Sääntömuutokset 2009

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
aika-ajoformaatti jäi entiselleen. Paitsi sen lisäksi, että talli voi kahlita toisen kuskin bensakuormalla kakkoskuskiksi, nyt Fia harkitseen vielä paalupaikan saaneen palkitsemista pisteellä. Varmasti nähdään q3 selvinneiltä myös yhden pisteen metsästäjiä hyvin keveillä autoilla.

Miksi palkita paalu, kun ensin määritellään, ettei se ole välttämättä nopein auto tai kierros. Ei aika-ajossa eikä kisassa.

Esim kuinka monta pistettä Massa olisikaan tällä konseptilla saanutkaan. Silti Kimi palkittiin sarjan nopeimpana kuskina ( erikoispalkinto ). Ja moneenko extrapisteeseen Heikillä edes olisi ollut mahdollisuuksia bensakuormansa kanssa. Paalu + toinen bodiumilla jäisi vain pisteen koko gb:n voittajasta.
No voi nyt helkkari :S Tuohan nyt vaan pahentaa koko tallimääräy aika-ajo fiaskoa. Q3 kevyellä ja sitten se piste voidaan antaa oikeasti nopeimmalle. On pr-pellellä vähä etua Kovalaiseen ku saa aina sen vähintään 4-5 kiekkaa kevyemmän auton, mutta silti tallimääräykset kiellettyjä. Ei hitto fykköset on kyllä täynnä järjettömiä porsaanreikiä :mad:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei hitto fykköset on kyllä täynnä järjettömiä porsaanreikiä :mad:
Se tuossa tankkauspelissä juuri on ideana, ettei kisassa tarvitse antaa tallimääräyksiä. Ja tämä 10-8.. pistejärjestelmäkin tuotiin siksi, ettei kisassa houkutus käyttää määräyksiä kasvaisi liian suureksi, jos jostain syystä on taktiikka mennyt pieleen.

Mutta Ferrarin tapauksessahan se taas nähtiin, että ihan tyhjän kanssa koko sääntö.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Etusiipiä saa säätää 2 kertaa kierroksessa. Ei välttämättä ohittamista vaan "ihan muuten vaan". Tässä ketjussa tais olla jo aiemmin tosta, oliko korkeintaan 2 astetta suuntaan tai toiseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuskinpa laitetaan, puhtaasti aerodynaamisista syistä. Painojakautuman kannalta se saattaisi ehkä olla mielekästä, mutta mitään isompaa ylimääräistä "glunssia" sinne ripustusten joukkoon ei kannata tunkea ilmanvastusta lisäämään. (Itse renkaisiin ei luonnollisesti laiteta mitään, ne tulevat Bridgestonelta sellaisena kuin tulevat.)
Pöhpöh, ei se aerodynamiikasta johdu. Jousittamattomien massojen kasvattaminen on murhaa ajo-ominaisuuksien kannalta ja renkaisiin tai jousitukseen painoa ei ainakaan laiteta, mikäli mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pöhpöh, ei se aerodynamiikasta johdu. Jousittamattomien massojen kasvattaminen on murhaa ajo-ominaisuuksien kannalta ja renkaisiin tai jousitukseen painoa ei ainakaan laiteta, mikäli mahdollista.
Kyllä näin on, mitä Bobbis kirjoittaa. Sama päti/pätee jo ihan motocrossiinkin. Juosittamattomasta massasta yritetään laihduttaa kaikin keinoin.:ahem:

Lisäksi vielä Ykkösessä renkaat ovat jo aerodynaamisesti niin surkeita, että niitä huonompia aerodynaamisia ratkaisuja on vaikea keksiä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyllä näin on, mitä Bobbis kirjoittaa. Sama päti/pätee jo ihan motocrossiinkin. Juosittamattomasta massasta yritetään laihduttaa kaikin keinoin.:ahem:

Lisäksi vielä Ykkösessä renkaat ovat jo aerodynaamisesti niin surkeita, että niitä huonompia aerodynaamisia ratkaisuja on vaikea keksiä.
Tietenkin jousittamatonta massaa koitetaan pienentää, eikä sinne sen takia mitään jousittamatonta laitettas, mutta ei sinne ripustuksiin mitään möykkyjä haluttas aerodynaamisistakaan syistä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Takasiipeä lukuunottamatta, autot tulevat näyttämään huomattavasti tyylikkäämmiltä uusien sääntöjen myötä.

Lisäksi luulen, että Ferrari saa huomattavaa etua reikäkeulastaa, jota he voivat edelleen käyttää. Toki luulen, että kyseistä ratkaisua muutkin yrittävät kehittää mutta etulyöntiasema Ferrarilla siinä kohtaa joka tapauksessa on.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Koska etusiipeä lasketaan ja keskikohta jätetään ilman downforcea, ovat ensivuoden keula ratkaisut korkeampia ja suoraviivaisia. Nokkapalan suunnittelussa ei siis tarvitse ottaa huomioon etusiiven virtauksia, kuten esim. mclaren on tehnyt.



Keulat tulevat näyttämään samantapaisilta kuin lähellä vuosituhannen vaihdetta.

 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No enpä usko, että tuolle linjalle lähetään. Veikkaan, että keulan muotoilu on edelleen yhtälailla tärkeässä osassa, ellei jopa vielä tärkeämmässä.

Ei se, että siipeä lasketaan ja levennetään muuta sitä tosiasiaa, että rungolla pitää saada vielä enemmän aikaiseksi kun kaikenmaailman siipi härpäkkeet poistetaan.

edit. Luultavaa on että suunta on enemmänkin tämä:
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten 'eturenkaat' tuli juttuun mukaan? Energiaa saa taltioida ainoastaan taka-akselista. Eikä KERS ole yhtä kuin "35 kg mötikkä jonnekin", se on yhtä kuin akut, sähkömoottori ja muunnin näiden välille. Luonnollisestikaan niiden sijoitus ei ole yhtä helppoa kuin volframipainojen.
.
Jos tää pitää paikkaansa nii sitte mää on pahoillaan, oon puhunu paskaa..

Ajatus mulla oli kuitenki se, että jos ei käytä KERSiä (niinku Toyota on nyt suunnitellu) nii onko siitä edes hirveesti haittaa /tappioo. Juuri tuo painohan on se negatiivine asia tos Kersis, vaikka positiivistakin löytyy tehon muodos.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Vuodeksi 2001 etusiipeä nostettiin ja muutos ferrarilla oli huomattava.




Keulan suunnittelussa voidaan hakea kolmea eri asiaa. Pientä ilmanvastusta, mahdollista profiilin tuottamaa downforcea ja ilman ohjaamista auton alle. Diffuusorin ja takasiiven muutokset ovat ratkaisevia, kun suunnitellaan keulaa vuodeksi 2009. Ehkä downforcea on takana liian vähän, ja sitä halutaan parantaa keulan muotoilulla. On toki mahdollista, että uusi diffuusori on tehokas eikä se tarvitse avukseen korkeaa keulaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Luulisin, että Ferrarin reikäkeula vaatii toimiakseen hieman samantyyppisen ratkaisun kuin tänäkin vuonna. Joten en usko, että keulan muotoilussa palataan lähes 10 vuotta taaksepäin.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Luulisi puskemisen olevan mennyttä päivää Kimin auton ongelmien kanssa tuolla etulapiolla. Renkaat kun vielä saavat toimimaan niin hyvin menee.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Omasta mielestä tuo f2009 luonnos näyttää pirun tyylikkäältä. Ottaen huomioon että muotoilu menee vielä tarkemmaksi kuin luonnoksissa, voi lopputulos olla todella kaunis. Onhan se erinäköinen kyllä, mutta itse tosiaankin tykkään ja jos noilla muutoksilla racing paranee niin ehkä parasta mitä fykkösissä on vähään aikaan tapahtunut.

-Kers on itselle täysi arvoitus
-Säätyvä etusiipi ei kuulosta hyvälle..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Omasta mielestä tuo f2009 luonnos näyttää pirun tyylikkäältä. Ottaen huomioon että muotoilu menee vielä tarkemmaksi kuin luonnoksissa, voi lopputulos olla todella kaunis. Onhan se erinäköinen kyllä, mutta itse tosiaankin tykkään ja jos noilla muutoksilla racing paranee niin ehkä parasta mitä fykkösissä on vähään aikaan tapahtunut.

-Kers on itselle täysi arvoitus
-Säätyvä etusiipi ei kuulosta hyvälle..
Optimismi on tietysti hyvä alku mutta oikeasti täytyy katsoa mitä tapahtuu.
Toistaiseksi ilmassa on vain tyhjä lupaus...

Miltä autot näyttää on tietysti makuasia ja silmä tietysti tottuu ajanmittaan

Keskeytyksiä tulee selvästi lisää ja autojen vauhti taitaa hyytyä useammin kisan aikana

Kuljettajien virheitä tulee lisää, siipien säätäminen, Kersin käyttö ja muu säätö
Jo nyt on säädetty jarruja ja moottorin vääntöä joihinkin mutkiin...

Tuleeko ohittaminen muuten yhtään helpommaksi?

Autojen säätäminen. Etusiiven lisäsädön vuoksi ei välttämättä helpotu.. sade siihen soppaan vielä. Kuka kuskeista ajaa ulos unohtaessaan siiven asennon?

Hondan ja loppukaudesta vauhdissa olleen Renaultin erivapaus kehittää moottoreita puhuttaa

Ei auta kuin alkaa odottamaan talvitestejä....
 
Ylös