Suomen Darwinit

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Jos olisit aseistettuna vartijana moisessa eläintarhassa, ampuisitko karhun pelastaaksesi aitaukseen kiivenneen katsojan?
Voisi jäädä ampumatta. Tositilannetta on tietysti vaikea mennä arvioimaan näin tietokoneen ääreltä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Jos olisit aseistettuna vartijana moisessa eläintarhassa, ampuisitko karhun pelastaaksesi aitaukseen kiivenneen katsojan?
Voisi muuten olla että karhun pelastaakseni ampuisin aitaukseen kiivenneen katsojan. Jälkikäteen sitten selittäisi tähtäimen menneen vissiin vinoon edellisen putsauksen yhteydessä.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Tämä on jo wanha tapaus, mutta pistetääs kuitenkin.

Linnanmäki: Sateenkaari-laite on turvallinen


Göteborgin kaltainen huvipuisto-onnettomuus ei ole mahdollista Linnanmäellä, arvioi Linnanmäen toimitusjohtaja Risto Räikkönen.

Ruotsin Göteborgissa sattui eilen onnettomuus, jossa 40 ihmistä loukkaantui Rainbow-laitteen romahdettua maahan. Ensiarvioiden mukaan onnettomuus johtui laitteen sisäisen kuulalaakerin murtumisesta.

Linnanmäen Sateenkaari-laitteen kuulalaakerissa todettiin kolme vuotta sitten pieni kuluma ja osa vaihdettiin heti.

Räikkönen kertoo, että Linnanmäen laitteet huolletaan joka aamu. Talvisin laitteet puretaan ja niihin tehdään tarvittavat peruskorjaukset. Kesäaikana ulkopuolinen tarkastuslaitos tarkastaa laitteet kerran kuussa.

Toimitusjohtaja Räikkönen arvioi, että huvipuisto-onnettomuudet ovat vähenemään päin, ja media vain uutisoi niistä entistä ahkerammin. Hänen mukaansa EU puuhaa yhteistä lainsäädäntöä huvipuistojen turvallisuuden parantamiseksi.

Räikkönen sanoo, että Linnanmäellä tapahtuvat onnettomuudet johtuvat lähes aina siitä, että asiakkaat eivät noudata sääntöjä. Hänen mukaansa viimeisin kuolemantapaus Linnanmäellä on sattunut vuosikymmeniä sitten Vuoristoradassa, jossa kyydissä ollut repi väkisin puomin auki kesken kierroksen ja tippui vaunusta.

Sateenkaari otettiin Linnanmäellä käyttöön vuonna 1985. Se on yksi suosituimmista Linnanmäen laitteista.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Jatketaan koti-Suomessa.

Iltalehti sanoi:
Autoilija teki u-käännöksen - moottoripyöräilijä sairaalaan
16.7.2008 20:23

Yhden ihmisen loukkaantumiseen johtanut kolari sattui noin kello 19.15 Kuusamontiellä Kiimingin Jäälissä. Moottoripyöräilijä oli lähtenyt ohittamaan edessään ajavaa henkilöautoa, kun henkilöauton kuski olikin yllättäen tehnyt u-käännöksen.

- Moottoripyöräilijä ajoi suoraan henkilöauton keulaan, päivystävä paloesimies kertoo Iltalehdelle.

Hänen mukaansa moottoripyöräilijä loukkaantui onnettomuudessa ja mies vietiin ambulanssilla Oulun yliopistolliseen keskussairaalaan. Alustavien tietojen mukaan moottoripyöräilijän vammat eivät ole hengenvaarallisia.

PETRA HUSU
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jatketaan koti-Suomessa.
Mulla joskus halvaantui vähän vastaavassa tilanteessa tuttu kaveri. Ei jaksanut muutamaa vuotta kauempaa pyörätuolielämää kun tappoi itsensä.
Viha on liian vahva sana, mutta voisko sanoa, että olen vieläkin katkera sille autoilijalle, joka täysin omaa piittaamattomuuttaan teki mokan joka johti lopulta nuoren miehen kuolemaan ja hirvittävään suruun niin perheelle kuin vaimolle, sisaruksille, ystäville ja vanhemmillekin.
Tiedän että se on tosi ruma ajatus ja olen huono ihminen siksi, mutta usein toivon että se autoilija joutuisi kokemaan saman minkä K:n perhe joutui.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mulla joskus halvaantui vähän vastaavassa tilanteessa tuttu kaveri. Ei jaksanut muutamaa vuotta kauempaa pyörätuolielämää kun tappoi itsensä.
Viha on liian vahva sana, mutta voisko sanoa, että olen vieläkin katkera sille autoilijalle, joka täysin omaa piittaamattomuuttaan teki mokan joka johti lopulta nuoren miehen kuolemaan ja hirvittävään suruun niin perheelle kuin vaimolle, sisaruksille, ystäville ja vanhemmillekin.
Tiedän että se on tosi ruma ajatus ja olen huono ihminen siksi, mutta usein toivon että se autoilija joutuisi kokemaan saman minkä K:n perhe joutui.
Älä rupee syyttämään itseäs. Kyllä itsellekin tulis tollaista mieleen jos kaverille ja perheenjäsinille aiheutuis sitä tarpeetonta tuskaa. :( Otan osaa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Iltalehti sanoi:
Virtsasi raiteille - kuoli sähköiskuun
22.7.2008 13:15

Puolalaisturisti sai surmansa Lontoossa Vauxhallin rautatieasemalla.

Puolalainen 41-vuotias opettaja oli Britanniassa parantamassa kielitaitoaan, kun hätä yllätti hänet Lontoon eteläosassa sijaitsevalla Vauxhallin asemalla. Hän päätti keventää oloaan virtsaamalla raiteille, mutta ei ilmeisesti tiennyt, että rata oli sähköistetty.

Virtsan osuttua 750-volttiseen johtoon sähkö kulki virtsaa pitkin mieheen surmaten hänet. Aseman työntekijät löysivät miehen ruumiin raiteilta. Työntekijät lähtivät etsimään miestä nähtyään valvontakameroista, että tämä oli kadonnut nurkan takana sijaitsevaan umpikujaan eikä palannut.

Poliisilta vei viikon selvittää miehen henkilöllisyys. Poliisilähde sanoi brittiläiselle Daily Mail -lehdelle:

- Koska hän oli Puolasta, hänellä ei ehkä ollut aavistustakaan, että rata oli sähköistetty. Hänen perheensä Puolassa on murheen murtama.

Vauxhallin asemalla ei ole julkisia käymälöitä, mutta sellainen löytyy aseman läheltä.

SIRPA KULONEN
sirpa.kulonen@iltalehti.fi
.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
MTV3
Poliisi tyrmää jarruttomat fiksipyörät

Nuorten keskuudessa suosiotaan kasvattava fiksipyöräily saa ankaria pyyhkeitä poliisilta. Virkavalta ei hyväksy pyöriä, joista on riisuttu kaikki ylimääräinen jarruja myöten.

Fiksipyörien käyttäjät kehuivat pyöriä, joissa ei ole vapaaratasta eikä yleensä jarruja. Pyörä kulkee ainoastaan poljettaessa, ja jarrutus onnistuu jalkojen avulla jollakin tapaa vauhtia hidastamalla.

... koko juttu maikkarin sivuilla.
Aloitteellista Darwinismia.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Aloitteellista Darwinismia.

Fiksipyörät eivät oikein käytettynä ole yhtään sen vaarallisempia, kuin esim. rullaluistimet. Pysähtymistekniikka täytyy tietysti hallita hyvin ennen kuin tuollaisella pyörällä lähtee ajelemaan ja silloinkin pysähtymismatka on toki selvästi pidempi kuin normaalilla pyörällä, ei kuitenkaan radikaalisti pidempi kuin rullaluistimilla. Kalliiksi tuollaisen pyörän ajaminen toki voi tulla, jos poliisit keksivät ratsata polkupyöränlampun lisäksi myös jarrut.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Fiksipyörät eivät oikein käytettynä ole yhtään sen vaarallisempia, kuin esim. rullaluistimet. Pysähtymistekniikka täytyy tietysti hallita hyvin ennen kuin tuollaisella pyörällä lähtee ajelemaan ja silloinkin pysähtymismatka on toki selvästi pidempi kuin normaalilla pyörällä, ei kuitenkaan radikaalisti pidempi kuin rullaluistimilla. Kalliiksi tuollaisen pyörän ajaminen toki voi tulla, jos poliisit keksivät ratsata polkupyöränlampun lisäksi myös jarrut.
Mitä hyötyä on siitä, että pyörässä ei ole jarruja? Onko se siistimpää ajella sellaisella vai... mikä tuossa on ideana.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mitä hyötyä on siitä, että pyörässä ei ole jarruja? Onko se siistimpää ajella sellaisella vai... mikä tuossa on ideana.
öh.. joko maikkarilla ei ole otettu aiheesta selvää tai sitten on oleellista jätetty kirjoittamatta. Siis.. Fiksipyörällä jarrutus toimii ihan samalla mekanismilla kuin vaikkapa vaihteettoman ja käsijarruttoman mummopyörän jarrutus! Ei mitään eroa. Ainoa vain, että fiksipyörässä on yleensä isommat välitykset ja sen myötä vauhti kovempi, joten jarrutus sillä vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä se onnistuu.

Fiksipyöriähän käytetään ainakin rataolosuhteissa (velodromi). Näissä ratapyörissä välitys on tosi suuri ja vaatii usean kierroksen ennenkuin saa kiihdytettyä vauhdin korkeaksi. Ratapyörissä ideana on ainakin se että kaikki ylimääräinen paino on karsittu. Nopeaa kiihdytystä ei tarvita, joten ei ole mitään syytä käyttää muuta kuin kaikkein suurinta välitystä. Yleensä liikkeellelähtöönkin tarvitsee työntömiestä.. Jarrutustakaan ei radalla tarvita, koska pyörän vauhti hidastuu muutaman polkemattoman kierroksen jälkeen ihan itsestään.

Tämä on siis suurin syy miksi fiksipyöriä ylipäätänsä on.

Se miksi näitä fiksejä sitten pitää käyttää liikenteessä, on asia, jota itsekään en ymmärrä. Liikenteessä joutuu kokoajan pysähtelemään, joten itselleni on ainakin eduksi saada mahdollisimman nopeasti kiihdytettyä kovaan vauhtiin. Samaten nopea pysähtyminen on tärkeää.
Kai se on sitten se että kun ne on siis todella kevyitä niin sen maksiminopeuden saa tosi korkeaksi.. Reikäpäiden juttuja siis.

Täsmennetään nyt sen verran, että liikenteessä käytettävät fiksit eivät tietenkään ole samanlaisia kuin ratapyörät (koska tosiaan ratapyörää et saa helposti edes liikkeelle :D ), mutta idea jarruttomuudesta ja vaihteettomuudesta, tulee varmasti sieltä. Ne on varmasti usein ihan itse koottuja pyöriä.
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
öh.. joko maikkarilla ei ole otettu aiheesta selvää tai sitten on oleellista jätetty kirjoittamatta. Siis.. Fiksipyörällä jarrutus toimii ihan samalla mekanismilla kuin vaikkapa vaihteettoman ja käsijarruttoman mummopyörän jarrutus! Ei mitään eroa. Ainoa vain, että fiksipyörässä on yleensä isommat välitykset ja sen myötä vauhti kovempi, joten jarrutus sillä vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä se onnistuu.
Siis jossain luki, että ko. pyörissä on vielä jarrut kun ne liikkeestä ostetaan. Käyttäjät itse sitten räätälöivät niistä jarruttomat versiot.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

öh.. joko maikkarilla ei ole otettu aiheesta selvää tai sitten on oleellista jätetty kirjoittamatta. Siis.. Fiksipyörällä jarrutus toimii ihan samalla mekanismilla kuin vaikkapa vaihteettoman ja käsijarruttoman mummopyörän jarrutus! Ei mitään eroa. Ainoa vain, että fiksipyörässä on yleensä isommat välitykset ja sen myötä vauhti kovempi, joten jarrutus sillä vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä se onnistuu.
Ylläolevasta voisi päätellä fiksipyörässä olevan jalkajarrun. Miksi sitä sitten sanotaan jarruttomaksi ?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis jossain luki, että ko. pyörissä on vielä jarrut kun ne liikkeestä ostetaan. Käyttäjät itse sitten räätälöivät niistä jarruttomat versiot.
Öh.. jos luet koko tekstini niin siinähän sanon että fiksit on nimenomaan käyttäjien näpelöimiä! :tongue:

Mutta siis ihan yhtälailla ratapyörätkin on fiksejä, koska nekin ovat vapaarattaattomia, vaikka voivat ollakin suoraan kaupasta ostettuja..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös