PuuhaPete ketju (nikkarointia, viilausta ja höyläystä yms. äijä-sälää)

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Motonetista tulppa haettu ja parkkiksella suoritin vaihto-operaation.

Nyt on ruputa enää ja kiihtyy niin maam perkeleesti!

Filtterin pesasin ja öljysin eilen, mutta ei tuottanut sen kummempaa tulosta.
Tarrtis näköjään bensakoneisiinkin saada tulpalle hehkutus aamukylmille, jotta jaksais paremmin pöristä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Tarrtis näköjään bensakoneisiinkin saada tulpalle hehkutus aamukylmille, jotta jaksais paremmin pöristä.
Töimaan kaasukäyttöinen trukki ei tahdo jaksaa pöristä, vaikka on yön lämpimässä hallissa. Minuutin pari täytyy tyhjäkäyttää ja senkin jälkeen lähtee kuin mummo lumihangesta. Ei voi suositella työmatkakulkineeksi, vaikka tyhjän parkkiruudun sillä löytäis mistä vaan.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ns. nykyauton ajovalopolttimon vaihto saattaa on hyvinkin haastava toimi. Itse itseäni kehuen mainitsen ko. toimessa onnistuneeni.

Toimen haastavuuteen vaikutivat pääasiassa näköyhteyden lähes täydellinen puuttuminen ja tilarajoitukset. Tilarajoitukseen vaikuttivat auton rakenteellisten ominaisuuksien lisäksi vahvasti myös yläraajani, jotka eivät ole läheskään mallia siro.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mamman Aurikseen vaihdoin viime viikolla. Just menossa tutkimaan, miten Sokotaan vaihdetaan päiväajovalo.:thumbfh:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Ns. nykyauton ajovalopolttimon vaihto saattaa on hyvinkin haastava toimi. Itse itseäni kehuen mainitsen ko. toimessa onnistuneeni.

Toimen haastavuuteen vaikutivat pääasiassa näköyhteyden lähes täydellinen puuttuminen ja tilarajoitukset. Tilarajoitukseen vaikuttivat auton rakenteellisten ominaisuuksien lisäksi vahvasti myös yläraajani, jotka eivät ole läheskään mallia siro.
Renault Meganessa tuo haastavuus on viety ihan huippuunsa: http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mamman Aurikseen vaihdoin viime viikolla. Just menossa tutkimaan, miten Sokotaan vaihdetaan päiväajovalo.:thumbfh:
Onnistui. Alailmanotto ritilä irti ja sen jälkeen saa umpion, missä sumari ja päiväajovalo, irti yhdestä hakasesta. Sen jälkeen 14 km ajo mamman autolla Apsille ostamaan uus polttimo. Kun en ollut varma, millainen siinä on. On nimittäin ennenkin ollut käsikirjassa väärää tietoa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Ns. nykyauton ajovalopolttimon vaihto saattaa on hyvinkin haastava toimi. Itse itseäni kehuen mainitsen ko. toimessa onnistuneeni.

Toimen haastavuuteen vaikutivat pääasiassa näköyhteyden lähes täydellinen puuttuminen ja tilarajoitukset. Tilarajoitukseen vaikuttivat auton rakenteellisten ominaisuuksien lisäksi vahvasti myös yläraajani, jotka eivät ole läheskään mallia siro.
Tässähän oli kyseessä lähivalopolttimo. Sen toimivuutta testatessani huomasin myös kaukovalopolttimon tulleensa tiensä päähän viikonloppuna. To - pe välisenä yönä vielä toimi. No, helpompi tapaus on se. Näkee suht hyvin ja tilaakin on vähän enemmän.
 

Örfil

Guest
Väsätään yläkertaa laminaattia hiki hatussa, kolme erillista makkaria ja vaatehuone.

Pitääkö tehdä jokin liikuntasauma jonnekin? Pisin väli oli + 9 m

Pitäiskö tehdä ovien kohdalle listasauma (=ruma) ajamaan samaa asiaa?

PÖHKIS - AUTA!!!
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Väsätään yläkertaa laminaattia hiki hatussa, kolme erillista makkaria ja vaatehuone.

Pitääkö tehdä jokin liikuntasauma jonnekin? Pisin väli oli + 9 m

Pitäiskö tehdä ovien kohdalle listasauma (=ruma) ajamaan samaa asiaa?

PÖHKIS - AUTA!!!
Jätä seiniin sentin rako, joka jää listan alle piiloon.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
9 metriä yhtenäistä lattiaa pitäisi vielä mennä ilman liikuntasaumaa välissä. Tosin huonetilojen välille liikuntasauma on tapana tehdä aina oviaukon kohdalle. Siinä kun tuppaa käymään niin, että eri huonetilojen laminaatit elävät keskenään vähän omaa, toisesistaan riippumatonta elämäänsä -> oviaukon kohdalle aukeaa rako lamintaattisaumaan jossain vaiheessa joka tapauksessa. Se rako kandee mielummin jättää siihen oviaukkoon suunnitellusti ja nätti laminaatin värinen metallilista päälle.


Esim. Tarketin asennusohje sanoo näin:
Yli 12 m pitkissä ja 8 m leveissä tiloissa pitää olla 8 mm liikuntasauma 12 / 8 m:n välein. Liikuntasauma tehdään aina myös huonetilojen välille. Sauma peitetään sopivalla liikuntasaumalistalla.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ei kai tää nyt vaan ole kysymys nimimerkillä "laminoinko turhaan" :p
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Säädin saunomisen ohessa taloyhtiön saunanoven salvan. Mikä piru siinä on että tommonen pikkujuttu jätetään putkirempassa tekemättä ja sitten porukka paiskoo useemman vuoden sitä ovea väkisin kiinni? Hyvä ettei hajonnut. Mua kerkesi ärsyttää neljä saunomiskertaa, mutten muistanut koskaan ruuvimeisseliä ottaa. Tänään painoin rullan pohjaan ja pyörittelin fillarin halpislukon avaimella, yllättävän helposti pyöri. :thumbup:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Viikonloppuna tuli vihdoin ja viimein korjattua työkalua! Nimittäin Dremel Stylus:ia. Siitä oli sisäiset litium-ioni -akut tulleet tiensä päähän, niihin ei saanut ladatuksi sähköä muutamaa sekuntia kauempaa ja sen takia se sitten pyöri vain hetken ja pysähtyi heti pienissäkin kuormituksissa.

Netistä löytyi tällainen artikkeli, jonka mukaan sitten lähdin etenemään. Jos tuota ei olisi löytynyt, voi olla, että tulos olisi ollut enemmän kolvilla tehty kuin nyt. Nyt voin akkujen mentyä kehnoiksi ottaa tuon auki ja vaihtaa akut suhteellisen helposti ja laittaa sen kiinni.

Noita 2mm ruuveja en jaksanut lähteä metsästämään, mutta Clas Ohlssonilta löytyi metrin pätkä 3 millin kierretankoa, muistaakseni maksoi 1,95€. 2-puolista piirilevyä löytyi wanhoista warastoista ja muttereitakin löytyi.

Step5:ssa käytin kontaktipinnalla sellaisia millin paksuisia pyöreitä tehomagneetteja. Ei tarvinnut juottaa, kun pysyy akun navassa kiinni ihan itsekseen.

Tuosta koko höskästä uhkasi tulla aivan liian pitkä mahtuakseen tuon kahvan sisään ja tuolla alapuolen kontaktipinnoilla ei ollut mahdollista laittaa muttereita ulkopuolelle, joten piti miettiä muita vaihtoehtoja. Sisäpinnalle laitettavat mutterit olisi olleet sitten taas akkujen tiellä. Ratkaisin ongelman siten, että otin ja sahasin noi 3 millin mutterit halki ja vielä viilasin niistä osan pois sivuilta. Ruuvi kyllä pysyy urassa, jos se ei pääse toiseen suuntaan. Tuolla tavalla sainkin sitten paristopitimen kasaan ja mittailemaan. Juottamalla mutterin palanen paikoilleen sisäpinnalle ja ulkoreunalle ja kokeilemaan.

Vieläkin liian pitkä. Kahvan sisällä oli sitten eräs muovipidike, jonka mursin tieltä pois. Se siis oli aiemmin pitämässä akkuja paikoillaan, joten sen poisto oli odotettavissa.

Sitten taas sovittelemaan. Kaikki paikoillaan. Kahvan toinen puolikas paikoilleen... Ei mene. Liikaa tavaraa sisällä, jokin kinnaa vastaan.

Murretun muovitolpan juuri.. Nyt olis ollut Dremelille käyttöä :mad_old:
Kaikki ylimääräinen pois kaikkialta, mistä kinnasi ja uusi yritys. Nyt se sitten oli riittävän lähellä, jotta kaiken voisi pistää kasaan ja juottaa ne, mitkä juottaa piti ja muut hoitaa mekaanisesti.

Akkupidikkeen koonnissa tuli vielä sellainen mutka matkaan, että koska käytössä ei ollut varsinaisia ruuveja, vaan kierretanko, niin kiristämisen kanssa tuli vaikeuksia. Kolvasin sitten halkaistut mutterit ja kierretangot kiinni toisiinsa. Akkupidike kasassa. Hei nythän voisi kokeilla, että kulkeeko sähköt..

Ei kulkenut.

Mittailin ja mietin, että mikä sai aikaan, että piirilevyn alapinnalle ei tullut sähköä, kun yläpinnalla oli ihan selvästi akun ja kuparin välillä kontakti. No kun tuon sai puettua ajatukseksi, niin siinähän se ratkaisu oli. Piirilevyn molemmin puolin olevalla kuparilla ei ole kontaktia toiselle puolen. Hyppylanka molempiin ja uusi kokeilu. Johan toimi :)

Viimeiset putsaukset ja säädöt ja kotelon avartamista ja säätämistä. Missä ne ruuvit on? Perhe oli siinä keittiön ruokapöydän äärellä syömässä ja kyselin sitten vanhemmalta muksulta, että missä ne ruuvit on. Se oli niitä siinä huomaamattani räplännyt ja yksi oli lattialla ja toinen pöydällä. Kolmatta ei ihan heti löytynyt, mutta löysin boksista riittävän samanlaisen (jos se ei ollut juurikin se kolmas).

Oli kerrankin sellainen tarina, joka päättyi onnellisesti. Oli pariin kertaan mielessä, että se halvin dremeli rautakaupassa maksaisi vain 69€, eikä se kalleinkaan maksaisi kuin satkun enämpi.

Seuraavaksi sitten mekaanisen herätyskellon kimppuun ;-) NOT
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tulipa tuollaisetkin askelkivet asennettua. Aika leikkaaminen tossa nurmikossa ja pois kaivaminen, jotta tulis 'siisti' pala pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös