2009 ja "KERS"

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei toi mun mielestä ideana sillä tavalla turha ole, että kyllä toi tavallaan kehitystä on tuokin mikä on ykkösten idea mutta toi sääntötoteutus on ihan perseestä. Tollanen munan verran eteenpäin katsominen ei auta varsinkaan pieniä talleja tässä hommassa yhtään. Olisivat sitten odottaneet vuoden ja joku valmistaja olisi tuonut ne stanu-vehkeet koko porukalle. Tai vielä parempana olisi ollut tuoda vaikka parin kolmen vuoden päästä ne jollain innovatiivisella helposti valmistettavalla polttoaineella toimivat turbomoottorit autoihin.
Jälkikäteen on helppo olla kaukaa viisas. ;) KERS-päätöstä tehtäessä tuskin oli talouslama tiedossa, joten siirtyminen standardi-KERSiin heti vuoden jälkeen ei ollut tapetilla (liekö päätetty vieläkään). Pienillä talleilla tosiaan olisi ollut tuo mahdollisuus olla käyttämättä KERSiä, jos olisivat halunneet. Eivät halunneet, ja Williams vielä päätti tehdä oman, vaikka Magneti Marellilta hankittu olisi varmaan tullut halvemmaksi.

Eikä KERSin hyllyttäminenkään olisi ollut järkevää. Ei niin voi toimia, että julistetaan säännöt ja sitten juuri ennen kautta todetaan, että ähäkutti, eipäs otetakaan tätä käyttöön. Ei, vaikka osa talleistakin niin haluaisi. Tottakai ne haluaa, joilla ei homma ole niin valmis kuin toisilla.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Ei, vaikka osa talleistakin niin haluaisi. Tottakai ne haluaa, joilla ei homma ole niin valmis kuin toisilla.
Eli siis tästä voimme päätellä, että jos tuossa aiemmin mainitussa jutussa on perää niin BMW:lla taitaa olla paras ja muilla skeida, jos siirto vuodella eteenpäin kaatui BMW:n vastustukseen :idea:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Aikaisemminhan vuoden viivytystä vastusti trio: BMW, Honda ja Williams. Noh, Honda tippui pelistä pois ja Williams olisi ilmeisesti myös taipunut nykyisessä tilanteessa vuoden lisäaikaan, mutta BMW ilmeisesti katsoi panostuksen kannattavan eikä suostunut jäähyyn.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
On kyseen alaista väittää kerssin nostavan kustannuksia. Esim Williams vain jakaa resulsseja eri tavalla, menoja kun eivoi noin vain nostaa. Tietysti isoilla valmistajilla asia on toisin, mutta on se myös oma vika, jos he ajattelevat laitteen olevan erillään F1 auton tavallisesta kehityksestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aikaisemminhan vuoden viivytystä vastusti trio: BMW, Honda ja Williams. Noh, Honda tippui pelistä pois ja Williams olisi ilmeisesti myös taipunut nykyisessä tilanteessa vuoden lisäaikaan, mutta BMW ilmeisesti katsoi panostuksen kannattavan eikä suostunut jäähyyn.
Näin voisi päätellä ja kyllähän noilla kolmella siihen oli hyvä syykin. Kaksi ensimmäistä aloitti hyvissä ajoin tämänvuotisen auton valmistelun ja Williams taas rohkeasti haki kilpailuetua muista poikkeavalla konstruktiolla. Jos lopullinen vastustus jäi pelkästään BMW:n varaan, niin ilmeisesti talouskriisi alkoi syödä Williamsin mahdollisuuksia kehittää systeemejään ja säästö alkoi olla varteenotettava vaihtoehto.
Leo sanoi:
On kyseen alaista väittää kerssin nostavan kustannuksia. Esim Williams vain jakaa resulsseja eri tavalla, menoja kun eivoi noin vain nostaa. Tietysti isoilla valmistajilla asia on toisin, mutta on se myös oma vika, jos he ajattelevat laitteen olevan erillään F1 auton tavallisesta kehityksestä.
Resursseja. Olet oikeassa siinä, että tottakai tallit toimivat budjettinsa puitteissa, joten ei KERS tuo lisäkustannuksia. Tehdastallit voivat aina kinuta rahaa lisää pääkonttorista, mutta tuleeko sitä on eri asia.
 

gr8

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
62
Onko näkynyt tietoa miten tallit ovat välittäneet vaihdeaskien suurimman pykälän? Ilman KERS:siä koneet kiertää X rpm ja lisäteholla + imulla mennään sitten rajoittajaan?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onko näkynyt tietoa miten tallit ovat välittäneet vaihdeaskien suurimman pykälän? Ilman KERS:siä koneet kiertää X rpm ja lisäteholla + imulla mennään sitten rajoittajaan?
Eiköhän noita muutoksia tehdä joka radalle. En tiedä miten paljon sitä laatikkoa saa nykyään rukata, kun pitää ajaa samalla laatikolla monta kisaa. Mutta aikanaan Salon ajaessa Ferrarilla muutettiin välityksiä kesken perjantaita, kun jollakin suoran pätkällä ei välitys sattunut Mikalle kohdalleen.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Eiköhän noita muutoksia tehdä joka radalle. En tiedä miten paljon sitä laatikkoa saa nykyään rukata, kun pitää ajaa samalla laatikolla monta kisaa. Mutta aikanaan Salon ajaessa Ferrarilla muutettiin välityksiä kesken perjantaita, kun jollakin suoran pätkällä ei välitys sattunut Mikalle kohdalleen.
Paha sanoa miten sitä kerssiä loppujenlopuksi käytetään. Veikkaisin kyllä ennemminkin sitä että pyritään nopeammin siihen huippunopeuteen kuin sitä että huippunopeutta kerssillä kasvatettaisiin. Tämä siis iha mutu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paha sanoa miten sitä kerssiä loppujenlopuksi käytetään. Veikkaisin kyllä ennemminkin sitä että pyritään nopeammin siihen huippunopeuteen kuin sitä että huippunopeutta kerssillä kasvatettaisiin. Tämä siis iha mutu.
Väittäisin, ettei huippunopeutta ehditä saavuttaa F1-ratojen suorilla. Toisin sanoen auto vielä kiihtyy, kun on jo aika jarruttaa. Joten KERSiä käytetään parantamaan kiihtyvyyttä, joka sinällään johtaa nopeampaan vauhtiin suoran toisessa päässä.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Väittäisin, ettei huippunopeutta ehditä saavuttaa F1-ratojen suorilla. Toisin sanoen auto vielä kiihtyy, kun on jo aika jarruttaa. Joten KERSiä käytetään parantamaan kiihtyvyyttä, joka sinällään johtaa nopeampaan vauhtiin suoran toisessa päässä.
Onko tosiaan noi? Sellainen muistikuva olisi että suurimman vaihteen välitys pyritään saamaan siten että pisimmän suoran päässä mennään hieman yli suurimman tehon kierrosluvun. Ehkäpä se silloinkin vielä hieman kiihtyy muttei kovin kovaa varmastikkaan. Nyt rajoitinaikakaudella tilanne voi tietty olla toisin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkäpä se silloinkin vielä hieman kiihtyy muttei kovin kovaa varmastikkaan. Nyt rajoitinaikakaudella tilanne voi tietty olla toisin.
Sitä tarkoitinkin, että se vielä/enää hiukan kiihtyy. Rajoitin kyllä tosiaan saattaa tehdä sen, että pisimmillä suorilla (esim. Fuji) auton huippu tosiaan saavutetaan. Ratojen edellyttämät välitykset ratkaisevat, eikä niihin suurimpiin vaihteisiin kyllä ylimääräistä "ilmaakaan" jätetä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Sitä tarkoitinkin, että se vielä/enää hiukan kiihtyy. Rajoitin kyllä tosiaan saattaa tehdä sen, että pisimmillä suorilla (esim. Fuji) auton huippu tosiaan saavutetaan. Ratojen edellyttämät välitykset ratkaisevat, eikä niihin suurimpiin vaihteisiin kyllä ylimääräistä "ilmaakaan" jätetä.
Mun käsittääkseni sinne kuitenkin jätetään varsinkin pitkien suorien radoilla pieni "imuvara", ettei imun hyöty kuole rajoittajaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Enään pari naulaa puuttuu (tai raippaa) niin KERS hylätään.



Samalla Ecclestone ilmoitti myös vastustavansa KERS-energiasäästöjärjestelmää.

- Olen aina ollut KERS:iä vastaan. Mitä tahansa he käyttävät F1-autossa, niin sitä ei käytetä henkilöautossa. KERS maksaa paljon rahaa samaan aikaan, kun yritämme säästää rahaa, kertoo Ecclestone.

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=143986
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Todellakin toivon itsekin, että KERS veivataan pois..

Tuommoiset eivät kuulu moottoriurheiluun.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
No mitä hittoa? Jos tallit ja näköjään itse Ecclestonekin on tätä typerää KERS-pelleilyä vastaan, niin miten koko homa ylipäätään saatiin jyrättyä läpi? Minä kun olin tähän mennessä siinä uskossa, että Berniekin kannatti KERS-systeemiä. Ilmeisesti kyseessä on taas ollut joku Mosleyn oma älynväläys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No mitä hittoa? Jos tallit ja näköjään itse Ecclestonekin on tätä typerää KERS-pelleilyä vastaan, niin miten koko homa ylipäätään saatiin jyrättyä läpi? Minä kun olin tähän mennessä siinä uskossa, että Berniekin kannatti KERS-systeemiä. Ilmeisesti kyseessä on taas ollut joku Mosleyn oma älynväläys.
Sääntöjen muuttaminen vaatii tallien yksimielisyyttä, ja BMW vastusti KERSistä luopumista.

-Edit- FIA ei tarvitse muiden hyväksyntää luodessaan sääntöjä, mutta viime aikoina se on ollut lähinnä kaupankäyntiä. FIA tarjoaa vaihtoehtoja tai pyytää talleilta ehdotuksia, ja jos tallit eivät pääse yksimielisyyteen, FIA sanelee. KERSiä alettiin vastustaa vasta myöhemmin, kun homma ei lähtenytkään talleilla toimimaan odotetusti ja kun talouskriisi iski. Sitä ennen valitettiin siitä, että valittu systeemi on liian "primitiivinen", että olisi pitänyt saada kehittää (=tuhlata) enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vielä tuosta KERS suoralla aiheesta:

Olikos se Renaultin Symonds joka sanoi, että KERSiä käytetään pääasiassa kiihytyksissä. Eli nopeus saadaan korkeaksi nopeasti. Se, että huippunopeus saataisiin kovemmaksi ei varmaan ole niin suuri hyöty kuin nopeasti pienenpään huippunopeuteen pääseminen.

Todella pitkät suorat voivat olla eriasia, kuten Fujin pääsuora tai Span Kemmel.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24338
Sijainti
lappeen Ranta
Vielä tuosta KERS suoralla aiheesta:

Olikos se Renaultin Symonds joka sanoi, että KERSiä käytetään pääasiassa kiihytyksissä. Eli nopeus saadaan korkeaksi nopeasti. Se, että huippunopeus saataisiin kovemmaksi ei varmaan ole niin suuri hyöty kuin nopeasti pienenpään huippunopeuteen pääseminen.

Todella pitkät suorat voivat olla eriasia, kuten Fujin pääsuora tai Span Kemmel.
Tuntuisi ihan loogiselta. Saadaan paljon enemmän etua kun ajetaan pitkä suora KERSin ansiosta koko kiihdytyksen osalta esim. 5 km/h suuremmalla nopeudella kuin ilman KERSiä voitaisiin ajaa.

Jos haetaan korkeampaa huippunopeutta eli käytetään KERSiä kun auto ei enää muuten kiihdy niin nopeuserosta saatava hyöty taitaa olla käytössä sen aikaa kun KERSsi antaa tehoa (eli muutama sekuntiko se oli).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olikos se Renaultin Symonds joka sanoi, että KERSiä käytetään pääasiassa kiihytyksissä. Eli nopeus saadaan korkeaksi nopeasti. Se, että huippunopeus saataisiin kovemmaksi ei varmaan ole niin suuri hyöty kuin nopeasti pienenpään huippunopeuteen pääseminen.
Jos ajatellaan puhtaasti kierrosajan kannalta (esim. aika-ajossa), niin tietenkin boostia kannattaa käyttää nimenomaan pisimmän suoran kiihdytyksessä. Boostin hyödyntävä vaikutus kestää silloin pisimpään --> vaikuttaa kierrosaikaan eniten.

Kisatilanteessa boostia saattaa joskus olla hyödykästä käyttää jossain muualla, mutta se tullee olemaan poikkeuksellista. Varsinkin, jos kuski A käyttää boostin lyhyemmällä suoralla ja pääsee kuski B:stä ohi, niin pääsuoralla kuski B käyttää oman boostinsa ja kuittaa ohituksen.

Ainakin periaatteessa koko boostia ei tarvitse käyttää kerralla, mutta eiköhän se siihen pitkälti mene.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
F1-autoihin KERS-varoitusvalo
28.01.2009 16:27

F1-autoissa on ensi kaudella uusi varoitusvalo, joka kertoo auton KERS-laitteen tilan.

Varoitusvalo on tarpeen tilanteissa, joissa ratavirkailijat siirtävät kolarissa tai ulosajossa vahingoittunutta autoa.

KERS taltioi auton jarrutusenergiaa akkuihin. Sen ongelmana on sähköiskuvaara.

- Jos on olemassa vaara, pitää sen olla selvä autoa lähestyville ratavirkailijoille. Heidän täytyy katsoa KERS-laitteen tilasta kertovaa valoa ja jos se on väärässä tilassa, niin silloin autoon ei saa koskea, F1:n kilpailujohtaja Charlie Whiting selvitti.

Vaara on olemassa myös silloin, kun radan varteen pudonneita KERS-laitteen osia siirretään sivummalle.

- Ratavirkailijoita opastetaan myös autoista pudonneiden osien noukkimisessa. Ne merkitään selvästi värikoodauksella. Jos niihin liittyy korkeajännitteen mahdollisuus, täytyy virkailijoiden tietää, kuinka niitä liikutellaan. Heillä on kädessään hanskat, jotka kestävät tuhat volttia, Whiting vakuutti.

(MTV3)
 
Ylös