Rallipäiväkirja

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2602
Riihimäki rallista kotiuduttu. Kerettiin vain viimeiselle EK:lle, jossa kyllä tapahtumia riitti. Pätkän puolivälin jälkeen olleessa vasurissa viisi pihalle joista neljä nurin. Ojan pohjalla roikkumisia lukuisia. Mukava lähes 20 asteen pakkanen oli kyllä.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
jep, penkkakausi tuli avattua tämän vuoden osalta Riihimäki-rallissa 18.01.2014. Kilpailu oli myös F-Cupin avauskisa.

Keli oli perinteisen raikas (~ -18C) . Itse tuli päivystettyä EK1 maalissa (muutaman sadan muun katsojan kanssa..), jossa muutama peltoon laskeminen ja parit roikut. Sen jälkeen perinteisesti arvalla sitten EK6 alkuun, jossa oli tiedossa aukkovasen. Väärän polun valinnan takia tuli joudutta tippuvaan oikeeseen, jossa Nuorala kävi kevyesti ulkona. Huhut kiirivät aukkovasurista, joten sinne reipasta kävelyä. BMW nro 17 oli ilmeisesti mennyt kerien juuri ennenkuin ehätin paikalle. Tämän jälkeen ei mitään ihmeitä, mitä nyt siimasekoilujen myötä jonkun verran suoraksi laskuja aukkoon.

Raitista ilmaa, ralliautojen pärinää ja tunnelmaa pimenevässä metsässä:thumbup:
Ykkösen maalissa olin itsekkin nauttimassa kauniista talvipäivästä. Mukavasti tapahtumia ilman kalustovaurioita.

Mitäs siimasekoiluja siinä kutosen alussa oli? Kukaan ei vetänyt sulkunauhaa takaisin paikoilleen kun eka ulkoilija sen vei?

Kakkonen oli muuten hieman pienempää polkua. Saas nähdä tuleeko mitään purnausta että eihän tommosilla teillä voi rallia ajaa...
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Mitäs siimasekoiluja siinä kutosen alussa oli? Kukaan ei vetänyt sulkunauhaa takaisin paikoilleen kun eka ulkoilija sen vei?
jep siima lähti ekojen ulkoilujen jälkeen. Tässä välissä tuli useita aukkoon laskuja. No yksi järkkäri sitten tuli virittelemään sitä takaisin saaden avukseen erään innokkaan siviilin. Tämä järkkäri uskoi heijastinliivien tuomaan kuolemattomuuten seisten lähes ulosajolinjalla kannattaen siimaa.. Kyllästyi sitten yleisön (aiheelliseen) huuteluun vaarallisessa paikassa seisomisesta ja lähti nostelemaaan. No kohtahan siima meni taas poikki ja se viriteltiin asiallisesti paikalleen. No kymmenkunta autoa myöhemmin paikalle ilmestyi toinen järkkäri virittämään tuplasiimaa. Sai avukseen taas tämän edellämainitun siviilin. Saatuaan tuplasiiman kuntoon poistuivat paikalta niin järkkäri kuin tämä siviilikin. No meni jokunen auto ja siimat sai taas kyytiä.. Lopuille autoille ei sitten siimoja enää ollut ja suoraksi laskuja tuli useita..
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
OK! Jos toi nyt on se paikka miksi sitä luulen, niin eipä siinä sulkunauhan nähdessään voi enään tehdä muuta kuin laskea suoraan jos sitä kyytiä on liikaa.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
111
Riihimäellä tuli käytyä seiskalla puolivälin yleisörysässä, missä 5 autoa poistui ja moni muu oli hyvin lähellä. Väkeä oli paljon ja meinasi ennen viimeistä autoa tulla uhkaava tilanne, kun ihmiset lähti kävelemään tielle ja tie ihan täynnä porukkaa ku alkaa "auto tulee" -huudot. No kaikki kerkes vielä hyvin alta pois joten ei sen ihmeellisempää.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
"Penkalla"

Olin ekan kerran Riihimäkirallia katsomassa vuonna 1963,jolloin sain myös ensimmäisen pysäköintisakkoni .Pimeän aikana maantien varteen ,ilman valoja,meitä oli n. satakunta autoa "rysässä"
Nyt sitten sivistyneesti istumapaikoilla raviradan katsomossa.
 

Pata78

Member
Liittynyt
30.9.2012
Viestit
10
Ykkösellä ja vitosella tuli päivystettyä. Ykkösellä talonpiha oikee-vasemmassa pari peltopyörittelyä ja pusikon hivottelua. Veli kuvaili maalissa peltoon vetoja. Vitosen alkupäässä Bemari ja Golffi kyljelleen ojaan, ja muutama roikku lisäksi. Tosi upea keli oli, eikä pakkanenkaan haitannut kun tuulta ei ollu nimeksikään. Videota tuossa vielä --> https://www.youtube.com/watch?v=5rp5ulTtJFw

Ens vkl Peurunkaan, Junnujen SM-rallia uusituin säännöin. :)
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Penkkakausi avattiin perjantaina Saukkolan EK:lta F-Cupin shakedownin merkeissä
http://www.youtube.com/watch?v=IiR0FlOvzBQ - tuossa muutama hyppy EK:n maalista

Riihimäellä juostiin sitten kolmella eri pätkällä. EK1:n hyppyriltä lähdettiin EK4:n takapiikkiristeykseen toteamaan, että ei ihan kaikki yleisen kuskitkaan risteyksiä osaa kunnolla ajaa. Seiskalla sitten oltiin tuossa puolenvälin toimintapaikassa muutaman muun kanssa.

Ens viikolla sitten Rovaniemelle! :)
 

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Peurunkarallia kävin fiilistelemässä. Mukavan tiiviillä aikataululla järjestetty kilpailu, sisältäen 4 pätkää, reilu 4 tuntia lähdöstä maaliin. Tälläkertaa oli reitille löytynyt myös tiestöä mitä ei vuosiin ole ajettu. :thumbup: Ykkösellä kisaa seurailtiin kilsa ennen maalia oikeessa ja nelosella alun linjaviassa. Monenlaista suoritetta tuli todistettua, jonopyörää, laveeta linjaa, komeita pelastuksia ja myöskin muutama poistuminen. Joukossa myös sen verta ruma äkkipysähdys, että pahaa teki, mutta onneksi kuljettajille ei käynyt kuinkaan.

Taisipa tuo olla ensimmäinen kerta, kun rallissa on nuortenluokka mukana, olihan tuolla 10 autoo viivalla ja samanlaiselta kilvanajolta tuo ainakin penkalle näytti. Varmasti ihan toimiva konsepti. Nuorista jäi mieleen Nordgren, tuntui työnnättävän vanhalla Swiftilla varsin raikkaasti.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Peurunkarallia
Tälläkertaa oli reitille löytynyt myös tiestöä mitä ei vuosiin ole ajettu. :thumbup:
Ykkösellä
nelosella
Nordgren, tuntui työnnättävän vanhalla Swiftilla varsin raikkaasti.
Kovin arvostaisin jos pystyt esim.privana pistämään mitä pätkiä ajettiin.
Nordgrenin otteet sprinttien nuorten luokassa on ihastuttaneet, hyvä jos rallissa sama meno jatkuu!
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Nyt on kausi 2014 avattu kolmannella yrittämällä (Lopen SM-sprint ja Valkealan F-Cup kun kerta peruttiin), paikkana Karkkilan Teollisuuskylä ja Future Cupin avausosakilpailu.

Hienosti oli järjestetty, ainakin katsojan näkökulmasta, eikä ratakaan ollut huono. Ekalla kierroksella olin Fazerin pihalla, josta näki todella hyvin. Pari tilannetta, muttei mitään isompaa. Tokalle kierrokselle siirryin sitten 2-tien toisella puolella olevalle teollisuusalueelle, jossa myöskin pari tilannetta.

Ja sää oli suorastaan loistava!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Karkkilassa tänään aukesi meikäläisenkin vuosi 2014, lopulta. Kummallakin ajokerralla radan itäpiikissä, vauhdikkaat mutkat. Erottuivat ainakin selvästi liian korkeat ja pehmeät alustat, huimaa pompotusta tuloksena jos yritti pitää vauhtia.
Pari spinniä, kaksi renkaan vanteelta irtoamista/räjähdystä, muutama happipaikka ja hajonnut vetoakseli. Nuo tilastopoikkeamina.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Karkkilassa tuli avattua kesäkausi 26.4 Future Cupin merkeissä. Sää oli melko kohtuullinen, autoja mukava määrä viivalla ja yleisöäkin oli löytänyt paikalle. Mitään ihmeempiä tapahtumia ei muutamaa spinniä lukuunottamatta osunut kohdalle..
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jatkoa rallisprintviikonloppuun tänään Tammisaaressa. Varsin vaatimaton rata, ysikymppiristeyksiä ja suoria teollisuusalueella. Ei myöskään dramaattisempia tapahtumia, silti aurinkoisessa kelissä ihan näyttävää kilpailua. Lähinnä sai kummastella muutamia omituisia haksahduksia ajolinjoissa sekä sisäkurvin tynnyrinkaatoja.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Karkkilassa ja Tammisaaressa tuli myöskin käytyä. Karkkilassa nautiskeltiin vaan tunnelmasta siinä keskialueella, Tammisaaresta konstailematonta kuvaa tuolla: http://isopahasusi.kuvat.fi/kuvat/2014/2014+AD-Rallisprint+Raasepori/

Karkkilan rata onnistunut, Tammisaari kaipaisi taas muutoksia. Liian paljon kiihdytys-jarritus-paikkoja... Heinua taisi tosin siellä lisälenkillä suunnata Sotkansa männikköön.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Karkkilassa ja Tammisaaressa tuli myöskin käytyä. Karkkilassa nautiskeltiin vaan tunnelmasta siinä keskialueella, Tammisaaresta konstailematonta kuvaa tuolla: http://isopahasusi.kuvat.fi/kuvat/2014/2014+AD-Rallisprint+Raasepori/

Karkkilan rata onnistunut, Tammisaari kaipaisi taas muutoksia. Liian paljon kiihdytys-jarritus-paikkoja... Heinua taisi tosin siellä lisälenkillä suunnata Sotkansa männikköön.
Niin..jännä, että nämä assusprintit ovat tommosia aneemisia tynnyrinkiertoja, koska kyllä Suomesta sen verran assuteitä löytyy, että pystyttäisiin järkkäämään yks muutaman kilometrin sprintti. En tiedä sitten mikä näissä teollisuusalueissa kiehtoo. Tottakai kulkuyhteydet ja läheiset asutuskeskukset määrittelevät paljon yleisön houkutteluun, mutta ehkä siihen rataankin olisi hyvä kiinnittää jotain huomioita niin katsojien kuin kilpailijoiden näkökulmasta.

https://maps.google.com/maps?q=Heinola,+Finland&hl=en&ll=61.256945,26.02644&spn=0.087172,0.253029&sll=37.0625,-95.677068&sspn=71.437709,129.550781&oq=heinola&hnear=Heinola,+Finland&t=m&z=13&layer=c&cbll=61.25729,26.026962&panoid=54z01RVCFjxYKcOHxGTAAw&cbp=12,219.15,,0,0

Tuossa esim. yksi aikamoinen hulivili assutien pätkä..
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tuossa esim. yksi aikamoinen hulivili assutien pätkä..
Kyllähän Marjotaipale hieno tie on, itäpäästään vieläpä hyvänkuntoinen. Mutta noin sprinttiä ajatellen esim: varikko? kuljetuskaluston säilytys? paluutie? maalipään toinen varikko? katsojien pysäköinti? Olisi siinä järjestäjällä haastetta, varsinkin kun monia sprinttiautoja ei saa oikein tieliikennekelpoiseksi eli siirtymät eivät voisi olla kuten rallissa. Kun palataan samaa reittiä takaisin, niin aikaa menee. Kutsukilpailu ja vain n.50 osallistujaa? Kuka maksaa?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kyllähän Marjotaipale hieno tie on, itäpäästään vieläpä hyvänkuntoinen. Mutta noin sprinttiä ajatellen esim: varikko? kuljetuskaluston säilytys? paluutie? maalipään toinen varikko? katsojien pysäköinti? Olisi siinä järjestäjällä haastetta, varsinkin kun monia sprinttiautoja ei saa oikein tieliikennekelpoiseksi eli siirtymät eivät voisi olla kuten rallissa. Kun palataan samaa reittiä takaisin, niin aikaa menee. Kutsukilpailu ja vain n.50 osallistujaa? Kuka maksaa?
No, onhan niitä rinttejä muutenkin joissa ajetaan reittiä eestaas. Leppävirta, Syöte, Riihivuori ym. ym. Lahden sprintissä taas varikko on vinoparkkina asfalttitiellä. Mutta jäähän siihen tosiaan vielä pari haastetta, kuten edes jonkunlaisen kisakeskuksen löytäminen ja mistä saada yleisö pätkän varteen.

Vaan eihän tuo Marjoniementie ainut mahdollisuus ole. Kovasti kannattaisin oikean tien valjastamista assusprinttikäyttöön, sen verran tympeää touhua Karkkilan ykkösvaihteella pujottelut taas.
 
Ylös