Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Jos vertaa Turkkia ja Bahrainia, niin miten ne eroavat toisistaan? Mitä erityishaasteita ne tarjoavat kuljettajille?
Bahrainissa on aika hankala 9-10 mutkan jarrutus, Turkissa se 8-mutka. Eipä siinä oikein muuten mitään :dunno:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Misan kanssa samoilla linjoilla. Nää uudet ja modernit nykypäivän radat rakennetaan poikkeuksetta tasaiselle, puuttomalle ja vesistöttömälle alueelle. Esmes Monzassa ja Spassa jo metsä tuo omaa tunnelmaansa radalle. Turva-alueet on varmasti suurin asia mikä näissä uusissa lannistaa, voit ajaa surutta leveäksi ja tehdä ohitustilanteissa tyhmiä riskejä kun tiedät että siellä on vain sitä asvalttia. Persoonattomia tietokoneella piirrettyjä kyhäelmiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nämä Tilken radat ovat kaikki jossain määrin toistensa peilikuvia. Väkisin rakennettu pitkä suora, jonka päässä muka pitäisi pystyä ohittamaan(tiedän, ei se ole pelkästään radasta kiinni). Siihen päälle perussyheröä.
"Syheröä", joka on kuitenkin aika ajettavaa. Hitaitahan Tilken radat eivät ole. Suorien päässä ne ohituspaikat muillakin radoilla on, ei se ole mitenkään Tilken ratojen piirre.
Ajatellaan nyt esim. Montrealia tai Suzukaa. Niissä on jotain mikä poikkeaa muista. Samoin Silverstonessa ja Spassa. Jos vertaa Turkkia ja Bahrainia, niin miten ne eroavat toisistaan? Mitä erityishaasteita ne tarjoavat kuljettajille?
Omaan silmääni Siverstone taas on ihan peruskauraa. Mitä nyt yksi liian hidas osuus lopussa. Mutta on jokaisessa radassa jotkin ominaiset tunnuspiirteensä, niin myös Tilken radoissa.

Turkki ja Bahrain ovat perusluonteiltaan hyvin erilaisia ratoja. Bahrain on virhealtis rata, johtuneeko irtohiekasta. Tästä syystä lähes koko rata on yhtä ohituspaikkaa - eritoten muissa luokissa, ei niinkään "ohitusvammaisissa" ykkösissä (mutta niissäkin ohitusmääriltään huippuluokkaa). Helpompaa on sanoa, että mutkassa 12 ei yleensä paljon ohiteta. ;) Rata jakautuu selkeästi kahteen: kolmen suoran osuuteen ja jouhevaan ajo-osuuteen. Aavikkomiljöö on myös varsin uniikki piirre (en oikein ymmärrä miksi radan pitäisi aina olla metsän keskellä - vaihtelu virkistää). Erityishaasteet: irtohiekka ja siitä johtuva virheherkkyys, jatkuva valppaanaolo ohitusriskin takia.

Turkissa on enemmän pinnanmuotoja, mutta niiden lisäksi radan varsinaiset erityispiirteet ovat sen "takapuolella", 8-mutkasta shikaaniin ja kinkkisuoran läpi lopun triplahitaaseen. Valtaosa kisan merkittävistä tapahtumista käydään siellä. Toki ykkösmutkassakin voidaan ohittaa. Erityishaasteet: alamäkeen ajettavat mutkat ja pitkä ja vaikea 8-mutka niskan kannalta "väärään suuntaan", Turkissahan ajetaan vastapäivään.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Omaan silmääni Siverstone taas on ihan peruskauraa.
Jännä että noista uusista radoista löysit heti niitä "erikoisuuksia" muttet sateisesta Silverstonesta joka on lähes kaikkien kuskien mieleen, vaikea ja erittäin nopea kuskien rata.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Silverstonen ensimmäisen mutkan jälkeiset todella nopeat, loppua kohti pienesti hidastuvat mutkat ovat jotain aivan muuta kuin yhdelläkään Tilken suunnittelemalla radalla.

Sitä en väitä etteikö Tilken radoillakin olevat syheröt olisi nopeita mutta ne ovat tasapaksun oloisia.

Ja juu, toki, kaikilla radoilla yleensä sen suoran päässä ne ohituspaikat ovat mut siinäpä se onkin. Onko esim. Brasilian pääsuora saman tyyppinen kuin muilla radoilla?

Pidän kiinni mielipiteestäni, joka osittain pohjautuu usean kuljettajan mielipiteeseen. Uudet radat ovat tylsiä ja yksitoikkoisia. Kuulehan sen jo kuljettajien kommenteista. Näistä Tilken radoista yleensä todetaan tyyliin, mukavat on puitteet. Mutta itse rataa harvemmin suoranaisesti kehutaan. Toisin on vanhojen hyvien ratojen suhteen. Todella monet kuljettajat pitävät Silverstonea, Spata, Montrealia, Brasiliaa sekä Suzukaa haastavina ja mielenkiintoisina ratoina. Tilken radoista en kuullut sanottavan samaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jännä että noista uusista radoista löysit heti niitä "erikoisuuksia" muttet sateisesta Silverstonesta joka on lähes kaikkien kuskien mieleen, vaikea ja erittäin nopea kuskien rata.
Turkista ja Bahrainista erityisesti kysyttiin (kannattaa lukea ne quotetkin, niin ymmärtää paremmin mihin on vastattu). Sadetta en pidä radan ominaisuutena.
Misa1 sanoi:
Silverstonen ensimmäisen mutkan jälkeiset todella nopeat, loppua kohti pienesti hidastuvat mutkat ovat jotain aivan muuta kuin yhdelläkään Tilken suunnittelemalla radalla.
Niin pitää ollakin. Ei Tilken pidä tehdä vanhoja ratoja yhä uudelleen vaan uusia, joissa on uusia piirteitä. Itse kyllä pidin vanhasta Beckettsistä enemmän, ja vanhasta Silverstonesta muutenkin. Ehkei se ollut niin haastava kuskille kuin nykyinen (vaarallinen se kyllä oli), mutta enpä minä yksinomaisesti haastavuuden perusteella mielipiteitäni muodostakaan. Mainittu kohta vielä menettelee, mutta muutoin Silverstone on pilattu.
Ja juu, toki, kaikilla radoilla yleensä sen suoran päässä ne ohituspaikat ovat mut siinäpä se onkin. Onko esim. Brasilian pääsuora saman tyyppinen kuin muilla radoilla?
Kuten todettua, jokaisella radalla on ominaispiirteensä. Tuo on yksi Interlagosin ominaispiirteistä.

Haastavuudesta:

Rubens Barrichello: "I was very impressed with the Fuji Speedway. The track is a lot more interesting than we originally thought with a nice flow and some tight challenging corners towards the end of the lap.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71183

Ralf Schumacher: "The Shanghai International Circuit is a really impressive facility. For the team the garages and the offices are as good as anywhere and for the drivers the circuit itself is a real challenge."
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/10/6922.html

Varmaan lisääkin löytyy. Toisaalta, lukuunottamatta Turkin 8-mutkaa "haastava mutka" tarkoittaa "ei ohituspaikka". Minulle on oikeastaan aika sama mitä kuskit ajattelevat radasta, jos kisa on kuitenkin televisiossa mielenkiintoinen. No, pidin myös Imolasta, jossa kisat olivat tylsyyden huippu. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Niin pitää ollakin. Ei Tilken pidä tehdä vanhoja ratoja yhä uudelleen vaan uusia, joissa on uusia piirteitä. Itse kyllä pidin vanhasta Beckettsistä enemmän, ja vanhasta Silverstonesta muutenkin. Ehkei se ollut niin haastava kuskille kuin nykyinen (vaarallinen se kyllä oli), mutta enpä minä yksinomaisesti haastavuuden perusteella mielipiteitäni muodostakaan. Mainittu kohta vielä menettelee, mutta muutoin Silverstone on pilattu.

Kuten todettua, jokaisella radalla on ominaispiirteensä. Tuo on yksi Interlagosin ominaispiirteistä.

Haastavuudesta:

Rubens Barrichello: "I was very impressed with the Fuji Speedway. The track is a lot more interesting than we originally thought with a nice flow and some tight challenging corners towards the end of the lap.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71183

Ralf Schumacher: "The Shanghai International Circuit is a really impressive facility. For the team the garages and the offices are as good as anywhere and for the drivers the circuit itself is a real challenge."
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/10/6922.html
Silverstone ym. vanhat radat ovat muotoutuneet ajan kuluessa, toisin kuin nykyradat ja se tekee nykyradoista jotenkin hengettömän oloisia, kun ne ovat niin leveitä ja katsomot kaukana radasta... Ei niissä vaan ole samaa tunnelmaa, kuin vaikka jossain Imolassa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Silverstone ym. vanhat radat ovat muotoutuneet ajan kuluessa, toisin kuin nykyradat ja se tekee nykyradoista jotenkin hengettömän oloisia, kun ne ovat niin leveitä ja katsomot kaukana radasta... Ei niissä vaan ole samaa tunnelmaa, kuin vaikka jossain Imolassa.
Ihan totta, Imolassa oli ihan telkkukuvissakin hieno fiilis. Olisi hienoa nähdä kisa takaisin siellä, vielä nyt kun on otettu viimeinen shikaani pois.

Tuli tässä mieleen että miksi kolme paria kisoja on niin lähellä toisiaan? (Eri maissa Euroopassa ei lasketa :D ) Malesia & Singapore, Abu Dhabi & Bahrain ja Katalonia & Valencia. Mielestäni Abu Dhabin ja Bahrainin kisat voisivat hyvin olla vuorovuosina ja Espanjan GP Valenciassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silverstone ym. vanhat radat ovat muotoutuneet ajan kuluessa, toisin kuin nykyradat ja se tekee nykyradoista jotenkin hengettömän oloisia, kun ne ovat niin leveitä ja katsomot kaukana radasta... Ei niissä vaan ole samaa tunnelmaa, kuin vaikka jossain Imolassa.
Tiedostan tämän ja tavallaan vastustankin sitä ajatusta, että mikään uusi ei voisi koskaan olla hyvää (no, Singaporessa kai oli tunnelmaa, vaikka uusi olikin). Välillä tuntuu kuin F1 olisi ollut oikeanlaista juuri silloin, kun kukin kommentoija on ryhtynyt lajia seuraamaan. Kaikki sen jälkeen tullut on vienyt lajia alaspäin. Toki itsekin ihannoin 80-luvun alkua, mutta ymmärrän kyllä ettei se mikään lajin ehdoton huippuhetki ollut.

Tämä varmaan on syynä siihenkin, että Silverstonen raiskaus hyväksytään, mutta Hocken ei, vaikka jälkimmäinen tosiasiallisesti tarjoaa selvästi enemmän ohituksia (poislukien sadekisat). Molemmilta kuitenkin samalla tavalla vietiin alkuperäinen perusluonne täysin.

Jatkuva muutostila kuuluu F1:iin, eikä kaikki muutos ole huonompaan suuntaan.
Loetkoe sanoi:
Tuli tässä mieleen että miksi kolme paria kisoja on niin lähellä toisiaan? (Eri maissa Euroopassa ei lasketa ) Malesia & Singapore, Abu Dhabi & Bahrain ja Katalonia & Valencia. Mielestäni Abu Dhabin ja Bahrainin kisat voisivat hyvin olla vuorovuosina ja Espanjan GP Valenciassa.
Tämä olisi helposti selitettävissä logistisilla syillä, mutta noitapas ei mitään paria ajeta peräkkäin! Kalenteri on mennyt itse asiassa enemmän siksakin suuntaan, mikä on taloudelliselta kannalta aika hankalasti perusteltavissa oleva juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tiedostan tämän ja tavallaan vastustankin sitä ajatusta, että mikään uusi ei voisi koskaan olla hyvää (no, Singaporessa kai oli tunnelmaa, vaikka uusi olikin). Välillä tuntuu kuin F1 olisi ollut oikeanlaista juuri silloin, kun kukin kommentoija on ryhtynyt lajia seuraamaan. Kaikki sen jälkeen tullut on vienyt lajia alaspäin. Toki itsekin ihannoin 80-luvun alkua, mutta ymmärrän kyllä ettei se mikään lajin ehdoton huippuhetki ollut.
-------------
......Jatkuva muutostila kuuluu F1:iin, eikä kaikki muutos ole huonompaan suuntaan.
Kaikki uusi ei ole automaattisesti hyvää eikä kaikki vanha ole automaattisesti huonoa. Suuri osa faneista haluaa vaalia myös perinteitä. Ja kestävä fanipohja on se ylivoimaisesti tärkein asia minkä mukana F1 muiden urheilulajien tapaan joko elää tai kuolee.

Ajat muuttuvat ja F1 muuttuu, mutta tärkeä huomio on se, että tiettyjä peruselementtejä lajista ei pidä mennä muuttamaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Siis eihän tässä nyt ollut kyse siitä onko uusi parempi kuin vanha tai päinvastoin. Mun pointti oli selkeästi siinä, että Tilken tekemät radat ovat pääosin tasapaksuja tylsiä, kuten Schumikin. Hiottuja, kaikenkattavia, oppikirjan mukaisia, ns. ideaaliratoja, jotka eivät tarjoa mitään erikoista tai toisistaan poikkeavaa.

En väitä etteikö joku voisi tehdä sellaista rataa mikä olisi huomattavasti parempi kuin joku noista nykyisistä radoista mitä käytössä on.

Webslave sanoi:
Ei Tilken pidä tehdä vanhoja ratoja yhä uudelleen vaan uusia, joissa on uusia piirteitä.
Ei niin, ei pidäkkään tehdä vanhoja ratoja uudelleen. Hepulla vaan ei ole riittävästi mielikuvitusta tai näkemystä tehdä mielenkiintoisia ratoja. Tämä on siis minun näkemys Tilken radoista kun vertaa niihin mistä itse pidän.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tilken radoissa vika on nimenomaan se samankaltaisuus. Sanotaan vaikka että vielä 90-luvulla lähes jokaisella radalla oli omalaatuinen layout, esim. Montreal, Albert Park, Suzuka jne. Kaikki tunnisti heti ja kaikki näyttivät erilaisilta. Tilken radat ovat karkeasti yleistettynä neliöiden sisään rakennettuja. Luulisi arkkitehdillä olevan enemmän silmää vapaalle/vapaammalle muodolle. Toki tämäkään ei ole yksin Tilken sanelema (tehdään radat mahd. tiiviiksi että samalta istuinpaikalta näkee mahd. paljon radasta), mutta voisi sitä mielikuvitusta käyttää edes vähän enemmän.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tiedostan tämän ja tavallaan vastustankin sitä ajatusta, että mikään uusi ei voisi koskaan olla hyvää (no, Singaporessa kai oli tunnelmaa, vaikka uusi olikin). Välillä tuntuu kuin F1 olisi ollut oikeanlaista juuri silloin, kun kukin kommentoija on ryhtynyt lajia seuraamaan. Kaikki sen jälkeen tullut on vienyt lajia alaspäin. Toki itsekin ihannoin 80-luvun alkua, mutta ymmärrän kyllä ettei se mikään lajin ehdoton huippuhetki ollut.

Tämä varmaan on syynä siihenkin, että Silverstonen raiskaus hyväksytään, mutta Hocken ei, vaikka jälkimmäinen tosiasiallisesti tarjoaa selvästi enemmän ohituksia (poislukien sadekisat). Molemmilta kuitenkin samalla tavalla vietiin alkuperäinen perusluonne täysin.

Jatkuva muutostila kuuluu F1:iin, eikä kaikki muutos ole huonompaan suuntaan.

Tämä olisi helposti selitettävissä logistisilla syillä, mutta noitapas ei mitään paria ajeta peräkkäin! Kalenteri on mennyt itse asiassa enemmän siksakin suuntaan, mikä on taloudelliselta kannalta aika hankalasti perusteltavissa oleva juttu.
Minen ole samaa mieltä siitä, että tyypillisesti kaikki ihannoi aikaa, jolloin alkoi lajia seuraamaan. Ainakin itse koen niin, että joka vuosi on tullut kaikkea skaalalla 0-10 ja nollan ollessa mahtavaa ja kympin ihan perseestä. Kyllä mä tykkäsin vähintään yhtä paljon ykkösistä 2004 kuin edellisenä vuotena, vaikka kisat ehkä olikin tylsempiä ja miihkali vei potin jo kauden puolivälissä. Kiinnostus on vähän niinkuin kasvanut joka vuosi, ja nyt aletaankin sitten jo lähennellä järjetöntä fanatismia.

Tähän ratakysymykseen voisin ottaa kantaa. Kyse ei mielestäni ole pelkästään vanhojen ratojen hyvyydestä niiden mutkien haastavuuden jne nostalgiaseikkojen vuoksi, vaan asiaan vaikuttaa myös se, että kun kaikki vanha ja karhea potkitaan pois rahoituksen maksimoinnin tieltä, niin kyseessä on jo jossain määrin ideologinen inhotuskeissi. Kaikki sellainen orgaaniseksi katsottava on poistumassa ykkösistä. Tilalle tulee kestohymyilevää Macdonalds-muovia, joka maistuu kaikille riittävästi, muttei tuskin kenenkään mielestä ole fantastista. Minusta tällaista kehitystä on surullista katsoa, oli laji tai asia mikä tahansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilken radoissa vika on nimenomaan se samankaltaisuus
Sepang, Bahrain, Shanghai, Istanbul, Valencia ja Singapore samankaltaisia? Ei minusta. Eihän ne muistuta oikeastaan lainkaan toisiaan. Perinteinen Barcelona-Estoriltyylinen rataprofiili (koko rata kompaktisti yhdellä puolella pääsuoraa) on vain Bahrainissa, tosin suuremmassa mittakaavassa. Sepangissa on radan kahtia jakava tuplasuora, jollaista ei ole missään muualla. Shanghain profiilin ominaispiirteet ovat kiristyvät ja avautuvat "kierukat" sekä pääsuoran "ohi" jatkuva takasuora. Istanbul nyt varsin on ihan erinäköinen kuin mikään muu rata ja katuradat luonnollisesti noudattavat paikallista katuverkkoa. Ai niin, ja Abu Dhabin pistooli on taas ihan omanlaisensa.

Kyllä nuo on hyvin erotettavissa ja tunnistettavissa siinä kuin perinteisemmätkin radat. Se on sitten eri asia, jos niitä ei tunnista siksi, ettei ole nähnyt niitä riittävän usein koska ovat uusia.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Sepang, Bahrain, Shanghai, Istanbul, Valencia ja Singapore samankaltaisia? Ei minusta. Eihän ne muistuta oikeastaan lainkaan toisiaan. Perinteinen Barcelona-Estoriltyylinen rataprofiili (koko rata kompaktisti yhdellä puolella pääsuoraa) on vain Bahrainissa, tosin suuremmassa mittakaavassa. Sepangissa on radan kahtia jakava tuplasuora, jollaista ei ole missään muualla. Shanghain profiilin ominaispiirteet ovat kiristyvät ja avautuvat "kierukat" sekä pääsuoran "ohi" jatkuva takasuora. Istanbul nyt varsin on ihan erinäköinen kuin mikään muu rata ja katuradat luonnollisesti noudattavat paikallista katuverkkoa. Ai niin, ja Abu Dhabin pistooli on taas ihan omanlaisensa.

Kyllä nuo on hyvin erotettavissa ja tunnistettavissa siinä kuin perinteisemmätkin radat. Se on sitten eri asia, jos niitä ei tunnista siksi, ettei ole nähnyt niitä riittävän usein koska ovat uusia.
EDIT: Turha.
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Mielenkiintoinen aihe ,jota lukiessa kokoajan mietin millä perusteella kukin muodostaa mielipiteensä radoista.

1.Katsomalla kisoja tv:stä(kisatapahtumien määrä,ohitukset jne..)
2.Katsomalla kisoja paikanpäällä.
3.Ajamalla jossain pelissä noita ratoja (gtr2,rfactor...)

Syntyy varmaan erilainen käsitys kaikilla menetelmillä,1 ja 3 varmaan yleisimmät tavat.Tuskin kukaan on noita itse käynyt ajamassa,fykkösellä ainakaan.
Eipä muuta, mietinpähän vaan...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielestäni Tilken radoilla on omat ominaispiirteensä ja joka rata on omanlaisensa uniikkkeine mutkineen. Ohituspaikat on otettu huomioon ja kisoissa nähdäänkin mielenkiintoisia taisteluja. Miinuksen joudun antamaan siitä, että radat on usein suunniteltu melko tasaiselle maalle ja radat myös ovat turhan leveitä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mielenkiintoinen aihe ,jota lukiessa kokoajan mietin millä perusteella kukin muodostaa mielipiteensä radoista.

1.Katsomalla kisoja tv:stä(kisatapahtumien määrä,ohitukset jne..)
2.Katsomalla kisoja paikanpäällä.
3.Ajamalla jossain pelissä noita ratoja (gtr2,rfactor...)
Tähän voin yhtyä. Korkeuserot tulevat ainakin peleissä todella hyvin esiin ja tekevät radoista miellyttäviä, varsinkin pimeät mutkat. TV:stä katsottaessa jo kameroitten sijainnilla saadaan jotain aikaan, mutta myös jotain tapettua.

Yleisesti voisi ajatella niin kuin sanoit, eli ohitusten määrä/kilpailun viihdearvo ratkaisevat osaksi sen onko rata hyvä vai huono.

Brasilia 2008 lienee niitä ainoita (ehkä Monza myös), jossa yleisö "tuli" televisioon. Se oli mahtava tunne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoinen aihe ,jota lukiessa kokoajan mietin millä perusteella kukin muodostaa mielipiteensä radoista.
Omalta osaltani voin sanoa, etten ole 2000-luvulla tulleilla radoilla ajanut millään pelillä. Incar-pätkiä niistäkin toki on tullut nähtyä. Valtaosa arvioistani tulee siis tv-kuvien perusteella. Toisaalta Imolasta pidän juuri pelikokemuksen vuoksi.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Turkin F1-kisaa menin viime vuonna katsomaan lähes pelkästään hienon radan takia - enkä pettynyt. Ankkuroiduin 8-mutkaan. Huimaa menoa, jossa ei tietenkään ohituksia nähdä (paitsi virheistä). Rata on hieno, mutta katsomot nykysuuntauksen mukaisesti aika kaukana radasta (skreenit ja kiikari helpottavat). Enemmän fiilikseen vaikutti vähäinen katsojamäärä.

Hocken tämänvuotiseen menin lähinnä aikataulun takia. Stadion-osuudella näkee hienosti kisaa, mutta ohitukset tapahtuvat muualla. Yleisöä oli sopivasti fiilikseen, onneksi ei ollut ihan täyttä. Vanhalla Hocken radalla olisi nähnyt vähemmän (kierroksia ajettiin vähemmän), eikä sillä radalla olisi nähnyt Hamiltonin valtavaa nousua ohituksineen.

Silti paikan päällä olisi varmaan hienoa päästä rataa 'ihan iholle', kuten Monacossa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös