2009 ja "KERS"

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Loetkoe sanoi:
Minun mielestäni olisi hyvä, jos voisi käyttää buustia niin kauan kuin kone poksahtaa. Eli että mitä enemmän buustaa lyhyen ajan sisään, sitä enemmän kone lämpenee.
Siis eikö tuo KERSsi ole joku hybridihtävä systeemi?

Olen mieltänyt, että autoihin tulee joku sähkömoottori antamaan sen buustin?
Vai mikä tuo täysin mekaaninen systeemi voisi olla mistä ylempänä mainittiin?

Loppujen lopuks melko sama voiko KERSsin buustia käyttää joka kierroksella vai x kertaa kisassa. Joka tapauksessa pointti on se, että jarruenergiaa saadaan talteen. Systeemihän on sama kaikille toteutustavasta riippumatta.
Toki jos voitais saada ohituksia lisää tms. jne. niin ei siinäkään mitään pahaa olis tietenkään.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Autosport.com Forum sanoi:
With the exception of one fully charged KERS, the total amount of recoverable energy stored on the car must not exceed 300kJ. Any which may be recovered at a rate greater than 2kW must not exceed 20kJ.

The maximum power, in or out, of any KERS must not exceed 60kW (81bhp). Energy released from the KERS may not exceed 400kJ in any one lap. Measurements will be taken at the connection to the rear wheel drive train.
Tuota kun nyt oikein tarkkaan purkaa, niin tuossa sanotaan, että energiaa ei saa siirtää kumpaankaan suuntaan yli 60kW teholla. Energiaa ei saa myöskään varastoida yli 300kJ kerrallaan tai käyttää yli 400kJ per kierros.

Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin tuon 300kJ luovuttaa 60kW(80hp) teholla noin viidessä sekunnissa ja 400 olisi se 6,7s. Se, että pystyykö tuo laite tosiaan myös keräämään energiaa tuolla teholla on eri asia. Itse epäilen, että takarenkaista ei voi jarrutustilanteessa mitenkään kerätä tehoa tuohon tahtiin. Eli tehokkuus perustuu siihen, miten hyvin tallit onnistuvat omia laitteitaan kehittämään tuon keräämisen suhteen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
Siis eikö tuo KERSsi ole joku hybridihtävä systeemi?

Olen mieltänyt, että autoihin tulee joku sähkömoottori antamaan sen buustin?
Vai mikä tuo täysin mekaaninen systeemi voisi olla mistä ylempänä mainittiin?
Mekaanista puolta jos tarkotat, niin homma voisi toteuttaa ilmeisesti myös näin (ainakin appi väitti näin). Eli bensamoottoreissa kun on joku vauhtiratas, niin siihen sen yhteyteen voidaan asentaa generaattoripyörä, joka ajaisi saman asian kuin normaalistikin, mutta halutessaan generaattorivarustettu ratas voisi antaa omaa tehoaan lisää. Ja se oma teho tulee lisäakkuihin. Eli ei tarvita ylimääräistä sähkömoottoria, vaan se sähkömoottori ikään kuin sisällytetään bensamoottoriin niin, ettei siitä synny suurempaa lisäpainoa tai koko haittaa. Akut ja itse jarrujutut on sitten eri asia, mutta kai nekin mahtuu jonnekin..
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Tota varmasti käytetään kyllä jokakerta kuin vain mahdollista, onhan sillä ohitusten lisäksi mahdollista säästää bensaa.

Aiheuttaako tämä sen että formuloihin tulee starttimoottori?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
ÖÖ. sanoi:
Tota varmasti käytetään kyllä jokakerta kuin vain mahdollista, onhan sillä ohitusten lisäksi mahdollista säästää bensaa.

Aiheuttaako tämä sen että formuloihin tulee starttimoottori?
Hmm, jollain tavallahan tuo voisi tehdä tuohon samaan syssyyn, mutta en tiiä sitten niistä sen enempää. Ei luultavasti, mutta kaiketi se on mahdollista jos siitä nähdään olevan hyötyä enempi ku haittaa. Ja jos homma oikiastikin olisi niin yksinkertainen kuin ladatut akut, niin miksipä ei. Nappi vaa pitäs olla kai jossai, mutta se tuskin olisi ongelma.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
bigbear sanoi:
Jos F1 jarruttaa 300-50 km/h eli 2025462Joulea = 2025462W/s eli 2,03MW/s eli tuosta saisi 27,2hevosvoimaa 100 sekunniksi, jos kaikki jarrutuksen energia saataisiin talteen. Mun laskut ei voi kyllä pitää paikkaansa?? Ilmanvastus vie tuosta vamaan 25% ja jäljelle jäävästä voidaan saada kenties 20% talteen?

Niin silloin jäisi 4 hevosvoimaa 100 sekunniksi tai 40hv 10 sekunniksi.
Lainaan itseäni, jos voima otetaan vain takapyöristä veikkaan sen olevan 30% maksimista eli yhdessä jarrutuksessa saisi noin 460kJ jos hyötysuhde olisi 100% eli tuosta lähdetään vähentelemään.

Eli näyttää nopeilla laskuilla saatavan helposti yhden kierroksen aikana tuo 400kJ kasaan
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
petrolhead sanoi:
Hmm, kun tuo KERS toimii jarruna hidastettaessa niin joku inssi keksii tavan jolla se samalla estää takapyörien lukkiintumisen ja / tai pitää yllä haluttua jarrubalanssia:doubtful:
Eiköhän kaikki tuon tapaiset järjestelmät oo jo aika tarkkaan kielletty. Tuskin muuttaa mitään, vaikka sen luistoneston pulttaisi kuskin ahteriin kiinni.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
KERS kyllä säästää bensaa, mutta vain jotain 1% luokassa. Tuon ABS-jarrujen/sutimisen eston rakentamista KERSin kanssa itsekin pelkään. Ihan niin helppoahan se ei ole kuin aiemmin koska standardi ECUun ei päästä sopivaa välikaasua ohjelmoimaan.

Täältä mm. löytyi nuo tehorajat;
http://www.evworld.com/syndicated/evworld_article_1160.cfm
Mutta vieläkin kiinnostaisi onko nuo nyt oikein, kun tuntuu ettei virallisia lukemia ole saatavilla.

Sisään tai ulos systeemistä tehorajana 60kW eli noin 80hp. Energiaa 400kJ per kierros rajoituksena, joten lataamisessa menee aikaa. Itseasiassa lataaminen saattaa olla hankalaa, koska jarrutukset ovat ykkäsissä niin lyhyitä ja vain pieni osa energiasta saadaan ottaa talteen. Jos buusti on pääsuoralla käytetty, todennäköisesti suuri osa kierroksesta menee energia keräämiseen (jolloin takaa tuleva voi koittaa buustata jossain toisessa kohtaa ohi).
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Torres sanoi:
Eiköhän kaikki tuon tapaiset järjestelmät oo jo aika tarkkaan kielletty. Tuskin muuttaa mitään, vaikka sen luistoneston pulttaisi kuskin ahteriin kiinni.
On , mutta kiellon valvonta voi tuottaa ongelmia jos joku tuollaisen systemin saa aikaan (Kuten sutimisenesto oli kielletty aikanaan muttei sitä pystytty valvomaan).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toni_V sanoi:
Itseasiassa lataaminen saattaa olla hankalaa, koska jarrutukset ovat ykkäsissä niin lyhyitä ja vain pieni osa energiasta saadaan ottaa talteen.
Näinpä, ja ku kyse on vielä takarattaista jotka ei tosiaan ole niin tehokkaassa käytössä kuin etujarrut, ja vielä se hyötysuhe nii ei se lataamine nopeeta tuu oleen, kuten sanoit.

Eli eiköhän ne funtsi ton niin, ettei siitä mitään pilipali paskaa synny.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Oberfeldwebel sanoi:
Näinpä, ja ku kyse on vielä takarattaista jotka ei tosiaan ole niin tehokkaassa käytössä kuin etujarrut, ja vielä se hyötysuhe nii ei se lataamine nopeeta tuu oleen, kuten sanoit.

Eli eiköhän ne funtsi ton niin, ettei siitä mitään pilipali paskaa synny.
Siis lataamiseen menee myös se 6,7 sekuntia, koska jopa takarenkaista saadaan sen verran jarrutustehoa irti.

Riittääkö 6,7 sekuntia sitten kierrokselle on mielenkiintoisempi kysymys?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
bigbear sanoi:
Siis lataamiseen menee myös se 6,7 sekuntia, koska jopa takarenkaista saadaan sen verran jarrutustehoa irti.
Voi olla, että minulta on jokin uutinen jäänyt väliin. Mutta näin äkkituntumalta sanoisin, etten usko tuohon. (eli en usko tuohon 6,7 sekuntiin)

Jos tuo pitää paikkaansa, aloitan uudet spekulaatiot vasta sitten.

(Monzassa voisi ajaa melkein kahdella suoralla buusti pohjassa per kierros, eli kolmesti kahden kierroksen aikana. -ei lähdettä-)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Oberfeldwebel sanoi:
Voi olla, että minulta on jokin uutinen jäänyt väliin. Mutta näin äkkituntumalta sanoisin, etten usko tuohon. (eli en usko tuohon 6,7 sekuntiin)

Jos tuo pitää paikkaansa, aloitan uudet spekulaatiot vasta sitten.

(Monzassa voisi ajaa melkein kahdella suoralla buusti pohjassa per kierros, eli kolmesti kahden kierroksen aikana. -ei lähdettä-)

Lue pari viestiä taaksepäin mun amatööri laskelmat...


Siis jos lataaminen ja purkaminen voivat tapahtua 60 kw teholla niin lataaminen sillä teholla kestää vain 6,7 sekuntia. Tietenkin energia pitää myös varastoida jonnekin ja se on varmasti suurin ongelma. Ymmärtääkseni superkondensaattorit kykenevät ottamaan vastaan suuria energia määriä hyvin nopeasti.

F1 auton jarrutusenergia on aivan mieletön ja siitä laskennallisesti saadaan yhdessä 300-50km/h jarrutuksessa tuo energia takarenkailta huonollakin hyötysuhteella.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
bigbear sanoi:
Jos F1 jarruttaa 300-50 km/h eli 2025462Joulea = 2025462W/s eli 2,03MW/s
Tuota mää en esimerkiksi tiiä mistä ton oot saanu. Ykkönen pysähtyy 300-0 km/h jarruttamatta pätkääkään. Ja Ykkösissä jarrutusvoima ei ole läheskään joka hetki 100%, toki pitkissä matkoissa ainakin puolet ajasta (jos kärsii jarruttaa 100% koskaan), eli huomioiaan se moottorijarrutus jos sitä tarttee huomioia.

Tämän takia mää en oikein oo vakuuttunut siitä, että näin olisi.

En toistaiseksi kiistä, että oot laskenu väärin, mutta ehkä jotku asiat tulee olemaan huomattavasti toisella tavalla todellisuudessa.


PS: niin mun ymmärryksen mukaan käytössä olisi akut varastointia varten.
 

Nelssoni

Well-known member
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
233
Jos F1-auto painaa 600 kg ja vähentää nopeuden 300km/h- 50km/h niin liike-energia on

m*v^2/2 eli 600kg*(70m/s)^2/2 = 1470 KJ. Ja tarvitaan siis 400 KJ, vain 27 % siitä.

En tiedä riittääkö mutta kuitenki näin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Nelssoni sanoi:
Jos F1-auto painaa 600 kg ja vähentää nopeuden 300km/h- 50km/h niin liike-energia on

m*v^2/2 eli 600kg*(70m/s)^2/2 = 1470 KJ. Ja tarvitaan siis 400 KJ, vain 27 % siitä.

En tiedä riittääkö mutta kuitenki näin.



(0,5*600*83^2)-(0,5*600*14^2)=206670-58800=147870J eli mä tulkitsin hiukan eri tavalla tuota. liikeenergia alussa-liikeenergia lopussa on abou 1500KJ ja kenties 1/4 jarrutuksesta tulee ilmanvastuksesta ja moottorista ( JJ sanoo että jos F1:ssä nostaa jalan kaasulta se vastaa normaali henkilöauton maksimi jarrutusta, joka on noin 1g ja TV kuvan mukaan F1 maksimi hidastuvuus on 4g) . Jäljelle jää siis about 1100KJ ,josta saa siis ottaa sen 400KJ( jossain oli kerta latauksen maksimiksi 300kJ? ) eli about tuo edellä mainittu 25-30% hyötysuhde riittää.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Oberfeldwebel sanoi:
PS: niin mun ymmärryksen mukaan käytössä olisi akut varastointia varten.
Akut ei kai pysty ottamaan ja luovuttamaan riittävän nopeesti energiaa. Ratkaisuna vois kai olla esim. superkondensaattorit, kuten bigbear jo totesi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oberfeldwebel sanoi:
Voi olla, että minulta on jokin uutinen jäänyt väliin. Mutta näin äkkituntumalta sanoisin, etten usko tuohon. (eli en usko tuohon 6,7 sekuntiin)...
Mosleyn varmistamissakin säännöissä mainitaan että energiaa saadaan ottaa talteen maksimissaan 60kW. Sen lisäksi säännöissä mainitaan että buusti per kierros saa olla maksimissaan 400 kJ. Jossain epävirallisemmin on mainittu että tuo 400kJ olisi myös "maksimilataus", mutta siihen en varmistusta ole löytänyt.

Mutta joka tapauksessa kierroksen buustin lataus kestää minimissään sen 6,7 sekuntia. Ykkösten hidastuvuus on sen verran kova että useita jarrutuksia joudutaan tekemään ennenkuin tuo lataus on täysi. Jos kerssiä voi ladata myös moottorilla, on lataus nopeasti tehty.

Toistaiseksi nuo rakennelmat mitä on väläytelty ovat mekaanisia, jonkinlaiseen vauhtipyörään perustuvia.

Tässä vaikkapa tuo yksi vauhtipyörä. 400kJ ja 60000+ rpm.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Hieman veikkaan että katuautoihin ei tule yleistymään vauhtipyörään perustuvat KERS:it..
Vauhtipyörät joka kestää kymmeniätuhansia kierroksia minuutissa räjähtämättä ja koteloidaan tyhjiöön kuulostaa himpun verran kalliilta Avensikseen tai Accordiin.
 
Ylös