AT:n kattoa paikkaillut. Kuvassa alas piikattuja lohkeamia sekä paikkausmetodi ja toisessa vielä hiomaton paikka. Hommaan käytän 50/50 sekoitusta muurauslaastista ja kuitusementistä. Tuntuu pysyvän katossa. Joka laatassa on näitä 1-3 kpl.
Tuohon sitten vielä kattoon poikittain liimapuusta palkitus sekä harvalaudoitus estämään palojen putoaminen auton päälle, jos niitä lisää lohkeilee. Ongelmahan on johtunut siitä, että at:n ilmanvaihto on ollut puutteellinen sekä kosteutta tullut seinistä sisään ja tämä yhdessä pakkasen kanssa on tehnyt siporexelementtiin vahinkoa vuosikymmenten mittaan. Tein seiniin lisätuuletusaukot, asennan ilmankosteuden perusteella toimivan tuulettimen ja vesien ulkoa tulo on nyt estetty parhaan mukaan. Talli on kylmä ja kylmäksi myös jää.
Paikkaamatonta reikää ja kaksi paikkaa kuivumassa
Näytä liitetiedosto 25109
Valmis, hiomaton paikka
Näytä liitetiedosto 25108
Autotallista kaivoin kaksi seinää auki ja kolmannenkin, kun kädestä häipyy jännetuppitulehdus. Aukikaivuu kesti kaksi viikkoa, täyttö 16-32 soralla viisi tuntia (kuutio per tunti).
Seinään patolevyt, pohjalle salaoja tarkistuskaivoineen ja takaseinälle lisäksi toinen salaoja ylemmäksi - tuplavarmistus pahimpaan vedenpainesuuntaan! Viisi kuutioita noussut maata pääosin kuokalla ja koirankakkalapiolla, maasta n. 1/3 on kivenmurikkaa. Vanha sanontahan kuuluu että salaojan kaivajalla pitää olla kiveksetkin peräkkäin. Syvimmillään monttu on tuossa kulmassa n. kaksi metriä syvä ja kieltämättä siellä ei pitkiä aikoja viitsinyt sortumavaaran takia viettää.
Valmista kaivantoa putkineen:
Näytä liitetiedosto 25110
Monttua ummessa, tuohon vielä patolistaa ja kivikaista nurmen ja hiekan väliin:
Näytä liitetiedosto 25111