Täyttä Tilkettä
Turun Sanomat 28.5 2010 19:31:51
Turkin GP-kolumni 28.5.
Grand Prix -ratojen hoviarkkitehti Hermann Tilke jättää puumerkkinsä yhä näkyvämmin F1-autoiluun. Tämän kauden radoista kahdeksan on saksalaisinsinöörin piirtämiä. Ensi vuonna Intiasta tulee yhdeksäs ja 2012 Austinista kymmenes Tilke-rata.
Tilke sattui oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, kun Bernie Ecclestone teki sopimuksia uusien F1-isäntämaiden kanssa. Sepangin rata Malesiassa oli Tilken näytetyö, joka onnistui hyvin. Sittemmin on tullut muutama hutikin, mutta kovin ankarasti miestä ei ole syytä soimata tylsien kilparatojen luomisesta.
Tilke itse on suuri autourheilufani, joka on itsekin rakasti ajaa kilpaa Nürburgringin vanhalla Nordschleifella.
Ongelmana on se, että kansainvälisen autoliiton FIA:n nykynormit rajaavat Tilkeltä mahdollisuuden suunnitella Nordschleifen tai Span kaltaisia uusia kilpamonumentteja. Jyrkät korkeuserot, pomppuiset metsäradat tai liian vaaralliset mutkat on yksinkertaisesti kielletty turvallisuussyistä.
Ohitusmahdollisuuksien surkastuminen on suunnittelulle asetetuista rajoista, ei Tilkestä kiinni.
Tämän viikonlopun Grand Prix -areena Istanbul Park on Tilken taideteos, joka ratana kuuluu kuljettajien suurimpiin suosikkeihin. Kahdeksannen mutkan alue on kenties paras yksittäinen kohta, minkä Tilke on luonut.
Tunnelmaa laskee vain se, että rata on keskellä autiota aluetta, mihin yleisöäkin edes sunnuntaiksi tulee vain kourallinen. Jos tämä rata olisi kauniisti oikeassa puistikossa puiden katveessa ja lehterit olisivat täynnä, Turkin Grand Prix olisi yksi kauden kohokohdista.
Nyt se on poistolistalla paalupaikalla, kun sopimusta ensi vuodesta ei ole.
Austinin valinta USA:n GP-isännäksi yllätti kaikki, sillä siitä ei etukäteen nähty edes huhuja. Tilke suunnittelee varta vasten F1-tarkoituksiin kisaradan, joka viedään kaupungin ulkopuolelle. Tilaa ja taaloja riittää, jotta mielikuvitus saa laukata vapaammin.
Istanbul/Heikki Kulta