Sääntömuutokset 2009

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tuleeko ohittaminen muuten yhtään helpommaksi?
Niinpä. Teoriassa pitäisi helpottua, mutta eihän sitä tosiaan nähdä kunnolla kuin vasta ensimmäisessä kisassa. Luulenpa että ohituksia tullaan näkemään enemmän alku- kuin loppukaudesta, koska mitä pidemmälle kausi etenee, sen enemmän kaikki vakioituu ja jokainen kuski alkaa käyttää KERSin lisätehoja jne. samalla tavalla.

Autojen säätäminen. Etusiiven lisäsädön vuoksi ei välttämättä helpotu.. sade siihen soppaan vielä. Kuka kuskeista ajaa ulos unohtaessaan siiven asennon?
Vähän veikkaan että sitä tullaan käyttämään pääasiassa pääsuorilla. Ei siis mikään varsinainen "Amerikan temppu". Esimerkiksi Fuji on aika selvä tapaus. Sitten taas toisaalta Monaco ja Singapore ovat sellaisia, että siipi on paras pitää sillä yhdellä ainoalla oikealla asetuksella koko kierroksen ajan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Vähän veikkaan että sitä tullaan käyttämään pääasiassa pääsuorilla. Ei siis mikään varsinainen "Amerikan temppu". Esimerkiksi Fuji on aika selvä tapaus. Sitten taas toisaalta Monaco ja Singapore ovat sellaisia, että siipi on paras pitää sillä yhdellä ainoalla oikealla asetuksella koko kierroksen ajan.
Sen verran on kyllä kehittynyt tuo meno viime vuosina, että eiköhän tiimit ainakin simuloi, miten saadaan optimikierrosaika. Eri asia onko kuskilla sitten aikaa säädellä noita nappuloita. Tietenkin esim. kisan loppuvaiheilla yksin körötellessä sillä ei ole väliä. Kyllähän sitä Monacossakin huippunopeus esim. Tunnelissa voisi parantua ehkä yhdestä kahteen km/h jos etusiipeä tiputetaan ja nostetaan taas jarrutusta varten. Ja sillä voittaa jo pari tuhannesosaa.

Vähän on samanlainen fiilis ainakin tällä hetkellä kuin ennen kautta 2003. Saas nähdä tuleeko avauskisasta samanlainen kaaos jolloin uusien sääntöjen toimivuutta ei nähdä heti.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Bridgestone announces changes for 2009

GPupdate.net sanoi:
Bridgestone announces changes for 2009

26 February 2009

Formula One's sole tyre supplier, Bridgestone, has announced several changes for the upcoming season.

Slicks

Slick tyres return this year for the time since 1997, as opposed to the grooved dry weather tyres seen for the last eleven seasons. Slicks will mean than softer rubber compounds can be used which should result in more mechanic grip on offer for the drivers. To accompany the return of slicks are the major aerodynamic changes which are clearly visible on this year's cars.

Tyre Allocation

Since 2007, drivers have been required to use two compounds of tyres during races; one harder, more durable type and a softer tyre which provides higher levels of grip but for a shorter amount of time. A single white stripe would mark this softer compound.

This year, Bridgestone will break the trend of bringing two consecutive compounds to race meetings (the four compounds being Hard, Medium, Soft and Super Soft). With a greater difference between the two compounds on offer for each race, we should notice a far greater difference between the performances of the two types over the distance of a Grand Prix.

With the lack of grooves in 2009, the method of distinguishing one compound from another will now be with a green band painted on the sidewall of the softer of the two compounds at each event (as shown above).

In cases of wet weather, Bridgestone will still be supplying both Wet and Extreme Wet tyres at all races.

Tyre compounds for the first five races

Australia - Super Soft, Medium
Malaysia - Soft, Hard
China - Super Soft, Medium
Bahrain - Super Soft, Medium
Spain - Soft, Hard
Edelleen siis seoksia on neljä erilaista ja jokaisessa kilpailussa ajetaan kahdella erilaisella renkaalla, mutta nyt niiden välillä on suurempi ero.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edelleen siis seoksia on neljä erilaista ja jokaisessa kilpailussa ajetaan kahdella erilaisella renkaalla, mutta nyt niiden välillä on suurempi ero.
OK, Nick siis sekoili blogissaan, jossa puhui kolmesta seoksesta.

Toivottavasti tuo suurempi ero toimii. Sitä ainakin on toivottu, minä mukaan lukien. Jos ei toimi, niin onneksi vaihto vierekkäisiin seoksiin ei ole kuin päättämiskysymys.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jaa, eli nyt renkaat ei oo peräkkäisiä kovuudeltaan/pehmeydeltään, vaan siinä on yksi välissä. Eli ero taitaa olla todellakin aika suuri.
Vois luulla, että voi käydä niin, että kovemmalla ei oo mitään ongelmaa keston kanssa ja parilla tallilla jopa ongelmia saada niitä lämpimäksi (riippuu toki radasta ja olosuhteista) ja sitten pehmeämmät sulaa alle hetkessä (jos vähän kärjistetään molempia ääripäitä).
The four compounds being Hard, Medium, Soft and Super Soft

Tyre compounds for the first five races

Australia - Super Soft, Medium
Malaysia - Soft, Hard
China - Super Soft, Medium
Bahrain - Super Soft, Medium
Spain - Soft, Hard
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jaa, eli nyt renkaat ei oo peräkkäisiä kovuudeltaan/pehmeydeltään, vaan siinä on yksi välissä. Eli ero taitaa olla todellakin aika suuri.
Vois luulla, että voi käydä niin, että kovemmalla ei oo mitään ongelmaa keston kanssa ja parilla tallilla jopa ongelmia saada niitä lämpimäksi (riippuu toki radasta ja olosuhteista) ja sitten pehmeämmät sulaa alle hetkessä (jos vähän kärjistetään molempia ääripäitä).
Mutta sekin on toisaalta mahdollista, että Hard ja Super Soft ovat aikaisempaa lähempänä toisiaan. Hard saattaa olla aikaisempaa pehmeämpi ja Super Soft aikaisempaa kovempi, joka kompensoi tuota uutta käytäntöä. Eiköhän Bridgestonella ole mietitty tuota asiaa aika pitkään, sitä vartenhan näitä rengasasioita muokataan vähän väliä että kilpailut pysyisivät mielekkäinä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toivottavasti tuo suurempi ero toimii. Sitä ainakin on toivottu, minä mukaan lukien.
Sehän toimi. Me tiedämme sen jo. Suurempi ero seosten välillä tarkoittaa aina automaattisesti sitä, että auton säätöjä tulisi muuttaa ja sitä ei tietenkään kesken kilpailun välttämättä pystytä tekemään varikkokäynnin aikana. Tämä tiedetään aiemmasta kokemuksesta. Tämä ei ole mitään uutta.

Ainoa kysymys on, että toimiiko se niin kuin ihmiset ajattelevat ja toteutetaanko Champ Car - filosofiaa edes etäisesti. Al Spyerin ja Bridgestonen pääajatus oli, että redsien ei tarvinnut välttämättä olla nopeampia kuin perusrengas, vaan vain tarpeeksi erilaisen muuttaakseen auton käyttäytymisen. Tämä siis silloin, kun vaihtoehtorengastus otettiin Champ Car - sarjassa käyttöön. F1:ssä filosofia vaihtoehtorengastusta kohtaan on alusta asti ollut paljon konservatiivisempi ja suuria eroja ei jostain syystä haluttu, joten asian ympärillä on pieni kysymysmerkki, mutta perusajatuksena suurempi ero rengasseoksien välillä on aina parempi. FIA:n ja Bridgestonen lausuntojen mukaan nyt ollaan erittäin lähellä Champ Car - lähestymistapaa ja siksi voidaan jo nyt tehdä päätelmiä.

Jos viimeaikaista trendiä seurataan, niin FIA:n tarvitsisi vielä tarvitsisi rajoittaa vaihtoehtorenkaan käyttöä perjantain vapaissa harjoituksissa, jotta tallit eivät pystyisi selvittämään mitä muutoksia autoon on tehtävä, jotta se toimii hyvin pehmeämmällä seoksella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
perusajatuksena suurempi ero rengasseoksien välillä on aina parempi.
Mitäs hyvää siinä on että tuurin vaikutusta tuloksiin kasvatetaan? Kellä on oikeat gummit sillon ku turva-auto tulee yms....
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Mitäs hyvää siinä on että tuurin vaikutusta tuloksiin kasvatetaan? Kellä on oikeat gummit sillon ku turva-auto tulee yms....
tuo tuurihan viittaa tässä lähinnä kyllä turva-autosääntöön, ei niinkään renkaisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sehän toimi. Me tiedämme sen jo. Suurempi ero seosten välillä tarkoittaa aina automaattisesti sitä, että auton säätöjä tulisi muuttaa ja sitä ei tietenkään kesken kilpailun välttämättä pystytä tekemään varikkokäynnin aikana. Tämä tiedetään aiemmasta kokemuksesta. Tämä ei ole mitään uutta.
Toimimisella varmaan WebSlave tarkoitti eroja taktiikkoihin. Eli eihän se homma toimi, jos kaikki käy 10 kierroksen jälkeen varikolla ajaen kisan alun pehmeällä jne.. Eli jos vain eroja tulee taktiikkoihin, niin silloinhan homma tosiaan toimii..

Ja itse ajattelin vielä kestävyyttäkin mukaan tuohon toimimiseen. Jotkut radat voivat kuluttaa rengasta niin paljon, ettei pehmeämpää kärsi ottaa kuin pikku spurtin ajaksi käyttöön. Toki se voi olla jonkun mielestä jännää sekin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mitäs hyvää siinä on että tuurin vaikutusta tuloksiin kasvatetaan? Kellä on oikeat gummit sillon ku turva-auto tulee yms....
Toisaalta suurempi ero seoksien välillä voi tarjota väriä kilpailuihin ja ohituksia. Esimerkiksi kovempaa seosta käyttävä saattaa olla merkittävästi nopeampi kuin muutama kierrosta pehmeillä nakeilla ajanut kuljettaja ja päästä yrittämään ohitusta. Taisteluahan kaivataan enemmän ykkösiin, mutta taistelua ja ohituksia pitäisi toisaalta syntyä jo aerodynamiikkauudistusten ja KERS:in myötä...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toimimisella varmaan WebSlave tarkoitti eroja taktiikkoihin. Eli eihän se homma toimi, jos kaikki käy 10 kierroksen jälkeen varikolla ajaen kisan alun pehmeällä jne.. Eli jos vain eroja tulee taktiikkoihin, niin silloinhan homma tosiaan toimii..
Tämä tietenkin sisältyi kaikki siihen mitä sanoin ja sekin on jo nähty, että suurilla eroilla tallit joutuvat miettimään erilaisia ratkaisumalleja. Tietenkin jotkut saattavat päätyä samaan lopputulokseen, mutta mikäli auto tai sen säädöt eivät jostain syystä toimi pehmeämmällä seoksella, niin se tietenkin vaikuttaa taktiikkaan. Tästäkin meillä on loistava esimerkkitapaus: Denver 2006, jossa kilpailun voitto ratkesi renkaiden toimivuuden ja niiden käyttötaktiikan ansiosta, kun erot seoksissa oli Spyerinkin mielestä "massiiviset".
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Lisäsinpä tänne ku ei löytyny härpäke-toikkiakaan.

Ootteko huomannu et kummasti alkaa taas olee splitteriä ja härpäkettä tossa ponttoonien etu-/alareunassa?
 
Ylös