Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Singaporessa on tehty pieniä muutoksia. Pomppuja on poistettu joidenkin rataosuuksien uudelleenasfaltoinnilla, kymppishikaania on järkevöitetty ja varikkotietä madallettu sentillä. Ilmeisesti sen ja radan välissä on ollut jonkinlainen kynnys.

Tylsiä muureja on myös maalattu värikkäämmiksi ja turva-alueita "koristeltu" (mitä sitten tarkoittaneekaan).
http://www.autosport.com/news/report.php/id/86845
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No mun on hyvin vaikea ymmärtää, miksi olisi olemassa erikseen testiluokitus jos vaatimukset infran suhteen olisivat täysin samat. Ja tuon perusteella tähdätään 1T-vaatimuksiin.
Toisikohan se GP kelpoisuus lisäkustannuksia verrattuna pelkkään 1T:hen.

1T riittää kaikkeen toimintaan radalla, GP:tä varten sitten vaan hakemus vetämään luokituksen nostoon.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Olenko ainut, jonka mielestä tuo Moskovaringi näyttää lähes samalta Austinin radan kanssa?

Vähän lapsenkengissä taitaa kyllä (edelleen) olla moottoriurheilu itänaapurissa, parin modernin radan rakentaminen varmaan auttaa asiaa aika paljon.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Niin tuleeko siihen Singaporen rataan tätä muutosta?
Ei tuota, mutta muuten on kyllä muutettu täksi kaudeksi. http://www.autosport.com/news/report.php/id/86845

After complaints in recent years about severe bumps, resurfacing has taken place between Turn 3 and Turn 7, as well as between Turn 14 and 19.

The controversial Turn 10 'Singapore Sling' chicane - scene of Kimi Raikkonen's crash in 2008 - has also been altered. With the design of the corner having been a cause for concern among drivers over the past two years, the kerbs have been re-profiled to make the turn more gradual.


Miksi ihmeessä ne persoonalliset ja hienot pomput on pitänyt poistaa? Mikään ei ole hienompaa kuin F1-auto lyömässä kipinää ja puusäröä illan pimeydessä :jaska:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olenko ainut, jonka mielestä tuo Moskovaringi näyttää lähes samalta Austinin radan kanssa?

Vähän lapsenkengissä taitaa kyllä (edelleen) olla moottoriurheilu itänaapurissa, parin modernin radan rakentaminen varmaan auttaa asiaa aika paljon.
Onhan Moskovan radalla kieltämättä samanmoisia ominaisuuksia kuin Austinilla. Tuo nopea mutkaosuus ja pitkä takasuora esimerkiksi. Lisäksi korkeuseroja löytyy.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mulla tuli kanssa Moskovasta kanssa Austin mieleen. Vaan lyhyempi, hitaampi ja tylsempi versio.

Muuten todella lyhyt rata. Kierrosmäärä olisi siinä 75 hujakoilla.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ajeluja katsellessa tuli mieleen tällainen modaus Singaporen rataan. Nykyisestä T8:sta jatkettaisiin siis "väärään suuntaan" siltaa pitkin neulansilmään asti, ja palattaisiin nykyisin katsomoita sisältävää toista sillan kaistaa pitkin. Ja lopun ysärihelvetistä poistettu yksi osuus.

 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No joo, ihan ok ratakarttana. Mutta tuon jälkeen rata ois "neljä suoraa ja kaksi shikaania".
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Singaporen radalla ainakin on nyt nähty ainakin pomppuja shikaanista. Huomisen kisassa voi siinä mutkassa tulla rumaa jälkeä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Singaporen radalla ainakin on nyt nähty ainakin pomppuja shikaanista. Huomisen kisassa voi siinä mutkassa tulla rumaa jälkeä.
Ei tullut pomppuja. Mutta muuten tuli kyllä romua ja tapahtumia.

Kuljettajien virheistä rankaiseville radoille iso :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hieno kilpailu Singaporessa tosiaan oli. Harmi vain ettei vettä saatu taivaalta tällä kertaa. Seuraava kysymys on näin, että miten käy Yeongamin? FIA aikoo tarkastaa radan lähiaikoina ja jos se ei kelpaa niin sillä radalla ei ajeta tänä vuonna eikä ensi vuonna ...:frown:. Aikoinaan jos rata ei päässyt mukaan niin odotettiin seuraavaan vuoteen tai sitten oli korvaavia ratoja. Näin esimerkiksi Argentiinan kilpailu kaudella 94 joka peruttiin koska rata ei ollut vielä valmis. Korvaavan kilpailun piti Jerez vaikka muitakin ehdokkaita taisi olla kuten Kyalami tai Paul Richard joka oli vahvin ehdokas korvaavan kilpailun järjestäjäksi. Seuraavana vuonna Argentiina pääsi mukaan kalenteriin. Toinen kysymys on, että ajetaanko peräti toinen kilpailu Japanissa Tyynenmeren GP:n nimellä? Aikoinaan ajetiin kyllä Aidan radalla, mutta jo tuolloin rata oli vanhanaikainen ja renkaita syövä ja ahdas. Omistajakin on vaihtunut joten nimikään ei ole enää Tanaka International TI Circuit Aida.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aikoinaan jos rata ei päässyt mukaan niin odotettiin seuraavaan vuoteen tai sitten oli korvaavia ratoja. Näin esimerkiksi Argentiinan kilpailu kaudella 94 joka peruttiin koska rata ei ollut vielä valmis. Korvaavan kilpailun piti Jerez vaikka muitakin ehdokkaita taisi olla kuten Kyalami tai Paul Richard joka oli vahvin ehdokas korvaavan kilpailun järjestäjäksi. Seuraavana vuonna Argentiina pääsi mukaan kalenteriin. Toinen kysymys on, että ajetaanko peräti toinen kilpailu Japanissa Tyynenmeren GP:n nimellä?
Tuskin ajetaan korvaavaa kilpailua. Sellaisen pystyyn pykääminen näin lyhyellä aikataululla on jokseenkin mahdotonta. Ihan käytännön järjestelyjen takia, mutta myös rahallisesti. No, jälkimmäinen ei varmaankaan Bahrainissa tai Abu Dhabissa olisi ongelma.

Jos jokin alkukauden kisa peruuntuisi, sille ehkä olisi jopa mahdollista järjestää korvaaja loppukaudeksi. Nyt on jo liian myöhäistä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
En nyt muista ihan tarkkaan, milloin tieto Jerezin astumisesta mukaan vuonna 1994 tuli. Mutta kyllä se varmasti alkupuolelle kautta meni, kuten myös vuonna 1997 (joskus touko-kesäkuu).
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Fujissahan periaatteessa voisi ajaa, lienee melko lailla ainoa samoilla suunnilla sijaitseva rata jolla on F1-luokan mukaiset turvajärjestelyt.

Tosin on vähän hankala ruveta järjestämään ratahenkilökuntaa ja vaikka mitä kuukauden varoitusajalla
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Epäolennaista, mutta eiköhän tuosta tule Red Bull Ring tai jotain vastaavaa nyt, kun sitä Mateschitzin rahoilla rakennetaan. Mobiilifirma A1 sai nimensä radan nimeen samalla tavalla, kun rata edellisellä kerralla uudistettiin sen rahoilla.
No niinhän siitä tuli. Kurski postasi ensi vuoden DTM-kalenterin DTM-ketjuun, ja listasta löytyy Red-Bull-Ring Spielberg.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1-kalenterin tilketseminen

Alla kuvaus siitä mitä ratoja on poistunut kalenterista ja mitä tullut tilalle. Saksan ratojen vuorottelua ja Span ja Montrealin on/off-huopauksia en tuohon laittanut. Kuten en myöskään Jerezin piipahdusta 1997.

OUT kuvaa viimeistä mukanaolovuotta, joten rinnalla oleva IN-sarake ainakin kuvainnollisesti kertoo mikä rata korvasi poistuneen seuraavan vuoden kalenterissa. Käytännössä nämä asiat eivät välttämättä ole millään lailla sidoksissa toisiinsa.

Tilkeradat lihavoitu.

Koodi:
OUT                  IN

1996 Estoril      -> 1997 [b]A1-Ring[/b]
1998 Buenos Aires -> 1999 [b]Sepang[/b]
                     2000 Indianapolis
2003 [b]A1-Ring[/b]      -> 2004 [b]Bahrain[/b], [b]Shanghai[/b]
                     2005 [b]Istanbul[/b]
2006 Suzuka, Imola-> 2007 [b]Fuji[/b]
2007 Indianapolis -> 2008 Singapore, [b]Valencia[/b]
2008 [b]Fuji[/b], Magny C-> 2009 Suzuka, [b]Yas Marina[/b]
                     2010 [b]Korea[/b]
Buenos Airesia eikä Indianapolista tule ikävä. Imola ja Magny Cours olivat poistotoiveiden kärkipäässä vielä mukana ollessaan, mutta nyt niitä on alettu toivoa takaisin. Toki niitä Valencian sijaan mieluusti katselisikin, vaikka Imola tuskin sen parempaa kisailua tarjoaisi edes muutostensa jälkeen.

Estoril on muuttunut sittemmin, eikä ole enää palauttamisen väärti. Enkä minä monista muista poiketen erityisesti lämpiä A1:stäkään, vaikka se nyt ajokuntoon onkin taas tulossa (vaikkei F1-tasolla).

Kaiken kaikkiaan siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kalenteriin on tullut parempia ratoja kuin sieltä on lähtenyt. Lähinnä nuo katuradat voisi jättää pois.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös