Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olisivat nyt tehneet edes katuradan, mutta kun ei :jaska:

Tilke tekee taas hehtaaripannukakun, joka ei kiinnosta ketään. Ajettavuus aivan perseestä, katsojat kuolevat ikävystymiseen. TV-katsojat katsovat mieluummin Dallas tv-sarjan uusintoja kuin kisaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisivat nyt tehneet edes katuradan, mutta kun ei :jaska:
Ei yhtään katurataa enempää kalenteriin, kiitos. Jos suunnitelmissa kerran on nopea rata, niin en ymmärrä miksi joku haikailisi katuradan perään. Tai yleensäkään.
Tilke tekee taas hehtaaripannukakun, joka ei kiinnosta ketään. Ajettavuus aivan perseestä, katsojat kuolevat ikävystymiseen. TV-katsojat katsovat mieluummin Dallas tv-sarjan uusintoja kuin kisaa.
Hehtaari tulee, sillä tontti on iso. Mikä on hyvä juttu, koska ei tarvitse tehdä syheröä ja on riittävästi tilaa tehdä turva-alueita (=voidaan tehdä nopeita mutkia).

Pannukakkua siitä ei tule, koska tontti on mäkinen.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jotenkin olisin odottanut, ettei amerikkalainen patriotismi millään sallisi saksalaisen arkkitehdin suunnitella moottorirataa Texasiin. Eniten toivoisin että saataisiin sellainen omanlaisensa rata. Luonnetta pitää olla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Amerikkaan amerikkalainen rata, ei mitään universaalia pumpulia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan tuolla hyviäkin joukossa. Apex onnistui Eastern Creekin kanssa hyvin ja Wilsonilla on Barber ja Mont Tremblant. Ei kai Millerkään ihan susi ole?
Ettei jää väärää käsitystä kenellekään, niin Apex ei suunnitellut Eastern Creekiä, vaan siltä tilattiin radan laajennus. Ymmärtääkseni laajennusta ei ole vielä toteutettu, eli Apexin kädenjälki ei radalla vielä näy.

Eikä Wilson suunnitellut Mont Tremblantia (rata oli olemassa jo ennen firmaa) vaan sen modernisoinnin uudelleen käyttöönottoa varten. Profiili on sama vanha lukuunottamatta yhtä uutta shikaania.

Barber on ihan jees mutta lyhyehkö, Miller turhan syherö (riippuu toki mitä profiilia käytetään). Ympäristö Millerissä on juuri yhtä mielenkiintoinen kuin Bahrainissa. ;)

Tämä ei kuitenkaan ole noiden kahden firman vähättelyä. Päinvastoin, uskon, että noilta(kin) tulisi ihan hyvä F1-rata. Ja puolestani saisivat noilta välillä tilatakin. En usko lopputuloksen tosin Tilken radoista juuri poikkeavan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Missä ovat nykypäivän Brands Hatchit, Watkins Glenit, Suzukat ja Zandvoortit?

Onko nykysuunnittelijoiden mielikuvitus hukassa vai missä mättää? Pahoin pelkään että myös Austinin radasta tulee ankea kokonaisuus jälleen kerran. Komea varikkorakennus ja lehdistökeskus, vieressä maailman suurin parkkipaikka :(
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Missä ovat nykypäivän Brands Hatchit, Watkins Glenit, Suzukat ja Zandvoortit?
Hienoja baanoja ovat varmasti kaikki olleet, mutta kun nykyisten autojen aerodynamiikka on niin kamalaa, että nämäkin radat tarjoaisivat varmasti
unettavaa viihdettä...

Btw. Suzukassahan ajettiin taas viime vuonna eikä tulos ollut mitenkään ihmeellinen, ja Zandvoort on ysärillä muutettu niin paljon, ettei vanhasta O-muotoisesta radasta ole juurikaan mitään jäljellä...
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Ettei jää väärää käsitystä kenellekään, niin Apex ei suunnitellut Eastern Creekiä, vaan siltä tilattiin radan laajennus. Ymmärtääkseni laajennusta ei ole vielä toteutettu, eli Apexin kädenjälki ei radalla vielä näy.

Eikä Wilson suunnitellut Mont Tremblantia (rata oli olemassa jo ennen firmaa) vaan sen modernisoinnin uudelleen käyttöönottoa varten. Profiili on sama vanha lukuunottamatta yhtä uutta shikaania.
Joo, noinhan se onkin. Katselin uudestaan noita sivuja vähän tarkemmin niin firmat ovat tosiaankin tehneet vain modernisointeja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hienoja baanoja ovat varmasti kaikki olleet, mutta kun nykyisten autojen aerodynamiikka on niin kamalaa, että nämäkin radat tarjoaisivat varmasti
unettavaa viihdettä...

Btw. Suzukassahan ajettiin taas viime vuonna eikä tulos ollut mitenkään ihmeellinen, ja Zandvoort on ysärillä muutettu niin paljon, ettei vanhasta O-muotoisesta radasta ole juurikaan mitään jäljellä...
Tarkoitan ajajan ratoja, joissa on kaikenlaisia mutkia ja loivia kaarteita eikä vaan luotisuoraa ja tiukkoja mutkia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Heh. Eikö Tilkeä ole juuri kritisoitu siitä, että se laittaa joka radalle kaikkea?
Ei Tilke, eikä oikein kukaan muukaan nykyisistä ratamaakareista ole onnistunut saamaan radoilleen esim. Zandvoortissa olevan Hugenholz-Scheivlak välisen osuuden kaltaista nopeaa kaartelevaa osuutta. Ei joka paikassa pidä päästä ohi, vaan pitää olla myös ns. kuljettajankin osuutta radasta eikä vaan pitkiä suoria, Sepang-S mutkia ja neulansilmiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei Tilke, eikä oikein kukaan muukaan nykyisistä ratamaakareista ole onnistunut saamaan radoilleen esim. Zandvoortissa olevan Hugenholz-Scheivlak välisen osuuden kaltaista nopeaa kaartelevaa osuutta.
Valencian katuradalla on (valitettavasti) parikin tuollaista osuutta. Sinällään tuollainen ei tuo minkäänlaista haastetta kuskille, paitsi takaatulijalle ohittamisen suhteen. Mielummin Sepangin ja Shanghain kaltaisia vähän haastellisempia nopeita mutkia. (Tosin olihan minullakin ImaTrackissa tuollainen mutkitteleva ylämäki. :p)
Ei joka paikassa pidä päästä ohi, vaan pitää olla myös ns. kuljettajankin osuutta radasta eikä vaan pitkiä suoria, Sepang-S mutkia ja neulansilmiä.
Jokaisella Tilken kokonaan suunnittelemalla radalla on myös nopeita, ajettavia mutkia - kuten varmasti tiedät. Yeongamissa niitä on koko toinen puolisko radasta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Valencian katuradalla on (valitettavasti) parikin tuollaista osuutta. Sinällään tuollainen ei tuo minkäänlaista haastetta kuskille, paitsi takaatulijalle ohittamisen suhteen. Mielummin Sepangin ja Shanghain kaltaisia vähän haastellisempia nopeita mutkia. (Tosin olihan minullakin ImaTrackissa tuollainen mutkitteleva ylämäki. :p)
Vertaat siis Zandvoortia Valenciaan :confused:
Molemmat sijaitsevat kyllä meren rannalla, mutta siihen yhtäläisyydet aikalailla jäävätkin. Varsinkaan sitä Valencian loppuosan mutkittelua ei voi mitenkään verrata Zandvoortin maastonmuotoja seuraavaan jouhevaan kaartelevuuteen. Se osuus on parasta Valenciassa, mutta ei pääse lähellekään sitä mitä Zandvoortissa on.

Jokaisella Tilken kokonaan suunnittelemalla radalla on myös nopeita, ajettavia mutkia - kuten varmasti tiedät. Yeongamissa niitä on koko toinen puolisko radasta.
Kyllä niillä nopeitakin mutkia on. Kaipaan lähinnä nopeita ja haasteellisia kaartelevia osuuksia, jossa ei tarvitse tehdä täysjarrutusta pitkään aikaan.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Radat on mennyt pilalle sen jälkeen kun niitä on alettu tietokoneella suunnitella. Se on pojat vaan näin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
HK:n kolumni tältä aamulta:
Täyttä Tilkettä

Turun Sanomat 28.5 2010 19:31:51

Turkin GP-kolumni 28.5.

Grand Prix -ratojen hoviarkkitehti Hermann Tilke jättää puumerkkinsä yhä näkyvämmin F1-autoiluun. Tämän kauden radoista kahdeksan on saksalaisinsinöörin piirtämiä. Ensi vuonna Intiasta tulee yhdeksäs ja 2012 Austinista kymmenes Tilke-rata.

Tilke sattui oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, kun Bernie Ecclestone teki sopimuksia uusien F1-isäntämaiden kanssa. Sepangin rata Malesiassa oli Tilken näytetyö, joka onnistui hyvin. Sittemmin on tullut muutama hutikin, mutta kovin ankarasti miestä ei ole syytä soimata tylsien kilparatojen luomisesta.

Tilke itse on suuri autourheilufani, joka on itsekin rakasti ajaa kilpaa Nürburgringin vanhalla Nordschleifella.

Ongelmana on se, että kansainvälisen autoliiton FIA:n nykynormit rajaavat Tilkeltä mahdollisuuden suunnitella Nordschleifen tai Span kaltaisia uusia kilpamonumentteja. Jyrkät korkeuserot, pomppuiset metsäradat tai liian vaaralliset mutkat on yksinkertaisesti kielletty turvallisuussyistä.

Ohitusmahdollisuuksien surkastuminen on suunnittelulle asetetuista rajoista, ei Tilkestä kiinni.

Tämän viikonlopun Grand Prix -areena Istanbul Park on Tilken taideteos, joka ratana kuuluu kuljettajien suurimpiin suosikkeihin. Kahdeksannen mutkan alue on kenties paras yksittäinen kohta, minkä Tilke on luonut.

Tunnelmaa laskee vain se, että rata on keskellä autiota aluetta, mihin yleisöäkin edes sunnuntaiksi tulee vain kourallinen. Jos tämä rata olisi kauniisti oikeassa puistikossa puiden katveessa ja lehterit olisivat täynnä, Turkin Grand Prix olisi yksi kauden kohokohdista.

Nyt se on poistolistalla paalupaikalla, kun sopimusta ensi vuodesta ei ole.

Austinin valinta USA:n GP-isännäksi yllätti kaikki, sillä siitä ei etukäteen nähty edes huhuja. Tilke suunnittelee varta vasten F1-tarkoituksiin kisaradan, joka viedään kaupungin ulkopuolelle. Tilaa ja taaloja riittää, jotta mielikuvitus saa laukata vapaammin.

Istanbul/Heikki Kulta
Tuo boldattu kohta täytyy muistaa, kun syytätte Tilkeä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tunnelmaa laskee vain se, että rata on keskellä autiota aluetta, mihin yleisöäkin edes sunnuntaiksi tulee vain kourallinen. Jos tämä rata olisi kauniisti oikeassa puistikossa puiden katveessa ja lehterit olisivat täynnä, Turkin Grand Prix olisi yksi kauden kohokohdista.
Spa-Francorchampsin rata sijaitsee kirjaimellisesti keskellä-ei-mitään, vaikeakulkuisessa maastossa ja surkeiden tieyhteyksien päässä. Silti yleisöä on paikalla vuodesta toiseen kymmeniä tuhansia.

Istanbul Parkin rata sijaitsee heti miljoonakaupungin esikaupunkialueen kyljessä, joten en ihan ymmärrä mitä HK ajaa takaa mielipiteillään. Ehkäpä karvakäsiä ei vain kiinnosta F1?

Sepangin rata Malesiassa oli Tilken näytetyö, joka onnistui hyvin.
hah hah, anna mun nauraa
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Spa-Francorchampsin rata sijaitsee kirjaimellisesti keskellä-ei-mitään, vaikeakulkuisessa maastossa ja surkeiden tieyhteyksien päässä. Silti yleisöä on paikalla vuodesta toiseen kymmeniä tuhansia.
Kyllä se näyttäisi ainakin paremmalta, jos maisemalla olisi jotain muuta kuin semi-aavikkoa...

hah hah, anna mun nauraa
Malesia on yksi Tilken parhaiten onnistuneista luomuksista.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Kyllä se näyttäisi ainakin paremmalta, jos maisemalla olisi jotain muuta kuin semi-aavikkoa...


Malesia on yksi Tilken parhaiten onnistuneista luomuksista.
...ehkä WebSlave-tyylisten F1-fanien mielestä.

koko 2000-luvun ekan vuosikymmenen uuvuttavin ja tylsin rata.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
...ehkä WebSlave-tyylisten F1-fanien mielestä.

koko 2000-luvun ekan vuosikymmenen uuvuttavin ja tylsin rata.
Toimi se varsin hyvin A1GP:llä. Janin ja Prematin taistelu kärkipaikasta on edelleen yksi 2000-luvun alkupuolen upeimmista kamppailuista. :ahem:

Muistuttaisin, ettei kaikki uuvuttavuuteen ja tylsyyteen liittyvät F1-ongelmat ole Tilken syytä/ansiota. Ja Kullan kirjoitus antaa ymmärtää, että hänenkin takaansa löytyy se ei-niin-yllätyksellinen suurpiru.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös