2009 ja "KERS"

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Toivottavasti ovat oppineet kahdesta ekasta kisasta ja tosiaan ottavat sen pois. Mitä he siinä häviävät? Nähdään ainakin, onko siitä mitään iloa, jos Massalla pidetään se käytössä.

Pitkästä suorasta huolimatta Kiinassa hyvä painojaukauma saattaisi tuoda KERSiä enemmän hyötyä. Siellä on paljon keskinopeita mutkia ja huonolla painojakaumalla hävitään helposti todella paljon kahdella ekalla sektorilla.
Tuo on kyllä mielenkiintoista nähdä jos massalla on se ja räkällä ei niin millainen ero siitä muodostuu ja kumman hyväksi. Varsinkin Kubica ja Vettel ovat olleet varsin nopeita ilman kerssiä ja ilman tupladiffua.

edit: näemmä kummassakaan fiatissa ei ole, ei saa vertailua :(
 
Viimeksi muokattu:

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Renault myös pohtii käyttääkö KERSsiä vai ei. Lähteenä AFCA

"Alonso on having driven without KERS: ''It's hard to compare when there are 14 days in between. Different track, different circumstances, different temperatures.''

After having talked with the engineers the Spaniard is willing to make a decision on Friday night. His body language indicated he'll do without the device: ''The car feels different than usual.''

Despite P19 he would have been happy with the handling of the car: ''At the start KERS isn't a big advantage. The distance to the first corner is shorter than at Sepang. On the other hand, the extra power can be an advantage on the long straights, especially in the first lap when everyone's close together.''

Piquet used KERS all day long but is willing to get rid of it for qualifying andt the race: ''I'm not happy with the balance of the car. Fuel adjusted I'm over half a second slower than Fernando.'' The Brazilian couldn't figure out whether having KERS is beneficial in China: ''If you don't have a clear answer it might be better to drive without.''
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyseessä siis huhu koska en täysin ymmärrä miten laitetta testataan auton ulkopuolella. Jos olisin Saari ottaisin selvää kun moista kirjoittaa....


Oskarin pitstop blogin huhuja
Huhusta toiseen: tietolähteeni kertovat, että Ferrari olisi testannut KERS:iä auton ulkopuolella torstaina varikkopilttuussaan ja laitteesta olisi räjähtänyt akku. Jos tieto pitää paikkansa, on kohtuullisen ymmärrettävää, ettei talli halunnut käyttää KERS:iä koko viikonloppuna. Sijaitseehan kyseinen laite polttoainetankin läheisyydessä. Alunperinhän tallin piti vain testata perjantaina ilman KERS:iä ja tehdä vasta testin jälkeen päätöksiä. Ilman KERS:iä Ferrari oli kuitenkin hätää kärsimässä.
http://blogit.mtv3.fi/pitstop/
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mainitsikos Alonso aika-ajon jälkeen jotain sen suuntaista, että Renaultillakin olisi ollut turvallisuusongelmia KERS:in kanssa Malesian sateessa ja tuo olisi yksi syy siihen miksi systeemi jätettiin Kiinassa autoista pois.....?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mainitsikos Alonso aika-ajon jälkeen jotain sen suuntaista, että Renaultillakin olisi ollut turvallisuusongelmia KERS:in kanssa Malesian sateessa ja tuo olisi yksi syy siihen miksi systeemi jätettiin Kiinassa autoista pois.....?
En äkkiseltään muista muuta kun että Alonso dumas sen hyödyttömäksi ja Bratore ankkuriksi. :D

Briatore: KERS sopii ankkuriksi merelle 20.4.2009,11:19:29

Renaultin F1-tallin johtaja Flavio Briatore antaa ymmärtää, ettei Renault tällä kaudella tule enää käyttämään KERS-energiasäästöjärjestelmää. F1-liven mukaan Briatore kertoi espanjalaismedialle Shanghaissa, että KERS sopisi paremmin ankkuriksi merelle.

- Tulemme analysoimaan dataa ja numeroita. BMW oli talleista eniten KERS:n kannalla, mutta he näyttävät luopuneen sen kehittämisestä. Uskon, että KERS on dramaattinen harjoitustehtävä rahan heittämisestä menemään, kertoi Briatore F1-liven mukaan.

KERS-järjestelmää käytettiin sunnuntaina ajetussa Shanghain kilpailussa vain kolmessa autossa. KERS:llä ajoivat McLarenin Heikki Kovalainen ja Lewis Hamilton sekä BMW:n Nick Heidfeld.
F1-liveä tulkkaa siis Sportti...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Spekulointia KERSistä ja sen tuomista (kilpailu)eduista:

BMW trailing in the KERS race

“We are on the limit with certain circuits”

BMW Sauber's Kinetic Energy Recovery System is not living up to the Swiss-based squad's expectations, the publication Motorsport Aktuell claims.

The German-owned team has had a poor start to the season, despite championing the energy re-use technology and marking the words 'Active Hybrid' on the rear wing of the F1.09.

Only Nick Heidfeld has consistently used the system so far, reportedly because BMW's system is much heavier than for example the leading McLaren Mercedes KERS package.

"I don't know whether the systems of our competitors are heavier," Mercedes' Norbert Haug is quoted as saying by spox.com, "but if ours weighed 10 kilos more, we probably would not use it."

It is also believed that while the 82hp power bursts are available to McLaren drivers for the full allowed 6.6 seconds per lap, the same is not always true of the BMW KERS.

BMW team boss Mario Theissen acknowledged to Germany's Auto Motor und Sport: "It depends on how many braking zones there are, in terms of charging the batteries.”

"With our system, we are on the limit with certain circuits," he added.

F1-Live

E.A. © CAPSIS International Source: GMM
Eli BMW:n KERSin väitetään olevan ratkaisevasti painavampi kuin kilpailijoiden. Esimerkkitapaus on McLaren ja Haug puhuu mahdollisen 10 kilon ylimääräisen olevan liikaa systeemiä käytettäessä, viittamatta kuitenkaan suoraan BMW:n tapaukseen.

Ja siinä missä McLarenin väitetään saavan KERSistään täyden mahdollisen hyödyn irti (82 hevosta, 6.6 sekuntia/kierros) sanotaan BMW:n olevan huomattavasti tiukemmilla ja hyötyä saatavan vähemmän.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kyseessä siis huhu koska en täysin ymmärrä miten laitetta testataan auton ulkopuolella. Jos olisin Saari ottaisin selvää kun moista kirjoittaa....

http://blogit.mtv3.fi/pitstop/
Jos sinä et ymmärrä, miten KERSiä testataan auton ulkopuolella, niin ei se sano etteikö se olisi mahdollista. KERShän on yksinkertaisimmillaan vetoakseliin tai jopa suoraan kampiakseliin roottorista kiinnitetty sähkökone (niin, se on kone eikä moottori, koska toimii niin generaattorina kuin sähkömoottorinakin), joka aktivoidaan jarrupolkimen ja ratin kytkimillä. Energia varastoidaan akkuun ja tarvittaessa otetaan sieltä käyttöön. Koestamista varten paketti ulos autosta, sähkökoneen roottoria pyöritetään vaikka porakoneella saadaan simuloitua latausvaihe ja purkautumisvaihe saadaan sulkemalla akku-sähkökoneen virtapiiri. Saaren mainitsema akun räjähtäminen on ihan mahdollinen (johtuu siitä, että akun potentiaalit on mennyt oikosulkuun aiheuttaen äkillisen virrannousun), vaikkakin mielestäni hyvin epätodennäköinen vika KERSin kanssa. Akkuoikosulku on kuitenkin niistä vioista vaarallisin.

by Black Leopard:
Eli BMW:n KERSin väitetään olevan ratkaisevasti painavampi kuin kilpailijoiden. Esimerkkitapaus on McLaren ja Haug puhuu mahdollisen 10 kilon ylimääräisen olevan liikaa systeemiä käytettäessä, viittamatta kuitenkaan suoraan BMW:n tapaukseen.

Ja siinä missä McLarenin väitetään saavan KERSistään täyden mahdollisen hyödyn irti (82 hevosta, 6.6 sekuntia/kierros) sanotaan BMW:n olevan huomattavasti tiukemmilla ja hyötyä saatavan vähemmän.
Aika uskomattomalta tuntuu se, ettei BMW saisi täyttä tehoa irti järjestelmästään, nimittäin sen verran vähän saa energiaa ladata kierroksessa verrattuna siihen, paljon sitä energiaa tarvitaan kierroksen jarrutuksissa. Yhdessä jarrutuksessa pitäisi saada huonolla hyötysuhteellakin 400 kJ säilöön!

Minusta KERS säännöt ovat aika typeriä. Jos halutaan väkisin tuoda tälläinen järjestelmä, miksi se pitää rajoittaa niin tarkasti? Kerätyn energian maksimimäärä pois tai sitten todella korkealle, että järjestelmästä olisi oikeasti hyötyä ja jokaisen olisi pakko alkaa käyttämään sitä.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Briatore: FOTA seeking 2010 KERS ban


Autosport

Pitää muistaa jättää pieni "Briatore-varaus" :tongue:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Koestamista varten paketti ulos autosta, sähkökoneen roottoria pyöritetään vaikka porakoneella saadaan simuloitua latausvaihe ja purkautumisvaihe saadaan sulkemalla akku-sähkökoneen virtapiiri. Saaren mainitsema akun räjähtäminen on ihan mahdollinen (johtuu siitä, että akun potentiaalit on mennyt oikosulkuun aiheuttaen äkillisen virrannousun), vaikkakin mielestäni hyvin epätodennäköinen vika KERSin kanssa. Akkuoikosulku on kuitenkin niistä vioista vaarallisin.
En pidä sellaista ajatusta ollenkaan mahdottomana, että talleilla joilla on ollut ongelmia KERS:n kanssa olisi kisaviikonloppuina mukana ihan joku erityinen KERS-testipenkki, joka veisi kohtuullisen määrän tilaa rekasta ja johon saataisiin asetettua voimansiirtoa ym. simuloivia vastuksia.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Briatore: FOTA seeking 2010 KERS ban


Autosport

Pitää muistaa jättää pieni "Briatore-varaus" :tongue:
Ja FIAn säästö toimet jatkuu samalla radalla kuin tähänkin asti...rahaa palaa "enemmän kuin koskaan" ja viellä täysin turhaan:thumbdown

Järkevintä olis ollut et KERS olis tullut vasta ens kaudeksi, ja sitähän tallit tais ehdottaa mut ei niin ei:nope:

Pidän pienenä ihmeenä jos tallit on viellä 2015 mukana jos FIA ja Eccelstone jatkaa samalla linjalla...
 

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Onpa muuten kovin ironista, että BMW on vaikeuksissa KERSin kanssa kun ennen kautta olivat koko tsydeemin suurin puolustaja..
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
KERS minipaino pitäisi määritellä. Sama minimi paino sitten asennettaisiin niihin autoihin, jossa ei KERSsiä ole. Mun mielestä tuollainen hukka energia talteenotto on vaan tätä päivää ja sitä pitäisi kehittää entisestään.

Joku voisi laskea kuinka paljon jarrutusenergiaa kuluu yhdellä kierroksellä eli mikä on teoreettinen maksi KERS teho
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Tuli hyvin nähtyä mitä hyötyä KERSsistä on, Rubinjo yrittää ohittaa 1,5 sekkaa kiekalla hitaampaa kuskia ja tämä painelee joka mutkasta karkuun nappia painamalla. Jepjep, parempaa kisailua kerrakseen. Eikä se olis siitä parantunu, vaikka Rubinjollakin olis ollu sama nappi. Typerää venkoilua, Kerssit verkonpainoiksi ja heti.

Jotta tossa push-to-passissa olisi mitään järkeä, sen kokonaiskäyttöä kisan aikana pitää rajoittaa vaikka sekuntimääräisesti.
Barrichello pääsi kuitenkin Piquetin ohi lopulta. Tässähän nähtiin hienoa taistelua ennen ohitusta. Jos Piquetilta olisi KERSsi puuttunut, niin Barrichello olisi painunut erittäin nopeasti maisemaan, kun nyt Piquet pystyi taistelemaan. Ohittavalla autolla jos on KERS, niin ohitus menee paljon helpommaksi, kuten Kimin kohdalla nähtiin. Eli minun silmissäni KERS parantaa kisailua.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Barrichello pääsi kuitenkin Piquetin ohi lopulta. Tässähän nähtiin hienoa taistelua ennen ohitusta. Jos Piquetilta olisi KERSsi puuttunut, niin Barrichello olisi painunut erittäin nopeasti maisemaan, kun nyt Piquet pystyi taistelemaan. Ohittavalla autolla jos on KERS, niin ohitus menee paljon helpommaksi, kuten Kimin kohdalla nähtiin. Eli minun silmissäni KERS parantaa kisailua.
Kyllä näin on, kers luo juuri sitä taistelua sijoituksista. Ei se itse ohitus niinkään hienoa ole.
 
Viimeksi muokattu:

jokaka

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
53
Onpa muuten kovin ironista, että BMW on vaikeuksissa KERSin kanssa kun ennen kautta olivat koko tsydeemin suurin puolustaja..
Todellakin. Kisassa tänään viimeiset maaliin tulijat, ihan hukassa koko ajan.

KERS tuo hiukan lisäviihdettä kisoihin nyt kun sitä ei kaikilla ole. Sitten kun kaikilla pelit toimii ajellaan taas jonossa. Pelkkää rahanhaaskausta koko laite ja tämän käsittää pian Mario Thiessenkin.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Lueskelin F1technicalin artikkelia uusista säännöistä ja tämmöinen tuli vastaan. Onko tästä jo keskusteltu?

Doubled KERS power
Perhaps the most interesting benefit for these teams will be the double power allowed from their KERS devices. The cars will be allowed to release twice the energy - in and out - with KERS. Hence, with the same KERS system, they can use the additional 60hp for up to 12s per lap. Or, alternatively, the system can be adapted to have 120hp available during 6s.
Sekä

Increased weight limit
Due to the pressure of BMW Sauber who want to reduce the disadvantage heavier drivers have now, the minimum weight has been increased from 605kg to 620kg.

FOTA koittaa kieltää KERSsiä ja FIA koittaa tehdä siitä kannattavampaa käyttää. Miten mahtaa käydä :eek:
 
Ylös