2009 ja "KERS"

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monacossa laitteesta tuskin olisi hyötyä edes startissa, kun tila on olematon. Ei siellä juuri startissa pääse ohi kun ei ole tilaa mitä kautta ohittaa. Tosin sen vähäisen ohitusmahdollisuuden saattaa juuri KERSin avulla saada. Hankala homma.
Ainut ohituspaikka startin jälkeen on tunnelin jälkeen, ja juuri siinä KERSistä voi olla se pieni, mutta ratkaiseva hyöty.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ainut ohituspaikka startin jälkeen on tunnelin jälkeen, ja juuri siinä KERSistä voi olla se pieni, mutta ratkaiseva hyöty.
Meinasin just samaa kirjoitella. Tuolla ei pääse ohi kun/jos toinen on kaiteissa tai sitten tunnelin jälkeen jarrutuksessa tai lähtösuoran jarrutuksessa. Ja niissä Kerssi vois auttaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ainut ohituspaikka startin jälkeen on tunnelin jälkeen, ja juuri siinä KERSistä voi olla se pieni, mutta ratkaiseva hyöty.
Vastapainona luonnollisesti painonjakauma. Eli ajaakko KERS:n kanssa taistellen 3 paikalle vai ilman KERS:iä 2-3 paikalle..

Tosin Monaco on sen verran pitovoittone/hidas rata etten tiiä onko painonjakaumalla niin suurta väliä kuin nopeilla radoilla joissa myös KERS:llä on väliä... Mitä veikkaatte?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vastapainona luonnollisesti painonjakauma. Eli ajaakko KERS:n kanssa taistellen 3 paikalle vai ilman KERS:iä 2-3 paikalle..

Tosin Monaco on sen verran pitovoittone/hidas rata etten tiiä onko painonjakaumalla niin suurta väliä kuin nopeilla radoilla joissa myös KERS:llä on väliä... Mitä veikkaatte?
Ei sitä hyvää painojakaumaa pääse sen enempää käyttämään, kun ei pääse ohi. Lisäksi luulen että Monacoon mennessä tota painojakaumaa on jo Kersinkin kanssa saatu parannettua.:ahem:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kun tuossa uutisoidaan, että ferkulla kers vie tilavuutta bansatankilta - joka lisäksi on sijoitettu ylemmäs. Niin tuossapa yksi teoria ferrarin balanssiongelmiin täydellä tankilla.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Loewsin mutkassa voi onnistua myös (tilanteesta ja yrittäjästä riippuen).
Samoin Loewsia edeltävässä Mirabeaussa varsinkin nyt, kun casinossa ja massanet'ssa pystyy seuraamaan paremmin.

Tänä vuonna saatetaan nähdä ihan oikea radalla tehty ohitus.:ahem:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ainut ohituspaikka startin jälkeen on tunnelin jälkeen, ja juuri siinä KERSistä voi olla se pieni, mutta ratkaiseva hyöty.
Mites Rivagen ylämäki, Kimihän ohitti siinä Webberin puhtaasi ilman että Webber teki virhettä ekan mutkan ulostulossa.
http://www.youtube.com/watch?v=flS3mq0fnwc

Tunnelin jälkeinen jarrutus on nykyään aika naurettava, voidaan jättää jarrutus toivottoman myöhäiseks ja mennään puolittain shikaanin läpi blokaten ohitettava.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei sitä hyvää painojakaumaa pääse sen enempää käyttämään, kun ei pääse ohi. Lisäksi luulen että Monacoon mennessä tota painojakaumaa on jo Kersinkin kanssa saatu parannettua.:ahem:
No heh, jos ilman KERS:iä auto on nopeampi, niin voi olla kato tilanne (aika-ajo/taktiikka) ettei tarvi ohittaa ku on jo kärjes.. Sitä hain, perusnopeutta siis..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samoin Loewsia edeltävässä Mirabeaussa varsinkin nyt, kun casinossa ja massanet'ssa pystyy seuraamaan paremmin.
J.Hunt sanoi:
Mites Rivagen ylämäki
Molemmissa paikoissa ongelma on se, että rinnalle on hankala päästä, koska ajolinja poukkoilee. Ennen Mirabeuta on se töyssy, jonka porukka kiertää ja Beau Rivagen ylämäki mutkittelee. Muutoin ylämäessä kyllä KERSistä pitäisi olla paljonkin hyötyä.
Black Leopard sanoi:
Loewsin mutkassa voi onnistua myös (tilanteesta ja yrittäjästä riippuen).
Loewsin mutkaa edeltävällä lyhyellä alamäenpätkällä KERSin hyöty on olematon. En usko, että KERSiä tuhlataan siihen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Webber joutui hieman nostamaan kun tuli mutkaan liian kovaa. Muistan nähneeni tilanteen jostain toisesta kuvakulmasta. Kimillä ei olisi ollut muuten mitään mahdollisuuksia.
Joo, ei tuossa ilman toisen virhettä paljoa ohitella. Edes KERSin kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No heh, jos ilman KERS:iä auto on nopeampi, niin voi olla kato tilanne (aika-ajo/taktiikka) ettei tarvi ohittaa ku on jo kärjes.. Sitä hain, perusnopeutta siis..
Juu, kyllä ymmärsin, mutta nykyisillä Kers-talleilla sitä perusnopeutta ei ole. Sitä on Toyotalla, Brawnilla, Williamsilla ja Red Bullilla.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
McLarenilla KERS ei de la Rosan aiheuta päänvaivaa balanssin kanssa.

- Ongelmamme ovat muilla alueilla. Jos pääsisimme nopeammin ilman sitä, olisimme jo hankkiutuneet siitä eroon, espanjalainen kertoi Marca-lehdelle.

- Emme käytä sitä markkinointisyistä vaan siksi, että se tekee meistä nopeampia. Auton balanssi on lähes identtinen ilman KERS:iä tai sen kanssa.
Melko mielenkiintoista jos pitää paikkansa. Kellään minkäänlaista faktaa Larenin systeemistä, akkujen sijoittelusta yms?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Juu, kyllä ymmärsin, mutta nykyisillä Kers-talleilla sitä perusnopeutta ei ole. Sitä on Toyotalla, Brawnilla, Williamsilla ja Red Bullilla.
On tämäkin totta. Mutta voihan se perusnopeus olla aika-ajoissa esim sija 8 ilman KERSiä ja KERS:n kanssa sija 10. Perusnopeutta ei ole, mutta suhteessa omaan KERS nopeuteen se perusnopeus voi kasvaa.. Jolloin tarvitaan KERS:n kanssa 2 ohitusta jotta päästään samalle sijalle missä oltaisiin ilman KERS:iä..

Mutta niiku sanottu, ei oo tietoo siitä että vaikuttaako painonjakauma tuolla Monacon hitaassa rännissä kovinkaan paljoa, jolloin KERS voi olla hyödyksi.. Saa nähä, sittehän sen näkee.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
McLarenilla KERS ei de la Rosan aiheuta päänvaivaa balanssin kanssa.

Melko mielenkiintoista jos pitää paikkansa. Kellään minkäänlaista faktaa Larenin systeemistä, akkujen sijoittelusta yms?
Auto on sen verran korkia että kai ne on saanu sen painonjakauman hyväksi (bensa perseen alle tms).. Mutta niiku sanottu, muuten auto ei olekaan hyvä joten kopioimaan ei kannata lähteä..

Mutta kun kysyit tuosta tekniikasta, niin minun silmään McLarenin kuski istuu taka-akseliin nähden taaempana kuin muitten tallien kuskit, sekä korkeammalla.

Ja tosiaan de la Rosa sanoo, että auton balanssi on lähes identtin Kersin kans tai ilman, niin eihän se tarkoita että se olisi hyvä se balanssi. Tuonhan voi ajatella niin että ilman KERSiäkään eivät saa balanssia hyväksi.. Otappa tuosta sitte selvää..
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2009/04/f1-sarjasta_tuttu_kers_halutaan_myos_ralliin_142859.html

Nyt olisi kyllä sille kirveelle oikeasti käyttöä :D

Monacon startista tulee tuon Kersin takia kyllä oikeasti ihan hirveää romua kun tehdastallit yrittää ohittaa paremman diffun omaavia autoja. Malesia ei oikein käy esimerkistä kun lähtösuora on niin pitkä mutta Alonso startti antaa jotain osviittaa. Varsinkin jos Kersin omaava kuljettaja (Piquet) lähtee takarivistä Monacossa, niin ero lähdössä voi olla sellainen, että siellä kaiteissa on tungosta. Kierrosaikaan Kers vaikuttaa Monacossa varmaan muuten aika vähän.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
http://yle.fi/urheilu/lajit/moottoriurheilu/ralli/2009/04/f1-sarjasta_tuttu_kers_halutaan_myos_ralliin_142859.html

Nyt olisi kyllä sille kirveelle oikeasti käyttöä :D

Monacon startista tulee tuon Kersin takia kyllä oikeasti ihan hirveää romua kun tehdastallit yrittää ohittaa paremman diffun omaavia autoja. Malesia ei oikein käy esimerkistä kun lähtösuora on niin pitkä mutta Alonso startti antaa jotain osviittaa. Varsinkin jos Kersin omaava kuljettaja (Piquet) lähtee takarivistä Monacossa, niin ero lähdössä voi olla sellainen, että siellä kaiteissa on tungosta. Kierrosaikaan Kers vaikuttaa Monacossa varmaan muuten aika vähän.
Eiköhän Monacoon mennessä kaikilla talleilla ole tupladifut jos ne sallitaan.
 
Ylös