Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

teupren

Registered User
Liittynyt
7.12.2008
Viestit
11
Sijainti
Uusimaa
Toivottavasti eivät menisi Bulgariaan, onko sieltä edes ikinä tullut F1-kuskia?
No tosin ei ollut Unkarista tai Malesiastakaan kun kisa tuli, mutta ei nyt joka paikkaan tarvitse änkeä. Mieluummin sitten Venäjälle, jos Itä-Eurooppaan halutaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
^ No onhan Unkarin väreissä ajanut sentään legendaarinen Zsolt Baumgartner :thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
on se ihme kun kaiken maailman bulgariat on valmiita satsaamaan kunnon ratahankkeisiin (jopa F1-kisaan) vailla mitään kunnon historiaa moottoriurheilun rintamalla, kun taas suomeen ei saada edes yhtä kansainvälistä kunnon ratakeskusta rakennettua:yuck: ei nyt mitään F1-rataa tarttis välttämättä rakentaa, mut joku ahvenistoa kummempi rata olis kova sana...
En tiedä onko se niinkään rahasta kiinni (paitsi F1-radan kohdalla, joka nyt on täyttä utopiaa muutenkin), mutta aina hankkeet tuntuu kaatuvan joihinkin maaoraviin (siinäpäs se suomalaisten todellinen moottoriurheiluhulluus nähdään :D) tai sitten viimeistään siihen, että joku kansanedustaja tahtoo juoda aamukahvinsa rauhassa kesähuvilallaan.

...
 
Viimeksi muokattu:

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
En tiedä onko se niinkään rahasta kiinni (paitsi F1-radan kohdalla, joka nyt on täyttä utopiaa muutenkin), mutta aina hankkeet tuntuu kaatuvan joihinkin maaoraviin tai sitten viimeistään siihen, että joku kansanedustaja tahtoo juoda aamukahvinsa rauhassa.
sitäpä juuri tässä hain, Suomella kuitenkin on perinteitä moottoriurheilun puolella niin luulis jostain tilaa sen verta löytyvän ettei kansanedustajia ihan nurkan takana olisi etsimässä liito-oravan papanoita:jaska:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Muutama kuva Algarven radan ympäriltä. Rataprofiilista on ollut joskus aikaisemmin.

Kumpuisaa maastoa ja korkeuseroja löytyy mutta näyttää olevan altis tuulelle...









Mikähän tämän käyttöaste on?






 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Heikki Kulta kiittelee paremmaksi kuin Tilken radat, mutta onko kukaan löytänyt tietoa tämän Algarven radan suunnittelijasta?
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:716:1:2008-12-14;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:582440,1:0:0:0:0:0:
Tossa toi profiili ja jotain tietoa. Yritän löytää lisää...
Jos noi layoutit pitää paikkansa niin rata on muunneltavissa aika vapaasti?
http://www.autodromodoalgarve.com/map/





http://www.worldsbk.com/pubb_EN/news_ext.php?id=20#

http://www.autodromodoalgarve.com/index/
http://www.autodromodoalgarve.com/articles/algarve-motor-park-1/



Löytyskö suunnittelija noista? Vaikee päätellä rata vai rakennukset?

Architecture
Authorship and Coordination

Ricardo Pina - Architect
www.ricardopina-arquitectos.com
Authorship

Jorge Guerreiro - Architect

Paulo Simões - Architect

Pascoal Santos - Architect
Collaboration

Rui Algarve - Architect

André Vale - Architec

Pölyseltä näyttää tässä...

 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jaa, tässä onkin ton F1 radan profiili... F1 kuvioissa lähtösuoran nopea alotusmutka tietty ajetaan hidastuksen kautta..

Mukavasti korkeuseroja....

Enemmän muutettava olikin Formula K rata...



* Perimeter> 4692m
* Length in straight> 3204m (68.3%)
* Length in curves> 1488m (31.7%)
* Width of the runway> 14m
* Number of curves> 18
* To the right> 10
* To the left> 8
* Minimum radius of the curve> 20m
* Maximum radius of the curve> 152m
* Maximum rise> 6.2%
* Maximum drop> 12.0%
* Maximum cross slope> 8.0%
* Minimum cross slope> 2.0%

http://www.autodromodoalgarve.com/articles/f1-version/



Olis lomakohde jos ajettas ihan kisa...
http://www.autodromodoalgarve.com/articles/how-to-get-here/
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No just tuollaisia ratoja pitäisi tulla lisää. Korkeuserot ja sokeat jarrutuspaikat. Niillä erotetaan jyvät akanoista sekä kuljettajien, että autojen kohdalla. :ahem:

Nämä nykyiset lituskaradat mitä tilke rakentelee on niin tylsiä, vaikka kuinka pimeellä neonvalojen loisteessa ajelis :yuck:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Peesailen. Upean näköinen rata, Superbike-kisaa syksyllä katsellessa huomio kiinnittyi näyttämöön enemmän kuin itse kisaan. Harmi, että ratoja harvoin nykyisin rakennellaan tuollaisille alueille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nämä nykyiset lituskaradat mitä tilke rakentelee on niin tylsiä, vaikka kuinka pimeellä neonvalojen loisteessa ajelis :yuck:
Sen kerran kun Tilkelle annettiin tontti, jossa on kunnolla pinnanmuotoja (Turkki), niin ihan hyvähän siitä radasta tuli. Muualla Tilke on jopa joutunut suunnittelemaan keinomäkiä (ainakin Shanghai). Sepang ja Sakhir taisivat olla kumpuilevaa maastoa luonnostaan. Nykyisistä radoista ne tasaisimmat taitavat olla Monza, Hocke ja Silverstone. ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo eikä ne korkeuserot aivan kammottavan hyvin TV:ssä näykään.

Toki tuo kuva mikä tosta pääsuoralta on nii ois ihan siistiä kuvaa.
Tietty jos nähdään niiden Road American/atlantan tyylisiä mäkiä nii sitte saattas erottuakin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Rataanhan on selkeästi yhdistelty Barcelonan, Jaraman ja Estorillin pätkiä :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9306
Barcelonassa on kyllä korkeuseroja ihan kohtuullisesti. Montreal on kyllä ihan tasainen, samoin Melbourne ja Hockenheim. Bahrainissa ja Shanghaissa aika pieniä eroja, ensimmäisessä lähinnä siinä varikkorakennuksen takana ja jälkimmäisessä ensimmäisessä mutkayhdistelmässä.

Niin, ja Valencia oli myös ihan tasainen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No ei Monza, Barce, eikä oikeastaan Hockekaan kuulu suosikki ratoihin.

Silverstone on kyllä yksi suosikeista, samoin Montreal. Niissä on erilaisia haasteita. Samoin suosikkeihin kuuluu Suzuka ja itseoikeutetusti Spa. Jossa taitaa olla eniten näistä nykyisistä korkeuseroja?

Mun pointti ei ollut oikeastaan se, että rata on hyvä jos siellä on korkeuseroja. Mutta se on yksi ominaisuus mikä voi tehdä radasta hyvän. Erilaiset radat ovat hyviä.

Nämä Tilken radat ovat kaikki jossain määrin toistensa peilikuvia. Väkisin rakennettu pitkä suora, jonka päässä muka pitäisi pystyä ohittamaan(tiedän, ei se ole pelkästään radasta kiinni). Siihen päälle perussyheröä.

Ajatellaan nyt esim. Montrealia tai Suzukaa. Niissä on jotain mikä poikkeaa muista. Samoin Silverstonessa ja Spassa. Jos vertaa Turkkia ja Bahrainia, niin miten ne eroavat toisistaan? Mitä erityishaasteita ne tarjoavat kuljettajille?

Ja Brasilia, siinä myös hyvä esimerkki erilaisesta ja hyvästä radasta. Eikä kyse ole pelkästään siitä, että se ajetaan "väärään" suuntaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös