Viikonloppuna tuli vihdoin ja viimein korjattua työkalua! Nimittäin Dremel Stylus:ia. Siitä oli sisäiset litium-ioni -akut tulleet tiensä päähän, niihin ei saanut ladatuksi sähköä muutamaa sekuntia kauempaa ja sen takia se sitten pyöri vain hetken ja pysähtyi heti pienissäkin kuormituksissa.
Netistä löytyi
tällainen artikkeli, jonka mukaan sitten lähdin etenemään. Jos tuota ei olisi löytynyt, voi olla, että tulos olisi ollut enemmän kolvilla tehty kuin nyt. Nyt voin akkujen mentyä kehnoiksi ottaa tuon auki ja vaihtaa akut suhteellisen helposti ja laittaa sen kiinni.
Noita 2mm ruuveja en jaksanut lähteä metsästämään, mutta Clas Ohlssonilta löytyi metrin pätkä 3 millin kierretankoa, muistaakseni maksoi 1,95€. 2-puolista piirilevyä löytyi wanhoista warastoista ja muttereitakin löytyi.
Step5:ssa käytin kontaktipinnalla sellaisia millin paksuisia pyöreitä tehomagneetteja. Ei tarvinnut juottaa, kun pysyy akun navassa kiinni ihan itsekseen.
Tuosta koko höskästä uhkasi tulla aivan liian pitkä mahtuakseen tuon kahvan sisään ja tuolla alapuolen kontaktipinnoilla ei ollut mahdollista laittaa muttereita ulkopuolelle, joten piti miettiä muita vaihtoehtoja. Sisäpinnalle laitettavat mutterit olisi olleet sitten taas akkujen tiellä. Ratkaisin ongelman siten, että otin ja sahasin noi 3 millin mutterit halki ja vielä viilasin niistä osan pois sivuilta. Ruuvi kyllä pysyy urassa, jos se ei pääse toiseen suuntaan. Tuolla tavalla sainkin sitten paristopitimen kasaan ja mittailemaan. Juottamalla mutterin palanen paikoilleen sisäpinnalle ja ulkoreunalle ja kokeilemaan.
Vieläkin liian pitkä. Kahvan sisällä oli sitten eräs muovipidike, jonka mursin tieltä pois. Se siis oli aiemmin pitämässä akkuja paikoillaan, joten sen poisto oli odotettavissa.
Sitten taas sovittelemaan. Kaikki paikoillaan. Kahvan toinen puolikas paikoilleen... Ei mene. Liikaa tavaraa sisällä, jokin kinnaa vastaan.
Murretun muovitolpan juuri.. Nyt olis ollut Dremelille käyttöä :mad_old:
Kaikki ylimääräinen pois kaikkialta, mistä kinnasi ja uusi yritys. Nyt se sitten oli riittävän lähellä, jotta kaiken voisi pistää kasaan ja juottaa ne, mitkä juottaa piti ja muut hoitaa mekaanisesti.
Akkupidikkeen koonnissa tuli vielä sellainen mutka matkaan, että koska käytössä ei ollut varsinaisia ruuveja, vaan kierretanko, niin kiristämisen kanssa tuli vaikeuksia. Kolvasin sitten halkaistut mutterit ja kierretangot kiinni toisiinsa. Akkupidike kasassa. Hei nythän voisi kokeilla, että kulkeeko sähköt..
Ei kulkenut.
Mittailin ja mietin, että mikä sai aikaan, että piirilevyn alapinnalle ei tullut sähköä, kun yläpinnalla oli ihan selvästi akun ja kuparin välillä kontakti. No kun tuon sai puettua ajatukseksi, niin siinähän se ratkaisu oli. Piirilevyn molemmin puolin olevalla kuparilla ei ole kontaktia toiselle puolen. Hyppylanka molempiin ja uusi kokeilu. Johan toimi
Viimeiset putsaukset ja säädöt ja kotelon avartamista ja säätämistä. Missä ne ruuvit on? Perhe oli siinä keittiön ruokapöydän äärellä syömässä ja kyselin sitten vanhemmalta muksulta, että missä ne ruuvit on. Se oli niitä siinä huomaamattani räplännyt ja yksi oli lattialla ja toinen pöydällä. Kolmatta ei ihan heti löytynyt, mutta löysin boksista riittävän samanlaisen (jos se ei ollut juurikin se kolmas).
Oli kerrankin sellainen tarina, joka päättyi onnellisesti. Oli pariin kertaan mielessä, että se halvin dremeli rautakaupassa maksaisi vain 69€, eikä se kalleinkaan maksaisi kuin satkun enämpi.
Seuraavaksi sitten mekaanisen herätyskellon kimppuun ;-)
NOT