Tästä ei nyt ole montaakaan päivää, kun uutisoitiin, että Nico vaihtaa Nickin kanssa paikkoja Williamsilta Bemarille ja päinvastoin. Sittemmin tämä uutinen on tietysti kiistetty asianomaisten tahojen suunnalta. Nyt uutisiin putkahtaa tieto siitä, että Williams on tallina tehnyt monien miljoonien tappiota ja akuutti kassavaje on kuitattu uudella lisävelalla.
Vaikka Frank Williams on toistuvasti vakuuttanut pitävänsä Nico Rosbergistä kiinni viimeiseen saakka, niin tuskin Sir Frank on kuitenkaan niin pitkälle valmis menemään, että talli ajautuisi selvitystilaan velkojen takia. Niinpä Nicon sopimus voisi tullakin myyntiin tallin taloudellisen tilan kohentamiseksi. Tilalle jouduttaisiin palkkaamaan 'maksukuski'. Esim. Bruno Sennalla kerrotaan olevaan muhkea sponsoripaketti taustalla ja mies olisi varmasti halukas kokeilemaan siipiään maineekkaassa Williams-tallissa. Tämä on tietysti täyttä spekulaatiota eikä pohjaudu mihinkään uutiseen (Williams-Senna -yhteys siis)
Toisaalta sitä voidaan sitten pohdiskella ihan yhtä lailla spekuloiden, ketkä olisivat halukkaat ostamaan Nicon sopimuksen. BMW on luonnollisesti kiinnostunut, mutta yhtälailla BMW olisi valmis palkkaamaan myös Alonson, joten BMW:n ratkaisu riippuu Alonson tahtotilasta eikä niinkään Rosbergin sopimuksen saatavuudesta.
Vaikka McLarenilla on sopimus Heikki Kovalaisen kanssa kaudesta 2009, niin se ei kuitenkaan käytännössä tarkoita vielä oikeesti mitään. Se, että Alonson tasoinen kuski pystyy siirtymään tallista toiseen kesken McLarenin sopimuskauden todistaa vain sen, että kyseiset sopimukset ovat purettavissa, mikäli toinen osapuoli sitä haluaa. Aivan varmasti Kovalaisen sopimuksessa on pykälä, mikä kertoo korvaussumman suuruuden, mikäli McLaren talli haluaa purkaa sopimuksen kesken voimassaolevan sopimuskauden. Kovalaisen vuosipalkka on kuitenkin sitä tasoa, että 'kipurahat' eivät oikeasti voi olla kovinkaan suuret, koska maksimissaan ne ovat yhtä kuin vuosipalkka.
Kovalainen ei ole häikäissyt tänä vuonna - kertaakaan. Kovalaisen uran ehdoton huippukohta osuu viime vuoden Fujin osakilpailuun ja toiseen sijaan Renaultilla. Edes tämän vuotinen Unkarin GP:n voitto, joka rehellisyyden nimissä ei tullut Heikin hyvän suorituksen ansiosta, vaan Massa moottorin laukeamisen vuoksi, ei riitä ylittämään Fujin suoritusta. On aivan varma, että on olemassa tahoja, jotka haluaisivat nähdä lähempänä Hamiltonin suorituskykyä olevan kuljettajan McLarenilla - jo kaudella 2009. Ja Nico Rosberg on ollut McLarenin tähtäimessä jo aiemminkin...
Olisiko Kovalaiselle sitten miten työpaikkaa tarjolla? Toyota oli kiinnostunut korvaamaan Jarno Trullin Kovalaisella kaudeksi 2008, mutta McLaren talli tuli väliin ja 'nappasi' Heikin Toyotan nenän alta. Voihan se olla, että Toyotankin mielenkiinto on hiipunut tämän kauden suoritusten myötä, eikä silläkään suunnalla ole enää mahdollista löytää uutta työpaikkaa. Renaultille Kovalaisen palaaminen vaikuttaa hyvin epätodennäköiseltä, ainakin niin kauan kuin Flavio Briatore on tallipäällikkönä.
Yhteenvetona: Nico on Alonson kanssa niitä kuskeja, jotka voivat sekoittaa ensi kauden kuljettajapakkaa, vaikka muiden olemassaolevia sopimuksia purkamalla.