2009 ja "KERS"

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Jos kerran KERS:llä tahdotaan tuoda jotain ympäristöystävällisyyttä lajiin, niin minusta härpäkkeellä ei tarvis olla mitään maksimi joule- tai tehorajoja. Täysi hyöty laitteesta vaan irti parhaalla mahdollisella tekniikalla (tai ei ainakaan tällä mykyisellä antiikin aikaisella tekniikalla). No, kulujahan tuo ratkaisu toisi näin muuten kulujen karsimisen keskellä, mutta musta vaan on jotenkin hölöä rajoittaa KERS:n toimintaa. Näin saataisiin ehkä uusia innovaatioita sinne siviiliautopuolelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos kerran KERS:llä tahdotaan tuoda jotain ympäristöystävällisyyttä lajiin, niin minusta härpäkkeellä ei tarvis olla mitään maksimi joule- tai tehorajoja. Täysi hyöty laitteesta vaan irti parhaalla mahdollisella tekniikalla (tai ei ainakaan tällä mykyisellä antiikin aikaisella tekniikalla). No, kulujahan tuo ratkaisu toisi näin muuten kulujen karsimisen keskellä, mutta musta vaan on jotenkin hölöä rajoittaa KERS:n toimintaa. Näin saataisiin ehkä uusia innovaatioita sinne siviiliautopuolelle.
Siinä tapauksessa autojen kierroslukua pitäisi laskea nykyistä enemmän tai autoja muutoin hidastaa. Koska on selvää, ettei autoja enää haluta tämän nopeammiksi, niin mikään "käyttäkää niin paljon tehoa kuin osaatte"-tyylinen sääntö ei ole toimiva.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Siinä tapauksessa autojen kierroslukua pitäisi laskea nykyistä enemmän tai autoja muutoin hidastaa. Koska on selvää, ettei autoja enää haluta tämän nopeammiksi, niin mikään "käyttäkää niin paljon tehoa kuin osaatte"-tyylinen sääntö ei ole toimiva.
Toi on ihan totta. Pienemmät reilusti pienemmät moottorit turbon kanssa kenties? Mahdollisimman kovaa mahdollisimman pienellä polttoaineella? Rajoitetaan kisan aikana käytettävää polttoainemäärää? No joo, viiminen vaihtoehto menis vähän liikaa viherpiiperrykseksi, ainakin kertaheitolla siirtyen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi on ihan totta. Pienemmät reilusti pienemmät moottorit turbon kanssa kenties? Mahdollisimman kovaa mahdollisimman pienellä polttoaineella? Rajoitetaan kisan aikana käytettävää polttoainemäärää? No joo, viiminen vaihtoehto menis vähän liikaa viherpiiperrykseksi, ainakin kertaheitolla siirtyen.
Toisaalta kun F1:n vihertymistä KERSin myötä on toitotettu (vastoin todellisuutta), niin polttoaineen rajoittaminen ja KERSin hyödyntäminen oikeasti siviililiikennettä hyödyntävällä tavalla kulutuksen vähentämiseen olisikin se oikea tie.

Tankkausta ollaan kieltämässä ensi kaudella, joten jonkinlaiseksi taloudellisuusajoksi F1 on menossa joka tapauksessa. Kun sitä polttoainetta kannattaa kantaa painolastina mahdollisimman vähän.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Turbot olis kiva nähdä (taas) ykkösssä.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Vapaa KERSin kehitys ei välttämättä kuitenkaan kasvattaisi sitä kokonaistehoa niin hirveästi. Tai kasvattaisi joo, mutta nopeasti tulisi se raja vastaan mihin niillä päästään. Meinaan, että ei KERS saa jarrutuksissa talteen energiaa kuitenkaan määräänsä enempää.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Räikkönen lupaa rakettilähtöjä

Kimi uskoo 80 lisähevosvoimaa tuottavan KERS:n antavan jatkossa mahdollisuuden vieläkin räjähtävämpiin lähtöihin.

- Ehkä paras asia oli se, että KERS-laite toimi hyvin lähdössä, vaikken saanutkaan vapaata reittiä, jota pitkin olisin voinut ottaa siitä täyden hyödyn irti tekemällä ohituksia, Räikkönen kommentoi Australian GP:tä virallisilla nettisivuillaan.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/848851
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kisaa en nähnyt ja en siten voi kommnetoida paljonkaan mutta tuohon moottorien lukumäärään ja kierroslukuihin sen verran, että mun mielestä on ihan järjetöntä antaa moottoreille 8kpl maksimimäärä ja samalla rajoittaa kierrosluku 18000rpm. Kaksi päälleikkäistä sääntöä perkele. Kahdeksan moottoria kaudella on hyvä mutta sen pitäisi pudottaa maksimikierrokset sitten pois. Näin tallit voisivat vetää vaikka vähän riskillä isoilla kierroksilla kunhan moottorit riittävät.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisaa en nähnyt ja en siten voi kommnetoida paljonkaan mutta tuohon moottorien lukumäärään ja kierroslukuihin sen verran, että mun mielestä on ihan järjetöntä antaa moottoreille 8kpl maksimimäärä ja samalla rajoittaa kierrosluku 18000rpm. Kaksi päälleikkäistä sääntöä perkele. Kahdeksan moottoria kaudella on hyvä mutta sen pitäisi pudottaa maksimikierrokset sitten pois. Näin tallit voisivat vetää vaikka vähän riskillä isoilla kierroksilla kunhan moottorit riittävät.
Ottaen huomioon, että jo kauden ensimmäisessä kisassa mentiin lujempaa kuin koskaan aikaisemmin samalla radalla, niin kyllä oli järkevää pudottaa kierroksia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös 2004 menty vielä kovempaa? Vai oliko radassa jotain muutoksia?
Luotin MAXin selostukseen, mutta siellä tosiaan taidettiin viitata edellisvuoteen, eikä vuoteen 2004. Ainakin aika-ajoissa 2004 mentiin reilu 3 kymmenystä lujempaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos oikein muistan, niin sanoivat lähetyksessä, että mentiin kovinta vauhtia viiteen vuoteen eli ihan oikeassa olivat.

Loppukaudesta saatetaan mennä tosi lujaa. Uusien sääntöjen mukaan rakennetut autot ovat monilla vielä raakileita ja paljon pystytään vielä parantamaan. Toki joka vuosi autot kehittyvät kauden mittaa, mutta täysin uusien sääntöjen ansiosta kehityskäyrä saattaa olla entistä jyrkempi. Testauskielto tietysti syö vähän kehitysvauhtia.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Jos kerran KERS:llä tahdotaan tuoda jotain ympäristöystävällisyyttä lajiin, niin minusta härpäkkeellä ei tarvis olla mitään maksimi joule- tai tehorajoja. Täysi hyöty laitteesta vaan irti parhaalla mahdollisella tekniikalla (tai ei ainakaan tällä mykyisellä antiikin aikaisella tekniikalla). No, kulujahan tuo ratkaisu toisi näin muuten kulujen karsimisen keskellä, mutta musta vaan on jotenkin hölöä rajoittaa KERS:n toimintaa. Näin saataisiin ehkä uusia innovaatioita sinne siviiliautopuolelle.
Samaa mieltä. Mielestäni tuo 400 kJ per kierros on aivan liian vähän, tuo määrähän saadaan talteen jo muutamassa jarrutuksessa. Määrää pitäisi nostaa jotta kerssistä saataisiin oikeasti houkutteleva vaihtoehto, ei Brawniakaan varmaan hirveästi kiinnosta kehitellä omaansa kun ilmankin mennään noin lujaa. Mutta tosiaan, jottei vauhdit nousisi liian korkeiksi muita rajoituksia olisi ehkä syytä tehdä.

Mielenkiintoista nähdä kuinka lujaa Williamsit menevät kun saavat kerssinsä kuntoon, niillä kun vissiin on hieman edistyksellisempi laite kehityksessä.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Samaa mieltä. Mielestäni tuo 400 kJ per kierros on aivan liian vähän, tuo määrähän saadaan talteen jo muutamassa jarrutuksessa. Määrää pitäisi nostaa jotta kerssistä saataisiin oikeasti houkutteleva vaihtoehto, ei Brawniakaan varmaan hirveästi kiinnosta kehitellä omaansa kun ilmankin mennään noin lujaa. Mutta tosiaan, jottei vauhdit nousisi liian korkeiksi muita rajoituksia olisi ehkä syytä tehdä.

Mielenkiintoista nähdä kuinka lujaa Williamsit menevät kun saavat kerssinsä kuntoon, niillä kun vissiin on hieman edistyksellisempi laite kehityksessä.
Onhan tuo 400 kJ aika vähän verrattuna siihen, kun bensa sisältää tuon 43 MJ/kg ja jos kierroksella käytetään n.2.5-3 l (n.2 kg). Eli tuhlatusta energiasta otetaan uudelleen käytettäväksi 0.5 %. ( No suurin osa energiasta muuttuu lämmöksi polttomoottoreiden huonosta hyötysuhteesta johtuen.)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Mielenkiintoista nähdä kuinka lujaa Williamsit menevät kun saavat kerssinsä kuntoon, niillä kun vissiin on hieman edistyksellisempi laite kehityksessä.
Löytyi tuosta proto. Mielenkiinnolla odotellaan. Frank on nähty jo punttiksella :D

 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
haha, hyvä kuva :D

nii perustuuko tuo williamssin kehittelemä kerssi vieläkin siihen mekaaniseen toteutukseen? :doubtful:
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
:ahem:

Olen ymmärtänyt että williamsin ratkaisu on ainakin osittain mekaaninen ja pitäisi olla hieman kevyempi kuin akkuratkaisu
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
:ahem:

Olen ymmärtänyt että williamsin ratkaisu on ainakin osittain mekaaninen ja pitäisi olla hieman kevyempi kuin akkuratkaisu
Luulisi olevan turvallisempikin kuin nuo sähköhäkkyrät.

Mites tähän viikonloppuun on KERSsejä kehissä? McLaren, Ferrari, Renault ainaskin..muillakin, tai edes noilla?
 
Ylös