Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
2008 paikalliset, Itävallan moottoriurheiluväki ja Mateschitz aloittivat radan kunnostamisen "kökällä". Rahat tulevat pääosin Mateschitzin taskusta, eikä RB ole mukana projektissa.
Katselin juutuubista jotain esittelyvideota radan korjaamisesta. Oli vissiin aika vanha kun VW:kin oli vielä kuvissa. Siinä keskityttiin melkeimpä kokonaan katsomojen yms. rakennusten uusimiseen, mutta itse rataprofiili oli ihan sama kuin aikaisemminkin. Meinaako ne sillä vanhalla profiililla jatkaa?
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Ecclestonea kiinnostaa enemmän NY, Rooma sun muut pääkaupunkien tiheät keskustat. Ois upeaa saada kisa tonne, mut mut :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta jos radan vain jättää olemaan, niin kyllä sen kuusi vuotta luulisi kestävävän. Kuvasta päätellen rataa on purettu järeällä kalustolla.
Olin siinä uskossa, että päällyste ja aidat olisi revitty pois koko matkalta, mutta näkyyhän tuolla 2008 kuvassa selkeesti että rata on olemassa. Ilmeisesti rataprofiili on sitten sama vanha? Hyvä kilparatahan se, joka ei parantamista kaipaa. Google mapissa näkyy se vanha pidempi rataprofiilikin.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Uudet radat/tiedossa olevat muutokset

Tässä tälläinen kollaasi tämän ja tulevien kausien merkittävimmistä muutoksista baanoihin (Bahrainia ei ole, sillä se muuttuu heti takaisin,onneksi).
2010
Korean gp

Ison-Britannian gp

2011
Intian Gp

Singaporen gp

2012
USA:n GP

Rooman GP


Kisojen määrä nousee toivottavasti siis 22:een, sillä toivottavasti mikään ei poistu (Barcelona ja Valencia eivät poistu kuitenkaan). Nyt haluan kuulla, että mikä näissä radoissa mättää kun mikään ei tunnu kelpaavan?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt haluan kuulla, että mikä näissä radoissa mättää kun mikään ei tunnu kelpaavan?
Sanat "uusi" ja "Tilke"(myös niissä, jotka eivät ole Tilken suunnittelemia).

Noita kaikkia on tuossa juuri ruodittu sivukaupalla, joten lukemalla taaksepäin selviää mitä on kritisoitu. Ei liene tarpeen kirjoittaa samoja asioita uudelleen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Miten niin mättää tai ei tunnu kelpaavan?

Itse pidän positiivisena asiana Silverstonen muutosta ja samaa odotan Singaporelta. USA ja Korean radat ovat mielenkiintoisen näköisiä ja kelpaa mulle. Intiasta en osaa sanoa kun ei ole "kartta" kuvaa tiedossa ja Rooma on niin ja näin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Korea: Ihan jees. Tykkään keskiosasta.
Silverstone: Muutos on mun mielestä ihan toimiva. Tykkään.
Intia: Jostain syystä en pidä. Hitaampi osuus ei oo kiinnostava.
Singapore: Pakko muutos. Nykyinen rata on liian hidas. Hyvä uudistus.
Austin: Hyvältä näyttää noita paria hidasta mutkaa lukuunottamatta.
Rooma: Aivan liian tekninen. Ja vielä katurata.

Eli suurin osa noista kyllä kelpaa mulle hyvin. Intia ja Rooma ei kauheesti kiinnosta.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Korea: Ihan jees. Tykkään keskiosasta.
Silverstone: Muutos on mun mielestä ihan toimiva. Tykkään.
Intia: Jostain syystä en pidä. Hitaampi osuus ei oo kiinnostava.
Singapore: Pakko muutos. Nykyinen rata on liian hidas. Hyvä uudistus.
Austin: Hyvältä näyttää noita paria hidasta mutkaa lukuunottamatta.
Rooma: Aivan liian tekninen. Ja vielä katurata.

Eli suurin osa noista kyllä kelpaa mulle hyvin. Intia ja Rooma ei kauheesti kiinnosta.
Sinänsä hauskaa kun Rooman profiili on tollainen tekninen, hitaampi ja erilainen. Muutama todella mielenkiintoinen paikka ja 2 hyvää ohituspaikkaa.Kun meinaan monet valittaa, että radat on liian samanlaisia.

Ja Jippii-rata on itseasiassa hyvin nopea. Suurin osa mutkista on yli sellaisia 200-280km/h mutkia, eli niitä haastavimpia.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä toi Rooman kisa ois hauska semmosena one-offina. Jos sitä pidetään 10 vuotta kalenterissa menee varmaan vähän tylsäksi. Positiivisuudella yritän kuitenkin odottaa :D

Jos nyt mennään pidemmälle vielä, niin periaatteessa Euroopan GP:hän voisi kiertää eri Euroopan suurkaupungeista toiseen. Tyyliin Valencia jossa on ratakin jo ja sitten Pariisi ja Rooma ja vaikka Lontoo ja Berliini tms.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä hauskaa kun Rooman profiili on tollainen tekninen, hitaampi ja erilainen. Muutama todella mielenkiintoinen paikka ja 2 hyvää ohituspaikkaa.Kun meinaan monet valittaa, että radat on liian samanlaisia.
Yksi hyvä ohituspaikka. Toiseksi pisin suora on liian lyhyt luodakseen hyvän - tai oikeastaan minkäänlaisen - ohituspaikan. Muutenhan rata on pelkkää kakkosella tai jopa ykkösellä ajettavaa mutkaa, joiden välisillä pätkillä ei vitosta ylemmäs ehditä vaihtaa.

On erilainen juu. Millään muulla radalla ei ole noin tuskastuttavan hidasta syheröä.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Mahtaakohan tuo Rooman GP saada nimekseen Mussolini Grand Prix? Se kun on Mussolinin rakennuttamalla alueella Rooman eteläpuolella.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jostain syystä nämä "persoonattomat Tilke-kuvatukset" on mun mielestä ihan kivoja ratoja (hiekkaratoja lukuunottamatta)... Siis jos nyt kysytään siitä, että missä järjestyksessä ajattelin niitä ensi viikolla sitten ajella...
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Jokaiselle moottoriradalle voisi kehitellä jotain persoonallista. Esim Espanjan radalla härät juoksisivat vapaana. Suomen radalle laitettaisiin jäätä ja lunta. Aavikkoradoille 5cm hiekkaa. Jotkut radat kasteltaisiin läpimäriksi.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Jokaiselle moottoriradalle voisi kehitellä jotain persoonallista. Esim Espanjan radalla härät juoksisivat vapaana. Suomen radalle laitettaisiin jäätä ja lunta. Aavikkoradoille 5cm hiekkaa. Jotkut radat kasteltaisiin läpimäriksi.
Tuota kutsutaan ralliksi.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Kyllä nää uusimmat Tilken radat vaikuttaa ratapohjaltaan erittäin mielenkiintoisilta. Paljon sitten riippuu juuri maan muodoista, ympäristöstä ja esimerkiksi radan leveyksistä, kuinka hyviä kisoja noilla nähdään. Mutta näissä alkaa olla jo
sitä mitä ainakin itse olen toivonut.

[E]: ja tolle uudelle Singaporelle ehdoton :thumbup:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Yksi hyvä ohituspaikka. Toiseksi pisin suora on liian lyhyt luodakseen hyvän - tai oikeastaan minkäänlaisen - ohituspaikan. Muutenhan rata on pelkkää kakkosella tai jopa ykkösellä ajettavaa mutkaa, joiden välisillä pätkillä ei vitosta ylemmäs ehditä vaihtaa.

On erilainen juu. Millään muulla radalla ei ole noin tuskastuttavan hidasta syheröä.
Kuinka pitkä tuo Rooman rata sitten on? Olen olettanut, että jotain 5,5km(vakio), ja en ole pitänyt niin syherönä :doubtful:

E: ja on muuten Valenciassakin tajuttu ohituspaikkojen puute, uutinen vain jäänyt unholaan. http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=176093 En vain tiedä uskaltaako luottaa kisajärjestäjien käsitykseen ohituspaikoista Bahrainin perusteella
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuinka pitkä tuo Rooman rata sitten on? Olen olettanut, että jotain 5,5km(vakio), ja en ole pitänyt niin syherönä :doubtful:
En tiedä tuon version kokonaismittaa. Pääsuoran suora osuus (eli about siitä varikkotien koukkauksesta eteenpäin) on n. 800 metriä. Sen jälkeinen lyhyempi suora on n. 600 metriä, jos Google Mapsin mittajanaan on uskominen. Kun vedetään katuverkostossa uukkareita ja ysikymppisiä, niin syheröähän se on.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
En tiedä tuon version kokonaismittaa. Pääsuoran suora osuus (eli about siitä varikkotien koukkauksesta eteenpäin) on n. 800 metriä. Sen jälkeinen lyhyempi suora on n. 600 metriä, jos Google Mapsin mittajanaan on uskominen. Kun vedetään katuverkostossa uukkareita ja ysikymppisiä, niin syheröähän se on.
Ahaa, niin syheröä. No sitten täytyy kyseisen profiilin perusteella olla samaa mieltä valtavirran kanssa :D Onneksi tuo ei ole lopullinen profiili(mitään ei ole päätetty sen suhteen) ja eihän koko kisakaan ole vielä varma
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuollainen katuradan pitää ollakin :thumbup:

Tuo loppuosan puisto-osuuden loiva oikea - kireä takapiikki vasen - loiva vasen näyttää huikealta paikalta paperilla. Tulee ihan Montjuïcin rata mieleen paikoin.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Näita "huonompia" ratoja olisi muutenkin helpohko korjata. Hungaroringistä olikin jo puhetta, sen viimeisen kääntelyosion voisi vetää suoraksi ja yhden shikaanin poistaa, Barcelonassa riittäisi 1. mutkan tiukentaminen ja Abu Dhabissa sen "Eau Rougen" jälkeisen shikaanin ennen neulansilmää voisi poistaa. Aika simppelejä ratkaisuja
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös