrua ei käytetä. Kyllähän muutenkin KERSin pitää latautua joka kierros jotta kisassa voi buustia käyttää buustia.
Hmm riippuu nyt varmaan siitä, saadaanko ilmanvastuksen jarruttava vaikutus talteen. Jos saadaan ja vielä yhtä tehokkaasti kuin mekaanisessa jarrutuksessa, niin silloin varmaan toi rauhallinen jarruttelu toimii.

Muussa tapauksessa voisi kuvitella, että paras teho jarrutuksesta saada, kun jarrutetaan mahdollisimman voimakkaasti, renkaita kuitenkaan lukitsematta? Tällöin ilmanvastuksen aiheuttama tehohävikki (KERSin suhteen) on mahdollisimman pieni.

Ja kukaan meistähän ei tiedä kuinka hyvin KERS oikeasti tulee keräämään sitä energiaa. Mahdotonta siten sanoa, että latinkin voisi saada täyteen yhdessä jarrutuksessa. Ja jos noin todella olisi, niin silloin voisi vain todeta, että harvinaisen typerä koko systeemi. KERSissä olisi ideaa nimenomaan silloin, kun sitä EI voisi käyttää jokaisella kierroksella. Menis tosiaan siihen, että jokainen kepittää nappi pohjassa joka kiekalla juuri siinä paikassa, missä se on optimaalista. Tsägällä muutamilla radoista ois jopa KAKSI optimipaikkaa, jolloin nähtäis ehkä vähän enemmän ohituksia, ku takaa-ajaja käyttääkin buustin siinä jälkimmäisellä...
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
artsi sanoi:
...Muussa tapauksessa voisi kuvitella, että paras teho jarrutuksesta saada, kun jarrutetaan mahdollisimman voimakkaasti, renkaita kuitenkaan lukitsematta? Tällöin ilmanvastuksen aiheuttama tehohävikki (KERSin suhteen) on mahdollisimman pieni....
Totta, noin voitaisiin saada suurin osa jarrutuksen energiasta talteen.

Mutta, säännöissä KERSille annetaan maksimiteho, 60kW jolla energiaa voidaan ottaa talteen. Joten rauhallisemmalla jarrutuksella saadaan enemmän energiaa ladattua.

Ja vielä, kyllä sitä KERSiä pyritään joka kierros varmasti käyttämään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Todennäköisesti vauhtipyörälle määrätään massa ja halkaisija, jolloin pystytään sen varastoima energia määrittämään kierrosluvusta. Jos FIA toimittaa kaikille samanlaisen ohjausyksikön, voi siihen määrittää suurimman kierrosluvun. Tai ohjaus on vapaa, mutta kierroslukua mitataan ja vahditaan.

En ole nähnyt mitään speksejä KERSille ja mieleen on jäänyt vain vauhtipyörä, enkä oikein usko, että välitys tulisi nykyaikana olemaan mekaaninen. Arvelen siirron tehtävän sähköisesti. Harjattomat moottorit saadaan toimimaan generaattoreina melko hyvällä hyötysuhteella ja ovat uskomattoman tehokkaita painoonsa suhteutettuna.

Yksi olisi vauhtipyörän akselilla ja yksi vaihdelaatikossa tai ehkäpä kaksi taka-akseleilla.

Jos käytetään vauhtipyörää, saattaa hyrrävoimasta tulla auton käytökseen vaikuttava muuttuja. Myös onnettomuudessa mahdollisesti sinkoutuva vauhtipyörän vaaratekijä pitää huolellisesti miettiä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jo vuosikausia F1:ssä on käytetty sähköisiä pumppuja, joiden akkujen lataus on keskeytetty kun moottorista on tarvittu huipputehoa.

Jos vauhtipyörä on ollut vain huhua, on jonkinlainen kondensaattori mahdollinen keino energian varastoimiseen, mutta mielestäni epätodellinen sillä sen jännite muuttuu todella paljon energiamäärän mukaan joka vaatii monimutkaista hakkuritekniikkaa.

Akkutekniikka kehittyy jatkuvasti ja varmasti kehittyisi F1 myötä lisää, joten se on todennäköisin "sähköinen" vaihtoehto. Yksityyppiakku tasaisi eroa tallien välillä, mutta sallisi ohjaustekniikan innovaatiot ja kehityksen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Honda on TS:n mukaan testannut ratkaisua jo käytännössä 2007 autossaan Turkin kisan jälkeen, kun muut vasta miettivät ratkaisua paperilla(esim. Toyota). Jos tämä on fakta niin 2009 näämme Honda jälleen kärkikahinoissa taistelemassa voitoista. Ymmärtääkseni järjestelmä ei ole ihan yksinkertaisimmasta päästä joten järjestelmän luotettavuus ja toimivuus on ehdottoman tärkeää ja tätä ei voi hankkia kuin testaamalla käytännössä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Nyt McLarenkin vihjaa että saattavat suunnitella kaudeksi 2009 kaksi erilaista autoa härpäkkeellä ja ilman. Akselivälit olisivat lisäksi erilaiset.

Mike Gascoynen mukaan KERSin edut häviävät 12:sta kilosta ylipainoa. Lisäksi hänen mukaansa ei ole kovin vihreätä kun joka kisan jälkeen akut joudutaan heivaamaan kaatipaikalle...


http://www.totalf1.com/fullstory/view/264534/McLaren_to_design_two_cars_for_2009/

Kustannukset senkun nousee...
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
IHan turhanpäivänen juttu koko kers minun mielestä. Kaikkea paskaa niiden pitää pukata formuloihinki. Pitäkööt siviiliautoissa nuo muka hienot härpäkkeet.

Ärsyttää tämä nykyajan säästösäästö, päästö, hybridi energia, vittu, luonto, tuhlaus paskanjauhanta. Tuntuu että paskaki pitäs pöntöstä kerätä talteen ja polttaa uunissa.:alppu:

Ei siinä muuten mitään, muttako se tätä vouhotusta pitää tunkea joka paikkaaan.

Niin ja sekin tosiaan että onko tämä nyt sitä niin halpaa että joka vuosi tulee uusia juttuja?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
RedBullin testeissä härveli hajosi ja koko tehdas jouduttiin evakoimaan...
Ei tuo ainakaan turvallisuutta pranna että mukana on lisäpainoa akkujen muodossa...

Red Bullin tehdas jouduttiin keskiviikkona evakuoimaan ja palokunta kutsuttiin paikalle, kun KERS-laitteen korkeajännitteinen akku meni epäkuntoon.

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali ei silti ole huolissaan KERS:n turvallisuudesta.

- Meidän täytyy ensiksi ymmärtää, mitä tarkalleen ottaen tapahtui. Uskon, että siitä keskustellaan lajin teknisen työryhmän seuraavassa palaverissa. Kyseessä on tietysti uusi projekti ja meidän täytyy huolehtia kaikista turvallisuusnäkökohdista. Meidän täytyy varmistaa, että tämä on toimiva laite ilman turvallisuusongelmia. Meidän puoleltamme tilanne on hallinnassa, Domenicali totesi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/07/675433
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
RedBullin testeissä härveli hajosi ja koko tehdas jouduttiin evakoimaan...
Ei tuo ainakaan turvallisuutta pranna että mukana on lisäpainoa akkujen muodossa...

Red Bullin tehdas jouduttiin keskiviikkona evakuoimaan ja palokunta kutsuttiin paikalle, kun KERS-laitteen korkeajännitteinen akku meni epäkuntoon.



http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/07/675433
Niin,ja ei nuo akut varmaan paranna turvallisuutta myöskään törmäystilanteissa,kai ne kuitenkin saa nuo probleemat ratkastua ennen käyttöönottoa.
 

sammy79

Member
Liittynyt
2.3.2008
Viestit
5
Millaisen mausteen tuo KERS tuo sitten aika-ajoon, on ihan oma lukunsa, jos sen käyttö siinä nyt edes sallitaan. Jännää siitä tulee nimenomaan siinä tapauksessa, että lataus ei ehtisi täyttyä yhden kierroksen aikana. Millaista jarrutuksilla pelaamista ulostulokierroksilla tullaan näkemään? Jarruttelevatko kuskit suorien keskelläkin, jotta saataisiin täysi latinki KERS:iin aikakierrokselle? Vai vedetäänkö ihan vaan useampia kierroksia. Tällöin renkaista menee paras pito, joten varmaan jonkinlaista jarruilla pelaamista ois joka tapauksessa, jotta päästään ajamaan nopea kiekka täydellä KERS-latingilla mahdollisimman nopeasti. Jännä nähdä.
saavatpahan tuomaristot lisää hommia kun pilataan toisen ulostulokierros....:jaska:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Perseestä tuollaiset nyt kun miettii uusilla faktoilla. Miksei niitä moottoreita nyt muuteta vaikka litraisiksi bio-bensaturboiksi ilman kierrosluvunrajoitinta ja kestovaatimusta. Kunhan ajavat samalla moottorilla koko viikonlopun ja jos hajoaa ennen kisaa niin 5 pykälän rangaistus. Tuon bio-gason pitää vaan olla sellaista joka tulevaisuudessa toimii ja vie kehitystä eteenpäin. Etanoli taitaa olla nykyään aika huonossa maineessa kuitenkin lopunkaiken.

edit. en tiedä paljonko tuollainen moottori luovuttaisi tehoa, kuitenkin moottori täytyisi olla sellainen, että joku 900hp olisi tehoa tarjolla.
 

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76

There was a nasty moment during the test at Jerez this morning when a mechanic touched one of the BMW cars after it had run with the new KERS package and received a big electric shock. He was taken to hospital but was not thought to be seriously injured.
Olisi voinut olla kuskille ikävä ottaa tuollainen tälli jossain ~300km/h vauhdissa.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
saavatpahan tuomaristot lisää hommia kun pilataan toisen ulostulokierros....:jaska:
Kai ne saadaan ladata etukäteen. Olis vaan lisää hommia FIAn miehille jos pitäis kaikkien autojen telemetriat tutkia että varmaan on lähdetty tyhjillä akuilla.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610


Olisi voinut olla kuskille ikävä ottaa tuollainen tälli jossain ~300km/h vauhdissa.
Mun ennustus on että koko härveliä ei oteta käyttöön kaudella 2009. Pari tollaist onnettomuutta vielä tai kun joku ajaa ulos autolla jossa järjestelmä on ja sattuu jotain ikävää. Ja ulosajo on ekoissa testeissä melko todennäköinen...

Uteliaisuuttani aloin miettiä pystyykö tota järjestelmää käyttämään luistonrajoittimena lähdöissä ja hitaissa mutkissa? Jollain mekaanisella säädöllä... en vielä jaksanut tutkailla sääntöjä ja porsaanreikiä...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tästä voi tulla ensivuoden todellinen farssi ja skandaali...


KERS todisti heti vaarallisuutensa

Vaikka kuljettaja istuu autossa, hän ei ole vaarassa saada sähköiskua, kun käyttää kumitossuja, koskee autoon vain erityisvalmisteisilla ajohanskoilla ja lisäksi renkaat toimivat eristeenä.


Kaikki ennakkopelot toteutuivat heti jarrutusenergiaa kierrättävän uuden KERS-systeemin ensimmäisessä virallisessa testissä.

KERS tuo F1-autoiluun useampiakin riskitekijöitä. Yksi niistä johtaa jopa tappavaan 300 voltin sähköiskuun. Toinen taas on sen litiumista valmistetuista akuista aiheutuva hurja kuumuus.

Jo aiemmin Red Bullin tehdas Englannissa koki tulipalon KERS-töissä litiumin ylikuumentuessa ja Hondallakin on ollut omat pulmansa.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:680:1:2008-07-22;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:554352,1:0:0:0:0:0:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tästä voi tulla ensivuoden todellinen farssi ja skandaali...


KERS todisti heti vaarallisuutensa

Vaikka kuljettaja istuu autossa, hän ei ole vaarassa saada sähköiskua, kun käyttää kumitossuja, koskee autoon vain erityisvalmisteisilla ajohanskoilla ja lisäksi renkaat toimivat eristeenä.


Kaikki ennakkopelot toteutuivat heti jarrutusenergiaa kierrättävän uuden KERS-systeemin ensimmäisessä virallisessa testissä.

KERS tuo F1-autoiluun useampiakin riskitekijöitä. Yksi niistä johtaa jopa tappavaan 300 voltin sähköiskuun. Toinen taas on sen litiumista valmistetuista akuista aiheutuva hurja kuumuus.

Jo aiemmin Red Bullin tehdas Englannissa koki tulipalon KERS-töissä litiumin ylikuumentuessa ja Hondallakin on ollut omat pulmansa.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:680:1:2008-07-22;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:554352,1:0:0:0:0:0:
Litiumilla on sellainen "mukava" lisäominaisuus, että sen palolämpötila on kohtuullisen korkea. Jotain 3000-4000 astetta muistaakseni.

En ihmettelisi, vaikka Pitstopilla kiellettäisiin välitankkaus jos riskit kasvavat liian suuriksi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Litiumilla on sellainen "mukava" lisäominaisuus, että sen palolämpötila on kohtuullisen korkea. Jotain 3000-4000 astetta muistaakseni.

En ihmettelisi, vaikka Pitstopilla kiellettäisiin välitankkaus jos riskit kasvavat liian suuriksi.
Tolla BMW mekaanikolla näyttää olevan jaloisaan melkoiset kumitossut mutta sai sähköiskun siitähuolimatta. :nope:
 
Ylös