Bahrainissa on aika hankala 9-10 mutkan jarrutus, Turkissa se 8-mutka. Eipä siinä oikein muuten mitään :dunno:Jos vertaa Turkkia ja Bahrainia, niin miten ne eroavat toisistaan? Mitä erityishaasteita ne tarjoavat kuljettajille?
Bahrainissa on aika hankala 9-10 mutkan jarrutus, Turkissa se 8-mutka. Eipä siinä oikein muuten mitään :dunno:Jos vertaa Turkkia ja Bahrainia, niin miten ne eroavat toisistaan? Mitä erityishaasteita ne tarjoavat kuljettajille?
"Syheröä", joka on kuitenkin aika ajettavaa. Hitaitahan Tilken radat eivät ole. Suorien päässä ne ohituspaikat muillakin radoilla on, ei se ole mitenkään Tilken ratojen piirre.Nämä Tilken radat ovat kaikki jossain määrin toistensa peilikuvia. Väkisin rakennettu pitkä suora, jonka päässä muka pitäisi pystyä ohittamaan(tiedän, ei se ole pelkästään radasta kiinni). Siihen päälle perussyheröä.
Omaan silmääni Siverstone taas on ihan peruskauraa. Mitä nyt yksi liian hidas osuus lopussa. Mutta on jokaisessa radassa jotkin ominaiset tunnuspiirteensä, niin myös Tilken radoissa.Ajatellaan nyt esim. Montrealia tai Suzukaa. Niissä on jotain mikä poikkeaa muista. Samoin Silverstonessa ja Spassa. Jos vertaa Turkkia ja Bahrainia, niin miten ne eroavat toisistaan? Mitä erityishaasteita ne tarjoavat kuljettajille?
Jännä että noista uusista radoista löysit heti niitä "erikoisuuksia" muttet sateisesta Silverstonesta joka on lähes kaikkien kuskien mieleen, vaikea ja erittäin nopea kuskien rata.Omaan silmääni Siverstone taas on ihan peruskauraa.
Turkista ja Bahrainista erityisesti kysyttiin (kannattaa lukea ne quotetkin, niin ymmärtää paremmin mihin on vastattu). Sadetta en pidä radan ominaisuutena.Jännä että noista uusista radoista löysit heti niitä "erikoisuuksia" muttet sateisesta Silverstonesta joka on lähes kaikkien kuskien mieleen, vaikea ja erittäin nopea kuskien rata.
Niin pitää ollakin. Ei Tilken pidä tehdä vanhoja ratoja yhä uudelleen vaan uusia, joissa on uusia piirteitä. Itse kyllä pidin vanhasta Beckettsistä enemmän, ja vanhasta Silverstonesta muutenkin. Ehkei se ollut niin haastava kuskille kuin nykyinen (vaarallinen se kyllä oli), mutta enpä minä yksinomaisesti haastavuuden perusteella mielipiteitäni muodostakaan. Mainittu kohta vielä menettelee, mutta muutoin Silverstone on pilattu.Misa1 sanoi:Silverstonen ensimmäisen mutkan jälkeiset todella nopeat, loppua kohti pienesti hidastuvat mutkat ovat jotain aivan muuta kuin yhdelläkään Tilken suunnittelemalla radalla.
Kuten todettua, jokaisella radalla on ominaispiirteensä. Tuo on yksi Interlagosin ominaispiirteistä.Ja juu, toki, kaikilla radoilla yleensä sen suoran päässä ne ohituspaikat ovat mut siinäpä se onkin. Onko esim. Brasilian pääsuora saman tyyppinen kuin muilla radoilla?
Silverstone ym. vanhat radat ovat muotoutuneet ajan kuluessa, toisin kuin nykyradat ja se tekee nykyradoista jotenkin hengettömän oloisia, kun ne ovat niin leveitä ja katsomot kaukana radasta... Ei niissä vaan ole samaa tunnelmaa, kuin vaikka jossain Imolassa.Niin pitää ollakin. Ei Tilken pidä tehdä vanhoja ratoja yhä uudelleen vaan uusia, joissa on uusia piirteitä. Itse kyllä pidin vanhasta Beckettsistä enemmän, ja vanhasta Silverstonesta muutenkin. Ehkei se ollut niin haastava kuskille kuin nykyinen (vaarallinen se kyllä oli), mutta enpä minä yksinomaisesti haastavuuden perusteella mielipiteitäni muodostakaan. Mainittu kohta vielä menettelee, mutta muutoin Silverstone on pilattu.
Kuten todettua, jokaisella radalla on ominaispiirteensä. Tuo on yksi Interlagosin ominaispiirteistä.
Haastavuudesta:
Rubens Barrichello: "I was very impressed with the Fuji Speedway. The track is a lot more interesting than we originally thought with a nice flow and some tight challenging corners towards the end of the lap.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71183
Ralf Schumacher: "The Shanghai International Circuit is a really impressive facility. For the team the garages and the offices are as good as anywhere and for the drivers the circuit itself is a real challenge."
http://www.formula1.com/news/headlines/2007/10/6922.html
Ihan totta, Imolassa oli ihan telkkukuvissakin hieno fiilis. Olisi hienoa nähdä kisa takaisin siellä, vielä nyt kun on otettu viimeinen shikaani pois.Silverstone ym. vanhat radat ovat muotoutuneet ajan kuluessa, toisin kuin nykyradat ja se tekee nykyradoista jotenkin hengettömän oloisia, kun ne ovat niin leveitä ja katsomot kaukana radasta... Ei niissä vaan ole samaa tunnelmaa, kuin vaikka jossain Imolassa.
Tiedostan tämän ja tavallaan vastustankin sitä ajatusta, että mikään uusi ei voisi koskaan olla hyvää (no, Singaporessa kai oli tunnelmaa, vaikka uusi olikin). Välillä tuntuu kuin F1 olisi ollut oikeanlaista juuri silloin, kun kukin kommentoija on ryhtynyt lajia seuraamaan. Kaikki sen jälkeen tullut on vienyt lajia alaspäin. Toki itsekin ihannoin 80-luvun alkua, mutta ymmärrän kyllä ettei se mikään lajin ehdoton huippuhetki ollut.Silverstone ym. vanhat radat ovat muotoutuneet ajan kuluessa, toisin kuin nykyradat ja se tekee nykyradoista jotenkin hengettömän oloisia, kun ne ovat niin leveitä ja katsomot kaukana radasta... Ei niissä vaan ole samaa tunnelmaa, kuin vaikka jossain Imolassa.
Tämä olisi helposti selitettävissä logistisilla syillä, mutta noitapas ei mitään paria ajeta peräkkäin! Kalenteri on mennyt itse asiassa enemmän siksakin suuntaan, mikä on taloudelliselta kannalta aika hankalasti perusteltavissa oleva juttu.Loetkoe sanoi:Tuli tässä mieleen että miksi kolme paria kisoja on niin lähellä toisiaan? (Eri maissa Euroopassa ei lasketa ) Malesia & Singapore, Abu Dhabi & Bahrain ja Katalonia & Valencia. Mielestäni Abu Dhabin ja Bahrainin kisat voisivat hyvin olla vuorovuosina ja Espanjan GP Valenciassa.
Kaikki uusi ei ole automaattisesti hyvää eikä kaikki vanha ole automaattisesti huonoa. Suuri osa faneista haluaa vaalia myös perinteitä. Ja kestävä fanipohja on se ylivoimaisesti tärkein asia minkä mukana F1 muiden urheilulajien tapaan joko elää tai kuolee.Tiedostan tämän ja tavallaan vastustankin sitä ajatusta, että mikään uusi ei voisi koskaan olla hyvää (no, Singaporessa kai oli tunnelmaa, vaikka uusi olikin). Välillä tuntuu kuin F1 olisi ollut oikeanlaista juuri silloin, kun kukin kommentoija on ryhtynyt lajia seuraamaan. Kaikki sen jälkeen tullut on vienyt lajia alaspäin. Toki itsekin ihannoin 80-luvun alkua, mutta ymmärrän kyllä ettei se mikään lajin ehdoton huippuhetki ollut.
-------------
......Jatkuva muutostila kuuluu F1:iin, eikä kaikki muutos ole huonompaan suuntaan.
Ei niin, ei pidäkkään tehdä vanhoja ratoja uudelleen. Hepulla vaan ei ole riittävästi mielikuvitusta tai näkemystä tehdä mielenkiintoisia ratoja. Tämä on siis minun näkemys Tilken radoista kun vertaa niihin mistä itse pidän.Webslave sanoi:Ei Tilken pidä tehdä vanhoja ratoja yhä uudelleen vaan uusia, joissa on uusia piirteitä.
Minen ole samaa mieltä siitä, että tyypillisesti kaikki ihannoi aikaa, jolloin alkoi lajia seuraamaan. Ainakin itse koen niin, että joka vuosi on tullut kaikkea skaalalla 0-10 ja nollan ollessa mahtavaa ja kympin ihan perseestä. Kyllä mä tykkäsin vähintään yhtä paljon ykkösistä 2004 kuin edellisenä vuotena, vaikka kisat ehkä olikin tylsempiä ja miihkali vei potin jo kauden puolivälissä. Kiinnostus on vähän niinkuin kasvanut joka vuosi, ja nyt aletaankin sitten jo lähennellä järjetöntä fanatismia.Tiedostan tämän ja tavallaan vastustankin sitä ajatusta, että mikään uusi ei voisi koskaan olla hyvää (no, Singaporessa kai oli tunnelmaa, vaikka uusi olikin). Välillä tuntuu kuin F1 olisi ollut oikeanlaista juuri silloin, kun kukin kommentoija on ryhtynyt lajia seuraamaan. Kaikki sen jälkeen tullut on vienyt lajia alaspäin. Toki itsekin ihannoin 80-luvun alkua, mutta ymmärrän kyllä ettei se mikään lajin ehdoton huippuhetki ollut.
Tämä varmaan on syynä siihenkin, että Silverstonen raiskaus hyväksytään, mutta Hocken ei, vaikka jälkimmäinen tosiasiallisesti tarjoaa selvästi enemmän ohituksia (poislukien sadekisat). Molemmilta kuitenkin samalla tavalla vietiin alkuperäinen perusluonne täysin.
Jatkuva muutostila kuuluu F1:iin, eikä kaikki muutos ole huonompaan suuntaan.
Tämä olisi helposti selitettävissä logistisilla syillä, mutta noitapas ei mitään paria ajeta peräkkäin! Kalenteri on mennyt itse asiassa enemmän siksakin suuntaan, mikä on taloudelliselta kannalta aika hankalasti perusteltavissa oleva juttu.
Sepang, Bahrain, Shanghai, Istanbul, Valencia ja Singapore samankaltaisia? Ei minusta. Eihän ne muistuta oikeastaan lainkaan toisiaan. Perinteinen Barcelona-Estoriltyylinen rataprofiili (koko rata kompaktisti yhdellä puolella pääsuoraa) on vain Bahrainissa, tosin suuremmassa mittakaavassa. Sepangissa on radan kahtia jakava tuplasuora, jollaista ei ole missään muualla. Shanghain profiilin ominaispiirteet ovat kiristyvät ja avautuvat "kierukat" sekä pääsuoran "ohi" jatkuva takasuora. Istanbul nyt varsin on ihan erinäköinen kuin mikään muu rata ja katuradat luonnollisesti noudattavat paikallista katuverkkoa. Ai niin, ja Abu Dhabin pistooli on taas ihan omanlaisensa.Tilken radoissa vika on nimenomaan se samankaltaisuus
EDIT: Turha.Sepang, Bahrain, Shanghai, Istanbul, Valencia ja Singapore samankaltaisia? Ei minusta. Eihän ne muistuta oikeastaan lainkaan toisiaan. Perinteinen Barcelona-Estoriltyylinen rataprofiili (koko rata kompaktisti yhdellä puolella pääsuoraa) on vain Bahrainissa, tosin suuremmassa mittakaavassa. Sepangissa on radan kahtia jakava tuplasuora, jollaista ei ole missään muualla. Shanghain profiilin ominaispiirteet ovat kiristyvät ja avautuvat "kierukat" sekä pääsuoran "ohi" jatkuva takasuora. Istanbul nyt varsin on ihan erinäköinen kuin mikään muu rata ja katuradat luonnollisesti noudattavat paikallista katuverkkoa. Ai niin, ja Abu Dhabin pistooli on taas ihan omanlaisensa.
Kyllä nuo on hyvin erotettavissa ja tunnistettavissa siinä kuin perinteisemmätkin radat. Se on sitten eri asia, jos niitä ei tunnista siksi, ettei ole nähnyt niitä riittävän usein koska ovat uusia.
Tähän voin yhtyä. Korkeuserot tulevat ainakin peleissä todella hyvin esiin ja tekevät radoista miellyttäviä, varsinkin pimeät mutkat. TV:stä katsottaessa jo kameroitten sijainnilla saadaan jotain aikaan, mutta myös jotain tapettua.Mielenkiintoinen aihe ,jota lukiessa kokoajan mietin millä perusteella kukin muodostaa mielipiteensä radoista.
1.Katsomalla kisoja tv:stä(kisatapahtumien määrä,ohitukset jne..)
2.Katsomalla kisoja paikanpäällä.
3.Ajamalla jossain pelissä noita ratoja (gtr2,rfactor...)
Omalta osaltani voin sanoa, etten ole 2000-luvulla tulleilla radoilla ajanut millään pelillä. Incar-pätkiä niistäkin toki on tullut nähtyä. Valtaosa arvioistani tulee siis tv-kuvien perusteella. Toisaalta Imolasta pidän juuri pelikokemuksen vuoksi.Mielenkiintoinen aihe ,jota lukiessa kokoajan mietin millä perusteella kukin muodostaa mielipiteensä radoista.