Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Euroopan ratakriisi palauttaa portugalin GP:n

Turun Sanomat, Portimao

LUIS VASCONCELOS

F1-kalenterista vastaava Bernie Ecclestone on kiinnostunut palauttamaan Portugalin Grand Prix -kisan MM-ohjelmaan nyt, kun maassa on mittatilauksena rakennuttu moderni Algarven kilparata. Portugalilla on mahdollisuudet päästä mukaan jo vuoden 2010 MM-sarjaan.
13 vuotta peräkkäin 1984-1996 Portugali oli hyvin suosittu kilpa-areena tallien ja kuljettajien keskuudessa. Kisat käytiin Lissabonin kupeessa Estorilissa, mistä tuli myös suosikkikohde talvitesteille.
Rata-aluetta ei kuitenkaan koskaan kehitelty vaatimusten mukaisesti ja lopulta Ecclestone peruutti vuoden 1997 MM-sarjaan kirjaamansa Portugalin GP:n ja siirsi kisan Espanjan Jereziin, missä Michael Schumacher törmäsi finaalissa Jacques Villeneuven autoon.
Kuluneiden kymmenen vuoden ajan Ecclestone on siirtänyt GP-kisoja Euroopan ulkopuolelle - Turkkia ja viime kesänä aloittanutta Valencian katukilpailua lukuunottamatta. Uusia isäntämaita ovat nyt Bahrain, Abu Dhabi, Malesia, Kiina sekä Singapore ja myös Intia näyttää tulevan mukaan 2011.



Kolme kisaa katoamassa
Turun Sanomien tietojen mukaan Ecclestone on kuitenkin havahtunut uudelleen, kun Eurooppaan on saatu uusia ratoja. Hän on erityisen huolissaan Ranskan, Saksan ja Britannian GP-kisojen puolesta. Ecclestone tietää F1-tallien ehdottoman vaatimuksen, että vähintään puolet kauden kisoista täytyy aina ajaa Euroopassa.
Uusi rata on suunnitteilla Yvelinesiin Pariisin lähelle, mutta sen rakentamisbudjetti täytyy yhä hyväksyttää valtiojohdossa. Vaikka kaikki menisi suunnitelmien mukaan, rata ei kuitenkaan olisi valmis ennen kuin vuonna 2011.
Saksassa alkaa olla varmaa, että Grand Prix’tä ei jatkossa enää ajeta Hockenheimissa, eikä Nürburgringillä ole varaa järjestää kisaa kuin joka toinen vuosi. On ilmeinen vaara, että koko Saksan GP ajetaan tänä vuonna viimeisen kerran, mikäli Ecclestone vaatii vuosittaista sopimusta.
Englannissa Donington teki Ecclestonen kanssa sopimuksen Britannian GP-oikeuksista vuodesta 2010 lähtien. Rataremontin rahoitukseen liittyy kuitenkin runsaasti epäilyjä. Jos kisa ei palaa vielä Silverstoneen, on mahdollista, että Britannian GP:kin katoaa kokonaan kalenterista.
Näiden kolmen murheenkryynin myötä Ecclestone on luotaillut uusia ratoja muualta Euroopasta ja turhautunut erityisesti venyviin ja vanuviin neuvotteluihin venäläisten kanssa. Venäjä on koko ajan ilmaissut kiinnostuksensa F1-kisan järjestämiseen, mutta sopimusta ei ole saatu syntymään sitten millään.
Ecclestone on tehnyt tiedusteluja myös Kreikassa, kokonaan uutta rataa kaavailevassa Bulgariassa ja jopa Ukrainassa, missä GP-hanketta on ajanut Kiovassa nykyisin asuva entinen ranskalaiskuski Jeremie Dufour.
Kaikkein kiinnostavin vaihtoehto Ecclestonelle on kuitenkin paluu Portugaliin.
Syitä on useitakin.
Rata on jo rakennettu ja osoittanut toimivuutensa kahdessa F1-testissä joulu- ja tammikuussa. Kehuja on tullut sekä tiimeiltä että kuskeilta. Kansainvälinen lentokenttä on vain 50 kilometrin päässä radalta ja koko matka taittuu uutta moottoritietä pitkin. Lisäksi Algarven alueella sijaitsee yli tuhat hotelli- ja lomakohdetta, joten majoitustilaa on riittämiin sekä tiimeille että katsojille. Myös ilmasto on erityisen suosiollinen huhtikuun alusta lokakuun loppuun asti.


Tarkkailijat vakuuttuivat
Ecclestonea viehättää erityisesti, että hänellä on aina ollut hyvin helppo neuvotella sopimuksia portugalilaisten päättäjien kanssa.
Edellisviikon testissä Ecclestonen oli jo tarkoitus vierailla Algarven radalla, mutta juuri silloin vallinneen huonon sään vuoksi hän muutti mieltään. Paikalla kävi kuitenkin muutama Ecclestonen kanssa läheisesti työskentelevä henkilö ja ainakin he vakuuttuivat näkemästään.
Ecclestonen lähipiirien mukaan Grand Prix -kisaa Algarveen suunniteltaisiin jo ensi vuodeksi. Kuulemamme mukaan Portugalin GP olisi viimeinen Euroopan osakilpailu 2010 ja se ajettaisiin syyskuun loppupuolella. Näin MM-sarja palaisi maahan 14 vuoden tauon jälkeen.


Faktat
Euroopan kisat 2009: Espanja, Monaco, Turkki, Iso-Britannia, Saksa, Unkari, Valencia, Belgia ja Italia.
Kaukokisat: Australia, Malesia, Kiina, Bahrain, Singapore, Japani, Brasilia, Abu Dhabi.



Jos on uutista uskominen, niin Portugalin GP saatetetaan saada mukaan kalenteriin jopa vuonna 2010 ja ratana toimisi uusi Algarven rata :thumbup:. Itse olen saanut sen käsityksen, että rata olisi selvästi persoonallisempi ja mielenkiintoisempi korkeuseroineen kuin nämä Hermanni Tilken suunnittelemat parkkipaikkaradat, joten radan mukaantulo olisi mielestäni toivottavaa muutamien Euroopan ratojen kadotessa kalenterista. Rataprofiilin ja aerodynamiikkauudostusten vuoksi tuskin joudutaan myöskään kärsimään ohitusten puutteesta ;)
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Mahtava juttu jos saataisiin uusi eurooppalaisrata. :alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Portugali ansaitsisi ehdottomasti paikan kalenterissa. Estoril oli varsin loistava areena eikä Algarvestakaan nopean tutustumisen jälkeen löydy moitteen sijaa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Katos Berniellä järkeväkin juttu kehitteillä. Ehdottomasti Portugaliin GP, kun Euroopasta muuten tuntuu vain GP:t vähenevän. Hieno homma, että noin hyvä rata on sinne Algarveen pykätty. Ensi vuoden kalenteriin mukaan vaan. Helppo sijoittaakin, kun ilmojen puoleen sen voi nähtävästi sijoittaa mihin kohtaan kalenteria vaan Pöörni halajaa. :thumbup:
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Raksuttaahan sillä papalla edes hiukan ne aivot. :D

Lisää ratoja vaan Eurooppaan ja tulevan kauden kalenteriin vain Algarve messiin niin kyllä. :thumbup:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Videomateriaalia Algarvesta!

Videossa keskitytään aika paljon nimenomaan auton kuvaamiseen, mutta kyllä siitä myös välittyy suht hyvä kuva radasta. Mukavasti korkeuseroja ja ainakin videon perusteella kivan näköisiä pudotuksia.



Radalla ei ole paljoakaan huippunopeita mutkia, mutta korkeuserot luovat jo mukavasti "tunnelmaa" radalle. Luultavasti kilpailunkin katsominen olisi viihdyttävää. Ohituksia voisi profiilin perusteella nähdä pääsuoran jarrutuksessa. Pääsuora ei ole valtavan pitkä, mutta näyttäisi kuitenkin olevan riittävän pitkä ohitusten tekemiseen (oman arvioni mukaan 800-850m eli taitaa olla suunnilleen samaa luokkaa Nürburgringin pääsuoran kanssa)
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Abu Dhabissa paiskitaan hommia. Kesällä pitäis olla jo valmis hotelleineen ja huvipuistoineen.
















 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Huh huh mitä pudotuksia tuolla Algarvessa. Pitää varmaan hyvin kuskit hereillä. :D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tässä onboardia algarvesta. Tuosta näkee hieman paremmin itse rataa.
Näyttää mielenkiintoiselta. Vaikka tuolla on paljon samantyylisiä nopeita mutkia niin korkeuserot tuovat vaihtelua. Siihen päälle neulansilmä ja pari vaikeampaa jarrutuspaikkaa, niin kyllä kelpaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Abu Dhabi ja Algarve ovat todella hyvän näköisiä (Abu suunnitelman puolesta)..

Donington puolestaan kaipaa sadekeliä kisan ajaksi. Muuten aika peruspaska, muutama hyvä kuskin mutka ensimmäisen mutkan jälkeen mutta sen jälkeen yks kokonainen ohituspaikka. Ei tuo lisälenkki tuo ohituspaikkaa, sen verran paljon kiristyy..
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Abu Dhabi ja Algarve ovat todella hyvän näköisiä (Abu suunnitelman puolesta)..

Donington puolestaan kaipaa sadekeliä kisan ajaksi. Muuten aika peruspaska, muutama hyvä kuskin mutka ensimmäisen mutkan jälkeen mutta sen jälkeen yks kokonainen ohituspaikka. Ei tuo lisälenkki tuo ohituspaikkaa, sen verran paljon kiristyy..
Radan tulevan pääsuoran päässä ainakin pitäisi pystyä ohittamaan. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin pääsuoraa edeltävää mutkaa kiristetään ja shikaani otetaan pois tulevan pääsuoran päästä, joten pääsuoralle saadaan kohtuullisesti pituutta. Mutta jos sitä shikaania ei poistatakaan, niin ohituksiakaan tuskin nähdään esim. Valenciaa tai Hungaroringiä enempää :thumbdown
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös