Sääntömuutokset 2009

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mitäs mieltä nyt olette, kun perinteiset sileät ovat palaamassa kuninkuusluokkaan?

Ensi kauden suurin muutos lienee juuri, että pitoa ollaan siirtämässä aerodynamiikan puolelta enemmän mekaanisen pidon puolelle. Tämän on mielestäni ehdottomasti hyvä asia. Esimerkiksi Bemarin tämänvuotinen auto näyttää jo osin melko typerältä. Samoin tuo urarengas on aina ollut mielestäni keinotekoinen ratkaisu pidon vähentämiseksi.

Seoksien merkkaaminen myös puhuttaa. Bridgestone on jopa väläytellyt koko kumiseoksen värjäämistä, mutta en pidä ajatuksesta, että koko rengas olisi esim. punertava. Dorkan näköistä, kyllä kumin kuuluu olla musta.

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/080404110745.shtml

Tässä pari kuvaa parhaista vaihtoehdoista IMO:

Väriraita kumin kylkeen


Standardit vanteet ja pölykapselit vittuun(tai värjäys kumin mukaan)


Keskustella saa siis vapaasti kaikista ensi vuoden säännöistä. Itse nyt aloitin noilla kumeilla.

Tuolta ensi kauden tekniset säännöt:
http://www.fia.com/sport/Regulations/f1regs.html

Edit: pannaan sitten thumbnailia, niin ei tuu silkkijaguaarillekaan itku..
toinen kuva katosi jonnekin, laitetaan uusiks..
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mikäli ei mennä perse edellä puuhun, niin luulisi että ensi kaudella "show" paranee sen verran ettei tuota typerää ja keinotekoista rengassääntöä tarvitsisi enää. Huvittavan pienestä asiasta taas iso ongelma tuon renkaan merkkaamisen kanssa.

Tuo sääntöraamattu-PDF on julkaistu 22.12.2006. Ei se nyt voi olla lopullinen versio. Ainoat faktat (?) aeromuutoksista lienee tässä, mutta tuokin on jo viime heinäkuulta. Ja käsittääkseni vain ehdotus?

"KERS" on myös ensi kaudella yksi muutos, mutta sille on oma thread.

-
 
Viimeksi muokattu:

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76
Myös renkaanlämmittimet kielletään. Kuskit onkin kitissy ettei ole mitenkään hirveän turvallista paahtaa kylmillä renkailla ensimmäistä kierrosta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
En ole tarkemmin perehtynyt sääntöihin mutta käsittääkseni ensi kaudella ei enää nähdä dumbokorvia tai Bemarin extrasiipi hässäköitä?
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Tuli noista värillisistä vanteista mieleen, että eikös joskus 2000-luvun alkupuolella Michelin meinannut tuoda radoille värilliset kumit eli Jaguarilla olisi ollut vihreät, Benettonilla siniset jne. renkaat? Ainakin tälläistä muistelin lukeneeni joskus ProFormulasta...

Sori lievä OffTopikki....
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Juu, ei mitään kumin värjäyksiä. :yuck: Mustia niiden pitää olla (tai tummanharmaita). Mieluummin vaikka pelkät vanteet värjätään, mutta parasta olisi luopua kokonaan tuosta pehmeän ja kovan renkaan pakollisesta käytöstä yhdessä kisassa.

Sliksien paluu on ehdoton plussa. KERSsistä on paha mennä sanomaan vielä mitään, mutta hyvään tarkoitukseen sekin lienee.

Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa. :)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Kehittäisivät sellaiset renkaat, jotka vaihtavat kuluessaan väriä esim. mustasta punaisen kautta keltaiseen ja juuri ennen räjähtämistä voisivat olla vielä vaikka valkoset. Joskus ajat sitten tuli ajettua jotain tietokonepeliä (Commodore 64), jossa formulan näköisessä autossa renkaiden väri muuttui kulumisasteen mukaan.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
JPP sanoi:
Kehittäisivät sellaiset renkaat, jotka vaihtavat kuluessaan väriä esim. mustasta punaisen kautta keltaiseen ja juuri ennen räjähtämistä voisivat olla vielä vaikka valkoset. Joskus ajat sitten tuli ajettua jotain tietokonepeliä (Commodore 64), jossa formulan näköisessä autossa renkaiden väri muuttui kulumisasteen mukaan.
Jos tarkotat et ois eri värisiä pintoja renkaan pitopinnalla, niin se menisi siihen että tiettyyn kohtaan rengasta tulisi lähinnä erivärinen viiva, eikä suinkaan koko renkaan väri muuttuisi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Eri seoksien merkkaukset mielellään vanteen värillä, pölärikikkailut saadaan täten pois.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
EdHunter sanoi:
Tuli noista värillisistä vanteista mieleen, että eikös joskus 2000-luvun alkupuolella Michelin meinannut tuoda radoille värilliset kumit eli Jaguarilla olisi ollut vihreät, Benettonilla siniset jne. renkaat? Ainakin tälläistä muistelin lukeneeni joskus ProFormulasta...

Sori lievä OffTopikki....
Tottahan tuo on. Idea kaatui siihen, että tuohon aikaan renkaat arvottiin tiimien välillä, jottei valmistaja voinut suosia tiettyä tallia.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
JPP sanoi:
Kehittäisivät sellaiset renkaat, jotka vaihtavat kuluessaan väriä esim. mustasta punaisen kautta keltaiseen ja juuri ennen räjähtämistä voisivat olla vielä vaikka valkoset. Joskus ajat sitten tuli ajettua jotain tietokonepeliä (Commodore 64), jossa formulan näköisessä autossa renkaiden väri muuttui kulumisasteen mukaan.
Ja tuon legendaarisen "simun" nimihän oli Pit stop:alppu:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Fool sanoi:
Myös renkaanlämmittimet kielletään. Kuskit onkin kitissy ettei ole mitenkään hirveän turvallista paahtaa kylmillä renkailla ensimmäistä kierrosta.
Minkähän helvetin takia ne kielletään? Ja kuskit on ihan oikeassa, ei ole kovin turvallista mennä edes lämppärikierrosta kylmillä kumeilla. Voihan se olla että ne lämpenee kisaan riittävästi siinä mutta silti.....mitä ihmeen hyötyä tässä haetaan.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
öö ruz sanoi:
Minkähän helvetin takia ne kielletään? Ja kuskit on ihan oikeassa, ei ole kovin turvallista mennä edes lämppärikierrosta kylmillä kumeilla. Voihan se olla että ne lämpenee kisaan riittävästi siinä mutta silti.....mitä ihmeen hyötyä tässä haetaan.

Virallinen meriselitys on kustannukset, todellinen syy on varianssin lisääminen. Voipi muuten olla että ensikaudella moni kuski tekee uusista renkaista kissan suunnilleen ekalla kierroksella kun kulutuspinta lämpenee hiton nopeasti mutta renkaan runko jää kylmäksi.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Mitenköhän ne meinaa aika-ajoissa taiteilla tuon lämmitinkiellon kanssa..? Jos nytkin on ollut vaikeuksia saada kumit lämpimäksi sisäänajokierroksella, niin entäs ensi vuonna sitten. Ihan typerä sääntö, jos tulee voimaan. Viime vuonna saatiin tuijottaa bensankulutuskierroksia, niin ensi vuonna lämmitellään renkaita ekat kolme kierrosta vai? Ja toi on kisassakin oikeasti turvallisuusriski. 20-asteisilla kumeilla on niin paljon hitaampi, että joku on äkkiä kontista läpi. Jotain rajaa tuohon säästöpolittiikkaan. Mitä seuraavaksi? Sama ajopuku ja kypärä koko kauden? Ysivitosta tankkiin? Renkaat vaihdetaan manuaalisti?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Torres sanoi:
Ysivitosta tankkiin? Renkaat vaihdetaan manuaalisti?
Ysivitosta tankkiin olisi oikeasti hyvä idea. Miksi ihmeessä F1:n pitäisi käyttää erikoisbensaa? Tosin aika lähelle pumppubensaa se on sääntöjen kautta viety jo nyt, mutta silti sen kehittelyyn käytetään miljoonia.

Eikös ne renkaat vaihdeta nytkin manuaalisesti? Ihan käsin ne mekaanikot minusta niitä käsittelevät.

Sinänsä hauska ilmiö, että noin yleisesti halutaan paluuta vanhaan, mutta yht'äkkiä FIA:n ehdottaessa renkaanlämmittimistä luopumista, sitä vastustetaankin. No, ihan kaikkea FIA:lta tullutta ei sentään vastusteta, kuten härpäkekielto ja slicksien paluu osoittavat.

Itse kyllä toivotan lämmitinkiellon tervetulleeksi slicksejä enemmän, koska en näe jälkimmäisellä (yksinään) kovinkaan suurta vaikutusta. Toki painopiste siirtyy aeropidolta mekaaniselle pidolle, mikä on hyvä juttu, mutta lähinnä slicksejä halutaan nostalgian ja mielikuvan takia. Arvelisin, että urarenkaat ovat menneet taannoisten slicksien ohi pitävyydessä tässä vuosien aikana (toki slicksit nykyseoksilla taas ovat urarenkaita pitävämpiä).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllähän se oikiasti taitaa mennä hankalaksi ajaa sitä pirssiä ku ei renkaita lämmitetä, ne pari ekaa kierrosta..

Saloko se ajeli muutaman Cart -kisan siellä amerikan puolella, ja mun muistaakseni tempas ekassa kisassa pihalle het ku oli saanu uudet (kylmät) renkaat alle. Tais sitte kirota mite liukkaat ne onkaa kylmänä ne rattaat.

Kyllä taitaa tulla tiukoissa "varikolta paluu" skapoissa niitä virheitä, ainaha niitä on kyllä ooteltu, mutta nyt saattas tiukassa tilanteessa oikiasti tehä tiukkaa ajaa nopsaa. Ja vaikka pääsiski toise ohi nii takana tuleva tietysti prässää perseessä lämpimillä rattailla. Vois siitä tulla ihan jännää, kunhan kukaan ei kuitenkaa kuolis tuohon sääntöön.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oberfeldwebel sanoi:
Kyllä taitaa tulla tiukoissa "varikolta paluu" skapoissa niitä virheitä, ainaha niitä on kyllä ooteltu, mutta nyt saattas tiukassa tilanteessa oikiasti tehä tiukkaa ajaa nopsaa. Ja vaikka pääsiski toise ohi nii takana tuleva tietysti prässää perseessä lämpimillä rattailla. Vois siitä tulla ihan jännää, kunhan kukaan ei kuitenkaa kuolis tuohon sääntöön.
Minoon tuosta vähän kahden vaiheilla. Zanardin onnettomuus on hyvä esimerkki tilanteesta, joka voisi pahimmillaan sattua, Alexhan oli juuri saanut uudet renkaat ja CARTissa ei renkaidenlämmittimiä käytetty.
Torres sanoi:
Mitenköhän ne meinaa aika-ajoissa taiteilla tuon lämmitinkiellon kanssa..? Jos nytkin on ollut vaikeuksia saada kumit lämpimäksi sisäänajokierroksella, niin entäs ensi vuonna sitten. Ihan typerä sääntö, jos tulee voimaan. Viime vuonna saatiin tuijottaa bensankulutuskierroksia, niin ensi vuonna lämmitellään renkaita ekat kolme kierrosta vai?
Aika-ajoissa voidaan pelata rengaspaineilla siten, että pyörät saadaan lämpimäksi vähän nopeammin. Ongelmallista tuo on joka tapauksessa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Ysivitosta tankkiin olisi oikeasti hyvä idea. Miksi ihmeessä F1:n pitäisi käyttää erikoisbensaa? Tosin aika lähelle pumppubensaa se on sääntöjen kautta viety jo nyt, mutta silti sen kehittelyyn käytetään miljoonia.
Samaa mieltä.

Itse kyllä toivotan lämmitinkiellon tervetulleeksi slicksejä enemmän, koska en näe jälkimmäisellä (yksinään) kovinkaan suurta vaikutusta. Toki painopiste siirtyy aeropidolta mekaaniselle pidolle, mikä on hyvä juttu, mutta lähinnä slicksejä halutaan nostalgian ja mielikuvan takia.
Nostalgian vuoksi? Mielestäni ensisijassa nimenomaan järkisyyt tässä takana. Ei tule kyllä mitään muuta open-wheeler/rata-autosarjaa mieleen, missä ajettaisiin urarenkailla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bobakki sanoi:
Minoon tuosta vähän kahden vaiheilla. Zanardin onnettomuus on hyvä esimerkki tilanteesta, joka voisi pahimmillaan sattua, Alexhan oli juuri saanut uudet renkaat ja CARTissa ei renkaidenlämmittimiä käytetty.
Mä en kyllä näe yhteyttä miten tuosta voisi renkaiden lämmittämisen puuttumista syyttää. T-bone kolari voi syntyä missä ja milloin vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silk Cut Jaguar sanoi:
Mä en kyllä näe yhteyttä miten tuosta voisi renkaiden lämmittämisen puuttumista syyttää. T-bone kolari voi syntyä missä ja milloin vaan.
Sitä hain, että Zanardi menetti autonsa hallinnan kylmillä renkailla. Tuon kaltainen kolari voi toki syntyä ilmankin.
Nostalgian vuoksi? Mielestäni ensisijassa nimenomaan järkisyyt tässä takana. Ei tule kyllä mitään muuta open-wheeler/rata-autosarjaa mieleen, missä ajettaisiin urarenkailla.
Vähän samaa mieltä. Urarenkaiden toiminnassa on lisäksi joitakin ominaisuuksia, joista en liiemmin piittaa, kuten pidon mahdollinen paraneminen urien poistuessa ja erityisesti graining.
 
Ylös