Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Paha sanoa, mutta Hocken stadionosuus oli kuitenkin melko pitkä, joskin hidasvauhtinen. Monzassa siipeä tarvittaneen lähinnä Lesmoissa, Ascarissa ja Parabolicassa, jotka ovat nopeampia paikkoja kuin Hocken stadion.
Kyse on enemmänkin yhtämittaisista pitkistä kaasu pohjassa -osioista. Monzassa downforcea tarvittiin tiheämmin välein (ja muutamissa vähän nopeammissa mutkissa) jolla päästiin kovempaa mutkista uloskin seuraavalle suoralle.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei oo tietoo mutta mitä peleihin tulee niin Monza ajetaan pikkuisen suuremmalla downforcella kuin vanha Hocke. Johtuen justiin Monzan lyhyemmistä suorista vaikka pitkiä ovatkin.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Minkä takia Hockenheimin vanhaa osuutta ei jätetty paikoilleen? Vanhaa metsäosuutta olisi mielestäni vielä voinut joissain kilpailuissa käyttää.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Minkä takia Hockenheimin vanhaa osuutta ei jätetty paikoilleen? Vanhaa metsäosuutta olisi mielestäni vielä voinut joissain kilpailuissa käyttää.
Luonnonsuojelijat. Remontin yhteydessä kaadettavan metsän tilalle oli istutettava saman verran uutta metsää.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Sitä ei haluttu käyttää, koska rata-aluettam oli vaikea kattaa tv-kameroin. Myöskään turvamiehiä ei tarvita niin paljon.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tänään tuli mietittyä, että olisikohan jotkut radat väärinpäin ajettuna parempia? Vois tuoda vähän vaihtelua jos vaikka Hungaroring ajettais väärinpäin. Saattais jopa tuoda ohituspaikkoja. Mitä mieltä te ootte? Mielipiteitä.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tänään tuli mietittyä, että olisikohan jotkut radat väärinpäin ajettuna parempia? Vois tuoda vähän vaihtelua jos vaikka Hungaroring ajettais väärinpäin. Saattais jopa tuoda ohituspaikkoja. Mitä mieltä te ootte? Mielipiteitä.
Peruuttamalla voisikin olla mielenkiintoinen kisa radalla kuin radalla...:D
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tänään tuli mietittyä, että olisikohan jotkut radat väärinpäin ajettuna parempia? Vois tuoda vähän vaihtelua jos vaikka Hungaroring ajettais väärinpäin. Saattais jopa tuoda ohituspaikkoja. Mitä mieltä te ootte? Mielipiteitä.
Montreal ainakin olisi ohitusmielessä paljon parempi väärinpäin ajettuna.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Onhan Montreal ollut ohitusrikas rata huolimatta suunnasta?
Kyllä niitä ohituksia on nähty ihan riittävästi, mutta ei se ohittaminen kuitenkaan ole siellä kovin helppoa. Takasuora on tunnetusti paras ohituspaikka, mutta neulansilmästä lähdettäessä tulee 'venymisefektiä', kun edellä ajava pääsee avaamaan kaasun hitaasta vauhdista hieman ennen takana tulevaa. Tämä on valitettavasti haitannut ohittamista TV-kuvan perusteella. Olenkin jo ollut pitkään sitä mieltä, että paras mutka ennen pitkää suoraa on kahden mutkan hitaahko kompleksi, jonka joutuu ajamaan kompromissilla. Esimerkiksi Hockenheimissa on tällainen mutka, ja radan takasuorahan on F1-sarjan paras ohituspaikka.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nämä varmaan mainittu jo jossain, mutta: Valencian katurataan tehty muutamia muutoksia:

*The pit exit has been modified in order to bring it to the same level as the track; also the wall separating the two has been removed.
*The walls on the apex of turns 3, 9, 10 and 14 have been moved further from the track.
*The kerbs on the apex of turns 4 and 5 have been extended.
*The wall on the left on the exit of turn 5 has been moved back by approximately three metres.
*The openings on the apex of turns 7 and 11 have been closed and additional openings provided on the opposite sides of the track.
*Artificial grass has been installed behind the kerbs on the exit of turns 10 and 14.
*The inner pit lane has been sealed using a high-grip resin.
Leveyttä lisää ja ruohoa jopa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Leveyttä lisää ja ruohoa jopa...
F1-Live selittää, että tuota keinoruohoa laitetaan kanttarin taakse siksi, ettei sinne ajeta kuin se olisi osa rataa. Eli pysytään siellä valkoisten viivojen välissä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Mikä tahansa vihertävä on hyväksi tuolle ahtaalle betonimörskälle ;)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Aika noloa että "maailman nopein katurata" tehdään entistä tylsemmäksi siirtelemällä seiniä kauemmas radasta. Johan siellä oli parkkipaikkaa vaikka miten paljon. Sentään nuo keinonurmet kuulostavat hyvältä, joku voi vaikka vähän lipsauttaakin leveäksi ja saattaisimme nähdä oudon ilmiön kilpailussa (ts. ohituksen).
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Itselläni vain ei leikkaa, että miksi katurata tarvitsee tällaisia älyttömiä asfalttiturva-alueita. Tuossakin voisi ihan hyvin olla nurmikkoa, tai seinät vain lähempänä. Ei näissä kuitenkaan ohitella.

 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Valenciassa on hieman liioiteltu turva-alueiden kanssa. Toisaalla asvalttiparkkipaikkaa piisaa liki hehtaareittain, toisaalla ulkokurvinkin muurit ovat aivan kiinni radassa jopa nopeilla osuuksilla.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eikö niillä riittänyt sitä tekonurmea sen vertaa, että olisivat tunkeneet sitä siihen viimesen sektorin nopeaan oikeaan, minkä voi vetää tällä hetkellä ihan surutta kanttarin yli asfaltille. Ja olinko näkevinäni viimeisen mutkan sisäreunassa rengassallin? Miten sinne voi edes auton saada?

E. Tuo rengasvalli onkin sen kinkin ulkopuolella. Siellä se onkin ihan perusteltua olla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itselläni vain ei leikkaa, että miksi katurata tarvitsee tällaisia älyttömiä asfalttiturva-alueita. Tuossakin voisi ihan hyvin olla nurmikkoa, tai seinät vain lähempänä. Ei näissä kuitenkaan ohitella.
Ensimmäisenä tulee mieleen, että tuossa kohdassa on asfalttia muutenkin (parkkipaikka tms.). Kaupungissa tuppaa tuota asfalttia nimittäin olemaan. Jos taas vedettäisiin seinä ihan rataan kiinni, saataisiin enemmän turva-auton takana ajelua. Mielummin tällaiset turva-alueet, kiitos. Muutenkin muurien vieminen kauemmaksi radasta (paikoittain) oli mielestäni kehitystä parempaan suuntaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Viime vuonna muistaakseni täälläkin marisin Valencian radan aneemisista harmaista betoniseinistä, jotka saivat radan näyttämään erittäin halvalta. Paikallisetkin näemmä huomasivat kuinka nololta heidän ratansa näytti verrattuna esim. Amerikan katuratoihin. Nyt kaikki muurit on sinisiä ja heti näyttää paljon paremmalta :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös