Sääntömuutokset 2009

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
WebSlave sanoi:
Ysivitosta tankkiin olisi oikeasti hyvä idea. Miksi ihmeessä F1:n pitäisi käyttää erikoisbensaa? Tosin aika lähelle pumppubensaa se on sääntöjen kautta viety jo nyt, mutta silti sen kehittelyyn käytetään miljoonia.

Eikös ne renkaat vaihdeta nytkin manuaalisesti? Ihan käsin ne mekaanikot minusta niitä käsittelevät.

Sinänsä hauska ilmiö, että noin yleisesti halutaan paluuta vanhaan, mutta yht'äkkiä FIA:n ehdottaessa renkaanlämmittimistä luopumista, sitä vastustetaankin. No, ihan kaikkea FIA:lta tullutta ei sentään vastusteta, kuten härpäkekielto ja slicksien paluu osoittavat.
Tarkoitin lähinnä, että miehet operoivat rengasavaimella, eli aidosti manual labour. Mutta nuo nyt olivat muutenkin vähemmän vakavia heittoja, joihin ei kauheasti tarvitse takertua.

Wiki sanoi:
The fuel used in F1 cars is fairly similar to ordinary gasoline, albeit with a far more tightly controlled mix. Formula One fuel cannot contain compounds that are not found in commercial gasoline, in contrast to alcohol-based fuels used in American open-wheel racing. Blends are tuned for maximum performance in given weather conditions or different circuits.
Olit oikeassa tuon löpön suhteen, pakko oli ihan tarkistaa. Olin aina kuvitellut, että ne miksaavat jotain ominaisuuksia parantavia aineita siihen bensaan, mutta eipä näin ollutkaan. Tuossa olisi kieltämättä hyvä säästön paikka, sillä tuo seoksen optimointi radan/lämpötilan mukaan on katsojan kannalta sivuseikka. Varmasti palaa tuohonkin rahaa, kun teknikot yrittävät luoda optimaalisia seoksia eri radoille. Ihme, ettei kukaan ole ehdottanut bensan "jäädyttämistä" moottoreiden mukana.

FIAn sääntöopusta selaillessa tuli kyllä sellainen kuva, että suht paljon on mahdollisuuksia kikkailla tuon gäsön kanssa. Samalla palaa rahaa, kun tarkastajat joutuvat testaamaan kaikkien tallien näytteet.

Noista renkaiden lämmittimistä on pakko vielä todeta, että nykyrenkailla se ei ainakaan onnistuisi. Jos Bridgestone saa renkaansa toimimaan edes kohtalaisesti myös kylmänä, niin mikä ettei, mutta kylmillä kumeilla köröttelevien nopeusero on tällä hetkellä niin iso, että voi olla turvallisuusriski.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Nostalgian vuoksi? Mielestäni ensisijassa nimenomaan järkisyyt tässä takana. Ei tule kyllä mitään muuta open-wheeler/rata-autosarjaa mieleen, missä ajettaisiin urarenkailla.
Mitkä järkisyyt? Viittaus muihin sarjoihin on pikemmin juuri nostalginen syy.
Bobakki sanoi:
Urarenkaiden toiminnassa on lisäksi joitakin ominaisuuksia, joista en liiemmin piittaa, kuten pidon mahdollinen paraneminen urien poistuessa ja erityisesti graining.
Ensimmäistä kertaa luen grainingin yhteydestä urarenkaisiin. Grainingiä tapahtuu slickseissäkin. Johan tuo termi tuli tutuksi Keken aikana.

Renkaiden kuluminen slickseiksi on tietysti potentiaalinen ongelma, mutta yhden rengasvalmistajan aikakaudella helposti kontrolloitavissa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Sitä hain, että Zanardi menetti autonsa hallinnan kylmillä renkailla. Tuon kaltainen kolari voi toki syntyä ilmankin.

Vähän samaa mieltä. Urarenkaiden toiminnassa on lisäksi joitakin ominaisuuksia, joista en liiemmin piittaa, kuten pidon mahdollinen paraneminen urien poistuessa ja erityisesti graining.
Eiköhän tuo kylmien renkaiden toiminta vielä parane ennen ensi kautta. Sitä varmasti B-stonella kehitellään. Huonona puolena on tosiaan ajettavuus heti varikoltatulon jälkeen, mutta toisaalta turva-autotilanteen jälkeen ei olla mitenkään erikoisessa tilanteessa. Viileä ja kostea keli lienee aika myrkkyä kylmillä renkailla.

Sliksirenkaissa ei nykyään pitokaan ole parantunut urien häviessä, tästähän FIA jo älähti silloin urarenkaiden tullessa. Pinnan graining saattaa olla vähäisempää slikseillä kovemmasta seoksesta johtuen. Mutta kun ollaan yhden rengasvalmistajan kanssa tekemisissä, niin tuo on enemmälti valmistajan valinta kuin suurempi ongelma.

Noh, joka tapauksessa suurempi mekaanisen pidon osuus v.2009 on hyvin tervetullut kisaamisen kannalta. Liukastelu varikkostopin jälkeen lienee todellisuutta, mutta kaikillehan se on sama ja eiköhän B-stone saa renkaat toimimaan yhä paremmin kylminä.

KERSin uusia ehdotuksia Mosleyltä;

http://www.autosport.com/news/report.php/id/66676

Mm.

... next season teams would be allowed to use KERS to draw 60kW of energy from one axle on the car, which would allow drivers access to 400kJ of energy per lap, to use in the form of a 'boost' button.

In the letter, however, Mosley suggests that teams consider a regulation framework which would allow that limit to be doubled by 2011, and furthermore to allow KERS to work from both axles to draw 200kW and covert it to 1.6MJ per lap from 2013.

...allow the recovery of a maximum of 20kW from the cooling system from 2011," Mosley said in the letter. "The suggestion is that this power would feed continuously into the drive train.

...Then, in 2013 the new engine would also allow exhaust energy recovery

...not intended as a statement of policy but a starting point for discussion
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Urarenkaan ilmanvastus on pitoon suhteutettuna suurempi kuin sliksissä. Kaipa tuo oli yksi niistä syistä.

KERS asiaa vielä; Onko missään ollut systeemin maksimi antotehoja? Noilla Maxin ehdotuksilla boostitehoksi saataisiin (400,800,1600 kJ);

2009: 270 hp/2 sek, 180 hp/3 sek, 110 hp/5 sek
2011: 530 hp/2 sek, 360 hp/3 sek, 210 hp/5 sek
2013: 1070 hp/2 sek, 710 hp/3 sek, 430 hp/5 sek

Aika rankkoja buusteja tulossa. Ja toisaalta jos buustitehoa rajoitetaan paljon eli buustin aika kasvaa, menevät autot suorat buustit napissa joten ei siitä mitään ohituksiakaan tule.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei voi kuin ihmetellä, miksi ne renkaan lämmittimet pitäisi poistaa. Aivan turhaa. Keskittyisvät olennaisiin ja lajia kehittäviin muutoksiin, eikä tällasiin "muutetaan tää, koska se vois olla hauskaa ja kuskeja varmaan v*tuttas" -muutoksiin.

Ei voi vaan ymmärtää :confused:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Ensimmäistä kertaa luen grainingin yhteydestä urarenkaisiin. Grainingiä tapahtuu slickseissäkin. Johan tuo termi tuli tutuksi Keken aikana.
Tapahtuu, mutta ihan rengastehtailijoiden itsensä mukaan on huomattavasti yleisempää urarenkailla.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Renkaan lämmittimien poisto on katsojalle mahdollisesti ihan hyvä juttu ja tiimille huomattavasti lisä haastetta taktiikan suhteen. Aika näyttää miten on, mutta ei ne kyllä mitenkään ole skaballe elinehto ne lämppärit. Ilman lämmityst on renkaat ainakin helvetin helppo ryssii ensikierroksilla vaikkei itseään pihalle ryssiskään. Tuo buustisysteemi on mielenkiintoinen lisäke, varsinkin jos buustia on runsaasti, kilpailutilanne päällä ja renkaat lämmitysvaiheessa hieman rysstyt, näyttävää varmasti, turvallisuus ei ehkä ihan yht runsaas asemassa.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Ei tuo kovin hyvältä kuulosta, että renkaanlämmittimet kielletään..
Säästääkö FIA sähköä vai mikä juttu tossa on takana?

Jostain kuulin/luin sellaista juttua, että Senna olis vetäny seinään nimenomaan sen takia kun rengaspaineet laski niin alhaisiksi koska porukka körötteli turva-auton takana niin hiljaa..

Toivottavasti ei ensi kaudella nähdä vastaavia tilanteita, mutta luultavasti kolisee, sillä kuskeillahan on nytkin ongelmia renkaiden lämmittämisessä..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lisko sanoi:
Jostain kuulin/luin sellaista juttua, että Senna olis vetäny seinään nimenomaan sen takia kun rengaspaineet laski niin alhaisiksi koska porukka körötteli turva-auton takana niin hiljaa..
Kyllä rengaspaineet olivat tuohon vähintään osasyy, mutta paha tuota on renkaanlämmittimiin millään tapaa yhdistää. Autojen maavaraa ei nykyään saa yhtä alas pohjalevyn takia ja turva-autot ovat nykyään ihan toista luokkaa. Imolassa 1994 virkaa toimitti Opel Vectra, jossa oli mm. vakiojarrut.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
WebSlave sanoi:
Grainingiä tapahtuu slickseissäkin. Johan tuo termi tuli tutuksi Keken aikana.
Mutta eiköhän ole rengasteknologiakin kehittynyt sitten Keken ajoista - tuolloinhan Goodyear toimitti ristikudosrenkaita, jotka kuluessaan aiheuttivat sen, että vain osa renkaan pinnasta kosketti radanpintaa.

Urarenkaat ovat huomattavasti alttiimpia grainingille, koska kumi lähtee repeilemään juuri noista urista.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Bobakki sanoi:
Kyllä rengaspaineet olivat tuohon vähintään osasyy, mutta paha tuota on renkaanlämmittimiin millään tapaa yhdistää. Autojen maavaraa ei nykyään saa yhtä alas pohjalevyn takia ja turva-autot ovat nykyään ihan toista luokkaa. Imolassa 1994 virkaa toimitti Opel Vectra, jossa oli mm. vakiojarrut.
Tarkoitin lähinnä sitä, että koska renkaanlämmittimet kielletään, kuskit joutuvat ajamaan alhaisemmilla renkaanpaineilla ja silloin auto voi lähteä käsistä helpommin..
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Mietin vain sitä, miksei Senna voinut lämmittää renkaitaan ajamalla siksakkia pitkin rataa muiden kuljettajien tavoin tuona kohtalokkaana sunnuntaina -94? Eikö Williamsin ajo-ominaisuudet tuota sallineet vai mikä oli syy? Luulisi kuitenkin Sennan taitoisen huippukuskin hallinneen renkaiden lämmittämisen niksit...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
EdHunter sanoi:
Mietin vain sitä, miksei Senna voinut lämmittää renkaitaan ajamalla siksakkia pitkin rataa muiden kuljettajien tavoin tuona kohtalokkaana sunnuntaina -94? Eikö Williamsin ajo-ominaisuudet tuota sallineet vai mikä oli syy? Luulisi kuitenkin Sennan taitoisen huippukuskin hallinneen renkaiden lämmittämisen niksit...
Mietin vain sitä, miksi sitä täytyy täällä pohtia. Aletaan olla taas aika kaukana ensi vuoden säännöistä..:alppu:
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Torres sanoi:
Mietin vain sitä, miksi sitä täytyy täällä pohtia. Aletaan olla taas aika kaukana ensi vuoden säännöistä..:alppu:
Joo, joo - Back to the Topic ja sitä rataa.... Tulipahan vaan mieleen, kun aihettä tiälä sivuttiin.

Kaipa tämä edes liittyy aiheeseen: Mietin vain sitä, että mitenköhän käy sen renkaanlämmitinyrittäjän, joka niitä F1-tiimeille toimittaa. Meinaan, että onko tuo renkaanlämmityssysteemi käytössä muissa moottoriurheilusarjoissa maailmalla - ettei nyt porukat ihan työttömiksi joudu...?
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
EdHunter sanoi:
Mietin vain sitä, miksei Senna voinut lämmittää renkaitaan ajamalla siksakkia pitkin rataa muiden kuljettajien tavoin tuona kohtalokkaana sunnuntaina -94?
Mää tiiän vaan sen, että tää oli eka kerta ku ykkösissä käytettiin turva-autoa. Liekkö sillä vaikutusta.

WebSlave sanoi:
Itse kyllä toivotan lämmitinkiellon tervetulleeksi slicksejä enemmän
Me kaikki ollaan - ja voidaan olla - omaa mieltä näistä asioista, joissa on kyse juuri mielipiteestä.

Olen eri mieltä tässä asiassa, koska: Slicksit sinunkin sanojen mukaan ovat nyt toki kehittyneemmät kuin aiemmin olivat. Ja sanoit myös, että urarenkaat ovat varmaan nyt pitävemmät, kuin mitä slicksit silloin niiden aikana oli. Pitää varmaan paikkaansa, mutta kyse onkin just siitä, että aero on kehittynyt kokoajan, mutta rengas puolella otettiin pikkasen takapakkia. 10 vuodessa renkaissa ollaan päästy pikkase yli sen, mitä slicksit oli 10 vuotta sitten. Mitä aero puolella on tapahtunu 10 vuodessa? Aivan valtavasti, ja näin ollen suhteessa mekaaninen pito aeroon nähen on kokoajan vähentynyt urarenkaitten aikana.

Nyt, kun slicksit palaa ja aeroon tulee enempi kieltoja (karsitaan härpäkkeitä) niin on syytä olettaa paluuta suurempaan mekaaniseen pitoon suhteessa aeroon. Tämä taasen sekä renkaitten että härpäkkeitten puolesta luulisi tuovan sievän muutoksen joka voisi olla jopa havaittavissa. Suunta on joka tapauksessa oikea, ja se yksistään on jo syy kannustaa slicksien paluuta.

Renkaanlämmittimien vaarallisuudesta on jo puhuttu, joten voisi kysyä Webiltä, onko suuri negatiivinen vaikutus parempi kuin pieni positiivinen vaikutus? Vai onko lämmittimien poistuminen kenties selkeästi positiivinen asia?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Renkaanlämmittimien vaarallisuudesta on jo puhuttu, joten voisi kysyä Webiltä, onko suuri negatiivinen vaikutus parempi kuin pieni positiivinen vaikutus? Vai onko lämmittimien poistuminen kenties selkeästi positiivinen asia?
Minähän olen yleisesti ottaen ollut turvallisuuden puolestapuhuja silloin, kun tällä foorumilla on ehdoteltu kaikenlaisia turvallisuutta heikentäviä ehdotuksia hiekkaturva-alueista Nürburgringin paluuseen. Tässä asiassa kuitenkin olen näköjään päinvastaisella linjalla.

Uskon, että renkaanlämmittimien poistolla on suuri vaikutus kisan ratkaisuhetkien mielenkiintoisuuteen, eli hetkiin, jolloin tullaan varikkokäynneiltä ja katsotaan kumpi ehtii edelle. Kylmät renkaat tarkoittavat sitä, ettei kisaa ratkaistakaan välttämättä ensimmäiseen kaarteeseen tultaessa, vaan kamppailu siitä kumpi loppujen lopuksi on edellä kestää koko kierroksen tai enemmän. Ohituspaikkojakin löytynee muualtakin kuin pitkien suorien päästä.

Tuon aspektin näen positiivisena sen ohella, että kylmillä renkailla ajaminen asettaa nimenomaan kuskin taidot koetukselle, eikä niinkään sen, kummalla on parempi kalusto.

Mitä turvallisuuteen tulee, niin myönnän toki, että tässä kohdin turvallisuus heikkenee. En kuitenkaan näe sitä niin suurena ongelmana kuin eräät. Hitaampia autoja on radalla joka tapauksessa nytkin erinäisistä syistä, ja kun kaikki tietävät, että varikkokäyntien jälkeen (ja lähdössä) kilpakumppaneilla tai itsellä on kylmät renkaat, se osataan - tai tulisi osata - ottaa huomioon. Olen kuitenkin nähnyt aikakauden ilman renkaanlämmittimiä, eikä kukaan silloin valittanut kuinka vaarallista se oli.

Renkaanlämmittimet tulivat kuvioihin nopeuden, ei turvallisuuden takia. Niiden poistuessa kyse on edelleen enemmän nopeudesta kuin turvallisuudesta. "Sama se on kaikille", Kimiä lainatakseni.

---

Mitä slicksien paluuseen tulee, en minä sitä vastusta. Päinvastoin, se on looginen askel siirryttäessä aeropidosta mekaniseen pitoon, mitä pidän positiivisena kehityksenä. En vain pidä sitä renkaanlämmittimien poistamista merkittävämpänä uudistuksena. En myöskään ole nähnyt urarenkaita minään peikkona, kuten ilmeiseti eräät. Yhden rengastoimittajan aikana renkaiden pito-ominaisuudet voidaan helposti määrittää halutulle tasolle tavalla tai toisella: seoksella, renkaan leveydellä, urien määrällä tai leveydellä jne.

Paluu slickseihin on muun ohessa myös vastaus F1-fanien toiveisiin. Siksi toin esiin nostalgia-arvon. Viimeaikaiset sääntömuutokset heijastavat myös niitä tuloksia, joita FIA:n kyselyt ovat tuottaneet.

[size=-2]PS. Call me "Webs", if my nick is too labourous to type.[/size]
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
EdHunter sanoi:
Mietin vain sitä, miksei Senna voinut lämmittää renkaitaan ajamalla siksakkia pitkin rataa muiden kuljettajien tavoin tuona kohtalokkaana sunnuntaina -94? Eikö Williamsin ajo-ominaisuudet tuota sallineet vai mikä oli syy? Luulisi kuitenkin Sennan taitoisen huippukuskin hallinneen renkaiden lämmittämisen niksit...
Varmasti osasi, mutta turva-auto ajoi liian hiljaa, jotta tämä olisi ollut riittävän tehokasta.
Tarkoitin lähinnä sitä, että koska renkaanlämmittimet kielletään, kuskit joutuvat ajamaan alhaisemmilla renkaanpaineilla ja silloin auto voi lähteä käsistä helpommin.
Toki näin, mutta Sennan onnettomuuden uusintaa tuskin nähtäisiin edellä mainitsemistani syistä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Oberfeldwebel sanoi:
Mää tiiän vaan sen, että tää oli eka kerta ku ykkösissä käytettiin turva-autoa. Liekkö sillä vaikutusta.
"Tieto" on kyllä nyt hieman väärää. 1973 Kanadan GP tulee ensimmäisenä mieleen, jos turva-autosta puhutaan.

Mutta topikkiin. Ihan mielenkiintoisia sääntömuutoksia varmaan luvassa. Kahden rengasseoksen kikkailut voisi kyllä heittää mäkeen, ei niillä ole juuri ollut sitä taktista vaikutusta kisoihin mitä alunperin uumoiltiin. Ehkä jos kisoihin tuotaisiin Hard ja Supersoft seokset niin sillä olisi vaikutusta. Slikseillä tuskin on paljoakaan vaikutusta, mikäli renkaan kokoa ei olennaisesti suurenneta samalla.
 
Ylös