Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Eihän Tilken radoissa sinänsä mitään muuta vikaa ole kuin että tuppaavat jossain määrin muistuttamaan toisiaan (Sepang, Shanghai ja Shakhir), ja lisää vastaavia on kaiketi tulossa. Hyviä kisohajan noilla on nähty ja ohituspaikkoja löytyy, sitä ei käy kiistäminen.

Toivoisin enemmän radikaalia ajattelua ratasuunnitteluun jottei jokainen kalenterirata olisi toisensa kopio, niin Tilkeltä kuin tuleviltakin ratasuunnittelijoilta. Katuradoilla toki on jo luonnostaan oma laatuiset leimansa, eikä keskelle kaupunkia mitään jättiläismäisiä S-mutkia yms. tietenkään pysty rakentamaan. Ja siihenhän arkkitehti ei luonnollisestikaan vaikuta mihin maahan ratansa rakennetaan.

Tykkäähän osa kuskeista kovasti Hungaroringistäkin, mutta ei se radasta yhtään sen viihdyttävämpää tee.
Ainakin Irvinen muistan joskus lukeneeni luonnehtineen tuota vallan suosikkiradakseen, koska se toi hänelle mieleen kartingradan.

Siinä Ralffin paalukierros vuodelta 2001: http://www.youtube.com/watch?v=V8cNm9G-FrI Kuka sanoo oikeesti tykkäävän siitä uudesta stadion pätkästä? :yuck:
Tykkään. Se nykyisen ensimmäisen mutkan tiputus on huikea. :alppu:
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Ei kyllä Tilke oo tietääkseni Albert Parkkia suunntiellu, eka rata jonka Tilke suunnitteli on käsittääkseni Sepang... Oikaiskaa jos olen hakoteillä...
A1-ringin ainakin piirsi.

Sehän oli muuten aivan huikea rata. Ei tietenkään vanhan Österreichringin veroinen, mutta parhaita missä tällä vuosituhannella on ajettu.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja mikäs tässä nyt sitten on Tilken vika niin, että täytyy ihan lähtökohtaisesti vihata kaikkea, missä miehen nimi on? Tilkenkö niitä katsojia sinne pitäisi hankkia? Tai tehdä rata-alueesta jokin huvipuisto?
Huvipuistojahan ne nykyään juuri tuppaakin olemaan kimaltelevine arkkitehtuureineen... ja kahdensadan metrin turva-alueista ei Tilkeä ehkä voi syytellä, ehkä.

Tilken tuotoksista A1-Ring todellakin oli hyvä rata, sen jos minkä palauttaisin takaisin F1-sarjaan. Sepang myös ihan kohtalainen alkukauden kisaksi.

Modet voisivat siirrellä näitä rataketjuun?
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Minä en nyt ihan täysin kyllä ymmärrä tuota Tilken haukkumista. Käsittääkseni kuskit ovat olleet pääsääntöisesti varsin tyytyväisiä miehen ratoihin, esim. Istanbul, A1-Ring, Sepang jne jne. Se, että rata on uusi ja moderni, tuntuu monille olevan punainen vaate. Jos Tilken radat olisi suunniteltu joskus vuonna hakku ja kirves, olisivat ne melko varmasti näiden samojen haukkujien mielestä juuri niitä, jotka tulisi säilyttää. Okei, ymmäränhän minäkin sen, että jo radan pitkä historia todellakin tuo mukaan ylimääräistä gloriaa ja hyvä niin. Mutta ei noita uusia ratoja voida kuitenkaan sen perusteella dissata jo lähtökohtaisesti.
Siinä, että rata on uusi ja moderni, tai että turvallisuusasiat ovat kunnossa ja puitteet hienot ei sinänsä ole mitään pahaa. Itseäni ainakin vähän hämää tämä nykybaanojen samankaltaisuus ja persoonattomuus. Kaikki Tilken suunnittelemat uudet baanat ovat enemmän tai vähemmän toistensa kopioita. Voisi sanoa, että kun on ajanut yhdellä, niin on ajanut periaattessa kaikilla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eli täysin aiheetta, koska eihän Tilke radan lyhentämiseen ollut syypää. Teki vain mitä tilattiin (ja hyvin tekikin).
Kyllä, aikalailla aiheetta. Lyhennetty ratahan on Tilken käsialaa, mutta tilaushan oli nimenomaan lyhennetty versio siihen stadionille. Kyllä se ihan hyvin sen teki ja edullisesti kai (vanhoja osia mahd paljon mukana), mutta kun se ei vain ole vanhan veroinen. Eikä voisikaan olla, tilaus on tilaus mutta valitettavan moni ei välitä siitä tilauksesta vaan siitä Tilken versiosta.

Mitä tulee mun mielipiteeseen, niin toistaiseksi Tilke on onnistunut hyvin. Taitaa jokaisessa radassa (Hockea lukuunottamatta) olla jokin ainutlaatuinen ja haastava paikka/mutka. Ainakin peleissä se siltä tuntuu.

Toivottavasti jatkossakin heppu onnistuu luomaan erilaisia ratoja joilla on omat piirteensä, mikäli ratoja vielä suunnittelee.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Siinä, että rata on uusi ja moderni, tai että turvallisuusasiat ovat kunnossa ja puitteet hienot ei sinänsä ole mitään pahaa. Itseäni ainakin vähän hämää tämä nykybaanojen samankaltaisuus ja persoonattomuus. Kaikki Tilken suunnittelemat uudet baanat ovat enemmän tai vähemmän toistensa kopioita. Voisi sanoa, että kun on ajanut yhdellä, niin on ajanut periaattessa kaikilla.
Mihin tämä perustuu? Siis miten radat ovat toistensa kopioita? Silverstonehan on varsin saman oloinen kuin Sepang, nopeita mutkia jonkun verran, lättänä jne. Miten muut radat (jos ei korkeuseroja oteta huomioon) poikkeaa Tilken radoista?
Ja korkeuserojahan ei oteta huomioon sen takia kun Tilke ei voi niitä oman mielen mukaan lätkiä suunnitelmiinsa.

Mielestäni Turkki on yksi parhaista tämän hetken radoista, eikä mielestäni millään tavalla ole kopio Hockesta, Sepangista, Valenciasta tms Tilken radasta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mihin tämä perustuu? Siis miten radat ovat toistensa kopioita? Silverstonehan on varsin saman oloinen kuin Sepang, nopeita mutkia jonkun verran, lättänä jne. Miten muut radat (jos ei korkeuseroja oteta huomioon) poikkeaa Tilken radoista?
Ja korkeuserojahan ei oteta huomioon sen takia kun Tilke ei voi niitä oman mielen mukaan lätkiä suunnitelmiinsa.
Sepang, Shanghai ja Bahrain ovat melkein täydellisiä kopioita toisistaan, varsinkin kaksi ensimmäistä.




Tiukkeneva ykkösmutka, pitkä suora ennen kolmatta mutkaa, nopea vasen-oikea -yhdistelmä, tuplamutka vasemmalle/oikealle, tiukka jarrutus. Tässä kohtaa taas tulee hiukan eroja ratoihin, mutta molemmilta radoilta löytyy pitkä takasuora ja neulansilmä lopusta. Shanghaissa on vaan se yksi "ylimääräinen" 90 mutka ennen pääsuoraa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tiukkeneva ykkösmutka, pitkä suora ennen kolmatta mutkaa, nopea vasen-oikea -yhdistelmä, tuplamutka vasemmalle/oikealle, tiukka jarrutus. Tässä kohtaa taas tulee hiukan eroja ratoihin, mutta molemmilta radoilta löytyy pitkä takasuora ja neulansilmä lopusta. Shanghaissa on vaan se yksi "ylimääräinen" 90 mutka ennen pääsuoraa.
Nykäistäänkö Spa tuohon sakkiin myös, lopussa ei oo neulansilmää vaan tiukka shikaani. Voisko vaikka Nyrrenkin ottaa mukaan kuvioon? Monzastakin puuttuu vain mutkayhdistelmät kakkossektorista, muuten menisi sekin tuohon sakkiin. Eli moni ratahan tuohon kuuluu.

Ja ideana nimenomaan se, että moni nykyisistä radoista (jotka ei ole Tilken suunnittelemia) ovat myös tuollaisia kuten kuvailit, tai muuten toisten oloisia.

WebSlaven ImaTrack myös kuuluu tuohon porukkaan jota quotessani kuvailet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuka sanoo oikeesti tykkäävän siitä uudesta stadion pätkästä?
Minä. Siinähän nähdään radan parhaat mies miestä vastaan -kisailut. Rata muuttui mielenkiintoisemmaksi Arenan myötä.
A1-ringin ainakin piirsi.

Sehän oli muuten aivan huikea rata. Ei tietenkään vanhan Österreichringin veroinen, mutta parhaita missä tällä vuosituhannella on ajettu.
Kyllä, A1-ring on Tilken ensimmäinen F1-työ.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ja ideana nimenomaan se, että moni nykyisistä radoista (jotka ei ole Tilken suunnittelemia) ovat myös tuollaisia kuten kuvailit, tai muuten toisten oloisia.

WebSlaven ImaTrack myös kuuluu tuohon porukkaan jota quotessani kuvailet.
Mitenköhän mun mieleen ei tule muita ratoja MM-sarjasta, jotka osuisivat tuohon kuvailuun yhtä hyvin, mitä Sepang ja Shanghai. Interlagos, ehkä ekan sektorin osalta, mutta muuten ne näyttävät kyllä mun silmään aika erilaisilta.

Ja ImaTrackiinhan on otettu joissain kohdissa mallia muista radoista joten, ei ihmekään jos vaikuttaa samalta. ;)
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Minä. Siinähän nähdään radan parhaat mies miestä vastaan -kisailut. Rata muuttui mielenkiintoisemmaksi Arenan myötä.
Samoin. Muistan yhä kuinka vanhan Hocken kisat olivat minusta tylsiä jonossa ajeluita (vrt. Barcelona). Uudella versiolla on nähty loistavia kamppailuja vuodesta toiseen, yksi sirkuksen parhaista radoista, harmi vain että Bernie on ahneuksissaan nostanut kisajärjestäjien maksut niin korkeiksi että ei ole enää varaa järjestää ko. kisaa.

Hockenheim, Montreal, Indianapolis, Magny Cours... Kova kato on kyllä käynyt ihan viime aikoina. Nürrellakin taitaa olla jotain vaikeuksia ja Silverstonesta ollaan kovasti tekemässä lähtöä pois. Sepangin kisa on tainnut pyöriä tappiolla jo pidemmän aikaa ja Turkin kisan aikaan oli puhetta että ei sielläkään kovin vahvasti mene.

Bernien ohjenuorana on vissiin että aina voi siirtyä uuteen paikkaan ja nostaa rahat pois.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Minä. Siinähän nähdään radan parhaat mies miestä vastaan -kisailut. Rata muuttui mielenkiintoisemmaksi Arenan myötä.
Uskallan jopa väittää, että se Hockenheimin kaartuvan takasuoran päässä oleva neulansilmä on sarjan paras ohituspaikka, ja monesti taistelu jatkuu vielä seuraavalla suoranpätkällä. Jos nämä paikat ei ole parhaita, niin ainakin todella lähellä sitä ne ovat. Uudistuksen myötä Hocke menetti persoonallisuuttaan aivan valtavasti, mutta taistelut ovat sen jälkeen olleet mitä parhaimpia.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jonihan puhui Nurburingistä viestissään. Mun mielestä WebSlavenkin kommentti liittyy Nurburingin stadion-osuuteen, eikä Hockenheimin uudistukseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskallan jopa väittää, että se Hockenheimin kaartuvan takasuoran päässä oleva neulansilmä on sarjan paras ohituspaikka, ja monesti taistelu jatkuu vielä seuraavalla suoranpätkällä. Jos nämä paikat ei ole parhaita, niin ainakin todella lähellä sitä ne ovat. Uudistuksen myötä Hocke menetti persoonallisuuttaan aivan valtavasti, mutta taistelut ovat sen jälkeen olleet mitä parhaimpia.
Nürren Arenasta puhuttiin, vaikka toki Hockellakin on samanniminen Mercedes Arena.

Uudistettu Hockenheimring tosiaan tarjoaa paljon parempaa kisailua kuin vanha. Erittäin onnistunut työ Tilkeltä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja ImaTrackiinhan on otettu joissain kohdissa mallia muista radoista joten, ei ihmekään jos vaikuttaa samalta. ;)
Itse asiassa vain Istanbul on tietoinen mallinotto. Toki siis imitoin samantyyppistä ratkaisua - ykkösmutkan oikea-vasen-yhdistelmää ja yhtenä mutkana ajettavaa samaan suuntaan kääntyvää tuplamutkaa, mutta en varsinaisesti jäljitellyt esikuvia. Ja onhan ne profiililtaankin aika lailla erilaisia, varsinkin Sakhir, Monzakin kooltaan.

Muu rata syntyi aika intuitiivisesti, mutta viimeisten mutkien kanssa meni vähän enemmän aikaa, kun en oikein löytänyt itseäni tyydyttävää ratkaisua. Tiukat kamppailut Istanbulin tuoreen radan loppumutkissa ikään kuin ratkaisivat ongelman puolestani. Alunperin en aikonut noin hidasta osuutta rataani laittaa, vaan yritin hoitaa lopun yhdellä hitaalla mutkalla.

Hämmästyttävän hyvin luomukseni/luomustani muistetaan. :) Ne, jotka eivät muista voivat luntata tuolta. Itse pidän Imatrackia varsin tilkemäisenä, koska suunnitteluperiaatteet olivat aika lailla samat.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hämmästyttävän hyvin luomukseni/luomustani muistetaan. :) Ne, jotka eivät muista voivat luntata tuolta. Itse pidän Imatrackia varsin tilkemäisenä, koska suunnitteluperiaatteet olivat aika lailla samat.
Tuon sun radan muistaa pitkään, se on todella hyvä. Haluaisin korkeuserojen kanssa tuon omaan peliin, olisi varmasti nasta ajaa. :thumbup:
Ja kaikki nämä spektaakkelit kun olet tehnyt mukaan kuvaan niin se todella näyttää toimivalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuon sun radan muistaa pitkään, se on todella hyvä. Haluaisin korkeuserojen kanssa tuon omaan peliin, olisi varmasti nasta ajaa. :thumbup:
Ja kaikki nämä spektaakkelit kun olet tehnyt mukaan kuvaan niin se todella näyttää toimivalta.
Itse edelleen epäilen, että lukuisat hitaat mutkat saattaisivat tuntua tuskastuttavilta. Elefantti toki olisi mukava pätkä. Muuten suunnittelussa on enemmän huomioitu katsojia niin paikan päällä kuin televisiossakin.

Uudempi suunnitteluprojektini noudattaa pitkälti samoja perusperiaatteita, mutta itse rata on vastapäiväinen. Sukulaisuus on kuitenkin silminnähtävä, koska siinäkin on käytetty makaavaa U-muotoa. Jonkinlaisena lähtöajatuksena oli "uusi Hocke, korkeuseroin ja ilman keinotekoisia suoran keskellä olevia shikaaneja". Uusina featureina tulee olemaan:
- Hockemainen stadionkatsomo ja sen edessä tapahtumakenttä, jossa voi järjestää vaikka rock-konsertteja
- vapaa rinteessä sijaitseva katselualue (siis "aluepassilaisille")
- mahdollisuus "autokatsomolle" (vielä viimeistelemättä)
- hieman uudenlaista lähtösuora/varikon ulostuloajattelua

Ehkei se ratana ole yhtä monipuolinen kuin Imatrack, mutta toisaalta, persoonaahan radoilta tunnutaan edellyttävän. Tilkeä tunnutaan arvosteltavan juuri siitä, että radat tarjoavat vähän kaikkea, jolloin niistä puuttuu se "jokin" omanlaisuutensa.

Jaksaisi vaan jossain välissä viimeistellä sen. Luova osuus on tehty, edessä on enää pahin: työ. ;)
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Ja musta myös Nurburgriningkin raiskas tavallaan... 2002 myös. 2001 versio oli parempi ja tykkäsin ekasta mutkasta koska se oli aika uniikki ja haastava. :
Uudistettu rata-osuus joka antaa mahdollisuuden useampaan eri ajolinjaan on aina onnistunut uudistus mutta tällöin osuuden pitää päättyä ohituspaikkaan jotta vaihtoehtoisella ajolinjalla hyötyä pystyisi saavuttamaan. Uudistetussa nyrressä tätä ei toteudu ja samalla pilattiin radan alkuperäinen jouhea luonne.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Itseäni aina vähän harmitti, kun kaikki sanoi sitä nyrren ekaa s-mutkaa shikaaniksi. Ei toki uudessa versiossakaan mitään vikaa ole, pääasiahan tuossa oli saada mersun vip-katsomolle lisää viihdettä.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Tuon Nürren stadionihan on ihan loistava. Ainakin paikanpäällä. Näkee vähän niitä autojakin. :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös