2009 ja "KERS"

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Onko KERSin kanssa mahdollista että kun sitä käyttää, niin kaverilta voi auto lähteä lapasesta? Eli tuleeko tehoja esim. kurvista lähdettäessä enemmän myös alhaisilla kierroksilla etc.. eli jos kuski liian innolla painaa KERSiä ja normisti kaasuttaa ulos mutkasta niin onko vaara että kaveri spinnaa ku tehoja tuleekin enemmän(sateella siis etenkin)?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Onko KERSin kanssa mahdollista että kun sitä käyttää, niin kaverilta voi auto lähteä lapasesta? Eli tuleeko tehoja esim. kurvista lähdettäessä enemmän myös alhaisilla kierroksilla etc.. eli jos kuski liian innolla painaa KERSiä ja normisti kaasuttaa ulos mutkasta niin onko vaara että kaveri spinnaa ku tehoja tuleekin enemmän(sateella siis etenkin)?
Ei KERSistä ole mitään iloa heti mutkan ulostulossa. Ei moottorista voi muutenkaan ottaa täysiä tehoja heti ulostulossa juuri tuon sutimisen takia. Eli vasta siinä vaiheessa, kun talla on jo pohjassa, on järkevää painaa nappia.

Sanoisin siis, että vasta vaihteilla 3-4 ja korkeilla kierroksilla kannattaa tuota hyödyntää. Mutta kuten Kimi sanoi, sitä käytetään eri paikoissa eri tavalla. Täytyy tähän vielä heittää, että Kimi tuntuu päässee järjestelmään hyvin sisään ja jopa pitävän siitä.:thumbup:
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Eikös jossain sanottu, että kuljettajan ei ole mitään hyötyä painaa alle 60kg? Eli Ferrarilla tuo painoero ei ole kovin merkittävä kun Massan "hyödystä" voi napsasta vielä kilon pois.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitä kevyempi kuljettaja on, sitä enemmän voidaan käyttää liikuteltavia painoja joilla säätää auton balanssia. Kilokin vaikuttaa, eli sillä on merkitystä painaako kuski yli vai alle 60 kiloa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämä painonjakaumakikkailu on yhteydessä myös renkaisiin. Melkein lähtisin ensin muuttamaan rengassääntöjä, ja sitten miettimään, onko painosäännön muuttamiseen tarvetta.

Jo viime vuonna Bridgestonejen ominaisuuksiin kuului, että etupään renkaat olivat suhteessa takapäätä pitävämmät. Lisäksi ominaisuuksiin kuului se, että eturenkaita täytyi kuormittaa, jotta niistä saatiin kaikki irti. Takarenkaat taas kuluivat kohtuullisen helposti. Tämä tarkoitti, että painoa piti ensinnäkin saada eteen eturenkaiden kuormittamiseksi ja pois takaa takarenkaiden kulumisen vähentämiseksi. Täksi vuodeksi ongelma korostui entisestään; urien ottaminen pois kasvatti kapeampien eturenkaiden kosketuspinta-alaa tiehen enemmän kuin takarenkaiden. Jos etu- ja takarenkaiden toimintaa muutettaisiin keskenään järkevämmäksi, poistuisi tarve saada paino autossa niin mielipuolisen eteen kuin se nyt täytyy.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Heikki Kovalainen kommentoi Kers-järjestelmää perjantaipäivän vapaiden harjoitusten jälkeen

Kuinka te käytitte tänään KERS-järjestelmää?

- Ne paikat missä sitä käytin, oli ennakkoon sovittu. Ainoa indikaattori joka meillä on, kertoo kuinka paljon virtaa järjestelmässä on jäljellä. Sitä on 100 % kierroksen alussa ja sitten kierroksen lopussa se menee nollaan. Siinä välissä sitä sitten käytetään ennakkoon sovituissa paikoissa. Sen suhteen ei tänään ollut mitään murheita ja kaiken kaikkiaan sitä on helppo käyttää.

Teksti: Erkki Mustakari, Melbourne

(MTV3)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tämä painonjakaumakikkailu on yhteydessä myös renkaisiin. Melkein lähtisin ensin muuttamaan rengassääntöjä, ja sitten miettimään, onko painosäännön muuttamiseen tarvetta.

Jo viime vuonna Bridgestonejen ominaisuuksiin kuului, että etupään renkaat olivat suhteessa takapäätä pitävämmät. Lisäksi ominaisuuksiin kuului se, että eturenkaita täytyi kuormittaa, jotta niistä saatiin kaikki irti. Takarenkaat taas kuluivat kohtuullisen helposti. Tämä tarkoitti, että painoa piti ensinnäkin saada eteen eturenkaiden kuormittamiseksi ja pois takaa takarenkaiden kulumisen vähentämiseksi. Täksi vuodeksi ongelma korostui entisestään; urien ottaminen pois kasvatti kapeampien eturenkaiden kosketuspinta-alaa tiehen enemmän kuin takarenkaiden. Jos etu- ja takarenkaiden toimintaa muutettaisiin keskenään järkevämmäksi, poistuisi tarve saada paino autossa niin mielipuolisen eteen kuin se nyt täytyy.
Eikös jossain ollut uutista, että olisi tulossa taakse leveämmät kumit mahdollisesti jo ensi kaudeksi? Sehän tasottaisi tilannetta mutta tekisikö se sitten autoista vähän turhankin vikkeliä? Ryhdytään taas keksimään vauhtia rajoittavia tekijöitä ja sillä viedään kilpailuilta pohja pois.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikös jossain ollut uutista, että olisi tulossa taakse leveämmät kumit mahdollisesti jo ensi kaudeksi?
Tai kapeammat eteen... :mad_old:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73208 (wanha)

Q. Are you afraid that over the course of the season engineers will find that it will be better to run without KERS as it helps with the weight distribution and saves the rear tyres? Will that not make F1 look ridiculous?

MM: Up to a point, but if that does happen then it will be because of another mistake we made – which was when we made the rear wheels narrower we didn't narrow the front wheel enough correspondingly. It meant that in order to maximise the rubber on the road they have the front wheels as wide as the regulations allow, and that means they have got to get the weight distribution in proportion. That is extremely difficult with the engine in the back – which is why the ballast goes to the front.

What really needs to happen is we need to make the front wheels narrower or the rear wheels wider, and then that weight distribution problem would disappear. It is really about weight distribution – but that is another mistake in the regulations.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Saattaa olla täällä jo, mutta huomasin kun Alonso painoi vasemmalla peukulla jotain nappia pääsuoran jälkeen, niin ykkösmutkan ulostulossa meinasi lähteä lapasesta. Kersin lisätehot kenties?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Samasta puhutaan?



Yhdessä onboardissa Massan sormi käy nappulalla noin, yleensä suoralla ja sitten ennen jarrusta tai viimeistään ennen mutkasta ulos tulemista. Eli niin kuin eka painallus on päälle, toinen painallus pois päältä? Kuvan perusteella KERS-nappula on ainakin jomman kumman kuskin ratissa juuri siinä kohdassa missä Massan sormi käy.

Luulisi muuten sen McLarenin viime vuonna tekemän ergonomisen innovaation (ylimääräiset läpyskät ratin takana) olevan hyvä tähän tarkotukseen?
 
Viimeksi muokattu:

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
"Massa oli iltapäivällä kymmenes ja samalla nopein niistä, jotka käyttivät KERS-systeemiä.

- Kadotimme todella juonen, uskokaa pois. Jos olisin ajanut ilman KERS:iä, tilanne näyttäisi vieläkin pahemmalta. Renkaat olivat iso probleema eivätkä tekemämme muutokset menneet alkuunkaan siihen suuntaan, mitä haimme. Säädöt täytyy muuttaa kokonaan, jotta olemme sellaisessa asemissa, mistä pääsee aika-ajossa hyviin ruutuihin, Massa jutteli."

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:732:1:2009-03-27;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:601668,1:0:0:0:0:0:
 

yarski

Well-known member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
138
Niin tuota noin, epäilyttää vähän kysyä mutta kysyn kuitenkin. Kiinnittikö kukaan muu huomiota harjoitusten aikana "omituiseen" moottoriääneen. Siis ihan suoralla ääni "nousee/laskee" ei niinkuin normaalisti vaihteita ylöspäin selatessa. Johtuneeko kerssistä vai meikäläisen harhaluulosta? Vaikuttaako se kerssi aktivoituessaan moottoriääneen yleensäkin? Tai jarrutuksessa kerätessään energiaa?
On se muuten maikkarin selostajien mukaan niin ympäristöystävällinen laite että, kertakäyttöinen kuulemma. Akut (tms.superkondensaattorit) heitetään menemään kisan jälkeen ja uutta kehiin... :doubtful:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Niin tuota noin, epäilyttää vähän kysyä mutta kysyn kuitenkin. Kiinnittikö kukaan muu huomiota harjoitusten aikana "omituiseen" moottoriääneen. Siis ihan suoralla ääni "nousee/laskee" ei niinkuin normaalisti vaihteita ylöspäin selatessa. Johtuneeko kerssistä vai meikäläisen harhaluulosta? Vaikuttaako se kerssi aktivoituessaan moottoriääneen yleensäkin? Tai jarrutuksessa kerätessään energiaa?
On se muuten maikkarin selostajien mukaan niin ympäristöystävällinen laite että, kertakäyttöinen kuulemma. Akut (tms.superkondensaattorit) heitetään menemään kisan jälkeen ja uutta kehiin... :doubtful:
Itse kuuntelin ihan samaa ja se oli aika oudon kuuloista. Ihan kuin ei sopisi vauhtiin ollenkaan tuo ääni.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Heikki Kovalainen kommentoi Kers-järjestelmää perjantaipäivän vapaiden harjoitusten jälkeen

Kuinka te käytitte tänään KERS-järjestelmää?

- Ne paikat missä sitä käytin, oli ennakkoon sovittu. Ainoa indikaattori joka meillä on, kertoo kuinka paljon virtaa järjestelmässä on jäljellä. Sitä on 100 % kierroksen alussa ja sitten kierroksen lopussa se menee nollaan. Siinä välissä sitä sitten käytetään ennakkoon sovituissa paikoissa. Sen suhteen ei tänään ollut mitään murheita ja kaiken kaikkiaan sitä on helppo käyttää.

Teksti: Erkki Mustakari, Melbourne

(MTV3)
Tuota mietin lukiessani uutista. Että onko se Kers sidottu kierroksiin eli "kierroksen lopussa menee nollaan" ? Itse ajattelin että se olisi sidottu ajettuun metrimäärään. No miten se nyt sanoisi. Vaikka matkamittariin.

Nythän tosta saa sen käsityksen että Kerssiä ei voi käyttää juuri siinä kohtaa missä kierros vaihtuu eli pääsuoran keskellä. Itse ajattelin että sitä energiaa kertyy Kersiin ja sitä voi käyttää milloin huvittaa mutta jos se toimiikin jonkin kierroslukulaskurin perusteella on aika syvältä.
 
Ylös