Mangelo
Well-known member
- Liittynyt
- 19.4.2007
- Viestit
- 24380
Jos olisit aseistettuna vartijana moisessa eläintarhassa, ampuisitko karhun pelastaaksesi aitaukseen kiivenneen katsojan?Osataan sitä ulkomaillakin vol X:
Jos olisit aseistettuna vartijana moisessa eläintarhassa, ampuisitko karhun pelastaaksesi aitaukseen kiivenneen katsojan?Osataan sitä ulkomaillakin vol X:
Voisi jäädä ampumatta. Tositilannetta on tietysti vaikea mennä arvioimaan näin tietokoneen ääreltä.Jos olisit aseistettuna vartijana moisessa eläintarhassa, ampuisitko karhun pelastaaksesi aitaukseen kiivenneen katsojan?
Voisi muuten olla että karhun pelastaakseni ampuisin aitaukseen kiivenneen katsojan. Jälkikäteen sitten selittäisi tähtäimen menneen vissiin vinoon edellisen putsauksen yhteydessä.Jos olisit aseistettuna vartijana moisessa eläintarhassa, ampuisitko karhun pelastaaksesi aitaukseen kiivenneen katsojan?
Linnanmäki: Sateenkaari-laite on turvallinen
Göteborgin kaltainen huvipuisto-onnettomuus ei ole mahdollista Linnanmäellä, arvioi Linnanmäen toimitusjohtaja Risto Räikkönen.
Ruotsin Göteborgissa sattui eilen onnettomuus, jossa 40 ihmistä loukkaantui Rainbow-laitteen romahdettua maahan. Ensiarvioiden mukaan onnettomuus johtui laitteen sisäisen kuulalaakerin murtumisesta.
Linnanmäen Sateenkaari-laitteen kuulalaakerissa todettiin kolme vuotta sitten pieni kuluma ja osa vaihdettiin heti.
Räikkönen kertoo, että Linnanmäen laitteet huolletaan joka aamu. Talvisin laitteet puretaan ja niihin tehdään tarvittavat peruskorjaukset. Kesäaikana ulkopuolinen tarkastuslaitos tarkastaa laitteet kerran kuussa.
Toimitusjohtaja Räikkönen arvioi, että huvipuisto-onnettomuudet ovat vähenemään päin, ja media vain uutisoi niistä entistä ahkerammin. Hänen mukaansa EU puuhaa yhteistä lainsäädäntöä huvipuistojen turvallisuuden parantamiseksi.
Räikkönen sanoo, että Linnanmäellä tapahtuvat onnettomuudet johtuvat lähes aina siitä, että asiakkaat eivät noudata sääntöjä. Hänen mukaansa viimeisin kuolemantapaus Linnanmäellä on sattunut vuosikymmeniä sitten Vuoristoradassa, jossa kyydissä ollut repi väkisin puomin auki kesken kierroksen ja tippui vaunusta.
Sateenkaari otettiin Linnanmäellä käyttöön vuonna 1985. Se on yksi suosituimmista Linnanmäen laitteista.
Iltalehti sanoi:Autoilija teki u-käännöksen - moottoripyöräilijä sairaalaan
16.7.2008 20:23
Yhden ihmisen loukkaantumiseen johtanut kolari sattui noin kello 19.15 Kuusamontiellä Kiimingin Jäälissä. Moottoripyöräilijä oli lähtenyt ohittamaan edessään ajavaa henkilöautoa, kun henkilöauton kuski olikin yllättäen tehnyt u-käännöksen.
- Moottoripyöräilijä ajoi suoraan henkilöauton keulaan, päivystävä paloesimies kertoo Iltalehdelle.
Hänen mukaansa moottoripyöräilijä loukkaantui onnettomuudessa ja mies vietiin ambulanssilla Oulun yliopistolliseen keskussairaalaan. Alustavien tietojen mukaan moottoripyöräilijän vammat eivät ole hengenvaarallisia.
PETRA HUSU
Mulla joskus halvaantui vähän vastaavassa tilanteessa tuttu kaveri. Ei jaksanut muutamaa vuotta kauempaa pyörätuolielämää kun tappoi itsensä.Jatketaan koti-Suomessa.
Älä rupee syyttämään itseäs. Kyllä itsellekin tulis tollaista mieleen jos kaverille ja perheenjäsinille aiheutuis sitä tarpeetonta tuskaa. Otan osaa.Mulla joskus halvaantui vähän vastaavassa tilanteessa tuttu kaveri. Ei jaksanut muutamaa vuotta kauempaa pyörätuolielämää kun tappoi itsensä.
Viha on liian vahva sana, mutta voisko sanoa, että olen vieläkin katkera sille autoilijalle, joka täysin omaa piittaamattomuuttaan teki mokan joka johti lopulta nuoren miehen kuolemaan ja hirvittävään suruun niin perheelle kuin vaimolle, sisaruksille, ystäville ja vanhemmillekin.
Tiedän että se on tosi ruma ajatus ja olen huono ihminen siksi, mutta usein toivon että se autoilija joutuisi kokemaan saman minkä K:n perhe joutui.
sama!Voisi muuten olla että karhun pelastaakseni ampuisin aitaukseen kiivenneen katsojan. Jälkikäteen sitten selittäisi tähtäimen menneen vissiin vinoon edellisen putsauksen yhteydessä.
.Iltalehti sanoi:Virtsasi raiteille - kuoli sähköiskuun
22.7.2008 13:15
Puolalaisturisti sai surmansa Lontoossa Vauxhallin rautatieasemalla.
Puolalainen 41-vuotias opettaja oli Britanniassa parantamassa kielitaitoaan, kun hätä yllätti hänet Lontoon eteläosassa sijaitsevalla Vauxhallin asemalla. Hän päätti keventää oloaan virtsaamalla raiteille, mutta ei ilmeisesti tiennyt, että rata oli sähköistetty.
Virtsan osuttua 750-volttiseen johtoon sähkö kulki virtsaa pitkin mieheen surmaten hänet. Aseman työntekijät löysivät miehen ruumiin raiteilta. Työntekijät lähtivät etsimään miestä nähtyään valvontakameroista, että tämä oli kadonnut nurkan takana sijaitsevaan umpikujaan eikä palannut.
Poliisilta vei viikon selvittää miehen henkilöllisyys. Poliisilähde sanoi brittiläiselle Daily Mail -lehdelle:
- Koska hän oli Puolasta, hänellä ei ehkä ollut aavistustakaan, että rata oli sähköistetty. Hänen perheensä Puolassa on murheen murtama.
Vauxhallin asemalla ei ole julkisia käymälöitä, mutta sellainen löytyy aseman läheltä.
SIRPA KULONEN
sirpa.kulonen@iltalehti.fi
Aloitteellista Darwinismia.MTV3
Poliisi tyrmää jarruttomat fiksipyörät
Nuorten keskuudessa suosiotaan kasvattava fiksipyöräily saa ankaria pyyhkeitä poliisilta. Virkavalta ei hyväksy pyöriä, joista on riisuttu kaikki ylimääräinen jarruja myöten.
Fiksipyörien käyttäjät kehuivat pyöriä, joissa ei ole vapaaratasta eikä yleensä jarruja. Pyörä kulkee ainoastaan poljettaessa, ja jarrutus onnistuu jalkojen avulla jollakin tapaa vauhtia hidastamalla.
... koko juttu maikkarin sivuilla.
Aloitteellista Darwinismia.
Mitä hyötyä on siitä, että pyörässä ei ole jarruja? Onko se siistimpää ajella sellaisella vai... mikä tuossa on ideana.Fiksipyörät eivät oikein käytettynä ole yhtään sen vaarallisempia, kuin esim. rullaluistimet. Pysähtymistekniikka täytyy tietysti hallita hyvin ennen kuin tuollaisella pyörällä lähtee ajelemaan ja silloinkin pysähtymismatka on toki selvästi pidempi kuin normaalilla pyörällä, ei kuitenkaan radikaalisti pidempi kuin rullaluistimilla. Kalliiksi tuollaisen pyörän ajaminen toki voi tulla, jos poliisit keksivät ratsata polkupyöränlampun lisäksi myös jarrut.
Kysy joltain jääspeedway-fanilta.Mitä hyötyä on siitä, että pyörässä ei ole jarruja? Onko se siistimpää ajella sellaisella vai... mikä tuossa on ideana.
öh.. joko maikkarilla ei ole otettu aiheesta selvää tai sitten on oleellista jätetty kirjoittamatta. Siis.. Fiksipyörällä jarrutus toimii ihan samalla mekanismilla kuin vaikkapa vaihteettoman ja käsijarruttoman mummopyörän jarrutus! Ei mitään eroa. Ainoa vain, että fiksipyörässä on yleensä isommat välitykset ja sen myötä vauhti kovempi, joten jarrutus sillä vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä se onnistuu.Mitä hyötyä on siitä, että pyörässä ei ole jarruja? Onko se siistimpää ajella sellaisella vai... mikä tuossa on ideana.
Siis jossain luki, että ko. pyörissä on vielä jarrut kun ne liikkeestä ostetaan. Käyttäjät itse sitten räätälöivät niistä jarruttomat versiot.öh.. joko maikkarilla ei ole otettu aiheesta selvää tai sitten on oleellista jätetty kirjoittamatta. Siis.. Fiksipyörällä jarrutus toimii ihan samalla mekanismilla kuin vaikkapa vaihteettoman ja käsijarruttoman mummopyörän jarrutus! Ei mitään eroa. Ainoa vain, että fiksipyörässä on yleensä isommat välitykset ja sen myötä vauhti kovempi, joten jarrutus sillä vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä se onnistuu.
Ylläolevasta voisi päätellä fiksipyörässä olevan jalkajarrun. Miksi sitä sitten sanotaan jarruttomaksi ?öh.. joko maikkarilla ei ole otettu aiheesta selvää tai sitten on oleellista jätetty kirjoittamatta. Siis.. Fiksipyörällä jarrutus toimii ihan samalla mekanismilla kuin vaikkapa vaihteettoman ja käsijarruttoman mummopyörän jarrutus! Ei mitään eroa. Ainoa vain, että fiksipyörässä on yleensä isommat välitykset ja sen myötä vauhti kovempi, joten jarrutus sillä vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä se onnistuu.
Eiks fiksi tarkoita fixed eli polkimet pyörii aina kun takapyöräkin...Ylläolevasta voisi päätellä fiksipyörässä olevan jalkajarrun. Miksi sitä sitten sanotaan jarruttomaksi ?
Öh.. jos luet koko tekstini niin siinähän sanon että fiksit on nimenomaan käyttäjien näpelöimiä! :tongue:Siis jossain luki, että ko. pyörissä on vielä jarrut kun ne liikkeestä ostetaan. Käyttäjät itse sitten räätälöivät niistä jarruttomat versiot.
Eiks fiksi tarkoita fixed eli polkimet pyörii aina kun takapyöräkin...
Näköjään.there is no freewheel mechanism.