2009 ja "KERS"

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Lueskelin F1technicalin artikkelia uusista säännöistä ja tämmöinen tuli vastaan. Onko tästä jo keskusteltu?

Sekä

FOTA koittaa kieltää KERSsiä ja FIA koittaa tehdä siitä kannattavampaa käyttää. Miten mahtaa käydä :eek:
Joo ei nämä ovat uusia kahden kerroksen väkeä sääntöjä. Mosleyn utopistisessa budjettikatossa pysytteleville talleille sallitaan rajattomat testausmahdollisuudet.:nope:

Nyt menee lujaa suohon tämä toiminta. Tallien on pakko perustaa kakkostiimi (ala Toro Rosso) joka saa valmiin auton muualta + KERS 120 ja saa lisäksi testata vapaasti ja puhaltaa niinpaljon kun haluaa tunnelissa... todella fiksua...



Budjettikattoon sitoutuville talleille annetaan vastineeksi teknisiä erivapauksia. Ne saavat autoihinsa liikuteltavat etu- ja takasiivet sekä moottorin, jossa ei ole kierroslukurajoitinta. Nämä tallit saavat myös testata rajattomasti ennen kauden alkua sekä käyttää tuulitunneleita ilman rajoituksia.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/870044
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nyt menee lujaa suohon tämä toiminta. Tallien on pakko perustaa kakkostiimi (ala Toro Rosso) joka saa valmiin auton muualta + KERS 120 ja saa lisäksi testata vapaasti ja puhaltaa niinpaljon kun haluaa tunnelissa... todella fiksua...
Ei onnistu. Toro Rossolla on ollut tähän poikkeuslupa sillä ehdolla, että 2010 se suunnittelee itse oman autonsa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ei onnistu. Toro Rossolla on ollut tähän poikkeuslupa sillä ehdolla, että 2010 se suunnittelee itse oman autonsa.
Mietin vaan millä tota valvotaan. Yksi talli ajaa moottoritestejä koneilla mitkä saa kiertää niinpaljon kun kestävät (kuten Buemi talvella) ja ne tulevat sitten käyttöön myös toiselle tallille ilmaiseksi...

Auton suunnittelun valvonta ei tule onnistumaan helpolla se on nähty jo vakoilu jupakoissa. Budjettikattoon osallistuva talli saa ainakin moottorin ja tehokkaamman KERSin naurettavan helpolla eikä ole mitään testirajoituksia...

Mielestäni nämä säännöt pakottavat suuremmat tiimit kakkosautoihin...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Nyt menee lujaa suohon tämä toiminta. Tallien on pakko perustaa kakkostiimi (ala Toro Rosso) joka saa valmiin auton muualta + KERS 120 ja saa lisäksi testata vapaasti ja puhaltaa niinpaljon kun haluaa tunnelissa... todella fiksua...
Eikös se pointti ole nimenomaan siinä, ettei budjettikattoon sitoutuvilla talleilla ole varaa ajaa testiä ja käyttää tuulitunnelia "rajattomasti". Kehitystyöhön täytyy luoda selkeitä painopisteitä ja toiminta täytyy suunnitella hyvin tarkkaan jotta budjetista saadaan kaikki irti.

Mutta eipä se silti ole millään tapaa reilua, että MM-sarjaa ajetaan useammilla kuin yksillä teknisillä säännöillä. Mikä ihmeen hätä Mosleyllä nyt on näiden sääntöjen rukkaamisen kanssa? Budjettikatto on ehkä hyvä asia lajille, mutta pitkällä tähtäimellä kannattavampaa olisi kiristää ruuvia pikkuhiljaa eikä rykäistä kerralla mattoa isojen tallien jalkojen alta. Nyt tallit joutuvat lakkauttamaan toimintoja ja irtisanomaan työntekijöitä ihan jo sen takia, ettei nykyistä toimintamallia ole suunniteltu pyöritettäväksi minkään säälittävän 40 miljoonan kehitystyöbudjetin ympärillä. Näinkö siihen maailmanlaajuiseen taantumaan piti sopeutua? No eipä vissiin.

Ja sitten on tietysti vielä se valvontaongelma ihan erikseen. Ei ole kamalan vaikea kuvitella miten esimerkiksi Red Bull aikoo tallejaan ajattaa. Toro Rossolle budjettikatto ja Red Bullille ei. Miten tallien välistä tiedonvaihtoa ja teknistä kehitystä sitten valvotaan jne. :nope:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mielestäni uusien sääntöjen pointti on siinä että joku talli pääsee ajelemaan isommantallin miljoonilla testatulla tekniikalla ja käyttää kaikki rahat kisatesteihin ja osia tulee lisää aidan alta...

Kyllähän tästäkin saa shoun aikaan mutta sitä ei tarvitse onekksi katsoa televisiosta...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Meinasin vastata tuonne Ilopilleri-ketjuun, mutta laitetaan nyt asiaan kuuluvaan ketjuun.

Toivottavasti huhut että ensikaudeksi KERS poistuu pitäisivät paikkansa,koska jos tekee hyvän ohituksen tai puolustaa paikkaansa hyvin,autossa jossa on KERS niin suoritusta ei pidetä minään.Jos saa hyvän lähdön niin todetaan että niin pitikin käydä koska siinä on KERS.
Osa porukasta ilmeisesti luulee että KERSsistä on niin älyttömän suuri hyöty.
Jos näin olisi niin eiköhän kaikki tallit sitä käyttäisi.
Hyöty ohitustilanteissa ei välttämättä kaikkien mielestä ole 30 miljoonan arvoista. Ja kierrosaikaan ei järjestelmällä välttämättä ole suurta hyötyä saatavissa. Kun otetaan vielä mukaan järjestelmän sovittaminen autoon, ei mikään ihme ettei kärkitalleilla sitä ole, vaikka siitä selvästi ohitustilanteissa ja noissa starteissa on paljonkin hyötyä.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Joo kersit vaan hemmettiin koko sarjasta, ei sellaiset kuulu kilpa-autoiluun.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Joo kersit vaan hemmettiin koko sarjasta, ei sellaiset kuulu kilpa-autoiluun.
No mikä sitten kuuluu ? KERS:hän on vaan laite siinä missä esim turboahdin, kääntyvä etusiipi tai puoliautomaattinen vaihteisto. Mielestäni formuloissa on aina ollut tarkoitus hyöndyntää uusia teknologisia innovaatioita ja KERS on yksi niistä. Nyt vain on niin että FIA on mennyt pilaamaan idean typerällä 400 kJ rajoituksella.

Tuolla aikaisemmin joku kyseli kuinka paljon KERS:llä olisi mahdollista kerätä energiaa talteen. Tein tuossa hieman karkeita laskelmia ja esim. Turkin radalla yhden kierroksen aikana jarrutuksissa vapautuu noin 8000 kJ energiaa. Eihän tätä kaikkea tietenkään talteen saada, mutta jos edes neljäsosan saisi talteen niin silti olisi hyödynnettävänä noin 2000 kJ energiaa per kierros. Nyt siis rajoitus on 400 kJ per kierros eli viisi kertaa vähemmän....

Tietysti jäähdytyksen kanssa tulisi enemmän ongelmia, mutta eiköhän tuosta silti varmaan saisi aika paljon enemmän irti kuin nykyisellään jos rajoituksia ei olisi.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
No mikä sitten kuuluu ? KERS:hän on vaan laite siinä missä esim turboahdin, kääntyvä etusiipi tai puoliautomaattinen vaihteisto. Mielestäni formuloissa on aina ollut tarkoitus hyöndyntää uusia teknologisia innovaatioita ja KERS on yksi niistä.
Itse vain satun olemaan sitä mieltä ettei fykkösiin kuulu tuommoiset boosti hässäkät jota saa ratista nappia painamalla kuten esimerkiksi jossain typerässä playstation pelissä.

Toki KERS otettiin aivan liian aikaisin käyttöön. Sopiva aikataulu olisi luultavammin ollut vaikkapa ensi kaudeksi ja nyt tiimeillä olisi ollut tämä kausi aikaa kehittää sitä ja kaikki olisivat mitä luultavimmin saaneet toimivan KERSin ensi kaudeksi kiinni.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti jäähdytyksen kanssa tulisi enemmän ongelmia, mutta eiköhän tuosta silti varmaan saisi aika paljon enemmän irti kuin nykyisellään jos rajoituksia ei olisi.
Tottakai saisi, mutta se olisi vastoin tasapäistämisajattelua (eli kuskien merkityksen korostamista insinöörien sijaan, kuten fanit ovat kyselyissä toivoneetkin). Silti se on tekninen haaste, kuten on huomattu, ja niitäkin kuitenkin halutaan.
|EdU| sanoi:
Itse vain satun olemaan sitä mieltä ettei fykkösiin kuulu tuommoiset boosti hässäkät jota saa ratista nappia painamalla kuten esimerkiksi jossain typerässä playstation pelissä.
Ovat kyllä kuuluneet aikaisemmin. Aiemmin kierrosrajoittimen sai pois päältä haluttaessa (siis aikana ennen kierrosrajoitusta, jolloin rajoitin vain oli luotettavuuden takaamiseksi) ja turboissakin oli oma systeeminsä, en tosin nyt muista sen toteutustapaa (ahtopaineen nosto ennen niiden rajoittamista?).

-Edit- Ennen kuin joku ehtii huomauttaa, että nimenomaan insinöörithän ovat sössineet suurten tallien mahdollisuudet tällä kaudella eikä kuskit, niin vastaan, että toki näin onkin. Mutta autojen keskinäiset erot ovat pienempiä ykkösen ja viimeisen välillä kuin ilmeisesti koskaan viimeisen 30 vuoden aikana. Luultavasti ikinä. Nyt isot tallit kuljettajineen joutuvat oikeasti taistelemaan kaikkia vastaan, eikä vain keskenään. Jos mokaat, tiput jo Q1:ssä.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Mutta autojen keskinäiset erot ovat pienempiä ykkösen ja viimeisen välillä kuin ilmeisesti koskaan viimeisen 30 vuoden aikana. Luultavasti ikinä. Nyt isot tallit kuljettajineen joutuvat oikeasti taistelemaan kaikkia vastaan, eikä vain keskenään. Jos mokaat, tiput jo Q1:ssä.
Toki, toisaalta tällaista ylivoimaa mitä Brawn/Button on tällä kaudella osoittanut tähän asti ei ole nähty kuunaan edes "isojen tallien" kulta-aikana, eikä edes silloin kun kaikkien aikojen mestari Schumacher ajoi kaikkien aikojen "parhaalla" autolla :eek!:

e: vähän takaisin ylivoimaisuudesta, 2004 taisi olla samanlaista jännitämistä siitä kekä voittaa...
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Toki, toisaalta tällaista ylivoimaa mitä Brawn/Button on tällä kaudella osoittanut tähän asti ei ole nähty kuunaan edes "isojen tallien" kulta-aikana, eikä edes silloin kun kaikkien aikojen mestari Schumacher ajoi kaikkien aikojen "parhaalla" autolla :eek!:

e: vähän takaisin ylivoimaisuudesta, 2004 taisi olla samanlaista jännitämistä siitä kekä voittaa...
Button onkin parempi kuski kuin Schumi :)

Vertailkaa Button vs Barrichello ja Schumi vs Barrichello
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos Fia haluaa että F-ykkösissä on Kerssi, niin siitä pitäis olla oikeasti hyötyä. Nyt 2 tallia ajattaa autojaan kerssillä. 2 tallia on siitä luopunut, vaikka sillä kauden alussa ajoivatkin.

Ainoa oikea ratkaisu, jos halutaan että formuloissa on kerssi, on antaa sen suhteen vapaat kädet ja sitä saisi käyttää niin paljon, kuin siitä vaan tehoja irti saadaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ainoa oikea ratkaisu, jos halutaan että formuloissa on kerssi, on antaa sen suhteen vapaat kädet ja sitä saisi käyttää niin paljon, kuin siitä vaan tehoja irti saadaan.
Joo mutta tuossa on se huono puoli että silloin KERS:n viimeiset sadasosat ovat tajuttoman kalliita. Kustannusten takiahan moottoritkin jäädytettiin, niin pitäisi tehdä KERS:llekin. Käytännössä siis standardit tai ei ollenkaa tms.. Typerä se KERS vaikuttas joka tapauksessa olevan..
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Toki, toisaalta tällaista ylivoimaa mitä Brawn/Button on tällä kaudella osoittanut tähän asti ei ole nähty kuunaan edes "isojen tallien" kulta-aikana, eikä edes silloin kun kaikkien aikojen mestari Schumacher ajoi kaikkien aikojen "parhaalla" autolla :eek!:

e: vähän takaisin ylivoimaisuudesta, 2004 taisi olla samanlaista jännitämistä siitä kekä voittaa...
Ai Benetton oli paras auto 92-95?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Joo mutta tuossa on se huono puoli että silloin KERS:n viimeiset sadasosat ovat tajuttoman kalliita. Kustannusten takiahan moottoritkin jäädytettiin, niin pitäisi tehdä KERS:llekin. Käytännössä siis standardit tai ei ollenkaa tms.. Typerä se KERS vaikuttas joka tapauksessa olevan..
No ei se ainakaan ohituksia lisää, jos on stanu kerssit.:thumbfh:

Nyt sitä ei edes yritetä kehittää, kun siitä ei ole hyötyä juuri nimeksikään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei se ainakaan ohituksia lisää, jos on stanu kerssit.:thumbfh:

Nyt sitä ei edes yritetä kehittää, kun siitä ei ole hyötyä juuri nimeksikään.
Jos KERS tarkoittaa nykyiseen tapaan 6 sek. buustia kierroksessa, niin eri kuskit voivat käyttää sitä eri paikoissa. Lisäksi nehän ovat suunnitelleet, että se luovuttaisi nykyistä enemmän energiaa, joten hyöty olisi selkeämpi.
 
Ylös